Är det bara jag som tycker det verkar vara

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Girasol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 956
Sv: Är det bara jag som tycker det verkar vara

*kl*

Jag snackade med en av mina bästa vänner som bor i Spanien sedan många år och där jobbar på ett av de största fullblodsstuterierna.

Hennes gubbe är förman och hon har huvudansvaret för alla fölningar. Kan bara säga att vi inte är ensamma om att ha problem i år! De har haft otroligt många fellägen och därpå ett antal följande förlossningsskador trots full övervakning samt veterinär bemanning fem dygn per vecka.

(Förra veckan hade de ett sto vars föl hade ett ganska ovanligt felläge. Den låg upp och ner! Nu upptäcktes detta i ett tidigt skede och de lyckades få upp stoet och då drogs ju fölet in lite, veterinären anlände och efter en del krångel med motion så lyckades de vända fölet och den föddes sedan normalt och allt har gått bra.....)

Annat hon reflekterade över i år är att de aldrig haft så många ston med dåliga brunster, som går gall alt. resorberat relativt tidigt.

Detta får iallafall mig att fundera! Vad är det som händer? Är det vädret/klimatförändringar eller vad?

Gira

Oj men då är det ju verkligen inte bara här på Buke det händer otäcka saker. Jag känner inte att jag kan vara med o diskutera hur det varit tidigare år, är för grön för det. Men det är ju verkligen hemskt om folk på helt andra platser upplevt det samma..
U

Ska man stoppa det? Alltså jag trodde inte att blodet som rinner över till fölet efter fölningen kunde rinna ut igen. Vore verkligen intressant att få veta!

Navelsträngen brast så nära fölet (1-2cm) och blodet bara pulserade ut från fölet. Jag skulle aldrig ha vågat låta bli att klämma för på bara några sekunder tills jag hittat navelstumpen blödde det ut massor.
Såg ut som en riktig artärblödning (jag sett på människor) inget småstrilande inte.

Andras erfarenheter av liknande?

Var någon som skrev i en annan tråd om sin fölunge som blödde kraftigt ur navelsträngen. Hon frågade vet som var där om de inte skulle binda åt den men vet sa nej. Morgonen efter hade fölis förblödit...så för min del så tycker jag du gjorde absolut rätt. Fölis kan få flera liter extra de där minutrarna som stoet brukar ligga ner innan hon reser o den brister. Brister den innan o det dessutom blöder ut från fölis så kan det mycket fort gå fel.

Frågat "min veterinär" också nu efteråt och han sa att ofta slutar det blöda men att visst finns risk att fölen förblöder.
Jag skulle inte tveka att göra samma sak igen vid liknande blödning.
Undrar om inte viss påverkan finns av hur kort "navelstump" som blir kvar. Min fölis har ej mer än 1cm. Kollade ikväll när vi doppade i jodopax.

Navelsträngen brast så nära fölet (1-2cm) och blodet bara pulserade ut från fölet. Jag skulle aldrig ha vågat låta bli att klämma för på bara några sekunder tills jag hittat navelstumpen blödde det ut massor.
Såg ut som en riktig artärblödning (jag sett på människor) inget småstrilande inte.

Andras erfarenheter av liknande?

EXAKT samma sak hände nu när mitt sto fölade den 26maj!! O jag är så himla glad att jag var med för annars så är risken stor att den lilla förblödit, o jag som förlorade fjolårets föl hade inte klarat en fölust till:cry:

Mitt sto fölade iallafall i lördags kväll. Allt gick verkligen i turbofart, på fem minuter så var lillan ute ifrån första krystningen. Jag som var inne hos stoet när hon fölade för att kolla eventuella fellägen märkte att fosterhinnan började fyllas med blod. Så fort fölis var ute så märkte jag att navelsträngen gått av under själva förlossningen, ca 1cm från magen!! Och det verkligen forsade ut blod ur magen på den lille:eek: Jag var snabb att gräva in fingrarna under magen o klämma åt hårt med fingrarna för att stoppa blödningen, det tog ca 5-10 minuter skulle jag tro. Fölis var pigg o så men vi ringde veterinären som fick komma ut ändå o kolla så allt var okej, med tanke på att fölis ej fått något blod från mamman som ska pumpas över, samt att hon förlorade en del själv. Allt verkade som det skulle och hon har som tur är inte visat några symtom alls efter detta utan varit pigg hela tiden!! Är så himla glad att jag började dygnet runt vaka i gooood tid, hade aldrig förlåtit mig själv om hon hade förblödit annars!!

Är det någon som vill köpa mitt dräktiga sto, jag blir ju livrädd av allt detta:eek:
(hon är ju självklart inte till salu:smirk: )

Ja, inte gör det så man sover gott om nätterna inte. ;)

Som en parantes till alla dessa inlägg så kan jag bara berätta att det varit otroligt jobbigt på hund sidan oxså. Mycket kejsarsnitt och döfödda valpar. Kanske är ett jobbigt år för de flesta djuren?
/B

Herregud vilken tur att jag läser detta EFTER fölningen....

Jag har precis pratat med en av mina elever. Hennes sto började föla vid åttatiden i går kväll. Via telefon (hon ringde mig då fölningen började) konstaterade vi att det nog var hundsittande läge på fölet, varpå vi såklart genast lade på och hon ringde efter vet.
Efter några timmars kämpande utan att få ut fölet, åkte de ner till Helsingborg, och nu har stoet dött på operationsbordet.:cry:

Jag har också märkt att det är mycket kastningar och döfödda föl.

Min kompis har ett sto som har varit konstaterad dräktig och senare kastat 2 år i rad nu.
Hon gör ett sista försök att betäka i år.

En annan komips fick ett fint arabhingstföl i fjol som dog mystiskt vid 5 månaders ålder, han hade då varit sjuk en länge tid.

Samt 2 bekanta som fått föl som var döda vid födseln, och en som var mycket svag och fick allvarlig diarre och behövde medicin för att klara sej.

Jag har för mig att det var mycket problem med kastningar förra året också. Vårt sto kastade förra året men i år har allt gått bra.

Jag har också varit med om att navelsträngen brister för nära, Vi band ihop stumpen med snöre och allt gick bra. Men panik blev det allt då blodet sprutade.

Eftersom mitt ena sto fölade stående i år, gick ju navelsträngen för fort, även om jag lyckades hålla kvar fölet "i luften" i ca en minut, innan stoet gick iväg, varpå navelsträngen naturligvis brast. Även här blödde det rätt friskt, men jag nöp om med två fingrar. När jag släppte efter ca två minuter, hade det helt slutat blöda.

Syrran sto fölade också ståendes i år, förstfödeska hon fattade nog inte vad som hände. Som tur var brast inte navelsträngen, vilket sätt att vakna upp i denna världen på, ramla en ½ meter ner.:o :D

Jag håller med, tycker inte jag har hört annat än massa elände med fölningar. Det är inte utan att jag, som i vanliga fall är en lugn och sansad människa, börjat bita lite på naglarna. Väntar ju föl beräknat till den 16 juni. Stoet verkar må bra och fölet busar för fullt i magen. Har hört om flera föl som fötts missbildade (3 st) och min teori är att det kan bero på den blöta hösten och vintern. Dålig halm, om det alls blev någon, dålig havrekvalitet, dåligt hö som var fint när det bärgades, men som möglat på rännet pga fuktig vinter osv osv. Jag har haft tur som fick tag på jättefin fjolårshalm till mina hästar och kanonfin havre oxå, hö från en bonde som är petnoga med dels torkningen (inte en bal som ligger åt fel håll på den torken inte) och del med att täcka höet med halm. Vid hämtning av hö får inte halmbalarna vändas på eller kastas omkring utan flyttas försiktigt en rad i taget. Men alla har kanske inte haft den turen. Detta i kombination med all lera och skit som varit i hagarna i vinter...det bäddar ju för störningar. Jag hoppas och tror att "min" fölning ska gå bra, men man vet ju aldrig. Kommer inte att bli lugn förrän detta är över....sen kommer nästa bekymmer, men det får man ta då! :crazy:

Kan vara en hormonell obalans på det stoet som kastat två år i rad. Då brukar det hjälpa att behandla med progesteron under dräktigheten. Antingen katt p-piller varje dag (har jag för mig) eller enklare med en spruta var 14e dag.

Vi har detta i åtanke på det sto vi hade som kastade sent. Kommer att följa henne noga samt ta en del prover när vi kollar dräktighet nästa gång. Hon är i dag konstaterad dräktig på 15 dygn. :bow:

Gira

Fast missbildningarna brukar ju dyka upp tidigt under ex. graviditet på människa. Efter 12e veckan är det ju i princip mest tillväxt då allt är bildat. Så det borde väl vara något liknande på häst. Men med längre intervall kanske. -de är ju dräktiga längre än vi människor.

Fast kanske är det så att de liksom stannar av vad gäller tillväxt på vissa bitar om de utsätts för gifter ex. mögel och då också får en felaktig kropp... *funderingar*

Gira

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 427
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka