Är det kört???

rubytoo

Trådstartare
Ja inte så glad blir man ju

Var och hälsade på lilla pluttan idag och fick reda på att de inte är säkra på att svullnaden efter provtagningen kommer att försvinna.

Det betyder i princip att hon får ett skönhetsfel som gör att det ser ut som om hon har underhals :cry:

Ja titta och se:

DSC00593.jpg

DSC00602.jpg

DSC00605.jpg

Här ser det kanske lite bättre ut?? 3 dagar efter de bilder tagna ovan, men tycker det ser hemskt ut ändå
DSC00616.jpg

DSC00615.jpg

DSC00614.jpg

Och så här såg hon ut när vi körde upp henne:

F080714003.jpg

Är det någon annan som har haft samma problem???

Tror ni att svullnaden kommer att försvinna med tiden??

Fölvisning är ju knappast lönt nu när hon ser ut som hon gör

Känns så himla tråkigt nu..

Sv: Är det kört???

Ar det arrbildning de syftar pa da? Isafall gar det inte bort men om det ar en vanl svullnad eller hur man ska saga sa lar den ga bort, men det kan ta lang tid.
Sen kanske nan mer folkunning kan spekulera i om ifall det kan jamna ut sig och inte synas sa mycket nar hon blir storre och far langre hals?

Inte direkt ärrbildning eftersom svullnaden kommit av en kanyl.

Som jag förstod det så är det just en svullnad där det för tillfället ligger lite vätska under (liten böld)

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Min häst fick en broddspark på ungefär samma ställe i vintras. Såret var ett hål med en 10-15 cm djup ficka under. Hon var jättesvullen och hade en tydlig knöl där. Såg inte rolig ut. Men när det väl vände och läkte gick det fort
Nu syns det inte men man kan känna en liten, liten knuta där skadan satt.
Jag har ingen bra närbild men den här bilden är tagen 2-3 månader efter att hon skadades och halsen ser ju fin ut eller hur.:)
tavling5_080323.JPG

Är det en böld borde den gå tillbaka eller gå att tömma? Fast jag har förvisso bara erfarenhet av varbölder och dom tömmer man ju alltid pga infektionen.
Kan det inte bero lite på bandaget också? Jag skar mig i magen i våras (lång historia) och där syntes det exakt var kompressen setat. Svullnaden borde gå ner när blodet får cirkulera ordentligt där.

Min lillsnutta har fått en stor grop där kanylen suttit, det försvinner nog inte. Men svullnaden på din lilla borde försvinna med tiden. Kanske att det kan bli en liten förhårdnad om det är ärrbildning, men det borde inte bli så stort som det är nu. Även om det inte blir mindre, så kommer det synas mkt mindre när hon blir större.

Är det en böld borde den gå tillbaka eller gå att tömma? Fast jag har förvisso bara erfarenhet av varbölder och dom tömmer man ju alltid pga infektionen.
Kan det inte bero lite på bandaget också? Jag skar mig i magen i våras (lång historia) och där syntes det exakt var kompressen setat. Svullnaden borde gå ner när blodet får cirkulera ordentligt där.

Bandaget sitter bara löst runt kanylen till droppet så det har inte med svullnaden på undersidan av halsen att göra.

och eftersom de tagit ett prov från luftstrupen rakt från undersidan av halsen så vågar de inte dränera den.

Som jag förstod så blödde hon en del när de tog provet vilket inte är vanligt så det har helt enkelt gått lite galet

Min lillsnutta har fått en stor grop där kanylen suttit, det försvinner nog inte. Men svullnaden på din lilla borde försvinna med tiden. Kanske att det kan bli en liten förhårdnad om det är ärrbildning, men det borde inte bli så stort som det är nu. Även om det inte blir mindre, så kommer det synas mkt mindre när hon blir större.

Ja jag hoppas att det försvinner helt. Där kanylen suttit ser det helt ok ut vilket är skönt.

detta är en reaktion på provet de tagit i luftvägarna

Det kommer att synas mycket mindre sen, säkert inga problem. Vad är problemet med fölet?

Hon har haft någon form av infektion, först var det lätt diarré så det misstänkte Rodocuccus bakterier. Lyckligtvis var det inte det.

Men de har tagit traktialprov på henne, dvs man går rakt in i luftstrupen med en kanyl för att se om det finns några bakterier där vilket det inte gjorde.

Så hennes svullnad på halsen är just en reaktion på det provet. De säger att det är mycket ovanligt att de får en reaktion.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 431
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 551
Senast: dobbis
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
63 505
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag har börjat inse att jag inte riktigt kan hantera det här med Corona och allt som händer i världen just nu. Att jag inte är ensam som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka