Naturligtvis återigen ska man tänka till innan man skaffar barn, men världen är inte så svart vit som du vill få den att låta.
Det låter lite som att du är mest bitter över en barndom där du inte fick utöva din hobby, men jag kan ju ha fel.
Det här har jag svarat på, och svaret är som jag skrivit tidigare att du har fel och att mian föräldrar aldrig varit rika men gjort vad de kunnat för att jag och min bror ska få en bra uppväxt.
Vad är ett drägligt liv för ett barn då? Att aldrig få ett nej pga av ekonomiska resurser? Är det bättre med ett nej pga av tidsbrist, lust, eller bara för att färäldrarna inte anser att barnet ska syssla med just den aktiviteten?
Det här har jag oxå svarat på, men för att förtydliga. Drägligt liv=Mat på bordet, tak över huvudet, kläder på kroppen, och möjligheten att få vara barn, dvs stimuleras av diverse aktiviteter som såklart varierar från barn till barn. En del barn vill tex rida, andra vill spela schack. MEN barnets intressen ska inte behöva styras av föräldrarnas ekonomi. Vill barnet rida ska det få rida och inte bli tvingat att spela schack. Däremot behöver det inte ha en egen svindyr tävlingsponny, utan kan rida på ridskola, även om det bara skulle vara 1ggn/mån om det skulle vara så. Men, möjligheten skall finnas.
Och visst ska ett barn få "ett nej". Är det något jag är allergisk mot är det tiggiga barn som får vad de än pekar på och inte har en uppfattning om pengar. Nä, låt barnet ha veckopeng och låt barnet spara ihop till låt säga hälften själv av de pengarna. Låt gärna barnet ha någon syssla för att få sin veckopeng, tex hämta posten. MEN det här är en uppfostringsfråga, och är såklart väldigt individuellt, men det är min åsikt.
Att begränsa sina barns intressen för att man själv inte vill barnet ska hålla på med låt säga ridning är fel i mina ögon. Likaså att tvinga barnet att tex rida fast barnet inte vill.
Det finns många "preventivmedelbarn" den enda 100% säkra metoden är at avstå från sex, tycker du det är ett rimligt krav?
Nej, men jag tycker att om man inte har råd, och man misstänker att man blivit gravid, vilket man oftast upptäcker, så får man överväga alternativet att göra abort om man inte kan ge barnet ett drägligt liv, alternativt adoptera bort, hur jobbigt det än är för en personligen. Här måste man vara oegoistisk och tänka på barnet. Det låter kanske kallt och hjärtlöst, men vem är det egentligen man ska sätta i första rummet? Sig själv, ens egna känslor, eller barnet som kasnke får leva under dåliga förhållande i 20 år framåt?
Vore det inte bättre att vi betalade mer skatt istället, så att alla aktiviteter och hobbys för barn under 18 år är gratis och det inte finns rikemanssporter, utan alla barn kan få göra det de vill och det blir rättvist för alla?
Nej det tycker jag inte.
För inte ens alla familjer med hyffsat bra ekonomi nog att föda sina barn har råd med tex tävlingsponnys, tävlingscyklar, hockeyutrustningar, motorsport, kameror etc...
Så vart går gränser för ett barns drägliga liv och vilka aktiviteter och hobbys inkluderas som man bör ha råd med innan man skaffar barn?
Detta har jag oxå svarat på.