Är det en rättighet att ha häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Thisiswhy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 440
  • Visningar Visningar 35 523
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Men att ha en egen häst är en lyx som inte många har råd med. Och då tycker jag det är bättre att sälja hästen och få ut pengar för den.

Sen fattar väl jag oxå att hästar är bra terapi, men man behöver faktiskt inte ha en egen utan man kan rida andras istället.

Jag sa bara att det finns sånna jobb.

Och det jag skriver är MIN åsikt, precis som du har DIN åsikt!

Men att ha en egen häst är en lyx som inte många har råd med. Och då tycker jag det är bättre att sälja hästen och få ut pengar för den.

Sen fattar väl jag oxå att hästar är bra terapi, men man behöver faktiskt inte ha en egen utan man kan rida andras istället.

Jag sa bara att det finns sånna jobb.

Och det jag skriver är MIN åsikt, precis som du har DIN åsikt!

Fast det är ju en helt annan sak, du ifrågasatte orken.

Lite av en spoiler för dig kanske, men alla som lever på sjukbidrag är inte fattiga och får vända på slantarna, finns även sjuka rika som mycket väl har råd att hålla häst.

Och visst kan ridskolan eller privatstall eller kennel vara ett alternativ, men så länge det funkar för de sjuke med ork och ekonomi, så känner jag spontant inte att behovet att hästen ska bort finns.
Men sen kan sjukdom oxå göra att ridskola/privatstall/kennel etc inte är ett alternativ för den sjuke.
Men visst kanske du tycker att dina skatte pengar hellre ska gå till ridlektioner för sjukskrivna än ett litet bidrag till den egna hästen.

Jag har inga problem med att en sjuk kan få slantar till sin egna häst om den hästen anses rehabiliterande och en del av vägen tillbaka till arbetslivet och del/hel självförsörjning, något som samhället tjänar på i längden.

Naturligtvis skriver du din åsikt och jag min, varför behöver något så självklart påpekas? :confused:

I mina ögon framstår MÅNGA i den här tråden VÄLDIGT OINTELLIGENTA.
Nu så är jag testad på intelligens så jag vet att den är hög.
Hur det sedan framstår för dig är fullständigt ointressant.

Varför ska JAG betala för någon annans barn pga den personen inte tänkt när de skaffat barn?
Att du inte förstår det är ett problem.
Det handlar om samhällsbyggnad och samhällsstruktur.
D.v.s. hur samhället sitter ihop.
Intelligenta och välutbildade människor vet och kan detta.
Din åsikt vittnar bara om okunskap och oförmåga att förstå hur samhället fungerar.
Inget annat.

Nä men du skriver ju som om jag är helt dum i huvudet och inte fattar nått.
Men min åsikt är fortfarande att om man inte orkar jobba orkar man inte ha häst. Punkt.

Och ska man ha bidrag för att ha egen häst kan man ju lika gärna få bidrag för att ha ett hus på kanarieöarna oxå då. Det finns säkert nån som mår bra av det oxå.

Jag tycker bidrag ska gå till boende, mat och livsnödvändiga saker, vilket inte en häst är.

Tack för mig!

Men min åsikt är fortfarande att om man inte orkar jobba orkar man inte ha häst. Punkt.

Det är en åsikt som jag inte kan beskriva hur mycket är emot. Det är så fel rakt igenom. Man kan inte annat än att bli arg på sånt här.

Nä men jag anser inte att mina skattepengar ska gå åt nån annans häst när jag själv inte har råd att ha häst fast jag jobbar.
Det vanliga då antar jag, avundsjuka från dom friska som jobbar och ändå inte har råd. Att folk aldrig ska kunna förstå att det inte är en semester att vara sjuk eller ha andra problem förstår inte jag.

Senast ändrad av en moderator:

Och ska man ha bidrag för att ha egen häst kan man ju lika gärna få bidrag för att ha ett hus på kanarieöarna oxå då. Det finns säkert nån som mår bra av det oxå.

Jag tycker bidrag ska gå till boende, mat och livsnödvändiga saker, vilket inte en häst är.

Tack för mig!

Pratas det inte om lite olika saker här? Man blir inte sjukskriven för att man inte orkar jobba, man blir sjukskriven för att man är sjuk.

Ansöker man hos FK och får ridning/hästkötsel etc. GK som en del av sin rehabilitering så ser jag inget konstigt med det, det gäller även vattengympa, en vecka i ett varmt land, akepunktur, golf etc etc etc

Är då så fallet att man har egen häst så tror jag inte FK går in o betalar HELA kostnaden, utan den del som FK ändå skulle få lägga ut på rehabilitering

(obs!! så tycker jag att det borde funka, reglerna är jag inte så insatt i )

MEN om man nu får sjukpenning/a-kassa/socbidrag etc så har väl varken du eller jag med att gör hur personen fördelar pengarna

Om man väljer att lägga 1500/månaden på en häst och därför äter nudlar, bor billigt, cyklar och aldrig köper kläder så är det väl upp till var och en

Nej det är ingen rättighet att ha häst men har man häst och hamnar i en tillfällig ekonomisk knipa så finns det olika val hur man kan lösa det.Jag har själv funderat på detta om jag skulle bli arbetslös skulle jag inte sälja min käraste vän utan ge ut honom på foder tills ekonomin hade rätt ut sig igen.Arbete finns det alltid om man vill jobba.Blir man tillfälligt sjuk kan man också ha en som sköter hästen under tiden men skulle det bli långvarigt och inte chans att bli frisk så skulle jag då först välja att sälja!:idea:

Om man inte har råd att ha en häst och hästen blir lidande är det inte okej. Om man har hästen oförsäkrad, sadel som inte passar, köper billigt hö av kass kvalite, skor själv trots brist på kunskap o.s.v. så ska man inte ha häst. Men behandlar man hästen så spå är den inte heller en värdefull familjemedlem för en. En människa som i en sådan ekonomisk situation skulle behandla ett djur så ska inte äga ett djur över huvud taget. Dålig ekonomi eller ej.

Men om man inte har råd att ha häst men har en ändå och behandlar det bra så ser jag inget fel. Min mamma är sjukskriven och får rätt så lite pengar. Men min häst är mitt allt och att sälja är otänkbart för både henne och mig. Hon står på en stor anläggning med mycket bra ridställen (ridbanor och ridhus) Vi har nyss köpt nya sadlar då de gamla inte passade då hon musklat så sedan vi flyttade. Hon är sjukförsäkrad (men inte livförsäkrad), skos var 8 onde vecka och har aldrig varit kraftigare och i bättre kondition. Hon lever ett mycket bra hästliv trots dålig ekonomi.

Så jag tycker inte det har så mycket med personens ekonomi att göra utan hur lång man är villig att gå. Vi åker inte på resor, vad betyder shoppa? ;)

Om man inte har råd att ha en häst och hästen blir lidande är det inte okej. Om man har hästen oförsäkrad, sadel som inte passar, köper billigt hö av kass kvalite, skor själv trots brist på kunskap o.s.v. så ska man inte ha häst. Men behandlar man hästen så spå är den inte heller en värdefull familjemedlem för en. En människa som i en sådan ekonomisk situation skulle behandla ett djur så ska inte äga ett djur över huvud taget. Dålig ekonomi eller ej.

Men om man inte har råd att ha häst men har en ändå och behandlar det bra så ser jag inget fel. Min mamma är sjukskriven och får rätt så lite pengar. Men min häst är mitt allt och att sälja är otänkbart för både henne och mig. Hon står på en stor anläggning med mycket bra ridställen (ridbanor och ridhus) Vi har nyss köpt nya sadlar då de gamla inte passade då hon musklat så sedan vi flyttade. Hon är sjukförsäkrad (men inte livförsäkrad), skos var 8 onde vecka och har aldrig varit kraftigare och i bättre kondition. Hon lever ett mycket bra hästliv trots dålig ekonomi.

Så jag tycker inte det har så mycket med personens ekonomi att göra utan hur lång man är villig att gå. Vi åker inte på resor, vad betyder shoppa? ;)

Exakt.....

Tack för mig!

Det är ju din tolkning av vad jag skriver, kanske förstår du inte och därför känner du som du inte fattar något?
Men jag tycker du är inskränkt och generaliserar och jag försöker förklara för dig att det är inte så svart vitt att har man ork med häst kan man jobba, vissa kan säkert jobba ett par timmar på anpassat arbete, andra kan det inte.

Om folk skulle sluta få barn skulle världen kanske ha kunnat återhämta sig lite på 50-60 år

Barnafödandet skulle behöva gå ner drastiskt. Så kanske vi skulle ge bidrag till de som väljer att avstå barn för jordens skull.

Många här tycks inte förstå att vi människor håller på att ta livet av det vi alla behöver för att överleva, jorden, för att vi fortplantar oss för mycket.

Det går att jämföra alla levande varelser, från spindeln som kryper på mitt golv till barnet som sover i sin säng. Men det är helt sjukt att jämföra något som lever med en båt, en bil eller en resa!

Andra människor ska inte betala min stora egoism att skaffa barn. Jag ska inte få bidrag för att jag helt själviskt väljer att ta fram en till individ som puttar jorden ytterligare ett steg mot förstörelse.

Hade jag varit mer osjälvisk hade jag adopterat ett redan existerande barn till ett bättre liv.

Det enda sättet att rädda världen är att minska ner på det som förstör den. Oss, människor!

Så på sätt och vis borde man nog hellre få bidrag för att skaffa djur i stället för barn. Barn är en tillgång för samhället på kort sikt men en belastning för världen!

Sedan ska vi självklart hjälpa de som kommer i nöd. Med ex socialbidrag. Men inga bidrag för lyx. För det är en väldigt stor lyx att ha barn, häst, hund etc.

Återigen skulle folk sluta skaffa barn så skulle vårat samhälle sluta att existera. Om jorden då skulle bli en bättre plats eller inte är en annan fråga.

Så barn är en förutsättning för att vi skall finnas till. I Sverige har det redan varit problem med att det föds för lite barn. Man tom tog in arbetskraft för att få det hela att fungera.

Så om det inte finns några unga individer som försörjer dig när du blir gammal hur skall du göra då? Eller om man inte klarar sig utan sin pension så skall man ta livet av sig?

Tycker du alltså att det bara är rika som skall få barn? Hur rik skall man vara? Vad händer med de fattiga som trotsar detta och blir gravida ändå? Tvångsabort och tvångsterilisering? De som behöver sitt studiebidrag skall de ej få lov att studera?

Man kan klart ana en röd tråd i denna tråden. De som inte har barn och de som har barn. För de som är väldigt antibarn är det tur att deras föräldrar inte tyckte lika dant.

Det finns en väldigt sliten gammal fras men som är så sann:
Barnen är våran framtid.
Vare sig folk gillar det eller inte så är det så. Utan barn så har vi människor ingen framtid. Sen att alla inte vill ha barn eller inte kan få barn hör liksom till hela ekvationen och är helt okej. Men det är i individform inte i samhällsform.

Innan jag fick egna barn så fattade jag inte alls det här med barn. Såg inte alls själva tjusningen med barn. Men aldrig att jag inte förstod det viktiga med barn och samhällets beroende av barn som vissa verkar ha så svårt att förstå.

Mvh

Tora

Mvh

Tora

Allvarligt talat tycker jag att det är hemskt att se hur många som tycker att det är jämförbart att skaffa barn och tat skaffa häst. Barn kan man få under en begränsad tid av livet, missfall ökar efter en viss ålder och dessutom är barn en tillgång för samhället. Man kan inte sälja eller lämna ut de barn man redan har på foder om man skulle få dålig ekonomi. Häst däremot går alldeles utmärkt att skaffa hela livet, jag har aldrig hört om någon häst som dog bara för att ägaren bärjade närma sig klimakteriet och om man nu inte har tid eller råd med sin älskade vän ett tag finns fodervärd som alternativ. Man behöver inte sälja, det förstår jag mycket väl om man inte vill, men att lämna ut på foder en tid kanske kan bli nödvändigt för att hästar kostar kommer man inte ifrån. Är det så att det inte bara är tillfälligt dålig ekonomi utan något som kommer bestå och man inte vet om den kommer bli så mycket bättre kanske man bör sälja i alla fall. Det är hemskt, men sanningen är att man faktiskt kommer över det. Medryttare är billigare och även om man inte är där lika ofta får man i alla fall hålla på någonting med hästar.

Jag har aldrig hört om någon som får bidrag, riktat, till att ha häst, vad får du och hur får du bidraget?

Får man sjukpeng och har häst ändå så ser jag det mindre konstigt som att få sjukpeng och röka.

Frågan ær inte riktiad till mig men vet en hel del om æmnet..
LSS fick før några dagar sedan veta att jag æger en hæst, har inte brytt mig om att berætta det tidigare då det inte angår dom.
Deras reaktion var att dom skulle ansøka om extra bidrag før att jag har den.
Nær jag sa att jag tar inte imot sånna pengar så tyckte dom att varfør inte andra folk får ju extra pengar før sina hobbier via LSS så varfør inte jag.

Folk får altså pengar till olika hobbyer om dom tillhør LSS vilket jag tycker ær helt fel!
Åtminstonde i mitt fall som bara har aspberger syndrom.

Men å andra sidan så finns det folk som ær mer psykiskt funktionshindrade æn vad jag ær och som aldrig kommer kunna jobba på riktigt, det ær ingen sjukdom som går att bota och dom mænisskorna måste ju också kunna få leva ett normalt liv.

Haha jag har haft fantastiska föräldrar som stöttat mig och offrat mycket för att jag ska få hålla på med mina hobbys, så njaaa, du ska nog inte uttala dig om människor innan du vet något över huvudtaget om dem. Jag har sett många barn fara illa, därför är jag strängt emot att manb skaffar barn om man itne kan ta hand om dem, att skaffa barn är definitivt inte en rättighet!! Och skaffar man barn är det ens skyldighet att ta hand om dem. Och jo, i barn-frågan är världen svart eller vit. Kan man inte ta hand om sina barn, ska man inte ha några barn. Punkt.

Tycker det är skrämmande att folk här verkar tycka det är helt ok att skaffa barn även om man inte har resurserna att ta hand om dem, vilket är helt sjukt ju! Jag förstår itne hur nu inte kan sätta barnets bästa i första hand?

Tråkigt att du har så lite tillförlit på männskligheten. Jag håller med i att vi gör mkt dåligt och belastar jorden och atmosfären. Men jag vill endå inte se vår art dö ut, utan jag vill se en bra, hållbar utveckling och det är bara möjligt med nytillskott i världen, barn alltså.

jag tycker att man ska kunna skaffa barn, bara man är frisk och förnyftig. Sen behöver man inte vara stenrik, men ha nån form av inkomst iaf och barnbidraget är ju mer bara en bonus och den är nog väldigt uppskattad i många familjer.

Jag själv har levt fattigt, ibland har jag inte haft någonstanns att bo (bott hos släktingar och lite här å där) och aldrig nya kläder osv osv. men mat för dagen har det alltid funnits och min kära mor la ner barnbidraget på min hobby, hästarna. Hon ansåg väl att det var så posetivt för mig att hålla på med dessa djur och att rida på ridskolan istan var inte gratis. Men det gav mig mkt och jag är glad för att hon var så beslutsam. Hon har aldrig haft mkt pengar men funnits där på andra sätt. Hon har jobbat och kämpat massor och nu när jag ser tillbaka på tiden så förstår jag hur mkt hon verkligen har kämpat.

Jag började tidigt att jobba extra vid sidan om skolan och även fast det inte gav så mkt pengar så blev det iaf något och jag har lärt mig. Vill man ha något så kämpar man tills att man får det.

Oj jag svara på fel inlägg! Var menat till Tottoro.

Haha jag har haft fantastiska föräldrar som stöttat mig och offrat mycket för att jag ska få hålla på med mina hobbys, så njaaa, du ska nog inte uttala dig om människor innan du vet något över huvudtaget om dem. Jag har sett många barn fara illa, därför är jag strängt emot att manb skaffar barn om man itne kan ta hand om dem, att skaffa barn är definitivt inte en rättighet!! Och skaffar man barn är det ens skyldighet att ta hand om dem. Och jo, i barn-frågan är världen svart eller vit. Kan man inte ta hand om sina barn, ska man inte ha några barn. Punkt.

Tycker det är skrämmande att folk här verkar tycka det är helt ok att skaffa barn även om man inte har resurserna att ta hand om dem, vilket är helt sjukt ju! Jag förstår itne hur nu inte kan sätta barnets bästa i första hand?

Ja, det förklarar ju ett och annat.. Är det bara de som har råd att betala för alla hobbies ens barn vill syssla med som får skaffa barn? Var sätter man gränsen? Vad är "inte kunna ta hand om sina barn" för dig? Kan du konkretisera det lite mer?

Det allra viktigaste är att barnet har sina grundläggande behov tillgodosedda (mat på bordet, kläder att ha på sig och kärlek) så tycker jag att barnen inte far illa. I samband med barnets födsel är någon av föräldrarna hemma med 80% av sin lön i minst 1 år. Det är ganska många kronor i förlorad arbetsinkomst. På så vis är barnbidraget något som, till viss del, kan täcka upp för löneförlusten.

Människor är väldigt olika. Vissa har inte förmågan att se framåt, kan inte planera och ser inte konsekvenser av sitt handlande. Det kommer alltid födas barn till föräldrar som inte är lämpliga som sådana likväl som det alltid kommer att finnas människor som skaffar djur som dom inte begriper vilken omvårdnad som krävs. Faktum är att DET har inte med ekonomi att göra. En hel del barn och djur lever i misär trots att medel finns för att det inte skulle behöva vara så.

En plånbok/bankbok säger inte ett dugg om en persons duglighet åt något håll. Det finns människor som trots små medel ger både sina barn och djur en fantastisk uppväxt/tillvaro emedan det finns människor som har det gott ställt som inte begriper att man måste hämta kunskap för att ge det som behövs. Det handlar om prioriteringar som allt annat, en vilja att ge det bästa utifrån det man har.

Att ha barn är ett långt ansvar och livet kan förändras. Den som den dagen denne får barn har ett välordnat liv med god ekonomi kan några år senare har fått sin tillvaro sönderslagen p g a sånt man inte kan rå för som olyckshändelser.

KL

Skärmande läsning att inse att världen består av mycket okunniga empatilösa individer med intelligensnivå amöba!

Världen eller livet är aldrig svart eller vitt, det man hade kan väldigt fort försvinna på en 100 del. Många av er Har nog aldrig haft en svår dag eller varit sjukare än huvudverk och förkylning som ni låter. Ni har antagligen aldrig levt på livets baksida och har ingen aning om hur det är. Ni som sitter å spyr galla har jobb och sociala trygghet. Det går inte alltid att lösa sin situation utan det bara händer och man får göra det bästa av situationen. Häst, barn eller hund kan vara livsavgörande glädje ämne som gör att individer orkar ta sig vidare.

Innan man uttalar sig borde man lyfta blicken och ta en titta på backsidan av samhället för det är jäkligt lätt att drömma utan att se en annan sida. det finns ingen som väljer att bli sjuk , råka ut för olycka eller brått. Det bara händer och den situationen kan man inte styra över.

Alla mänskor har rätt att få känna ett mänskligt värde Inte bara de rika vita trångsynta dömande.

Svar till er alla:

Nej, jag menar inte att man ska ha ekonomi över det vanliga om man skaffar barn, men man ska veta att det kommer att kosta. Att vara normal-inkomsttagare räcker gott och väl för att ta hand om sina barn, mina föräldrar har tex aldrig varit rika,vi har aldrig levt i lyx och överflöd, men min och min brors uppväxt har aldrig blivit drabbad för den sakens skull.

Att man måste vara övertydlig med allt man skriver...

Det spelar ingen roll egentligen vad man har för inko mst utan hur ansvarstagande man är. Har man 0 kr kvar varje månad när halva månaden gott kan man itne ta ansvar för sin ekonomi och då anser inte jag att man är mogen att skaffa barn.

Att ta hand om sitt barn för mig innebär att man ser till att det får en bra uppfostran, med regler och konsekvenser, har BRA mat på bordet, kläder på kroppen och tak över huvudet, samt får lov att vara barn, med allt vad det innebär. Klarar man inte det utan de 1000kr/mån som barnbidraget innebär ska man inte skaffa barn i mina ögon.

Självklart kan en persons livssituation förändras, och det är under denna tiden jag tycker att man borde få barnbidrag. barnbidrag är något som skulle kunna nyttjas vid behov, inte något man får varje månad oavsett inkomst.

Har man fast jobb (även om man inte har någon jätte-lön), och alla förutsättnignar som krävs för att ta hand om en annan människa är det klart man kan skaffa barn om man vill. Sen kan ju allt hända som sagt som att man blir av med jobbet eller ens inkomst påverkas negativt av någon annan anledning, och det är ju då man ska få hjälp! Men jag mår personligen dåligt av att se barn till oansvariga föräldrar som faktiskt far illa för att föräldrarna inte är kapabla att varken ta hand om sig själva eller barnet.

Vill man festa varje helg, shoppa dyra saker, leva på kredit eller vafan som helst, visst gör det, så länge du bara har dig själv att ta ansvar för, men sätt inte ett barn i en sådan situation, för det är inget barnet själv valt. man måste rannsaka sig själv innan man bestämmer sig för att skaffa barn, och inser man att man itne har resurserna, tidsmässigt, ekonomikst och engagemangsmässigt får man vänta att skaffa barn tills resurserna finns!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 407
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 305
Senast: Edla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 326
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka