Är det förlegat att ge havre?

Sv: Är det förlegat att ge havre?

Nej, det tror jag inte heller att det är. Det finns alltför många hästar som ändrar beteende när dom ges havre. Frågan är vad det beror på.

Att stärkelsen i havre skulle påverka ”magen” är föga troligt. Jag förmodar att man med ”magen” egentligen inte menar magsäcken utan hästens grovtarm. Det är där de flesta mikroorganismer finns och det är där störningar i mikrofloran kan uppkomma om stora mängder osmält stärkelse kommer ner. Havre har hög smältbarhet av stärkelse, 80 – 90%, så väldigt små mängder osmält stärkelse kommer ner i grovtarmen när man ger havre. En del hästägare ger korn istället för havre eftersom detta inte påverkar hästens beteende. Korn har både högre stärkelseinnehåll och lägre smältbarhet vilket gör att mer osmält stärkelse kommer ner i grovtarmen. Även om man ger kornkross är det troligt att mer osmält stärkelse kommer ner i grovtarmen.

Stärkelse bryts ner till glukos som tas upp i hästens tunntarm. Detta ger upphov till att blodsockret stiger snabbt vilket ger en "uppiggande effekt”. Detta kan vara en förklaring, men förklarar inte varför andra fodermedel som också innehåller stärkelse inte ger samma effekt.

En troligare förklaring är att havre innehåller ämnen som påverkar signalsubstanserna i hjärnan. Signalsubstanser i hjärnan kan påverka både djur och människors beteende.

Havre innehåller en ganska hög halt glutamat. Glutamat kan ha en rad olika funktioner i nervsystemet men en effekt är ett piggt/upprymt humör (glutamat är en signalsubstans med en ”exitatorisk” inverkan).

Havre innehåller även en ganska låg halt metionin som är grundsubstans till L-taurin. Taurin anses generellt sett ha en lugnande effekt.

Problemet här är att olika individer kan reagera olika på dessa signalsubstanser. Detta kan förklara varför vissa hästar tycks reagera på havre medan andra inte blir påverkade alls.
Intressant text om signalsubstanser och glutamat.

Jag förstår fortfarande inte varför man ska blanda två olika kraftfoder. Du svarade aldrig på det. Att man alltid har gjor så är inte ngn anledning, inte för mig i alla fall.

Om denne ni känner skulle sälja vete billigare, skulle du köpa och ge det istället då?

Nej men vi har alltid givit havre till tävlingshästarna så ja sen är de ett plus att få de billigare vilket gör mkt med många hästar i stallet.
;););)

Jag förstår fortfarande inte varför man ska blanda två olika kraftfoder. Du svarade aldrig på det. Att man alltid har gjor så är inte ngn anledning, inte för mig i alla fall.

Det har jag visst Forest.
"När havre räka inte till kan man blanda i mer energi"
Majs och korn ger mer energi för hårt arbetetenda häster.
För häster som har svårt att hålla hul och det berör inte på mask kan majs/korn vara ett bra alternitive.

Do you understand now?:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
P
Foder & Strö Om man inte har analys och inte kan påverka den delen, och inte vill ge färdigfoder, vilka råvaror är bäst att ge? Givetvis är mängden...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 555
Senast: clovergirl
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama