Är det hälsosamt att fasta? (utbruten från Gillar du eller ogillar du att laga mat och baka? Varför?)

Fast nada stämmer på mig:

Adhd ger symtom som kan variera i olika miljöer och kan yttra sig på flera sätt:

  • Du kan ha svårt att koncentrera dig när det är stökigt runt omkring dig eller om du inte känner dig motiverad av uppgiften. - nej
  • Du kan ha svårt att sitta stilla under en längre tid, till exempel för att lyssna på ett långt föredrag. - nej bara om det är tråkigt
  • Du kan ha svårt att komma igång med en uppgift. - nej
Du som har adhd eller add kan känna igen dig i flera av följande beskrivningar:

  • Du har många tankar och idéer på samma gång. - ja men bara i positiv andemening
  • Du har svårt att både börja med och avsluta uppgifter. - nope
  • Du har svårt att följa långa instruktioner. - absolut inte
  • Du har svårt att passa tiden. - hell no, hatar människor som inte gör det
  • Du har svårt att hålla ordning. - nope, pedant
  • Du glömmer ofta bort saker. - nej
  • Du tappar ofta bort saker. - inte mer än andra
  • Du skjuter ofta upp sådant som du behöver göra tills det är försent. - nej
  • Du har svårt att sova och kanske vänder på dygnet. - aldrig, älskar att sova
Vissa känner också igen sig i någon eller flera av dessa beskrivningar:

  • Du gör saker innan du tänker efter. - nej
  • Du känner ett stort behov av att röra på dig. - nej, är en lat jävel men älskar att träna
  • Du känner en inre oro. - nja inte direkt
  • Du har svårt att kontrollera ditt humör. - nope
  • Du tycker det känns jobbigt att läsa eller skriva. - absolut inte
Jag avsåg inte att sätta någon diagnos på dig.
 
Jag tycker det var en prestation som många nog inte trodde var möjlig, därmed inte sagt att jag rekommenderar andra att försöka gör om det.
Prestation och prestation, det låter mer som idioti.

Ska folk göra saker som inte har gjorts för så blir det mer och mer extremt/konstigt. För att överglänsa det behöver man ta några mil till eller lite snabbare och sen några till/lite snabbare. till slut så går det inte längre utan någon kommer till allvarlig skada i och med att det är så långt. Det finns gränser för vad vi klarar av och jag kan inte se någon vits med att gå till det extrema.
 
Funktionsvarierad, Jag tycker det är väldigt otrevligt att säga funktionsnedsättning.

Där tycker jag helt annorlunda. ADHD ÄR en nedsättning, annars får man ju ingen diagnos, det är bara att läsa diagnoskriterierna. Uttrycket används ju för övrigt bara om personer som har svårigheter. Har aldrig hört någon säga att Zlatan, Einstein eller Usain Bolt har en funktionsvariation. Bättre att bara säga som det är istället.
 
Måste ju vara någon extremt genetisk avvikelse eller så som gör att man kan gå dagar (plural) utan mat och samtidigt träna hårt utan att ens känna av det? Knappast något de flesta mår bra av.

OT men en del anorektiker har nån speciell gen som gör att de klarar av att svälta sig som de gör. (Inte alla anorektiker men en del drabbade).
 
Det är väl en prestation som alla som dött av svält och undernäring gjort innan de dog? Det finns ju massor av situationer i historien och världen där folk svultit, så vi vet ju vad som händer, rätt bra. Man behöver inte testa. Vi vet att det går. Det tar ett tag innan man dör av svält.
Nu hänger jag inte med, har de också cyklat 230 mil i ett svep? Han dog inte av undernäring, och var inte i närheten av det heller. Som jag förstått genomfördes cyklingen under medicinsk kontroll, han själv är fö biomedicinare. Viktminskningen var i samma storleksordning som vid bergsbestigning på hög höjd och inte särskilt anmärkningsvärd tycker jag.
 
Nu hänger jag inte med, har de också cyklat 230 mil i ett svep? Han dog inte av undernäring, och var inte i närheten av det heller. Som jag förstått genomfördes cyklingen under medicinsk kontroll, han själv är fö biomedicinare. Viktminskningen var i samma storleksordning som vid bergsbestigning på hög höjd och inte särskilt anmärkningsvärd tycker jag.
Nej, men de har ju t ex arbetat med skogshuggning i gulag, vilket var minst lika tungt arbete om inte värre. Så det är ingen nyhet att det tar ett tag innan man dör av svält även om man kroppsarbetar under tiden.

Det går såklart bättre att arbeta om man äter (annars skulle ju inte elitidrottsmän äta, t ex), men man dör inte knall och fall genast om man slutar äta och fortsätter arbeta.
 
Nu hänger jag inte med, har de också cyklat 230 mil i ett svep? Han dog inte av undernäring, och var inte i närheten av det heller. Som jag förstått genomfördes cyklingen under medicinsk kontroll, han själv är fö biomedicinare. Viktminskningen var i samma storleksordning som vid bergsbestigning på hög höjd och inte särskilt anmärkningsvärd tycker jag.
Det här är också OT men i princip all toppidrott är ohälsosam. Att vara elitidrottare betyder att idrotta trots att man egentligen borde vila. Det är knappast en slump att idrottare så ofta är småskadade, förkylda osv.

Jag tycker det är viktigt att skilja på hälsosamt beteende (t.ex motion i rimlig mängd) och ohälsosamt beteende: extrema former av motion, inga vilodagar och otillräcklig föda.
 
Jag har försökt fasta ett par gånger på grund av ”de fantastiska hälsoeffekter” som fasta ska ha. Min sambo kör ex periodisk fasta och säger sig må skitbra av det.

Jag däremot får migrän, blir skakig i kroppen och får ångest. Ångesten tror jag mest beror på att jag haft ätstörningar när jag var yngre och kroppen reagerar med stresspåslag när hjärnan tror att kroppen ska bli utan mat igen.

För övrigt åt jag väldigt ofta när jag var som allra smalast, dvs hade ett BMI på runt 13. Var tvungen att äta frukost lunch och middag, plus mellanmål däremellan för att inte svimma. Så det är ju inte frekvensen i matintaget som är ett problem utan vad vi stoppar i oss.
Man blir ju lite ”hög” av hunger, det kanske är den effekten han gillar? I nåt läge blir man ju dock så matt, och sen så trött efteråt när man väl ätit, att det är opraktiskt att inte äta.

Tre regelbundna mål mat om dagen plus mellanmål tror jag är ovanligt. För egen del så kan det ofta vara så när jag jobbar att jag inte äter nånting alls förrän vid 4-5 på eftermiddagen, men jag försöker äta mer regelbundet, eftersom tröttheten gör att jag blir ineffektiv, även om jag inte kommer mig för att äta.
 
Jag tycker det är viktigt att skilja på hälsosamt beteende (t.ex motion i rimlig mängd) och ohälsosamt beteende: extrema former av motion, inga vilodagar och otillräcklig föda.

Exakt. Något som också glöms bort är ett till synes hälsosamt beteende av ohälsosamma orsaker. Att en människa väljer att fokusera på att förbättra kosten är ju inte per automatik hälsosamt om det grundar sig i en negativ kroppsbild, överdrivet kontrollbehov, självskadebeteende. Jag har själv haft perioder där jag blir nästan manisk i byggandet av en hälsosam kost för att kompensera ett sämre psykiskt mående.
 
Det här är också OT men i princip all toppidrott är ohälsosam. Att vara elitidrottare betyder att idrotta trots att man egentligen borde vila. Det är knappast en slump att idrottare så ofta är småskadade, förkylda osv.

Jag tycker det är viktigt att skilja på hälsosamt beteende (t.ex motion i rimlig mängd) och ohälsosamt beteende: extrema former av motion, inga vilodagar och otillräcklig föda.
Ja och inom vissa sporter är det standard att kvinnliga utövare har amenorré (ingen mens) under högsäsong eftersom de pressar kroppen för hårt på olika sätt. När kvinnor inte har mens av dessa anledningar betyder det att vi inte längre har någon skelettpåbyggnad och riskerar benskörhet. Sunt? Nej inte det minsta.
 
Ja och inom vissa sporter är det standard att kvinnliga utövare har amenorré (ingen mens) under högsäsong eftersom de pressar kroppen för hårt på olika sätt. När kvinnor inte har mens av dessa anledningar betyder det att vi inte längre har någon skelettpåbyggnad och riskerar benskörhet. Sunt? Nej inte det minsta.
Men elitidrott är inte sunt, Det är ett val man gör, och uppenbarligen tycker är värt uppoffringen för att få eventuell evig stjärnstatus (typ ta OS-guld, världsrekord mm).

Bikini fitness är inte heller hälsosamt men också ett val man gör.
 
Man blir ju lite ”hög” av hunger, det kanske är den effekten han gillar? I nåt läge blir man ju dock så matt, och sen så trött efteråt när man väl ätit, att det är opraktiskt att inte äta.

Tre regelbundna mål mat om dagen plus mellanmål tror jag är ovanligt. För egen del så kan det ofta vara så när jag jobbar att jag inte äter nånting alls förrän vid 4-5 på eftermiddagen, men jag försöker äta mer regelbundet, eftersom tröttheten gör att jag blir ineffektiv, även om jag inte kommer mig för att äta.

Ja, alltså han har ju en tarmsjukdom som gör att hans matsmältning fungerar lite annorlunda så jag tror att detta är grundorsaken till hans fastande.

Jag äter inte lagad mat vid varje mål, oftast är det mackor + flingor/frukt/kokt ägg eller något liknande typ 2 av målen. För att återgå till grundtrådens ämne så hatar jag att laga mat :p Men jag ogillar som sagt att gå hungrig och tror jag har en ganska hög ämnesomsättning.
 
Nej precis! Men många människor tror att elitidrottare är typ hälsa personifierad ;)
Aldrig hört någon säga så. Beundra deras disciplin möjligtvis. Dejtade en elitidrottare ett tag och det var tråkigaste ever. Träning träning, jättespeciell mat och konstiga rutiner. Its a no for me :D
 
Nej, men de har ju t ex arbetat med skogshuggning i gulag, vilket var minst lika tungt arbete om inte värre. Så det är ingen nyhet att det tar ett tag innan man dör av svält även om man kroppsarbetar under tiden.

Det går såklart bättre att arbeta om man äter (annars skulle ju inte elitidrottsmän äta, t ex), men man dör inte knall och fall genast om man slutar äta och fortsätter arbeta.
Men cyklingen gick inte på något sätt ut på att svälta sig till döds utan det handlade om ifall det går att göra en så stor fysisk bedrift som den han gjorde utan energiintag.
 
Det här är också OT men i princip all toppidrott är ohälsosam. Att vara elitidrottare betyder att idrotta trots att man egentligen borde vila. Det är knappast en slump att idrottare så ofta är småskadade, förkylda osv.

Jag tycker det är viktigt att skilja på hälsosamt beteende (t.ex motion i rimlig mängd) och ohälsosamt beteende: extrema former av motion, inga vilodagar och otillräcklig föda.
Jag är inte helt säker på det, kan tänka mig att det varierar väldigt mycket mellan olika idrotter och även från person till person hur hälsosamt de lever.
 
Men cyklingen gick inte på något sätt ut på att svälta sig till döds utan det handlade om ifall det går att göra en så stor fysisk bedrift som den han gjorde utan energiintag.
Ursäkta en fråga som kanske verkar aggressiv, men det är inte min mening: vart vill du komma när du gång på gång tar upp den här ena, manliga cyklisten?

Det verkar vara en majoritet kvinnor här (kvinnor och mäns kroppar skiljer sig trots allt åt), och mig veterligen är ingen ultracyklist.
 
Jag vet, men tror de flesta föredrar - hinder i det valet.
Det är ju inte alternativ terminologi som en väljer mellan, utan en distinktion som är avsedd att tydligt skilja mellan vad som är egenskaper hos individen (helt deskriptivt och värderingslöst) och vilka handikappande konsekvenser som kan uppstå i mötet med den omgivande miljön (både fysiska omgivningen och andra individer)
 

Liknande trådar

Mat Mat behöver ju vi alla ha i oss. Jag har funderat på varför det är så olika bland människor varför de gillar eller inte gillar att laga...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 181
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 341
Senast: mrkarisma
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 307
Senast: MiniLi
·
Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 117
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp