Är det för dyrt?

Sv: Är det för dyrt?

Nej det är inte att acceptera eller låta bli, det är acceptera, försöka påverka eller låta bli och vill man förhandla om priset så är det bra att samla fakta. Givetvis bestämmer ägaren i slutändan.

Vilket är ägarens syfte med att ha medryttare ? Tidsbrist, då gör du ju ägaren en tjänst genom att ta hästen två dagar i veckan. Pengabrist, då borde du i så fall hellre vara delfodervärd.
Hade jag behövt ha medryttare på min häst pga. tidsbrist skulle det absolut varit utan krav på ersättning.
Jag tycker att 1000 låter mycket, speciellt med tanke på att du förmodligen är med och höjer hästens värde genom att utbilda den.

Men delfodervärd, fodervärd, medryttare, skötare, det är bara ord, ord som olika människor lägger olika definition i. Man kan lika gärna ha samma förutsättningar och det kallas delfodervärd.

Det är långt ifrån säkert att hästens värde höjs i någon nämnvärd grad.

I min värld är medryttare och fodervärd helt olika saker. En medryttare har inte alls samma rättigheter som en fodervärd. Och en skötare är väl något helt annat ?
Och nej, det är inte säkert att värdet höjs men sannolikheten att en utbildad häst betingar ett högre värde än en outbildad finns ju.

Ja men blir hästen nämnvärt bättre utbildad rent objektivt sett? Det har vi ingen aning om. Och vi har inte en aning om vad som hänt TS dagar om hon slutat, det kanske blivit någon urduktig ryttare som fått rida och utbilda hästen, ägaren kanske valde TS för att vara snäll mot kompisens syster och valde bort någon riktigt duktig. Vi vet inte förutsättningarna helt enkelt, inte ens var hästen finns geografiskt vilket är den största faktoirn i prissättningen.

Och var drar du den exakta gränsen mellan medryttare och delfodervärd? (fodervärd och medryttare är hyfsta klar) Och mellan medryttare och skötare? Problemet är att gränsen är flytande så bara för att du vet vad du menar innebär det inte att det alltid är galsklart i praktiken och att dealen alltid är lika.

Jag rider gratis, brukar bli ca 3 gånger i veckan , beror lite på . Ägaren har hästarna hemma, och jag hjälper henne när det behövs, hon jobbar som reporter på tv och har mycket jobb, och dessutom jobbresor.Och så jobbar hennes man också med tv på samma "avdelning" men han står inte framför kameran utan sköter ljudet eller nått, så de e oftast ute på jobbresa tillsammans.
Det som jag behöver göra e att mocka och fixa lite andra stall grejer , fodring osv, men de e dom dagarna jag är där. Ofta så behöver jag bara rida och ge lite hö till hagkompisen så han hålls lugn medan jag e ute och rider (hagkompisen är en 2årig hingst).
I maj kommer ägaren och hennes man att åka på jobbresa i 3 veckor , då kommer jag och min pojkvän att bo i deras hus iaf 1 vecka , då har jag ansvar för hästarna :)

Kan tillägga att jag har tillgång att rida i en stor paddock som endast jag och ägaren rider på. Den underhålls även av han som har den. Det är en gammal gubbe som har ett slags sågeri hemma på sin gård som har gjort en ridbana till oss:) Ägaren köper även spånor av honom. Dessutom finns det bra ridvägar.
Lillkillen (dvs hagkompisen) ska också motioneras då och då , promenader brukar det bli , men även lite longering.

Ja men du är ju ren och skär arbetshjälp, mot att du hjälper dem så mycket får du rida. Så tolkar jag det.

Hmm, jag tycker att det är för dyrt för att rida 2 dagar i veckan. Har man medryttare så är det väl för att man inte hinner med eller kanske behöver ha lite paus någon dag i veckan.
När jag hade medryttare på min häst så betalade hon skoningen, vilket är 600 per gång (var 8e vecka) alltså betalade hon mig 300 i månaden. Hon hade en fast dag i veckan och sen om hon ville/jag behövde extrahjälp så fick hon ta fler dagar. Hon fixade det som behövdes dom dagar hon hade honom, vilket är mockning, fixa foder samt fylla på vatten (tar ca 30 min i mitt stall)
Hon fick även träna för tränare om hon ville, och då drog jag av träningsavgiften från dom 300 hon skulle betala i månaden.

Edit: Tror jag tryckte på fel svarsknapp, hoppsan :3

Det låter väldigt dyrt med tanke på att hästen inte är så utbildad. Om den är dyr att hålla för övrigt tycker inte jag spelar någon roll för vad medryttaren ska betala. Medryttare betalar för att rida (och pyssla.) Om hästen är dyr i mat, vetvård osv tycker jag är ägarens problem som skaffat sig en dyr häst.

Jag har varit medis på flera hästar genom åren, väl utbildade som outbildade, fina anläggningar som små stall och det dyraste för 2/v (kanonanläggning m fullservice, svårfött fullblod, hyffsat utbildad) som jag betalat är 500:-

Är lite förvånad att man hittar så snällt betalade medisar. Jag annonserade länge efter medis till mitt halvblod. Utbl MSV dressyr, bra stall, ridkompisar, milslånga ridvägar, belyst paddock,2,4 km fr centrum och 150 m till buss. Ingen hantering av andra hästar eller stallpass. Pris GRATIS. Möjlighet att rida för tränare till självkostnad. Jag fick ETT svar!

Kan vi inte bara snälla lämna det uttjatade ämnet "ska medryttare betala alls?" utanför tråden? Det är så sjukt trist att varenda tråd som handlar om kostnader för medryttare ska urarta i ett krig om huruvida det ska betalas alls, där ägare som inte tar betalt höjer sig till skyarna och tycker att de som tar betalt är snikna.

Jo det har du rätt i att man kan försöka påverka, det var ju lite det jag menade med meningen jag skrev i mitten:)

Men jag menar åsikterna i det stora hela, att det är för dyrt, att man inte ska betala o.s.v. Där måste man ju förstå att det inte hjälper att spy galla. Man kan alltid försöka påverka men går inte det får man ju gilla läget eller hitta något annat.

Jag tycker inget är rätt eller fel utan det är upp till var och en att ta betalt eller betala.

*KL*

Jag tycker också det lät dyrt.. Min medryttare betalar inget, hon får rida när hon vill,..

Mina hästar kostar mig 1400 i stall hyra inkl foder mm..
Eller rättare sagt, Jag är stall ägaren och mina inackorderingar betalar 1400 då ingår allt(utom hovslagare osv)

Gränsen mellan medryttare och delfodervärd drar jag vid ett kontrakt där rättigheter och skyldigheter är solklara. Gränsen mellan skötare och medryttare drar jag vid snäll människa som vill putsa och kela och en medryttare som motionerar min häst för att jag behöver hjälp.
Och som jag skrev i förra inlägget så är det min syn på saken alltså inte den absoluta sanningen.

Man kan ha kontrakt vid alla former (skötare medryttare el olika former av fodervärd), både muntliga och skriftliga, kontrakten kan vara klara och tydliga eller luddiga, kvaliten på kontrakten avgör väl knappast foremn eller hur?

Faktum är att man nog alltid har någon form av kontrakt, muntligt eller skriftligt, annars är det omöjligt att att hantera situationen.

Senast ändrad:

Jag har aldrig betalat något som medryttare, snarare fått betalt i form av kurser och tävlingsavgifter. Så jag hade aldrig betalat 1000 kr/månad för att rida någonannans häst. Har haft perioder då jag haft två medryttarhästar utöver min egen, det hade ju blivit oerhört dyrt med det priset som din hästägare har. :angel:

Allt är relativt... ;)

Tack för den kängan Praefatio! Men du drar förhastade slutsatser nu.

Jag höjjer mig inte alls till skyarna. Jag skulle gärna ta betalt. Har själv alltid fått betala. Fast inte på långa vägar så mycket som TS. Planen var att ta 500:- för min häst. Men om jag öht ville ha lite extrahjälp till hästen fick jag bortse från det önskemålet. Det var inget jag gjorde för att hylla mig själv. Jag har inte dragit igång någon diskusion om betala eller betala. Det var det du som öppnade upp för i ditt inägg. Jag undrade bara var man hittar dessa snällt betalande medisar? Jag skulle gärna ha en.

Kl.

När jag hade medryttare till min häst, betalade hon 500 kr i månaden, den summan täckte kostnaden för hovslagaren.

Kan tillägga att hon hade honom helt själv och kunde rida så ofta hon ville.

Senast ändrad:

KL

Ang att medryttaren utbildar hästen och därmed höjer värdet på den så är det ju som flera redan påpekat högst osäkert att värdet verkligen höjs. Dels är det inte säkert att ägaren ens har nytta av hästen utbildas mer, och framförallt finns det många hästägare som inte planerar att sälja sin vän. Isåfall är en värdeökning ganska ointressant för ägaren och ett dåligt argument att betala mindre.

Hej alla:)Jag behöver lite hjälp här, det är nämligen så att jag är medryttare till en islandshäst som inte är så utbildad:angel: cirka 2 ggr i veckan och jag betalar 1000 kr i månaden. Och sedan är jag ju med på träningar varannan vecka så då blir det väldigt dyrt. Så frågan är tycker ni att 1000kr i månaden är för dyrt? Hälsningar Stina

Jag personligen tycker att det är fört dyrt. Men det är naturligtsvis individuellt hur man tycker och tänker.

Själv betalar jag inget för obestämt antal dagar /vecka, mot att jag tränar 2 gr/månad för en instruktör, plus att jag sköter alla sysslor de dagar jag har honom, samt hjälper till med insläpp och fodring.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 101
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 307
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 860
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈