Är det förlegat att ge havre?

Zipp2010

Trådstartare
Har funderingar på att börja fodra mina hästar med svarthavre, dels tycker jag att värdena kompletterar mitt silage rätt ok, dels blir det kostnadsmässigt rätt så stor skillnad till det billigare.
Men är det förlegat?
Då menar jag; man gav hästar havre förr, men nu har man tagit fram mängder av färdigfoder som kanske (?) är framtaget just efter vad hästen verkligen kan ta upp och behöver? Även om MJ/smrbp o mineral innehållet i svarthavren överensstämmer i foderstaten, finns det andra faktorer som gör att färdigfoder är "bättre" för dagens hästar?

Sv: Är det förlegat att ge havre?

Mycket färdigfoder innehåller just havre och jag vill minnas att nått av Kraffts vanligaste foder är i det närmaste identiskt rent energimässigt med havre. Färdigfoder är till största delen tillverkade för att skinna oss nojiga hästägare på pengar.

Många färdigfoder är behandlade på olika sätt för att göra det enklare för hästen att bryta ner stärkelsen i havre. Om det fungerar vet jag inte, men de påstår iaf det. Att många hästar blir galna och ser spöken av havre beror troligtvis på att den orsaker problem i magen - hästar med magproblem blir ofta nervösa - och inte att den har så enormt högt energiinnehåll (betfiber har lika mkt energi). Men om hästen tål havre och det passar din foderstat är det såklart ett helt okej foder!

Jag brukar dock välja havrefri musli om jag öht ger kraftfoder.

Mina äter havre och mår jättebra. Jag har aldrig haft en häst som blir knasig av havre - däremot som blev knasig av för mycket energi, men det är ju en helt annan sak.

Havre innehåller mycket mindre stärkelse än t.ex. korn som ju av nån anledning brukar rekommenderas som ersättning till bland annat de som blir "havretossiga". Att korn måste krossas är väl för att hästen ska kunna ta upp näringen över huvudtaget? Korn ger jag själv bara till hönsen... Havre innehåller mer lysin dessutom. Jag undrar om inte "myten" om havreknasiga hästar kom innan höanalysens tid och man gav hästarna hö och havre för det var vad hästar skulle äta. Ett energirikt hö och så havre på det.. tja.

Jag ger färdigfoder också till någon häst, men det man ska komma ihåg är ju att alla pellets innehåller någon form av bindemedel och en massa annat som inte finns i rena råvaror. Jag föredrar att fodra med så mycket råvaror som möjligt, och endast komplettera med färdigfoder (pellets) om det inte går att lösa på annat sätt.

Havre (vanlig hel havre bara), betfor och potatisprotein/soja och/eller lusern är en bra grund som jag brukar utgå från om jag behöver ge kraftfoder alls, och det brukar lösa sig fint både enligt behovstabeller och hur hästarna ser ut, fungerar osv.

Jag hade i möjligaste mån försökt undvika spannmål överhuvudtaget. Stärkelse är inte det bästa för hästen.
Jag hade hellre använt olja och lusern.

Nä, det där med havretossiga hästar är ingen myt. Har en kompis vars häst blir mer rodeo än ridhäst när han får havre, räcker med 2 nävar så är det kört. Annat kraftfoder går bra.

Min häst reagerar på havre, även väldigt små mängder! Blir nervös. Han har känslig mage och reagerar på NSAID och antibiotika också. Havrefri musli reagerar han ej på.

Tror inte alls det har med energiöverskott at göra (det brukar de bara bli feta av!) utan hur känslig hästen är i sin mage.

kl

Ok jag ger mig, det är ingen myt :p

Vad är det för havrefri müsli du ger? Jag har nämligen en häst som är stärkelsekänslig (hon blir kass i magen) och en havrefri müsli kanske kan vara nåt för henne då om jag behöver ge kraftfoder? Nu har jag ju inte fått hem vinterns grovfoder än och alltså ingen analys som säger vad jag kanske kan behöva i såna fall, men lika bra att vara förberedd tänkte jag.

Det är ingen myt med havren. Mitt sto hade problem i flera år då hon fick havre, spänd & fick mkt låsningar & het.
Då fick hon 1 kg om dagen. Idag får hon krossad korn, & har inte dessa problem längre. Men det tog några år att komma på.
Ingen som kommer & knackar på dörren & berättar det direkt. Utan min fysioterapets frågade efter ett års behandlingar vad hon äter.

För mig beror det på vilka mängder det handlar om. Eftersom stärkelse inte är något jag vill ösa på hur som helst, håller jag gärna tillbaka på spannmål. Å andra sidan ger jag helst enbart grovfoder (silage och ev. lusern) om det är möjligt.

Troligtvis är det helt förlegat! ;) Jag ger det till min/mina hästar, men jag är, i det närmaste, en relik från dinosuriernas epok... :D

Jag kompletterar min foderstat med lämpligt kraftfoder, enligt höanalysen. (o där funkar havre, kornkross för mig) De flesta andra hästägare jag kommit i kontakt med har icke- analyserat grovfoder och ger sina hästar olika "färdigfoder", för att försäkra sig om att "hästen får i sig allt den behöver".

Min ena kan bli het(are) av för stor mängd hel havre, den "tål" dock en mindre havregiva.

Nä, det där med havretossiga hästar är ingen myt.

Nej, det tror jag inte heller att det är. Det finns alltför många hästar som ändrar beteende när dom ges havre. Frågan är vad det beror på.

Att stärkelsen i havre skulle påverka ”magen” är föga troligt. Jag förmodar att man med ”magen” egentligen inte menar magsäcken utan hästens grovtarm. Det är där de flesta mikroorganismer finns och det är där störningar i mikrofloran kan uppkomma om stora mängder osmält stärkelse kommer ner. Havre har hög smältbarhet av stärkelse, 80 – 90%, så väldigt små mängder osmält stärkelse kommer ner i grovtarmen när man ger havre. En del hästägare ger korn istället för havre eftersom detta inte påverkar hästens beteende. Korn har både högre stärkelseinnehåll och lägre smältbarhet vilket gör att mer osmält stärkelse kommer ner i grovtarmen. Även om man ger kornkross är det troligt att mer osmält stärkelse kommer ner i grovtarmen.

Stärkelse bryts ner till glukos som tas upp i hästens tunntarm. Detta ger upphov till att blodsockret stiger snabbt vilket ger en "uppiggande effekt”. Detta kan vara en förklaring, men förklarar inte varför andra fodermedel som också innehåller stärkelse inte ger samma effekt.

En troligare förklaring är att havre innehåller ämnen som påverkar signalsubstanserna i hjärnan. Signalsubstanser i hjärnan kan påverka både djur och människors beteende.

Havre innehåller en ganska hög halt glutamat. Glutamat kan ha en rad olika funktioner i nervsystemet men en effekt är ett piggt/upprymt humör (glutamat är en signalsubstans med en ”exitatorisk” inverkan).

Havre innehåller även en ganska låg halt metionin som är grundsubstans till L-taurin. Taurin anses generellt sett ha en lugnande effekt.

Problemet här är att olika individer kan reagera olika på dessa signalsubstanser. Detta kan förklara varför vissa hästar tycks reagera på havre medan andra inte blir påverkade alls.

Har funderingar på att börja fodra mina hästar med svarthavre, dels tycker jag att värdena kompletterar mitt silage rätt ok, dels blir det kostnadsmässigt rätt så stor skillnad till det billigare.

Men är det förlegat?

Foderföretagen vill säkert få dig att tro att det är förlegat att ge havre och att processat foder i färgglada säckar är bättre för din häst. Processat foder är sällan bättre. Ofta är det sämre.

Det är visserligen sant att smältbarheten av vissa foder kan förbättras genom olika processer. Främst är det smältbarheten av stärkelse som man vill förbättra. Det är dock endast malning som ger påtaglig ökad smältbarhet.

Vad foderföretagen undviker att tala om är att när spannmål processas så förstörs också viktiga näringsämnen som fettsyror och vitaminer. Dessa är känsliga för syre och värme. När det skyddande skalet på en spannmålskärna förstörs eller avlägsnas utsätts vitaminer för oxidering och många processade foder är dessutom värmebehandlade.

Det finns ytterligare problem med processade foder eftersom man av olika anledningar tillsätter olika ämnen (fyllmedel, bindemedel m.m.) som inte är till nytta för hästen.

Många färdigfoder är behandlade på olika sätt för att göra det enklare för hästen att bryta ner stärkelsen i havre.

Hästar har inga problem med att ”bryta ner” stärkelsen i havre om de kan tugga normalt. Smältbarheten är ca. 80 – 90% och förbättras endast marginellt genom att processas:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1439-0442.1995.tb00389.x/abstract

Tack!! Var lite mer ett sådant svar jag var ute efter, vad det egentligen innehåller och kan få för påverkan.

Följdfrågor angående processat foder:

Om jag köper hel havre (pga bättre hållbarhet), tjänar hästen på att jag krossar det innan han får det?
Om jag väljer att krossa havren så vill jag inte behöva väsnas med krossen varje dag, hur länge kan (bör) jag förvara krossad havre innan utfodring?

Jag har tidigare bara utfodrat med färdigfoder, men nu när jag har egen häst är jag sugen på att gå över på råvaror om höanalysen duger.

Här finns en del vettig information om det mesta som rör hästens utfodring, t ex spannmål.

---
Vanliga frågor och svar om olika spannmålsslag till hästar

Varför blir hästar "heta" när de får havre?
Exakt varför vet man inte, men det finns naturligtvis olika teorier. En teori kan vara att den speciella stärkelsestrukturen påverkas stor del av stärkelse av fodersmältningsenzymer och resorberas som glykos genom tunntarmsväggen. "Spillet" av stärkelse till grovtarmen blir då minimalt och utnyttjandet av stärkelsens "snabba" energivärde stort. En annan teori kan vara att den högre fetthalten i kombination med stärkelsestrukturen ger ett optimalt "snabbt" utnyttjande av havrekärnans energiinnehåll. Kanske är det innehållet av B-glukaner som påverkar, eller kanske någon speciell fettsyra. C.G Wrangel talar i sin Handbok för Hästvänner om ämnet "avenin" som gör hästarna "heta".

Blir näringsutnyttjandet bättre i den krossade havren?Nej. Huvudsaken är att hästen kan tugga sönder havrekärnans skal och därigenom ge fodersmältningsvätskornas enzymer tillträde till det energirika innehållet innanför skalet. En häst med bra tänder, även unghästar, klarar mycket väl av att tugga sönder havre, såvida havren inte är alltför hårt nedtorkad. Under 11% ts är havren så hård att den är svår att tugga sönder.Ett billigare och bättre sätt än krossning är att "stöpa" den alltför torra havren. Lägg den i jummet vatten ett par timmar innan utfodring. Varje åtgärd som öppnar skalet och ger möjlighet för luftens mikroorganismer att komma åt det protein-och fettrika fröviteinnehållet i havrekärnan, försämrar snabbt havrens hygieniska kvalitet även om energiinnehållet inte påverkas märkbart.

Ett tips. 1 kg havre innehåller ca 30 000 havrekärnor. Om du tycker att "all havre går ju hel genom hästen" så tag 1 kg hästgödsel( kan plockas upp med en plastpåse) slamma upp det i vatten och räkna hur många hela havrekärnor du hittar. Är det fler än 200 hela havrekärnor per kg hästgödsel kan det finnas anledning att titta över hästens tänder eller kanske stöpa havren innan den utfodras.

Är svarthavren bättre än vithavren?
Nej. Som beskrivit ovan så sitter färgen i det yttre skalskiktet. Det påverkar inte innehållet i kärnan vilken färg skalet har. Men ofta säljs svarthavren i välrensat skick, dvs, det finns inte så mänga små, tunna kärnor i ett välrensat parti. Det är väl så viktigt att välja rätt havresort av de vita sorterna och att välja att utfodra med en välrensad havre. Det betyder mer än skalfärgen. De svarthavresorter vi analyserat avviker inte på något sätt mer än de olika "vita" havresorterna gör.

Varför blir hästar feta om de får korn i stället för havre?Det hänger ihop med frågan ovan om "heta hästar på havre". Stärkelsestrukturen hos korn med större "stärkelseaggregat" gör att all stärkelse inte hinner sönderdelas och resorberas under färden genom tunntarmen. Dessutom innehåll korn mer stärkelse än havre. Man får ett "överläckage" av stärkelse till grovtarmen. Detta ger en extra näringskälla till grovtarmsmikroberna som gör att hela foderutnyttjandet förbättras, och produktionen av "flyktiga fettsyror", som ger hull på hästarna ökas. Ökas däremot korngivan så mycket att "överläckaget" blir för stort riskerar man att mikrobflorans sammansättning ändras och hästen kan drabbas av grovtarmsstörningar
---
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder

Havre har hög smältbarhet av stärkelse, 80 – 90%, så väldigt små mängder osmält stärkelse kommer ner i grovtarmen när man ger havre.

.

Så ett färdigfoder behöver inte vara bättre ur stärkelse-synpunkt? Det står ju på påsen hur mycket stärkelse det är i, men inte smältbarheten, tänker jag.

Hel havre är det absolut bästa du kan ge en häst.
Havre i hel okrossad och obehandlad form innehåller nämligen ämne som de "bra" magbakterierna äter. Vid brist på dessa ämnen så minskas de bra magbakterierna och hästen blir mer mottaglig för diverse problem i sin kropp.
Samma för människor med problem och obalans i kroppen (värk, exem, depressioner, adhd etc), tugga en tsk HEL havre om dagen och du kommer att må så mycket bättre.
Havre är något som hästar behöver för att må bra.

Hel havre är det absolut bästa du kan ge en häst.
Havre i hel okrossad och obehandlad form innehåller nämligen ämne som de "bra" magbakterierna äter. Vid brist på dessa ämnen så minskas de bra magbakterierna och hästen blir mer mottaglig för diverse problem i sin kropp.
Samma för människor med problem och obalans i kroppen (värk, exem, depressioner, adhd etc), tugga en tsk HEL havre om dagen och du kommer att må så mycket bättre.
Havre är något som hästar behöver för att må bra.

Vad är det i hel havre som de nyttiga magbakterierna äter? Menar du bakterier som finns i magsäcken? Vilken sorts bakterier?

kl
Det är säkert inte alls fel att ge hästar havre. Eftersom havre är ett koncentrerat foder som så är det naturligtvis viktigt att man inte ger mer än rekommenderad dos annars blir det farligt. Sedan finns det hästar som inte bör få spannmål. tex de som lätt blir insulinresistenta men alla hästar är ju inte sådana.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
P
Foder & Strö Om man inte har analys och inte kan påverka den delen, och inte vill ge färdigfoder, vilka råvaror är bäst att ge? Givetvis är mängden...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 555
Senast: clovergirl
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama