Är det för dyrt?

Sv: Är det för dyrt?

Vilket är ägarens syfte med att ha medryttare ? Tidsbrist, då gör du ju ägaren en tjänst genom att ta hästen två dagar i veckan. Pengabrist, då borde du i så fall hellre vara delfodervärd.
Hade jag behövt ha medryttare på min häst pga. tidsbrist skulle det absolut varit utan krav på ersättning.
Jag tycker att 1000 låter mycket, speciellt med tanke på att du förmodligen är med och höjer hästens värde genom att utbilda den.

Alla hästägare har inte medryttare varken pga tidsbrist eller pengabrist.
Jag har gott om både men jag har ändå medryttare.
Jag har medryttare för att min medis vill rida på min häst och då får hon gärna låna honom de dagar jag ändå inte tänkt rida.
Dock så betalar min medis ingenting, men hon sköt till pengar när det var dags för sadelbyte och köper småsaker ibland för att hon tycker att det är kul och är därmed ingenting som jag kräver av henne.

Jag ser inte något fel i att varken ha betalande medryttare eller någon som rider gratis.
För hur man än gör är det en ge och ta situation.
Ägaren vill ev ha hjälp med sin häst och ev skötseln runt omkring och är då i behov av en medryttare.
Men samtidigt så har medryttaren antagligen inte möjlighet att äga en häst själv och då är det ett väldigt bra alternativ att få vara medryttare och ha möjligheten att få pyssla om och rida en häst som sin egen.
För hästägaren kostar hästen vare sig den rids eller ej och den ska skötas varje dag, varför ska hästägaren sponsra medryttaren med det?
Varför ska medryttaren få alla fördelar gratis?`

Sen är det inte samma sak att rida en outbildad häst för tränare som att man faktiskt regelrätt utbildar den.
TS kan likagärna underhålla det som hästen kan och inte utbilda den vidare.

Sen är det inte samma sak att rida en outbildad häst för tränare som att man faktiskt regelrätt utbildar den.
TS kan likagärna underhålla det som hästen kan och inte utbilda den vidare.

I mina ögon är det, utöver ovan nämnda, även en viss tillgång för medryttaren att ha möjligheten att rida för tränare. Även om hästen är outbildad så är det nog svårt att undvika att utvecklas det minsta som ryttare - tränaren tittar ju inte bara på hästen.

Jag skulle inte betala 1000:-/månaden i detta fall, då det för mig blir ca 1/3 av kostnaden det skulle kosta mig att ha min egen häst hemma. Men det är ju högst subjektivt. Och beror också på vilken tränare det rör sig om - hade det rört sig om en tränare jag vill rida för, och en mer utbildad häst, då hade jag kunnat tänka mig den prislappen.

Jag var otydlig, jag skrev inte att just du höjde dig till skyarna men det blir så i slutändan när trådarna urartar, det blir alltid ett krig där folk hävdar att det är så himla dålig stil att ta betalt etc etc och jag är så sjukt trött på att läsa sånt. Hade kunnat skriva *halvt knapplån*.

I detta fall har ingen diskuterat om det är dåligt att ta betalt eller inte. Det handlade om det var för dyrt med 1000:- för att rida en dåligt utbildad häst 2 ggr/v.

Själv var jag förundrad över att det fanns folk som betalade så mycket. Det är ju verkligen skitsvårt att hitta medryttare övt.

Hur vida trådar "urartar" i en diskusion som du inte tycker är intressant eller inte finner jag orellevant. De som tycker trådämnet är intressant får väl dikutera vidare. Resten kan ju låta bli. Finns så många fler trådar.

Mvh Voff

2 g/v/m = 8 tillfällen, säger vi att det är 8 tillfällen kort och gott kostar varje tillfälle 125 kr. är det dyrt för att få hålla på med en häst som sin egen?

vad betalar folk för att rida på turridningshästar? hur välutbildade är dom?

är fortf facinerad över att så många ser medryttare som någon med otroligt mycket kunskap och som kan på riktigt utbilda hästar.

2 g/v/m = 8 tillfällen, säger vi att det är 8 tillfällen kort och gott kostar varje tillfälle 125 kr. är det dyrt för att få hålla på med en häst som sin egen?

Mina medryttare har haft det rätt fritt hos mig men de har aldrig fått ha hästen som sin egen. Så har det även varit när jag varit medis. Man har fått anpassa sig efter ägarens regler. Jag tycker inte alls att det är som att ha egen häst när man är medryttare, fast det är bara min erfarenhet. För den summan hade jag heldre tagit lektioner och utvecklats mycket mer som ryttare.

vad betalar folk för att rida på turridningshästar? hur välutbildade är dom?

De som betalar för turridning är väl oftast de som rider 1-2 ggr per år eller kanske bara en enda gång i samband med en möhippa el liknande. Då betalar man för en helupplevelse, oftast ganska lång tid.

är fortf facinerad över att så många ser medryttare som någon med otroligt mycket kunskap och som kan på riktigt utbilda hästar.

Skulle medryttare rida sämre än hästägare? Jag hade en medryttare till min unghäst som hade lång erfarenhet av unghästar och tillförde enormt mycket mer i hans utbildning än mig. Känner flera jätteduktiga ryttare som av olika anledningar (ekonomi/tid osv) inte har egen häst längre utan nöjjer sig som medis. Sen känner jag en och annan hästägare som bara skogsmullar och knappt kan grunderna i markarbete. Ryttarskickligheten sitter ju inte i själva hästägandet.

Antar att man inte tar in en medryttare som rider uselt heller....

Och att de per utomatik är önskvärt att utbilda hästen. Den som i alla år älskat sin häst och lulla runt i skogen med den, inte har några problem och heller inte har kunskapen att utnyttja bättre utbildning (den kan faktiskt skälpa om man lär hästen fel saker) och dessutom inte tänkt sälja hästen föredrar säkert att ha hästen precis som den är.

Jag hade då inte uppskattat om någon börjat utbilda min häst, inte för att det inte behövs utan det är något jag vill göra själv med hjälp av min tränare. Och som sagt, om utbildning är önskvärt är det inte alls säkert att den aktuella medryttaren ens skulle bli påtänkt att bli tillfrågad.

Känner man sig utnyttjad är det bara att sluta och hitta en häst som är gratis. För TS gäller det dessutom att det är en till som betalar alltså verkar marknaden för att "sälja" hästen existera oavsett vad vi tycker om kostnaden. Börjar hon konstra så kanske hon blir ersatt på direktnaen med någon som gillar läget och har svårt för att hitta en bättre deal, Jag tycker visserligen också att det låter dyrt, men som sagt vi saknar alla fakta.

Det är ju bara du som kan avgöra om du tycker att det är värt att betala den summan för att rida en häst.

Om vi nu håller oss till TS fall så känner hon ju ägaren och ägaren verkar ju veta att hon tränar för en tränare och jobbar på att utbilda hästen. Så det verkar ju som ägaren okejat detta.

Som ägare har man ju så pass koll över vad medryttaren håller på med och vad den går för att otillåten träning ska inte kunna förekomma. Vill man inte ha sin häst tränad av medisen så sägar man ju till. Sen är det ju upp till ägaren att välja en pålitlig medis och kolla av att saker och ting sköts.

Håller med om att känns det för dyrt för TS så bör hon leta en billigare medishäst.

Att det låter dyrt innebär inte per automatik att man bör leta en billigare häst, det beror på omständigheterna, det kanske inte finns något bättre alternativ pga det allmäna prisläget, ålder, kommunikationer och andranför oss okända faktorer.

Värt att tänka på som delfodervärd är ju att man vackert får betala om hästen blir kovalecent. Det slipper man som regel som medryttare.

Jag har haft ickebetalande medryttare. Något jag _aldrig_ kommer ha igen. :grin:

Håller med om att känns det för dyrt för TS så bör hon leta en billigare medishäst.

Med betoning på för, alltså att priset är ansträngande rent ekonomiskt.

Sen som flera redan varit inne på, så finns det egentligen ingen klar prislapp på en häst. Den kan bara ägare och medryttare själva avgöra.

Min häst fick jag gratis ( var medryttare på henne) och skulle inte sälja för alla pengar i världen.

Fast det är ju att rå om en häst så som en ägare gör. Jämför med att rida på ridskola, känslan för hästen du har hand om blir annorlunda. Vad dina medryttare får eller inte får göra intresserar inte mig
Vill man ha hästen utbildad tror jag inte man i första hand letar medryttare, utbildning betalar man för och använder en rutinerad ryttare m någon grund i häst o ridning.
Jag säger inte att medryttare är dåliga men många tror lite för mycket om sig själva, att vara en duktig ryttare är svårt och det tar tid innan man blir det.
Jag tror många har medryttare för att slippa göra det de inte tycker är lika roligt ex rida ut.

Att du inte intresserar dig för mig har jag full förståelse för men jag måste ju kunna få utgå från mina egna erfarenheter när jag svarar. Tror inte att mina erfarenheter är speciellt unika utan ganska vanliga.

Hela frågan handlar ju om det är dyrt eller inte i TS fall och då kan det ju vara ganska relevant i diskusionen att ta upp vad man kan få för dessa pengar om man väljer andra alternativ-tex ridskola. Du tog ju själv bla upp alternativet turridning som jämförelse. Vill man bara rå om en häst så kan man ju borsta gratis på vilken pålle som helst, även en liten shettis även om man inte kan rida den. Vill man ha lite behållning av ridningen så får man kanske vara beredd att betala.

Personligen ser jag medryttare som vilket hästfolk som helst och gör ingen skillnad på dem och hästägare eller lektionsryttare. Samma folk finns i alla grupper. Vem har inte sett alla dessa hästägare med storhetsvansinne?

Att många har medryttare för att slippa undan trista saker själva tror jag stämmer. Men långt ifrån alla har det. Det är ju inte helt konstigt att man väljer en medryttare som man även tycker kan tillföra hästen något. Så verkar det ju vara i TS fall eftersom hon rider regelbundret för tränare.

Värt att tänka på som delfodervärd är ju att man vackert får betala om hästen blir kovalecent. Det slipper man som regel som medryttare.

Jag har haft ickebetalande medryttare. Något jag _aldrig_ kommer ha igen. :grin:

Det är helt beroende på vad man avtalat och uppsägningstiden.

Jag betalar ingenting, rider en LA-utbildad häst 2-3 dagar i veckan och har ingen uppsägningstid eller liknande. Så jag skulle säga att det är dyrt för dig att betala 1000:-

Hallå det blev visst en lång diskussion här. Det är så att ägaren till hästen har tidsbrist och även intresse brist hon har haft honom sen han var ung häst. Men hon vill inte sälja för hon har separations ångest. Så hon frågade om jag ville rida honom några gånger i veckan och 2-3 ggr är det jag hinner med nu i nian. Själv rider hon nästan aldrig fast hon sköter honom på söndagar. Jag älskar denne lille häst trotts allt och det är därför jag sköter om honom inte för att jag vill rida eller så.

Då behöver hon ju verkligen dig låter det som. Både för att hålla hästen igång ifall hon kommer att sälja och dels för att faktiskt ta hand om hästen. Hon lägger alltså bara en dag i veckan på hästen?

Då var det rätt mycket med 1000:- med tanke på att hon inte har något intresse själv i hästen och det är du som håller den igång.

Eftersom hon bara är där en dag i veckan så antar jag att hon betalar för skötseln de dagar du inte är där och har en högre stallhyra därmed. Gissar att det du betalar går till den skötseln.

JAg själv hatar hoppning, bad en annna säker hoppryttare hoppa/göra mycket bomövningar eller rida ut i skogen helt gratis 3ggr i veckan, och då kostade han mig ca 2500/mån + försäkring och skor med mera... Jag betalade träningar och tävlingar.
Jag såg det som en snäll tjej som gjorde mig och hästen en rolig tjänst...

Min häst har ALDRIG varit så välriden, mjuk och trevlig som när jag hade den mest fantastiska medryttaren. Jag red bara i skogen och på fältet, medan hon älskade att rida dressyr på ridbanan. Hon tävlade t o m honom i en liten dressyrtävling och fick höga poäng och en lyrisk dressyrdomare som nästan aldrig sett ett kallblod gå så fint.

Hon betalde 500 kr/mån och red honom 2-3 dagar i veckan. Jag pluggade och hade oregelbundna tider, och var ofta borta på helgerna så hon hade lördagarna... Min stallhyra var 3600 kr, hovslagare 550 kr/mån (1100 kr/gång), försäkring ca 350 kr/mån, extra strö ca 150 kr/mån, veterinär snittade ca 200 kr/mån. Täcken kostade nog i snitt 200 kr/mån utslaget över året eftersom de andra slet sönder dem med jämna mellanrum... Totalt i runda slängar 5000 kr/mån med alla småkostnader som tillkommer. Det var alltså lååångt under självkostnadspriset per dag för hästen med 500 kr i månaden. Men hon hjälpte mig otroligt mkt, och slapp då samtidigt ansvaret och alla extrakostnader för hästen.

Nu har jag hästarna hemma och har en tjej som hjälper mig 1 dag i veckan, samt med några em-fodringar då och då. Hon betalar ingenting, utan tvärt om... hon får lite betalt av mig trots att jag vet att hon inte kräver något. Men hon är så snäll och rar och lämnar alltid stallet i perfekt skick. Hon är så nöjd med att skritta lite på min häst någon dag i veckan då han inte är igång efter vintern, och hon ställer alltid upp.

Kostnaden för att ha honom är också väsentligt lägre... Han äter för ca 800 kr/mån, strö ca 250 kr/mån. Hovslagare 400 kr/mån och veterinär ca 100 kr/mån. Försäkring samma 350 kr. Under 2000 kr alltså. Stängsel etc har suttit uppe länge och kostar inte många kr/år och går dessutom på gårdsföretaget som stängsel för betesdjur.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 101
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 307
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 860
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈