Sv: Är det billigare i eget stall??
Och bara för att man inte har lån betyder det inte att man vill skänka bort allt man betalat kontant
Och bara för att man inte har lån betyder det inte att man vill skänka bort allt man betalat kontant
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte alltid. Det beror ju på om gården redan är i min ägo eller ej och dessutom vad man jämför med för hus/lägenhet. Vi har exempelvis lån på 800.000 (som naturligtvis amorteras på)+ 5000 om året i arrende. Om vi skulle flytta till lägenhet skulle vi inte hamna under 2000 000i inköpspris inom det närmaste området + hyra. Så det beror ju förstås på när man köpte gården/huset då.KL Sen får man ju inte glömma att det kostar mer att köpa en hästgård än ett hus/bostadsrätt utan mark. Delar av lånen måste ju räknas som en del i hästeriet och att man betalar till sig själv är hy delvis bullshit, räntor kostar ju.
Inte alltid. Det beror ju på om gården redan är i min ägo eller ej och dessutom vad man jämför med för hus/lägenhet. Vi har exempelvis lån på 800.000 + 5000 om året i arrende. Om vi skulle flytta till lägenhet skulle vi inte hamna under 2000 000 inom det närmaste området + hyra. Så det beror ju förstås på när man köpte gården/huset då.
Du har absolut rätt i att underhållet kan bli högre, men å andra sidan så betalar du ju ingen hyra som du gör till en bostadsrättsförening. Jag har precis räknat ut exakt vad hästarna kostar per månad (inkl. underhåll av hagar, gödselhantering, målning av stallet, försäkring på stall och hästar, arrende, foder, hovslagare etc.). För två hästar landade notan på 5000 kr/månad. Bo måste jag ju göra i alla fall, och i mitt fall går huset (inkl el och underhåll, vägsamfällighet etc) lös på ca 8000 kr i månaden. Och då ammorterar vi 15 000 kr om året på lånet också.Men kostnader för att bo i lägenhet är oftast mindre än hus eftersom man inte måste köpa nya värmepannor, byta fönster osv.
En gård behöver inte vara dyrare än en bostadsrätt jämför en mindre gård i jämtland med en bostadsrätt i stockholm eller om gården har gått i arv.
KL Sen får man ju inte glömma att det kostar mer att köpa en hästgård än ett hus/bostadsrätt utan mark. Delar av lånen måste ju räknas som en del i hästeriet och att man betalar till sig själv är hy delvis bullshit, räntor kostar ju.
Förstår inte vad du menar.