Är det bara jag som tycker det verkar vara

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Girasol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 956

Girasol

Trådstartare
mycket bekymmer med dräktigheter och fölningar? Nu tänker jag på året 06/07. Allvarligt så känns det som att jag får höra mer än brukligt? Eller är det bara jag som inbillar mig?

Själv har vi haft en kastning under tidig vår... ( Inget smittsamt och vi vet inte vad som orsakat det hela. Kan dock konstatera att det gjorde ett djup hål i såväl plånbok samt en skråma i själen). Vet ju dock att många bukare har råkat betydligt värre ut än jag själv..... :eek:

Gira

Sv: Är det bara jag som tycker det verkar vara

Jag tycker också att det varit väldigt mkt sena kastningar,problem vid födslarna mm.
Är ju själv drabbad, så man kanske är extra "om o kring" sig i det läget?

Vad tycker ni andra?

Jag håller med.

Framförallt många föl som dött. Kolla på ammajouren, det finns massor med ammor...

Tyvärr.

Usch ja man behöver ju bra läsa här om allt som händer detta år.
Man sitter ju med lipen i halsen & tåren i ögat och läser mest varje dag.
Själv tillhör jag ju dom som drabbats ordentligt detta år med en kastning vid 7½ mån och sen en fölning där jag miste både sto och föl dramatiskt med fel läge och bäcken som gick sönder....

Jätte sorgligt men även en väldigt dyr historia såklart!

Har sen haft en lyckad fölning nu i maj och väntar nu 2 föl till där det går på övertid och jag börjar känna mig nervös för båda stona är JÄTTE stora...ser snart i kors med alla dessa nattvak!

I dag fick vi i alla fall veta att vårt (sambons) sto var dräktig i alla fall

Fasen att man aldrig ger upp....konstigt va trots mot gångar utan dess like emellanåt

//Tina

Jo jag förlorade ju mitt föl, min systers sto kastade tvillingar i mars. Han som ägde nordisfölet jag har nu i stället sa att ibland nordisarna har det varit MKT problem vid dräktighet och fölningar.

Jo jag tycker också att man hört om ovanligt mycket föl-elände i år så jag var jätteorolig och säker på att vi skulle få problem med fellägen etc.
Gissa om jag var glad när fölet kom ut, friskt och stoet mådde bra !

Glädjen blev ju dock kortvarig då stoet vägrade acceptera fölet trots nästan en veckas övetalningsförsök så vi fick ju också vår beskärda del av att sova i stallet och leta ammor.
Jag som ville ge mig in i uppfödarligan och har köpt två framtida avelsston är inte alls lika road längre!:cry:

Jag kan inte annat än att hålla med. Men det kanske är så att man reflekterar över detta mer när man har blivit drabbad själv. Vi miste både sto och föl i samband med fölningen i april.

*kl*

Jo, fast jag har frågat två av de veterinärer vi brukar anlita och båda bekräftar att det verkar vara mycket trubbel i år...

-suck-

Gira :banana:

Ett av de två avelsstona kastade i mars, och också vår veterinär sa att det hade varit många problem kring dräktigheter och fölningar. Fast tydligen var det värre i Danmark, enl. vet var det många som hade drabbats av abortvirus.

Nu går vi o väntar på det andra stoet som är iaf. 9 dagar över tiden.

jag har också tänkt tanken...
båda mina ston kastade i 7-8 månaden, antagligen p.ga virus.

Jag har också tänkt på det. Obehagligt.
Jag vet bara ett sto som ska ha föl i år men jag hoppas verkligen det går bra men man blir ju orolig när man hör hur ofta det går fel.

Startade precis en tråd om samma ämne. Hade missat denna.
Tycker det är ruggit mycket elände runt fölningarna i år.
Har själv inte förlorat varken sto eller föl någon gång...peppar peppar...har en som ska föla vilken sekund som helst.
Det enda problem jag egentligen haft är att moderkakan kom före framknäna på en fölis o det var väl tur att jag var med annars hade hon kanske dött av syrebrist.

Berätta gärna vad de dött av(om ni vet) o om ni har några teorier på varför det tycks gå så illa i år.
Vet att de gamla avelsrävarna pratar om att det är vårat avelsmål med högställda o välhopkomna hästar som orsakar en del problem. Stona har inte ordentligt med plats i magen o fölen har för mycket ben för att kunna ligga rätt. Vilket leder till fellägen o felaktiga benställ. Vad tror ni?
Mitt ena hblsto är välhopkommen o bara 157cm. Hon fick sitt första föl förra året o det var stort. 109cm o 3 dygn senare 112. Hon var ordentligt x-bent o högställd. Stoet hade mycket jobbigt att föla.

Någon nämnde i någon annan tråd om studier på lamm o kalvar...
Det hade varit väldigt mycket dödfödda lamm o det berodde på dåliga beten förra året o att de hade fått beta ner betet för mycket. Tydligen bildas det ett gift långt nere i gräset vid torka o detta påverkade muskulaturen, vilket ledde till problem.
Hoppas jag inte missuppfattat det totalt... men kom gärna med teorier...ännu hellre fakta...(mitt var ju inte det men någon kanske minns eller vet vad jag svävar efter för studie)

Något jag själv har undrat över har varit klimatet. I all fall här uppe har det ju varit en mycket varm sommar och sedan en väldigt mild vinter. Mig veterligt överlever ju mer skit (abortvirus och dyl.) ju mildare vintern är. Sedan tror jag också att det finns en gräns för hur högställd och långbent en häst kan bli både ifråga om överlevnadschanser vid födsel men också angående framtida hållbarhet.

jag satt och reflekterade över det igår. :crazy:

på "mitt" stuteri skulle det komma 10 föl och 3 av dem som hittills tittat ut har det varit problem med. den ena har varit nära att stryka med flera gånger och de andra var det mest problem med för att de inte åt själva första dygnen.
alla dessa 3 var, om jag inte minns fel, för tidigt födda också..

Någon nämnde i någon annan tråd om studier på lamm o kalvar...
Det hade varit väldigt mycket dödfödda lamm o det berodde på dåliga beten förra året o att de hade fått beta ner betet för mycket. Tydligen bildas det ett gift långt nere i gräset vid torka o detta påverkade muskulaturen, vilket ledde till problem.
Hoppas jag inte missuppfattat det totalt... men kom gärna med teorier...ännu hellre fakta...(mitt var ju inte det men någon kanske minns eller vet vad jag svävar efter för studie)

Det var jag som skrev om att det gjorts studier på att väldigt nerbetat gräs (pga torka) bildar toxiner som påverkar muskulaturen. Det finns studier på får och kor, men borde även gälla hästar.

Så var det ja.
Tror faktiskt att det ligger något i det. Vi hade ju en torr sommar förra året. Fast det känns konstigt att de kan gå så länge dräktiga då,borde de inte kasta redan på hösten då?

Nog överlever mer skit o dessutom när det är lerigt o jävligt i hagen så kanske det får med sig mer skit från marken när de går o petar.

Utan att vara särskilt insatt så tror jag att saker i miljön och omgivningen har mest betydelse i början , så att stona inte blir dräktige , resorberar eller kastar tidigt.
Sena kastningar och framförallt förlossningskomplikationer med fellägen och annat har väl troligare med utrymmet hos stoet i förhållande till storleken och beskaffenheten på fölet att göra.

*Kl*
Fick gå frm till mitt nyfölad sto nu i natt för forsterhinnan var inte tillräckligt öppen. Till påföljd att stoet reser sig och navelsträngen brister för tidigt. Fick klämma rejält.:eek:
Hur farligt är det om det blöder ut en del? Har jodopaxat efter.
Era erfarenheter innan jag jagar min sackars veterinär i morgon.
Ursäkta stavfel börjar nog bli dax för en paus i sängen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 427
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka