Är det fel av mig att skaffa hund?

Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Jag tycker definitivt att du skall skaffa en hund nu istället för att vänta! Det kommer knappast komma något bättre tillfälle i livet än nu när du pluggar! :smirk: När du väl börjar jobba kommer det aldrig kännas som om det passar.

Jag skaffade en hund när jag skrev min uppsats. Det gick hur bra som helst. Tycker man att det är roligt med hundar så är det inte jobbigt att skaffa valp, så länge det är en valp som mår bra och är trygg från sitt tidigare hem hos uppfödaren. Jag tyckte i alla fall att det var jättekul att följa valpens alla misstag och framsteg och tyckte inte alls att det var jobbigt att gå ut med hunden varje eller varannan timme. Tvärtom var det en jätteskön paus från allt skrivande att få komma ut lite och andas frisk luft. Dessutom kan man hela tiden ha ett vakande öga på valpen så att den inte hittar på något tok. Bättre än så blir det inte.

Jag tycker inte att man behöver kunna spå i sin framtid för att bestämma sig för om man skall skaffa hund eller inte. Det blir ändå aldrig som man tänkt sig! Och som någon annan nämnde så löser man alla problem när de kommer eftersom man älskar sin vovve så mycket.

Var bara noga med att lära den att klara att vara ensam redan från början eftersom du vet att du kommer skaffa ett jobb senare! Första veckan kan du gå ut med sopor och handla, sedan, vecka nr 2 ta en tur på stan i ett par timmar och helst (enligt uppfödare jag pratat med) se till att valpen, innan den fyllt 12 veckor, d.v.s. inom sin präglings-period, har fått prova att vara ensam i 4-5 timmar i sträck några gånger ifall den kommer behöva vara det senare i sitt liv. Allt den får vänja sig vid inom sin präglingstid har den större chans att lära sig att tycka om än sådant den inte provar under sina första 3 månader i livet.

Nu när jag börjat jobba känns det som ett mycket tuffare läge att skaffa hund.

Om jag vore du skulle jag PASSA PÅ! :banana:
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Var bara noga med att lära den att klara att vara ensam redan från början eftersom du vet att du kommer skaffa ett jobb senare! Första veckan kan du gå ut med sopor och handla, sedan, vecka nr 2 ta en tur på stan i ett par timmar och helst (enligt uppfödare jag pratat med) se till att valpen, innan den fyllt 12 veckor, d.v.s. inom sin präglings-period, har fått prova att vara ensam i 4-5 timmar i sträck några gånger ifall den kommer behöva vara det senare i sitt liv. Allt den får vänja sig vid inom sin präglingstid har den större chans att lära sig att tycka om än sådant den inte provar under sina första 3 månader i livet.

Herregud, jag bli mållös av vilka råd du fått av uppfödare ( både i denna tråd och i din egna tråd )

Att hinna ensamhetsträna en valp på 4 veckor så att den klara att vara ensam i 4-5 timmar ?
Ursäkta men det är ta mig 17 helt otroligt och fruktansvärt elakt mot valpen, har denna uppfödare en aning om att valpar inte ens kan hålla sig ?
Att lämna en liten vilsen valp 4-5 timmar, jag bara kokar av ilska ...

Gör man på detta vis kan jag nästan lova dig att de flesta valpar blir riktiga monster att lämna när dom sedan bli vuxna ...

Att gå på stan i ett par timmar med en 9 veckor gammal valp är också helt förkastligt..

1:veckan ska valpen bara få ta det piano i hemma och lära känna sin nya familj/ sin nya trygghet = inget lämnade alls.

/ Blir helt knäck på den uppfödaren/uppfödare som givit dig dessa råd
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 542
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 188
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp