Spinnoff "förlegat med havre" Vad ska man ge??

Sv: Spinnoff "förlegat med havre" Vad ska man ge??

Ja, varför skulle det inte räcka? Jag har alltid i första hand fodrat mina fälttävlanshästar med havre + hö och lucern vid behov. Har en stirrpelle nu som jag undviker havren på då han blir ofokuserad. Han får Hippo bas.

Jag tycker havre är oslagbart ur alla synvinklar!

Det har kommit nya forskningar och jag är väl inte helt uppdaterad ;) Därav min fråga.

Hej!

Det är helt pmöjligt att säga vad som är ett ultimat foder eller en ultimat blandning av foder om man inte vet vad det innehåller.

Jag ger hellre lusern istället för diverse kraftfoder. Betfor tål inte min häst och jag vill inte chansa med hennes hälsa och ge spannmål eftersom hon är känslig och har lätt att gå upp i vikt.

/Lavinia, analyserar silaget själv varje höst, eftersom stallägarna inte vill göra det själva.

Hoppas på fler förslag!!

Hittills lutar det åt Havre, lucern och linfröolja :)

Tills jag får analysen, då kanske det blir ändring/justering.

Om du främst behöver mer hull så är det betydligt vettigare och tryggare att ge lusern och betfor.

En fälttävlanshäst och andra hästar som tränas hårt kan behöva havre för energins skuld men det verkar inte som att din häst går särskilt hårt, du skriver att han är äldre? Då är det onödigt och potentiellt skadligt att ge den massa kraftfoder för att den skall hålla hullet.

Han är i toppform, rids normalt, inkl långritter, hoppar terränghinder, markarbete samt hoppar för tränare varannan vecka.

Du kan blanda i lite majs i havre, 1x4 blanding kan hjälpa han att hålla vikten.
Häng inte upp dig på protein behovet, med bra hö och lite grain få han mer än nog.
Keep it simple.

Varför ersätta havre med majs?
Jag bara undrar på vilket sätt du anser majsen vara bra?

Ge dig lite nu! Det är inte en myt att vissa hästar blir het på havre. Jag har haft flera stycken. En bruksnordsvensk som kördes i skogen på förmiddagar och sen red jag på kvällen...tänkte i all välmening ge lite extra där då hon faktiskt jobbade väldigt hårt i timmerskogen. Gubben som körde henne (hade anlitat en som tog körningen med henne) frågade vad jag hade gjort för hästen var helt oregerlig och bad mig vänligt att bort havren igen...hon hade fått en näve! Utan havre blev hon åter hanterbar.

Jag lånade ut samma häst till en ridskola senare. Var noga med att tala om vad hon skulle äta. En kompis tittade in i det stallet efter en tid och höll på att smälla av. Hästen rev boxen, mejade ner folk och betedde sig helgalet och fick då höra att hon hade fått havre...jag hämtade hem hästen! Åter igen, utan havre kunde barn hantera henne...så BS med att det är en myt. Hon funkade bäst på hö av bra slag, proteintillskott och betfor.

Det här var bara ett exempel, jag har flera men det är oviktigt i sammanhanget. Varför ge en produkt när det inte behövs. Helt ok om det behövs men i övrigt anser jag att det är helt galet att ge foder "bara för att"!

Har aldrig stött på det själv men har hört talas där hästen INTE TÅL HAVRE!!
Där händle det om non form av alergi reaction, kan vara så med den skogs häst.

Du för google som jag www.google.com/is-oats-hot-for-horses

läs igen, "blanda"

Mer protein mer carbohydrates mer calories.

Du för gå in och läs dom siterna jag hänvisa till!

Det går inte att se det du länkar till.

Är du medveten om att majs inte innehåller ett fullvärdigt protein?
Stärkelsen är dessutom svårsmält för hästen om inte majsen är poppad.

Det verkar som om man mest ger majs som hästfoder i USA. Jag ser inte ngn som helst anledning till att vi ska ersätta vår havre med ett sämre fodermedel.

http://www.krafft.nu/pages/lektion_6___vara_fodermedel_130/

Räcker det då? Eller är betfor väldigt lämpligt att ge tillsammans med havre? Och + morötter som jag fått som förslag.
Jag är ute efter "ultimata blandningar" :)

Tunnar han ut även med fri tillgång på grovfoder?

Nu finns det ju gräs. Behöver han nåt extra då?

Jag har en som får kraftiga utslag över hela kroppen även av en väldigt liten mängd havre.

Med tanke på att det produceras så mkt havrefritt foder över hela världen så är det nog ganska många som upplever att hästar inte tål havre på det ena eller andra viset.

Tunnar han ut även med fri tillgång på grovfoder?

Nu finns det ju gräs. Behöver han nåt extra då?

Ja, inte buken men väl muskulärt/revben, så det är inte mkt protein i det.

Jag försökte förra sommaren att inte stödfodra och då tunnade han ut. Orsak som kan bidra till det är att han tror han är hingst under vår/sommarhalvåret. Han betäcker inte, men är väldigt kär i sitt sto och uppför sig som en hingst :cool: Han måste dessutom "kämpa" om henne med ledarvalacken :cautious:

Det går inte att se det du länkar till.

Är du medveten om att majs inte innehåller ett fullvärdigt protein?
Stärkelsen är dessutom svårsmält för hästen om inte majsen är poppad.

Det verkar som om man mest ger majs som hästfoder i USA. Jag ser inte ngn som helst anledning till att vi ska ersätta vår havre med ett sämre fodermedel.

http://www.krafft.nu/pages/lektion_6___vara_fodermedel_130/

Ja ha måste har misset nån bokstav. www.google.com nutriton in corn and oats.

jag har sakt 2 gånger nu, man kan BLANDA!!! för att höjer protein och energi vardet när havre inte räka till! Man kan änvanda korn med samma sifftet men då måste man mala, det koster mer och förkorta näringsvarde tid.
Istället att tjäffsa läs dom siter jag lägt utt.......or just google!
Grain Feeding Horses.

Jag har en som får kraftiga utslag över hela kroppen även av en väldigt liten mängd havre.

Med tanke på att det produceras så mkt havrefritt foder över hela världen så är det nog ganska många som upplever att hästar inte tål havre på det ena eller andra viset.

Har ingen statistik över havre känslighet i häster. Den enda ställa jag har hört det är har på Buka :meh:
Kan vara en gen defeckt i aveln där hästen inte tål en viss typ av havre protein, som med maniskor....laktos intolerance,

Går hästen på bra bete som hinner växa hela tiden utan att bli helt nedbetat? Vet du om betet gödslas och putsas och inte mest innehåller ogräs?

Är hästen tunn över revbenen så är det hullet det är fel på, hästen behöver alltså mer energi. Dessutom brukar normalt bete innehålla tillräckligt med protein. Kolla energiinnehållet i intressanta fodermedel så får du ett hum om vad du bör ge din häst.

Olja har högst energi av alla fodermedel men behöver vänjas in vid större mängder. Linfröolja har bra fettsammansättning tillhästar men är lite dyrare. Kallpressad linfröpellets/kaka/expeller är bra för magen. Betfor likaså. Havre är havre :-D jag tror på havre, väl beprövat (är kanske gammalmodig?). Alla de fodermedlen ger jag min häst året runt för jag tror det är bra för honom. När jag ökar på min hästs mat är det betfor, havre och olja jag ökar om jag vill ge ner energi.

Sedan måste du ge selen i någon form! Och vintertid gärna även e-vitamin (finns massor i växande gräs).

Morötter ger man vintertid, fodermorötter som är grövre. De håller dåligt redan nu i värmen och jag vet inte om det ger så mycket nu när det är sol och det växer i hagarna igen? Innehåller inte energi i den mängd att det hjälper en tunnis med hullet.

Tänk energitätt. Du vill ha ett foder som ger så mycket energi per kg att din häst vill äta såpass mycket att han går upp.

Går hästen på bra bete som hinner växa hela tiden utan att bli helt nedbetat? Vet du om betet gödslas och putsas och inte mest innehåller ogräs?
Det hinner växa ut, mycket stora marker, det går 3 isisar, en nordis och vår ponny. Alla andra är välgödda ;) De går alltså på lösdrift året om, med fri tillgång med hösilage. Betet gödslas och putsas inte, är fina marker men mycket skog så det är magert bete. Kommer komma en fång-isis till oss på bete just för att det är magert.

Är hästen tunn över revbenen så är det hullet det är fel på, hästen behöver alltså mer energi. Dessutom brukar normalt bete innehålla tillräckligt med protein. Kolla energiinnehållet i intressanta fodermedel så får du ett hum om vad du bör ge din häst.

Olja har högst energi av alla fodermedel men behöver vänjas in vid större mängder. Linfröolja har bra fettsammansättning tillhästar men är lite dyrare. Kallpressad linfröpellets/kaka/expeller är bra för magen. Betfor likaså. Havre är havre :-D jag tror på havre, väl beprövat (är kanske gammalmodig?). Alla de fodermedlen ger jag min häst året runt för jag tror det är bra för honom. När jag ökar på min hästs mat är det betfor, havre och olja jag ökar om jag vill ge ner energi. Kallpressad linfröolja ger jag redan :)

Sedan måste du ge selen i någon form! Och vintertid gärna även e-vitamin (finns massor i växande gräs). Vad jag kan se finns inte Tokosel längre, som jag gav förr, vad finns för alternativ idag??

.........................

Morötter ger man vintertid, fodermorötter som är grövre. De håller dåligt redan nu i värmen och jag vet inte om det ger så mycket nu när det är sol och det växer i hagarna igen? Innehåller inte energi i den mängd att det hjälper en tunnis med hullet. En säck fodermorötter går inte åt :( Ska försöka få någon att dela med oss i vinter :) Har alltid haft det till mina stor hästar

Tänk energitätt. Du vill ha ett foder som ger så mycket energi per kg att din häst vill äta såpass mycket att han går upp.

...........................

Ska lägga till att det inte BARA är skog, finns 3 "ängar" också :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama