Är det en rättighet att ha häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Thisiswhy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 440
  • Visningar Visningar 35 523
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag har levt på existensminumum och vet hur tufft det kan vara, och just därför har jag den åsikt jag har! Jag skulle aldrig skaffa barn när jag är i en sådan situation. Hur tänker man om man väljer att sätta ett nytt liv till världen när man inte ens har resurserna att ta hand om sig själv? Hur egoistisk är man då? "Jag vill ha barn, jag har inte råd med det och risken finns att barnet kommer få lida för detta, men jag vill, så då ska jag"...

Nær jag sa att jag tar inte imot sånna pengar så tyckte dom att varfør inte andra folk får ju extra pengar før sina hobbier via LSS så varfør inte jag.

Folk får altså pengar till olika hobbyer om dom tillhør LSS vilket jag tycker ær helt fel!

Det handlar inte om att få pengar för en hobby utan att få pengar för att upphålla ett liv, att man övht ska komma ut och aktivera sig. Det är vad det handlar om. Oavsett vad det är. Det är så otroligt mycket mera än en hobby bara.

Ofta handlar det om att antingen vara hemma och isolera sig och inte leva övht eller få hjälpen att kunna ta sig ut och hålla grunden för att leva ett normalt liv lite uppe iallafall.

Det blir så fel att säga att man får pengar för en hobby, för det är inte vad det handlar om och det är skönt att dom förstår det, att dom faktiskt inser hur viktigt det är. Inte konstigt folk är emot att man får hjälpen när folk kallar det att få pengar för att kunna ha den hobbyn man vill när det faktiskt handlar om otroligt mycket viktigare saker än så.

Men å andra sidan så finns det folk som ær mer psykiskt funktionshindrade æn vad jag ær och som aldrig kommer kunna jobba på riktigt, det ær ingen sjukdom som går att bota och dom mænisskorna måste ju också kunna få leva ett normalt liv.
Det handlar om att hålla grunden till livet uppe som sagt, att man så småningom faktiskt ska kunna jobba också vilket blir svårt om man i flera år inte har gjort någonting alls utan att ha varit hemma.

Och det är väl ingen som får hela hästen betald? Jag får resorna betalda till och från stallet, resorna som dom skulle betala till alla andra grejer som jag skulle åkt till kanske om jag inte haft hästen.

Så jag förstår inte hur man kan påstå att dom betalar hobbyn, resorna till och från visst, men hästen betalar dom inte.

Senast ändrad av en moderator:

Att ha barn är ett långt ansvar och livet kan förändras. Den som den dagen denne får barn har ett välordnat liv med god ekonomi kan några år senare har fått sin tillvaro sönderslagen p g a sånt man inte kan rå för som olyckshändelser.

Det är fullt begripligt, däremot är det mer obegripligt att man vill sätta barn till världen trots att ens egen tillvaro är en ren katastrof för dagen. För det får man väl lov att säga om ekonomin är i botten, det är ju alltid enklare om man har facit i handen.

Haha jag har haft fantastiska föräldrar som stöttat mig och offrat mycket för att jag ska få hålla på med mina hobbys, så njaaa, du ska nog inte uttala dig om människor innan du vet något över huvudtaget om dem. Jag har sett många barn fara illa, därför är jag strängt emot att manb skaffar barn om man itne kan ta hand om dem, att skaffa barn är definitivt inte en rättighet!! Och skaffar man barn är det ens skyldighet att ta hand om dem. Och jo, i barn-frågan är världen svart eller vit. Kan man inte ta hand om sina barn, ska man inte ha några barn. Punkt.

Tycker det är skrämmande att folk här verkar tycka det är helt ok att skaffa barn även om man inte har resurserna att ta hand om dem, vilket är helt sjukt ju! Jag förstår itne hur nu inte kan sätta barnets bästa i första hand?

Varför besvarar du inte frågorna?

Det handlar inte om att få pengar för en hobby utan att få pengar för att upphålla ett liv, att man övht ska komma ut och aktivera sig. Det är vad det handlar om. Oavsett vad det är. Det är så otroligt mycket mera än en hobby bara.

Ofta handlar det om att antingen vara hemma och isolera sig och inte leva övht eller få hjälpen att kunna ta sig ut och hålla grunden för att leva ett normalt liv lite uppe iallafall.

Det blir så fel att säga att man får pengar för en hobby, för det är inte vad det handlar om och det är skönt att dom förstår det, att dom faktiskt inser hur viktigt det är. Inte konstigt folk är emot att man får hjälpen när folk kallar det att få pengar för att kunna ha den hobbyn man vill när det faktiskt handlar om otroligt mycket viktigare saker än så.

Det handlar om att hålla grunden till livet uppe som sagt, att man så småningom faktiskt ska kunna jobba också vilket blir svårt om man i flera år inte har gjort någonting alls utan att ha varit hemma.

Och det är väl ingen som får hela hästen betald? Jag får resorna betalda till och från stallet, resorna som dom skulle betala till alla andra grejer som jag skulle åkt till kanske om jag inte haft hästen.

Så jag förstår inte hur man kan påstå att dom betalar hobbyn, resorna till och från visst, men hästen betalar dom inte.

Det ær inte fel att sæga i vissa samanhang att det ær till en hobby, många har sysselsættning genom LSS och behøver inte alls ha gått hemma bara.
En peson med psykiskt funktionshinder føds ofta med det och har i flera fall kontakt med LSS redan som minderåriga och då går man ju in skolan.

I ditt fall betalar dom resorna men i andras fall kan dom betala sjælva stallkostnaden som dom ville gøra før mig.

Det ær inte fel att sæga i vissa samanhang att det ær till en hobby, många har sysselsættning genom LSS och behøver inte alls ha gått hemma bara.
En peson med psykiskt funktionshinder føds ofta med det och har i flera fall kontakt med LSS redan som minderåriga och då går man ju in skolan.

I ditt fall betalar dom resorna men i andras fall kan dom betala sjælva stallkostnaden som dom ville gøra før mig.

Jag säger inte att alla bara har gått hemma, man kan ha det otroligt svårt och vara väldigt isolerad trots att man gör saker. Men man får stöd till det som hjälper än i livet att komma ur sig själv, oavsett vad det är. Det är inte direkt till för att ge folk gratis nöjen som dom känner för att göra.

Folk har redan så otroligt mycket fördommar och tycker redan så mycket om att folk inte bör få någon hjälp så jag tycker det är väldigt fel att säga det på de sättet. För det är inte bara en hobby. Sen om man är rik ändå o och på det sättet inte behöver ta emot pengar är en annan sak.

Är det på det viset då tycker jag att alla här som behöver den hjälpen ska be att få den , eftersom det tydligen finns utrymme för det i vissa kommuner.

Är det på det viset då tycker jag att alla här som behöver den hjälpen ska be att få den , eftersom det tydligen finns utrymme för det i vissa kommuner.

Dom som har lss får den hjälpen oftast som dom behöver. Men man måste ju vara berättigad till den.

LSS hjælper bara folk med psykiskt funktionshinder och det ær ju långt ifrån alla som har.

Jag säger inte att alla bara har gått hemma, man kan ha det otroligt svårt och vara väldigt isolerad trots att man gör saker. Men man får stöd till det som hjälper än i livet att komma ur sig själv, oavsett vad det är. Det är inte direkt till för att ge folk gratis nöjen som dom känner för att göra.

Folk har redan så otroligt mycket fördommar och tycker redan så mycket om att folk inte bör få någon hjälp så jag tycker det är väldigt fel att säga det på de sättet. För det är inte bara en hobby. Sen om man är rik ändå o och på det sättet inte behöver ta emot pengar är en annan sak.

Haha man behøver inte vara rik før att tacka nej till pengar.
Ska sæga dig att jag går før tillfællet på ekonomiskt bistond enligt riksnorm hos soc dvs existensminimum.

Haha man behøver inte vara rik før att tacka nej till pengar.
Ska sæga dig att jag går før tillfællet på ekonomiskt bistond enligt riksnorm hos soc dvs existensminimum.

Har aldrig sagt att man måste tacka nej till pengar för att man har råd och jag vet att man kan tacka nej till pengar om man vill, behöver man inte stödet så behöver man det inte.

Behöver man stödet för att kunna leva så varför är det fel att ta emot det liksom.

Har aldrig sagt att man måste tacka nej till pengar för att man har råd och jag vet att man kan tacka nej till pengar om man vill, behöver man inte stödet så behöver man det inte.

Behöver man stödet för att kunna leva så varför är det fel att ta emot det liksom.

Nu førsår jag inte riktigt vadå måste tacka nej till pengar før att man har råd, vad kom det in i bilden?

Om man får stød till en hæst så ær det ju inte før att ha råd till att leva det ær før att ha råd till att ha hæst.

Jag ær ett bevis på att man kan leva på exitensminumum men ændå ha råd att ha hæst på den summan så varfør borde inte fler klara av det?

Jag har sett många barn fara illa, därför är jag strängt emot att manb skaffar barn om man itne kan ta hand om dem, att skaffa barn är definitivt inte en rättighet!! Och skaffar man barn är det ens skyldighet att ta hand om dem. Och jo, i barn-frågan är världen svart eller vit. Kan man inte ta hand om sina barn, ska man inte ha några barn. Punkt.

Tycker det är skrämmande att folk här verkar tycka det är helt ok att skaffa barn även om man inte har resurserna att ta hand om dem, vilket är helt sjukt ju! Jag förstår itne hur nu inte kan sätta barnets bästa i första hand?

Väldigt OT

Frågan är väl vad man gör då?
Pedofiler skaffar barn, sadister skaffar barn, sprutnarkomaner skaffar barn, mördare skaffar barn, psykopater skaffar barn, arbetsnarkomaner skaffar barn, sektmedlemmar skaffar barn...osv osv osv

Då tycker jag att de föräldrar som tycker det är lite fint att BB kommer den 20.de så man kan köpa ny mat o lite mys till helgen är ganska harmlösa i jämförelse:(

Om du nu känner så starkt för slopandet av BB så får du hitta ett parti som driver den frågan och rösta på dom helt enkelt

On Topic
Nej jag tycker inte man "ska få bidrag till häst" men vad man väljer att lägga sitt bidrag på är upp till var och en

Nu førsår jag inte riktigt vadå måste tacka nej till pengar før att man har råd, vad kom det in i bilden?
Inte skrivit att man måste tacka nej, men att man gör det när man har råd är väl inte så konstigt om man gör.

Om man får stød till en hæst så ær det ju inte før att ha råd till att leva det ær før att ha råd till att ha hæst.
Nej, det handlar om att man ska orka med livet, livet är ingenting utan hästen.
Jag ær ett bevis på att man kan leva på exitensminumum men ændå ha råd att ha hæst på den summan så varfør borde inte fler klara av det?
Mm..precis. Och jag skulle aldrig ha råd att ha häst utan den hjälpen. Jag har inte en krona över till mej själv som det är nu, allting går till hästen trots stödet.

Inte skrivit att man måste tacka nej, men att man gör det när man har råd är väl inte så konstigt om man gör.

Nej, det handlar om att man ska orka med livet, livet är ingenting utan hästen.

Mm..precis. Och jag skulle aldrig ha råd att ha häst utan den hjälpen. Jag har inte en krona över till mej själv som det är nu, allting går till hästen trots stödet.

Då Kanske du skulle se øver dina kostnader før hæsten?
Det går att ha den billigare æn vad du har eftersom tex jag klarar av det och har ændå 1000 kr øver varje månad till mat mm efter att alla rækningarna ær betalda och jag har inget extra stød.

Precis! Där talar vi verkligen om personer med problem som inte borde skaffa barn. Ens inkomst är egentligen rätt så ointressant, det viktiga tkr jag är hur man prioritetrar och att man kan ta hand om sitt/sina barn. Hellre lite fattigt men en hjärtlig familj än en rik och kall familj. och ja, i de bästa av världar har alla både pengar och kärlek, men med en snabb titt på verkligheten så var det visst inte så.

jag menar, bara för att det finns gott om pengar så behöver man ju då inte per automatik få en bättre barndom. det är så mkt annat som spelar större roll.

Precis! Där talar vi verkligen om personer med problem som inte borde skaffa barn. Ens inkomst är egentligen rätt så ointressant, det viktiga tkr jag är hur man prioritetrar och att man kan ta hand om sitt/sina barn. Hellre lite fattigt men en hjärtlig familj än en rik och kall familj. och ja, i de bästa av världar har alla både pengar och kärlek, men med en snabb titt på verkligheten så var det visst inte så.

jag menar, bara för att det finns gott om pengar så behöver man ju då inte per automatik få en bättre barndom. det är så mkt annat som spelar större roll.

Exakt!

Sen finns det iof sprutnarkomaner, mördare, sadister, sektmedlemar, arbetsnarkomarner, pedofiler etc som faktiskt tar väldigt väl hand om sina barn

Men i sammanhanget så är "fattiga" faktiskt det minsta problemet

Då Kanske du skulle se øver dina kostnader før hæsten?
Det går att ha den billigare æn vad du har eftersom tex jag klarar av det och har ændå 1000 kr øver varje månad till mat mm efter att alla rækningarna ær betalda och jag har inget extra stød.

Jag vänder på varenda krona för att kunna ha hästen, billigare kan jag inte ha hästen än vad jag har nu. Om det nu inte ska gå ut över hans hälsa vilket jag inte ser som ett alternativ så är det här det billigaste jag kan hitta och som ändå är ett vettigt och bra stall åt honom.

Det är liksom inte gratis att ha häst.

Jag vänder på varenda krona för att kunna ha hästen, billigare kan jag inte ha hästen än vad jag har nu. Om det nu inte ska gå ut över hans hälsa vilket jag inte ser som ett alternativ så är det här det billigaste jag kan hitta och som ändå är ett vettigt och bra stall åt honom.

Men vad håller ni på med?

Billigast vinner? Fast det har väl inte med det o göra...

Du sæger till en hæstægare att det inte ær gratis att ha hæst som om jag inte visste det.
Men tycker ændå att du borde kunna ha hæst før dom ca 3500 i månaden utøver bostadskostnader som ær existensminimum, det ær ganska mycket pengar.
Min hæst kostar i snitt 2000 per månad och henne fattas ingenting.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 410
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 308
Senast: Edla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 327
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka