Är det en rättighet att ha häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Thisiswhy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 440
  • Visningar Visningar 35 523
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Exakt!

Sen finns det iof sprutnarkomaner, mördare, sadister, sektmedlemar, arbetsnarkomarner, pedofiler etc som faktiskt tar väldigt väl hand om sina barn

Men i sammanhanget så är "fattiga" faktiskt det minsta problemet

Och var kom arbetsnarkomaner med i bilden någonstans? Det förstår jag inte.

Och var kom arbetsnarkomaner med i bilden någonstans? Det förstår jag inte.

Förmodligen menar hon dem som lägger mer mycket tid och energi på arbete än på sina barn. Det är iallafall min gissning och med arbetsnarkoman menar Miss en människa som arbetar jämt.

Knappast en person som trivs med sitt arbete och tycker om att jobba, men kan koppla av jobbet hemma och ge sin tid till barnen...

Du sæger till en hæstægare att det inte ær gratis att ha hæst som om jag inte visste det.
Men tycker ændå att du borde kunna ha hæst før dom ca 3500 i månaden utøver bostadskostnader som ær existensminimum, det ær ganska mycket pengar.
Min hæst kostar i snitt 2000 per månad och henne fattas ingenting.

Men vänta nu, 2000:- är ju väldigt billigt och det beror väl helt på vart man bor i landet och vilka möjligheter man har.
Jag har tex haft hästen gratis tidigare, för jag jobbat av den, men det är ju inte ett alternativ för alla.

Dessutom har väl Worthless förklarat att hon får hjälp eftersom hon har problem och då behöver man inte vara NASA forskare för att förstå att det mycket möjligt kan vara så att hon inte kan ha hästen överallt, utan kan vara begränsad i resväg, tid, pengar, ork, storleken på stall, srallkompisar, ställägare etc..

Jag hittade en definition av arbetsnarkoman, och det är ungefär vad jag också tänker på när jag hör ordet.

---
Så vet du att du är arbetsnarkoman: ditt jobb går ut över familj, fritid, vänner. Du tänker på jobbet även när du inte är där. Du arbetar mer än vad arbetsgivaren eller din ekonomi kräver. Stämmer allt detta in, då är du arbetsnarkoman.
---

Jag hittade en definition av arbetsnarkoman, och det är ungefär vad jag också tänker på när jag hör ordet.

---
Så vet du att du är arbetsnarkoman: ditt jobb går ut över familj, fritid, vänner. Du tänker på jobbet även när du inte är där. Du arbetar mer än vad arbetsgivaren eller din ekonomi kräver. Stämmer allt detta in, då är du arbetsnarkoman.
---

Precis, tack Lovis och det tycker jag passar in på dåliga föräldrar och listan :)

Tycker jag också, särskilt när man ser på exempel ur verkliga livet.

Jim Carrey spelar arbetsnarkoman i Liar, Liar, och det är väl ett deprimerande exempel.

Nej, det är ingen rak rättighet. Men det borde vara en behovsprövad rättighet. Är man förtidspensionär och röker för 2800 kronor i månaden, eller om man bara MÅSTE åka utomlands och sola näsan 1-2 gånger om året plus att man ska ha en fräsch bil och häst, då kan jag tycka att det kan vara tveksamt.

Jag röker inte och jag festar inte. Jag har inte familj och barn att dela ekonomin med, utan jag är ensam med de få släktingar och vänner jag har efter mina olyckor och skador. Många har tyvärr sagt upp bekantskapen, för att de inte vet hur de ska hantera mina skador. Jag har en gammal saab 900 -97, som jag lappar och lagar på och en gammal dino hästtransport -75. Jag blev bjuden på min första och enda solsemester 1990 då jag varit kontaktperson åt en god väns son i 4 år och tagit hand om honom, då hon låg mkt på sjukhus. I övrigt kan det bli en Ålandskryssning varannat år.

Jag har en 27-årig dam, som läkare och sjukgymnaster sagt åt mig att jag INTE FÅR sälja, då hon är världens bästa möjlighet till mjuk sjukgymnastik för hela min kropp. Den enda "dyra veterinärkostnad" förutom vaccination och avmaskning, jag har haft på henne under de 10 år jag ägt henne är när min kompis fick ta ut veterinär pga foderstrupsförstoppning på jourtid när jag var på Ålandskryssning 'a 1600 kronor. I övrigt ligger min månadskostnad för närvarande, när hon går på lösdrift för henne på i runda slängar 2200 kronor.

Hästägarskap är ingen rättighet, vare sig man har hälsan, pengarna eller inte. Det finns många hästägare idag, som skulle se på sig själva en gång till, innan de skaffade sig häst, bara för att grannen har en.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Jag har inte sagt att någon i tråden är ointelligent, utan att fok som skaffar barn när de inte har resurser att ta hand om dem är det.

Jag upplever det som att du inte läser det jag skriver, och att du fått för dig att jag kritiserar dig personligen. Tar du till dig av den kritik jag ger, så ja, då kritiserar jag dig och alla andra oansvariga föräldrar, men om du verkligen hade läst det jag skriver, och du är en ansvarsfull förälder, tror jag att du hade, liksom jag, sett till barnens bästa, istället för att gå till personangrepp när du bara hade behövt svara på en enkel fråga, för uppenbarligen är du ju den som inte är kapabel till det.

Så, kryp upp ur sandlådan, och var vänlig och skriv ner vilka frågor du anser att du inte fått svar på i mina tidigare inlägg.

Jag har inte sagt att någon i tråden är ointelligent, utan att fok som skaffar barn när de inte har resurser att ta hand om dem är det.

Jag upplever det som att du inte läser det jag skriver, och att du fått för dig att jag kritiserar dig personligen. Tar du till dig av den kritik jag ger, så ja, då kritiserar jag dig och alla andra oansvariga föräldrar, men om du verkligen hade läst det jag skriver, och du är en ansvarsfull förälder, tror jag att du hade, liksom jag, sett till barnens bästa, istället för att gå till personangrepp när du bara hade behövt svara på en enkel fråga, för uppenbarligen är du ju den som inte är kapabel till det.

Så, kryp upp ur sandlådan, och var vänlig och skriv ner vilka frågor du anser att du inte fått svar på i mina tidigare inlägg.

Men frågorna står ju i tråden?
Och eftersom du tänker längre än de flesta, så är du väl kapabel att läsa och besvara de frågor som ställs?

Det blir ju lite lustigt när du anklagar mig för att vara en oansvarig förälder som går till personangrepp och påstår att jag inte kan besvara en enkel fråga, när det är precis det jag ber dig om, besvara frågorna ställda till dig?

Kan du vara snäll och skriva de frågor du itne tycker jag svarat på? För jag har ¨gått tillbaka och försökt hitta men jag har svarat på allt vad jag kan se?

Jag har inte anklagat dig för att vara en oansvarig förälder, jag har skrivit att tar du åt dig och känner du dig träffad så är det inte mitt bekymmer. Jag tycker man är oansvarig om man inte kan ta hand om sina barn, har aldrig sagt att du inte skulle göra det, och jag kan itne hjälpa om du känner dig träffad, och då är det faktiskt ditt bekymmer :)

Kan du vara snäll och skriva de frågor du itne tycker jag svarat på? För jag har ¨gått tillbaka och försökt hitta men jag har svarat på allt vad jag kan se?

Jag har inte anklagat dig för att vara en oansvarig förälder, jag har skrivit att tar du åt dig och känner du dig träffad så är det inte mitt bekymmer. Jag tycker man är oansvarig om man inte kan ta hand om sina barn, har aldrig sagt att du inte skulle göra det, och jag kan itne hjälpa om du känner dig träffad, och då är det faktiskt ditt bekymmer :)

Nej det skrev du inte.

Varför tror du jag känner mig träffad för att jag inte håller med dig i dina åsikter?
Dina åsikter är ju inte mitt problem, de begränsar inte mig.

Kan humelibumlan och rebeckajoli vara vänliga att ta sin diskussion via IGM i stället för att förta udden ur en annars intressant diskussion, för att göra den till en popcorntråd utan dess like.

Mvh

IngelaH

Någon mänsklig rättighet är det knappast tycker jag. Däremot så är det ju som du säger, hästen är en kär familjemedlem. Dessutom så mår de flesta väldigt bra av att ha häst, både fysiskt och psykiskt.
Så jag förstår den förtvivlan människor känner om de måste göra sig av med sin häst! Speciellt om hästen i fråga inte är säljbar, då återstår ju fler än en gång slakt, och det känns nog ÄNNU svårare!

A-kassa tex är skamligt låg tycker jag! Inte bara hästägande kan göras omöjligt, ägs bostad så kanske familjen måste sälja den om en eller båda blir arbetslös. Är man själv och inte kan dela kostnaderna med någon annan, då har man kanske inte råd att vare sig ha häst, bo vettigt eller ens behålla bilen! Vilket ju försvårar att få ett nytt arbete!

Du sæger till en hæstægare att det inte ær gratis att ha hæst som om jag inte visste det.
Men tycker ændå att du borde kunna ha hæst før dom ca 3500 i månaden utøver bostadskostnader som ær existensminimum, det ær ganska mycket pengar.
Min hæst kostar i snitt 2000 per månad och henne fattas ingenting.

Nu är det ju faktiskt så att hästar kostar mer i månaden än bara stallhyran, utöver stallhyran så är det ju försäkring och hovslagare och vaccinationer, tandkoll, undanlagda pengar till oförutsedda händelser etc. Att komma under 2000kr i månaden för allting kommer aldrig hända för mig om jag inte ställer mig gratis någonstans eller ev skaffar egen gård möjligtvis.

Så nej, jag skulle aldrig klara att ge min häst bästa möjliga utan hjälpen. Då hade det blivit svårt.

Jag har läst igenom tråden en gång till nu och de enda obesvarade frågor från dig jag hittar är delvis de här, jag har dock svarat på dem i stort i inlägget jag skrev som "Svar till alla:" Men för tydlighetens skull svarar jag på dem här i fetstil:

Naturligtvis återigen ska man tänka till innan man skaffar barn, men världen är inte så svart vit som du vill få den att låta.

Det låter lite som att du är mest bitter över en barndom där du inte fick utöva din hobby, men jag kan ju ha fel.

Det här har jag svarat på, och svaret är som jag skrivit tidigare att du har fel och att mian föräldrar aldrig varit rika men gjort vad de kunnat för att jag och min bror ska få en bra uppväxt.

Vad är ett drägligt liv för ett barn då? Att aldrig få ett nej pga av ekonomiska resurser? Är det bättre med ett nej pga av tidsbrist, lust, eller bara för att färäldrarna inte anser att barnet ska syssla med just den aktiviteten?

Det här har jag oxå svarat på, men för att förtydliga. Drägligt liv=Mat på bordet, tak över huvudet, kläder på kroppen, och möjligheten att få vara barn, dvs stimuleras av diverse aktiviteter som såklart varierar från barn till barn. En del barn vill tex rida, andra vill spela schack. MEN barnets intressen ska inte behöva styras av föräldrarnas ekonomi. Vill barnet rida ska det få rida och inte bli tvingat att spela schack. Däremot behöver det inte ha en egen svindyr tävlingsponny, utan kan rida på ridskola, även om det bara skulle vara 1ggn/mån om det skulle vara så. Men, möjligheten skall finnas.

Och visst ska ett barn få "ett nej". Är det något jag är allergisk mot är det tiggiga barn som får vad de än pekar på och inte har en uppfattning om pengar. Nä, låt barnet ha veckopeng och låt barnet spara ihop till låt säga hälften själv av de pengarna. Låt gärna barnet ha någon syssla för att få sin veckopeng, tex hämta posten. MEN det här är en uppfostringsfråga, och är såklart väldigt individuellt, men det är min åsikt.

Att begränsa sina barns intressen för att man själv inte vill barnet ska hålla på med låt säga ridning är fel i mina ögon. Likaså att tvinga barnet att tex rida fast barnet inte vill.

Det finns många "preventivmedelbarn" den enda 100% säkra metoden är at avstå från sex, tycker du det är ett rimligt krav?

Nej, men jag tycker att om man inte har råd, och man misstänker att man blivit gravid, vilket man oftast upptäcker, så får man överväga alternativet att göra abort om man inte kan ge barnet ett drägligt liv, alternativt adoptera bort, hur jobbigt det än är för en personligen. Här måste man vara oegoistisk och tänka på barnet. Det låter kanske kallt och hjärtlöst, men vem är det egentligen man ska sätta i första rummet? Sig själv, ens egna känslor, eller barnet som kasnke får leva under dåliga förhållande i 20 år framåt?

Vore det inte bättre att vi betalade mer skatt istället, så att alla aktiviteter och hobbys för barn under 18 år är gratis och det inte finns rikemanssporter, utan alla barn kan få göra det de vill och det blir rättvist för alla?

Nej det tycker jag inte.

För inte ens alla familjer med hyffsat bra ekonomi nog att föda sina barn har råd med tex tävlingsponnys, tävlingscyklar, hockeyutrustningar, motorsport, kameror etc...
Så vart går gränser för ett barns drägliga liv och vilka aktiviteter och hobbys inkluderas som man bör ha råd med innan man skaffar barn?

Detta har jag oxå svarat på.

Jag tror det eftersom du går till attack mot allt jag säger, även om jag tror att du håller med mig, för det jag sagt hela tiden är att man alltid ska sätta barnet i första hand, och det håller du med om, eller hur?

Och var har jag skrivit att det enbart är stallhyra som kostar?
Övriga kostnader är 500 i snitt varje månad för min häst och stallhyran är 1500.
Och jag har försäkring ger min häst tandvård och vaccinationer träckprov mm så det fattas henne inget.
Förstår inte varför det blir så mycket för andra men det är ju jag det.
Förstår att du känner dig anklagad men så var det faktiskt du som tog åt dig från början av det jag skrev till en annan.
Förstår om du känner att du inte klarar av att leva utan extra bidrag men det är inte omöjligt för någon att göra det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 410
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 307
Senast: Edla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 327
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka