Är det hälsosamt att fasta? (utbruten från Gillar du eller ogillar du att laga mat och baka? Varför?)

Att man gick och la sig tidigt var annars för att spara på ljus och ved. Jag har aldrig hört talas om att man gick upp mitt i natten för att äta och umgås. Folk slet hårt, de försökte nog hinna sova om de kunde.
Det var/(är) omöjligt att sova hela tiden det var mörkt i stora delar av världen under kalla delarna av året så jag ser det snarare som sannolikt att man därför delade upp sömnen och gick och la sig när det var mörkt, var vaken en stund och la in lite mer ved i brasan osv för att sen sova lite till. Det finns rätt mycket studier med historiskt perspektiv på ”biphasic sleep”.
 
Det var/(är) omöjligt att sova hela tiden det var mörkt i stora delar av världen under kalla delarna av året så jag ser det snarare som sannolikt att man därför delade upp sömnen och gick och la sig när det var mörkt, var vaken en stund och la in lite mer ved i brasan osv för att sen sova lite till. Det finns rätt mycket studier med historiskt perspektiv på ”biphasic sleep”.
Ja men det är ju något helt annat än att avstå sömn i flera dagar i sträck. Det var ju en sån jämförelse jag gjorde.
 
Ja men det är ju något helt annat än att avstå sömn i flera dagar i sträck. Det var ju en sån jämförelse jag gjorde.
:confused: Jag förstår inte vad det har med mitt svar till @Mia_R att göra? Jag har inte pratat om att avstå sömn helt under flera dagar utan enbart om att det vi idag anser är normalt och viktigt för att klara oss i dagens samhälle inte alltid är för att det är det enda vi är anpassade för.
 
Verkar laddat med fasta, jag tänker aldrig att nu ska jag fasta. Utan det är snarare att jag kl 22 inser att oj jag har inte ätit alls idag, varken frukost, lunch, middag eller mellis. För jag har haft fullt upp. Antingen äter jag då en macka, inget alls eller beställer 20 bitar sushi via foodora. Handlar alltså inte om aktivt val att fasta, det bara blir.

Nästa dag kan jag mycket väl äta lunch och middag eller bara middag. Eller bådeoch och sen chips till en film på kvällen 🤷🏼‍♀️
 
Det var/(är) omöjligt att sova hela tiden det var mörkt i stora delar av världen under kalla delarna av året så jag ser det snarare som sannolikt att man därför delade upp sömnen och gick och la sig när det var mörkt, var vaken en stund och la in lite mer ved i brasan osv för att sen sova lite till. Det finns rätt mycket studier med historiskt perspektiv på ”biphasic sleep”.
Fast att elda för att hålla liv i vad som kunde gjort skillnaden på liv och död och att kliva upp för att äta och umgås mitt i natten en annan.
 
Fasta som begrepp innebär olika saker, så när man uttalar sig i en så känslig fråga tycker jag att man ska vara väldigt tydlig med vad man menar.

All fasta är inte dålig. De fastetyper som jag är mest van vid innebär oftast att man får i sig näring och energi på annat sätt än att äta måltider, t ex genom dryck. En annan variant kan vara att ha ätfönster, vilket jag själv tycker är positivt för min mage när den blir för orolig (har IBS, vilket väl typ 10% av befolkningen har så det är inte så få).

Sån typ av fasta är ju milsvid skillnad på jämfört med att leva på vatten i flera dagar och påstå att det handlar om inställning, vilket knappast kan anses hälsosamt.
 
Verkar laddat med fasta, jag tänker aldrig att nu ska jag fasta. Utan det är snarare att jag kl 22 inser att oj jag har inte ätit alls idag, varken frukost, lunch, middag eller mellis. För jag har haft fullt upp. Antingen äter jag då en macka, inget alls eller beställer 20 bitar sushi via foodora. Handlar alltså inte om aktivt val att fasta, det bara blir.

Nästa dag kan jag mycket väl äta lunch och middag eller bara middag. Eller bådeoch och sen chips till en film på kvällen 🤷🏼‍♀️

Att glömma att äta är vanligt och inte laddat. Om du äter en gång om dagen, och då får i dig närings- och energibehovet vid det tillfället, behöver inte heller vara dåligt tycker jag, även om det finns många som föredrar ett mer jämnt intåg över dagen.

Men det som blir laddat är påståenden om att du inte får i dig nånting på flera dagar, och menar att det skulle vara hälsosamt. Glömska är naturligt, men att glömma (eller förtränga) energi- och näringsbehov är inte hälsosamt.
 
Fast att elda för att hålla liv i vad som kunde gjort skillnaden på liv och död och att kliva upp för att äta och umgås mitt i natten en annan.
Det finns som sagt studier på vad folk ska ha gjort när de varit vakna. Att man vaknar och då äter någonting som motsvarar dagens ”nattmacka” eller umgås någon timme med sin partner tycker jag inte känns speciellt långsökt.
 
Rent uttrycksmässigt i sådana här frågor handlar det också tycker jag, om att ha lite självinsikt. Att inte placera sig själv som ett egocentrum och att utgå från att alla andra kan göra som en själv. Ibland är det faktiskt man själv som av olika skäl har ett levnadssätt eller en inställning som visserligen funkar utan negativa konsekvenser för en själv, men som man behöver ha insikt nog om för att inte rekommendera till andra.
 
Om man inte äter för att man haft fullt upp och kroppen inte påminner en skulle jag säga att man har ett stressbeteende. Och det är klart man inte dör av ett stressbeteende, men det är skadligt i längden och påverkar människor olika mycket och på olika sätt. Att säga att ett beteende är fördelaktigt för att man "klarar det" är inte särskilt välgrundat.
 
Om man inte äter för att man haft fullt upp och kroppen inte påminner en skulle jag säga att man har ett stressbeteende. Och det är klart man inte dör av ett stressbeteende, men det är skadligt i längden och påverkar människor olika mycket och på olika sätt. Att säga att ett beteende är fördelaktigt för att man "klarar det" är inte särskilt välgrundat.
Vi ska alla dö nån dag och om jag kortat mitt liv några år av att inte äta varje dag så gör det mig inget. Jag sparar en jäkla massa tid på att inte behöva fixa med mat så det jämnar nog ut sig i slutändan. Skulle jag sen när jag blir äldre känna att det inte funkar hoppa över mat får jag väl ändra mig då.
 
Vi ska alla dö nån dag och om jag kortat mitt liv några år av att inte äta varje dag så gör det mig inget. Jag sparar en jäkla massa tid på att inte behöva fixa med mat så det jämnar nog ut sig i slutändan. Skulle jag sen när jag blir äldre känna att det inte funkar hoppa över mat får jag väl ändra mig då.
Är du diagnosticerad med ADHD? Medicinerad?
 
Vi ska alla dö nån dag och om jag kortat mitt liv några år av att inte äta varje dag så gör det mig inget. Jag sparar en jäkla massa tid på att inte behöva fixa med mat så det jämnar nog ut sig i slutändan. Skulle jag sen när jag blir äldre känna att det inte funkar hoppa över mat får jag väl ändra mig då.
Men har inte du barn? Då måste du väl ändå fixa med mat till barnet?
 
Jag kan tycka att vi människor kan försöka hjälpa varandra lite. Under tiden de personerna ”jobbar på sig själv” så gör det ju inget om andra visar lite hänsyn.
Personligen så förstår jag inte varför din rätt att basunera ut triggande åsikter skulle trumfa i det läget.

Tack för att du orkar och lägger ner tid på att formulera dig vettigt och konstruktivt. Jag blir alldeles för frustrerad över okunskapen och nonchalansen när jag läser tråden, men ville bara säga att dina inlägg har stor betydelse. Hoppas att personer med ätstörning kan ta till sig inlägg i stil med dina 🙏.
 
Ett par tre dagar klarar jag mig utan mat. När jag bodde själv kunde jag gå runt en vecka utan. Rent generellt äter vi ju alldeles för mycket idag, det är inte farligt att fasta emellanåt. Handlar mkt om inställning om man tycker det är jobbigt eller inte.

Vi ska alla dö nån dag och om jag kortat mitt liv några år av att inte äta varje dag så gör det mig inget. Jag sparar en jäkla massa tid på att inte behöva fixa med mat så det jämnar nog ut sig i slutändan. Skulle jag sen när jag blir äldre känna att det inte funkar hoppa över mat får jag väl ändra mig då.

Nej, det handlar inte om inställning. Det handlar om vad kroppen har för behov och hur bra vi lyssnar på dessa.
Det du skriver är väldigt problematiskt. Har du ingen moral alls gällande hur det du skriver kan tolkas?
Ja, du har såklart rätt att skriva hur du vill. Det är ju inte ditt problem om andra mår dåligt av det du skriver. 🤷‍♀️
 
Vi ska alla dö nån dag och om jag kortat mitt liv några år av att inte äta varje dag så gör det mig inget. Jag sparar en jäkla massa tid på att inte behöva fixa med mat så det jämnar nog ut sig i slutändan. Skulle jag sen när jag blir äldre känna att det inte funkar hoppa över mat får jag väl ändra mig då.

Det är fritt fram att välja sitt gift, men att säga att det är hälsosamt är motsägelsefullt. Jag gillar t.ex. att dricka mina energidrycker men jag hävdar inte att de är nyttiga att dricka.
 
Intressant tråd. Att hoppa över mat betyder för mig att jag tar några mackor och/eller en skål yoghurt. Jag äter lite men ofta och mår inte bra av att strunta i mat. Jag får huvudvärk, mår illa och all energi försvinner. Jag kan absolut inte sova om jag är hungrig.

Men alla är olika, min man har inga problem att strunta i lunchen om han äter bra på kvällen sedan. Jag fixar det inte. Sen kan jag ibland ignorera hungern om jag är mitt i något, men då äter jag senare istället.

Fasta skulle jag aldrig ge mig på, det skulle nog inte fungera för mig.
 
Men har inte du barn? Då måste du väl ändå fixa med mat till barnet?
Jag jobbar längre än min man så han hämtat oftast och fixar middagen. Vi äter dessutom inte samma saker. Jag fixar såklart frukost emellanåt när inte min man gör (typ om han är bortrest eller sjuk) men äter det inte själv.
 

Liknande trådar

Mat Mat behöver ju vi alla ha i oss. Jag har funderat på varför det är så olika bland människor varför de gillar eller inte gillar att laga...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 181
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 341
Senast: mrkarisma
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 307
Senast: MiniLi
·
Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 117
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp