Är det förlegat att ge havre?

Sv: Är det förlegat att ge havre?

Hm...du får det att låta som att mina hästar därmed inte mår bra? Vilket jag lugnt kan säga dig inte stämmer. Här ges inte havre, inte spannmål alls faktiskt. Hö, lucern, vetekli, mineraler och selen/lysin. Hästarna jobbar dagligen och mår hur bra som helst...utan havre:meh:

Japp, här är också en häst som blir totalt tokig om han får havre, eller något som innehåller havre. Studsar och hoppar, rodeohäst ut i hovspetsarna och man har fullt sjå att kunna kontrollera honom. Då är han 24 år gammal idag, och normalt j ä t t e l u g n, men ge han en näve havre, så har du plötsligt en totalt ohanterad 2 åring i stallet ;)

Hel havre är det absolut bästa du kan ge en häst.
Havre i hel okrossad och obehandlad form innehåller nämligen ämne som de "bra" magbakterierna äter. Vid brist på dessa ämnen så minskas de bra magbakterierna och hästen blir mer mottaglig för diverse problem i sin kropp.
Samma för människor med problem och obalans i kroppen (värk, exem, depressioner, adhd etc), tugga en tsk HEL havre om dagen och du kommer att må så mycket bättre.
Havre är något som hästar behöver för att må bra.

På nåt sätt har havre blivit ett "skäck foder:eek:" har i Sveriga, jag tro det kom i samband med att inplästet grovfoder (hösilage) blev populart och vi fick ett valdig uppsving av IR/Fång Häster.
Istället för havre har Sverigas häst folk gott över till olika protien tillskott som lucern, soja, potatis mm.
Tyvär foder den svenska hästen mer som en mjölk ko än en grov, fiber rik, gräs äter :crazy:

Det ena utesluter ju inte det andra, ett bra grovfoder är ju grunden för hästen sedan kan det kanske behövas komplement till näringsintaget. Lämpligen då med fodermedel som ger det som efterfrågas, har jag täckt intaget av energi (Mj) och endast vill ha lite mer protein så letar jag ett fodermedel som ger just det och viseversa då.

Jag håller med. Det är skrämmande att läsa på Buke som är den enda hästanknytning till sverige jag har numera (bor i Spanien).
Här är hästarna slanka och friska.

På nåt sätt har havre blivit ett "skäck foder:eek:" har i Sveriga, jag tro det kom i samband med att inplästet grovfoder (hösilage) blev populart och vi fick ett valdig uppsving av IR/Fång Häster.
Istället för havre har Sverigas häst folk gott över till olika protien tillskott som lucern, soja, potatis mm.
Tyvär foder den svenska hästen mer som en mjölk ko än en grov, fiber rik, gräs äter :crazy:

Jag förstår inte hur du menar.
Om du menar att en häst ska äta fiberrikt grovfoder i form av gräs så fattar jag inte varför den ska fodras med havre?

Nu är det vad jag vet inte visat att det finns ett samband mellan hösilage och fång. Om du har läst det hade det varit kul att få ta del av det. Personligen så tror jag inte att det går att jämföra gårdagens vallfoder och hästebetn med de nya vallfoder och beten som finns idag. Många av vallfodren är framtagna för produktionsdjur och inte för sällskapsponnyer eller andra hästar som inte kräver så mkt energi. Våra beteshagar är idag ofta odlade beten jämfört med de naturbeteshagar som var mer vanliga förr, i alla fall de beteshagar jag såg. Det är inte så konstigt att dagens hästägare letar efter andra foder till sin häst.

Vad menar du? Är inte hästarna slanka och friska här då? Skulle dom vara feta och sjuka på bara grönfoder? Hänger inte med alls?

Jag tror ju mer på att IR/fång kommit av att folk inte vet vad höt innehåller och smäller på med en massa kraftfoder med hög socker- och stärkelsehalt. Sen behöver väldigt få hästar havre idag...det var annat när skogs- och jordbrukshästarna slet hela dagar med tunga lass.

Personligen avstår jag alla spannmål då jag har hästar som inte ska ha mer stärkelse än dom möjligen får med hö och vetekli. Lucern är en baljväxt och hör till grovfoder och är inte ett konstigt tillskott ;)

Det kan vara så Pirja att nästan alla tråd händlar om sjuka häster;
We never talk about healthy horses since there is nothing too talk about :)
Hur säjer man Birds Of A Feather vill sjunga samma låt :angel:
Min häst har fång:arghh:
Jaså, och det har min, nu har vi nåt att prata om.

Man måste har sina funderinger när man sitta i ett annat land, börja läsa dessa tråd om foder och vård, man undra om det finns non friska häster i det har landet över huvudtaget :confused:

Jag vill vet hur hästhållning är ner i Spain.

Nu säger du emot dig själv.
Jag tycker inte att det är konstigt att hästvårdssidan handlar mest om sjuka hästar. Den är väl till för att man ska kunna diskutera sina funderingar med andra?

När det gäller fång så är det inte lätt att ha ansvaret för en fånghäst, varken under rehabiliteringen eller i fortsättningen. Jag har haft stor hjälp av alla de som jag har diskuterat med här på forumet. Jag vill nog påstå att min fångponny inte hade funnits kvar idag om jag inte hade hittat till buke.

Jag tror ju mer på att IR/fång kommit av att folk inte vet vad höt innehåller och smäller på med en massa kraftfoder med hög socker- och stärkelsehalt. Sen behöver väldigt få hästar havre idag...det var annat när skogs- och jordbrukshästarna slet hela dagar med tunga lass.
Personligen avstår jag alla spannmål då jag har hästar som inte ska ha mer stärkelse än dom möjligen får med hö och vetekli. Lucern är en baljväxt och hör till grovfoder och är inte ett konstigt tillskott ;)

Hinna ikapp dig Piraja:
Det är själva point :bow: hästerna bränn av så mycket kalorie på den tiden att man behöv inte tänke på fång risk från too much söcket och sånt, det var mer att se upp för Måndags Sjuka (korsförlamning).
Dom stirred sig inte blind på foderstätt analasys, dom visst "den mängd hö och den mängd kraftforder måste hästen har för att kunna arbetet".
Dom tänkt inte så mycket på protein mangde som alla gjöra nu! Dom visst att under avels arbetet måste hästen få lite mer havre för att pumpa upp proteinet, men det var ingenting dom hängd sig upp på......med "ögen" sog dom till att "hästen skulla få sitt!" om det var en häst som stod på vilo eller en mare som föd sina föl främför plogen och förtsätt att plojer efter förlåsning.

Ja jag läste ditt inlägg innan jag svarade dig.
Varför bli du så upprörd?

Jag är inte upprörd Forest, bara repetera vad jag har sakt i årtal;
A good hay!
Oats when need, like when working.
Water & Salt.
A good deworming once i a while.
Thats it...........
Hästen behover ingen mer.

Vi ger havre till våra varmblod :d Ingen av dem blir heta eller nerviga. Varför vi ger havre är för att vi får köpa den billigt av en vi känner. Vi krossar där i mot all havre dock!
Plus träffat en del travtränare som fortfarande ger havre till sina hästar :)

Vi ger havre till våra varmblod :d Ingen av dem blir heta eller nerviga. Varför vi ger havre är för att vi får köpa den billigt av en vi känner. Vi krossar där i mot all havre dock!
Plus träffat en del travtränare som fortfarande ger havre till sina hästar :)

Om denne ni känner skulle sälja vete billigare, skulle du köpa och ge det istället då?

Hippocampus av SVA måste vara rätt gammell!
Vi har haft majs odling nu i flera år.
Annars bra införmation.

*kl*
Många färdigfoder har ganska liknande värden än havre och de innehåller dessutom havre. Bara priset som är många gånger dyrare.

Havrens stärkelse har väldigt hög smältbarhet och det är ju det som gör det bra som hästfoder. Sen är väl de mängder man gav förr i tiden inte så bra kanske.

Recomendation har alltid varit att när man nå up till 6kg. havre om dagen ska man blanda det med ½korn, men då ska allsammans vara krossed. Det gick bra om man hade egen kvarn och kunde krossa dags behov, då förlora man inte dess näringsvärd.
Tabel på:
www.wowhorses.com/grain.html
Nu när det finns foder majs som är lika billige som havre/korn, kan man ersätter korn med majs och därvid släppa att *krossa om man så vill, dus förlänge hålbarhets tid, dock med hårt arbetetanda häster där kraft giv är 50/50 är det bäst att ger i kross form.

Båda hästen och ägern känner bäst med Full Grain kraft foder giv.

*Då det rekomenderas att man krossa majs för smaltbarhetens skull har jag själv aldrig haft problem med att fodra med hel majs så länge hästen tander är i ordning, snarar har jag sett mer havre i avferning än majs!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
P
Foder & Strö Om man inte har analys och inte kan påverka den delen, och inte vill ge färdigfoder, vilka råvaror är bäst att ge? Givetvis är mängden...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 555
Senast: clovergirl
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama