Är det lagligt?

Sv: Är det lagligt?

Oavsett stallet har en försäkring eller ej, så är det inget hästägaren kan nyttja ändå. I händelse av en brand eller annat som skadar eller förolyckar häst/arna så är det respektive ägares hästförsäkrings som inträder.

Hej

Jag hade då vi försäkrade stallet/gården uppgett att vi skulle ha inackorderingar. Då tog jag en tilläggsförsäkring som täckte ev skador som kunde uppstå. Står i mitt försäkringsbrev ...verksamhet med 3 inackorderingar... Täcker ev skadegörelse av hästarna, ifall en inackorderings foder skulle bli förstört etc.

Det står i svaret att kvitton skall sparas för hobbyn för att kunna redovisa vinsten. Stämmer verkligen detta? Är det inte enbart inkomsten av hobbyn som tas upp till beskattning utan att några avdrag för kostnader får göras?

Det är ett antal år sedan kursen i beskattning avverkades, så minnet är kanske inte det bästa.

Oavsett stallet har en försäkring eller ej, så är det inget hästägaren kan nyttja ändå. I händelse av en brand eller annat som skadar eller förolyckar häst/arna så är det respektive ägares hästförsäkrings som inträder.

:bow::bow::bow:
Tänk om folk kunde förtså detta... Det är hästens försäkring vid brand/skada o vid stöld till viss del hemförsäkringen som gäller för var o en. Stallägaren behöver inte ha någon "allmän" försäkring för ev inhyrningar. OBS! kOLLA MED ERAT F-BOLAG VAD DEN ERSÄTTER VID EV STÖLD/BRAND, MÅNGA HAR RESERVATIONER I FÖRSÄKRINGEN NÄR MAN HAR MED HÄSTAR ATT GÖRA!:crazy:

Kan man lagligt ha 6 hästar inhysta utan att driva stallet som ett företag? Varje häst betalar i genomsnitt 1500 kr, dvs, de (min hyresvärd) drar in över 9000 kr i månaden. Visst har dom utgifter också så det är ju inte så att de gör 9000 kr i månaden i vinst, men vad gäller rent juridiskt. Jag vet att dom inte driver stallet som ett företag, men kanske man kan redovisa ev. vinst som "inkomst av kapital" eller "hobbyverksamhet"? Någon som vet hur det fungerar? :confused:

Haha.Det här låter inte som någon kassako direkt.

Kan man lagligt ha 6 hästar inhysta utan att driva stallet som ett företag? Varje häst betalar i genomsnitt 1500 kr, dvs, de (min hyresvärd) drar in över 9000 kr i månaden.

Om det handlar om normalstora hästar där foder och strö ingår så går ju stallägaren ren förlust..dumt

AM

Haha.Det här låter inte som någon kassako direkt.

Håller fullständigt med! Men det får nog anses att man bedriver det som ren hobby och vill ha sällskap. En snabb överslagskalkyl baserad på sex hästar ger följande utgifter:

Hö 4000:-, El 300:-, Strö 400:-,Gödselhantering 400:-, Stängsel 300:-, försäkring 400:-, Avskrivning boxar 500:-, Underhåll stall 500. Totalt 6800:-. Då har jag inte tagit med kapitalkostnader mm.

Troligen innebär det att stallägaren antingen jobbar gratis eller i värsta fall går back varje månad. Det rimliga bör vara att höja hyran kraftigt eller också slänga ut alla för att inte behöva pumpa in egna pengar i verksamheten.

Det är hästens försäkring vid brand/skada o vid stöld till viss del hemförsäkringen som gäller för var o en. Stallägaren behöver inte ha någon "allmän" försäkring för ev inhyrningar. OBS! kOLLA MED ERAT F-BOLAG VAD DEN ERSÄTTER VID EV STÖLD/BRAND, MÅNGA HAR RESERVATIONER I FÖRSÄKRINGEN NÄR MAN HAR MED HÄSTAR ATT GÖRA!:crazy:

Det finns ingen hästförsäkring som täcker brand. Det går på byggnadens försäkring.

Det finns ingen hästförsäkring som täcker brand. Det går på byggnadens försäkring.

Ja man fullvärdesförsäkrar byggnad inklusive brand, alla stallägare tecknar inte tilläggs försäkringar för lösöre pga självrisken ofta är mycket hög på dessa. Det finns en del försäkringar som har sk total lösningar, men även här kan det vara billigare att tillämpa sin egen försäkring vid en ev stöld i varje fall om det handlar om enstaka drabbade. Får man en totalraid i sadelkammaren, kan stallägarens försäkring vara den bättre att använda om alla är med och delar på självrisken.

Hästförsäkringen täcker bara hästen, förutsatt att man inte har ett utrustningstillägg i samma försäkring. Har man samma bolag på sina försäkringar så har man en självrisk, har man olika bolag drabbas man av självrisken från var och en av dessa bolag.

Ja man fullvärdesförsäkrar byggnad inklusive brand,

Nej, man väljer normalt mellan fullvärde eller "första risk" vilket i det första fallet innebär att man uppför en likvärdig byggnad medan en första risk innebär att man har bestämt ett belopp. Vi har valt första risk eftersom vi har en stor ladugård och brinner den ner så har vi bara behov av en "normalstor" stallbyggnad och täckning för kostnaden att miljösanera efter en brand (eternittak).

Nej, man väljer normalt mellan fullvärde eller "första risk" vilket i det första fallet innebär att man uppför en likvärdig byggnad medan en första risk innebär att man har bestämt ett belopp. Vi har valt första risk eftersom vi har en stor ladugård och brinner den ner så har vi bara behov av en "normalstor" stallbyggnad och täckning för kostnaden att miljösanera efter en brand (eternittak).

Ja ofta består ju gamla gårdar av många byggnader där vissa är ändamånsenliga och andra kanske inte alls ändamånsenliga.

Vi har valt en blandning mellan fullvärde och sk första risk.

Stallet vi använder + verkstad och lite till är fullvärde. Gamla logar och annat som är svårt att utnyttja bra är inte fullvärde.

Menar du att det är stallägaren som står för ev skador/dödsfall pga brand på inhyrda hästar o tillbehör? Är det inte respektive hästägares hemförsäkring som täcker ev stöld/skador på tex läder samt andra tillbehör?? Sadelkammaren måste ha godkänt lås som stallägaren står för men sen trodde jag att det var respektive hästägares ansvar för att ha saker/hästen försäkrade... Vidare är det väl varje hästägares skylidighet att ha hästen försäkrad, eller? (om man vill få ut ngt på försäkringen dvs för det är ju inte lag (väl??) på att ha en häst försäkrad??)
Hjälp, känner mig totalt förvirrad.. Kan nån reda ut vad som gäller för mig??
A) stallägarens skyldighet vid uthyrning av boxplats
B) hästägarens(inackorderingens..) skyldighet

Senast ändrad av en moderator:

Om HÄSTEN brinner inne går det INTE på hästens försäkring. Det går via byggnadens försäkring. Det är alltså väldigt viktigt att kontrollera hur stallägaren har försäkrat stallet, innan man väljer uppstallningen. Här i Skåne är vi väl alla påverkade av Torups stallar som brann ner, med alla hästar i. Ingen häst klarade sig. Efter det hade bl a Ridsport ett reportage om detta.

Huruvida utrustningen täcks av hemförsäkring om även den blir förstörd, är nog upp till enskild försäkringstagare att kontrollera. Vissa hemförsäkringar täcker utrustning som förvaras utanför hemmet, andra försäkringar täcker inget av detta.

*Detta meddelande har raderats*

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag en vän vars häst brann inne för knappt ett år sedan, det var inte försäkringen på byggnaden som täckte kostnaden utan hästförsäkringen. Dock täckte byggnadsförsäkringen upp för självrisken, utrustning gick på hemförsäkring MEN den hade begränsning i beloppet vilket gjorde att hon endast fick ersättning för en bråkdel av utrustningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Jag har en bekant som råkat ut för en olycka och det har fått mig att fundera på hur det är juridiskt med ansvar när det kommer till...
Svar
9
· Visningar
1 775
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama