Är det bara jag som tycker det verkar vara

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Girasol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 956
Sv: Är det bara jag som tycker det verkar vara

Nu har jag fått mer information om min elevs häst. Det visar sig att det inte var något felläge, men att det ändå inte gick att få ut den. Veterinären hade heller inte sagt att var en ovanligt stor fölunge, utan varit ganska oförstående till varför de inte hade kunnat få ut den. Det hade gått att flytta den lite fram och tillbaka, men ut om den inte..De hade även försökt att stycka den, men inte lyckats med det heller, så till slut blev det kejsarsnitt, vilket stoets lungor inte klarade.

KL

min dam resorberade någon gång efter 90 dygn - suck, om hon ändå hade gjort det INNAN 90dygnsavgiften, jag som inte tänkte en tanke på fosterförsäkring...
en bekant till en kompis fick ett föl efter samma hingst som jag använde, den dog efter en timme.

:eek:

Hu vad surt! Om det är någon tröst så var vår konstaterad dräktig på 104 dygn. Vi hade bokning, språng + 90-dygn. :crazy:

Tecknade foster föl försäkring och har även fått ut den. Men vi har gått back rejält iallafall.

:bow: Men idag är hon konstaterad dräktig med samma hingst igen. Vi hoppas på bättre lycka denna gång. Samt vakar över hormonnivåerna, om det nu är där det börjat strula.

Gira :banana:

hur gör man för att "vaka över hormonnivåerna"?

(för övrigt har jag bytt till en "levande föl-hingst i år!)

Senast ändrad av en moderator:

Fast missbildningarna brukar ju dyka upp tidigt under ex. graviditet på människa. Efter 12e veckan är det ju i princip mest tillväxt då allt är bildat. Så det borde väl vara något liknande på häst. Men med längre intervall kanske. -de är ju dräktiga längre än vi människor.

Fast kanske är det så att de liksom stannar av vad gäller tillväxt på vissa bitar om de utsätts för gifter ex. mögel och då också får en felaktig kropp... *funderingar*

Ja, det är så jag funderat också. Tycker det är lite konstigt just i år, har ändå hållt på med avel i 20 år nu och aldrig hört talas om så många missbildningar som i år. Det har på 2 av de 3 som jag hört om, handlat om missbildningar i huvudet, mulen på sned, öron som hänger, saknat ett öga osv, den 3:e var missbildad i benen.

Jag tror... att eftersom vi hör mer "elände" typ genom Er erfarenhet här på buke så får vi reda på mer. Det är ju inte så säkert att det är mer bara för att vi delar med oss mer. Tyvärr så sätter sig elände bättre i minnet, under en längre tid, än glädje.
Sedan kanske det också är så att vi avlar mer på "fel" individer. Corlensky, kanske stavat fel, verkar ju ge rätt stora föl(fast fantastisk vackra). Kanske inte rätt för aveln(läs stoet)Har läst om några här på buke som haft problem vid förlossning. Tillfällighet...kanske
Har hört med min veterinär och han har inte märkt någon större skillnad. Diskuterade ang. förra årets torka och det trodde han inte alls på. I vissa världsändar lever djur med mer eller mindre torka.

För min del så handlar det inte om hästar som jag hört om här på buke, utan om goda vänners hästar. Här regnade från slutet på aug till jul...non stop!!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 427
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka