Är den här hästen halt?

Sv: Är den här hästen halt?

Hästen har en frambenshälta vänster fram. Han är "låst" i bogen och arbågsleden rör knappt alls. Kan tänka att han har ett ganska kort och trippigt steg när du rider. Tycker att du ska ta ut en bra massör Gärna någon utbildad på genuin svensk massage. vet kommer inte hitta något och gör de det så sätter dom in hästen på "butta" eller finadyn. sen så får tiden läka och det finns helt klart effektivare metoder

intressant att du via nätet, utan undersökning av hästen kan fastställa vart en hälta sitter. det kan som sagt inte ens en veterinär utan utredning med bara blotta ögat, vilket man noga gjort studier på.

den ordination du ordinerar är också regelrätt kvacksalveri. Man anlitar veterinär FÖRST, man håller inte på och knackar, knäcker och manipulerar hästen utan att ha en medicinsk diagnos först. NASID aspekten tänker jag inte ens kommentera, enligt din prognos och antagande. Du verkar ha ett mycket lågt förtroende för primär vetenskaplig primär vård. Bara att beklaga och jag hoppas ingen faller för din ordination.

Senast ändrad:

Ja, jag försöker tänka som du gör. Just nu skulle jag helst vilja åka med honom imorgon för att få reda på vad det är, så jag drar mig så att säga inte för att få veta vad det är. Anledningen till att jag inte kollat upp honom tidigare är helt enkelt för att jag har varit osäker på om det är något mysko, eller om det är jag som är ovan vid den typen av hästs rörelsemönster. De andra hästar jag har har en helt annan kroppsbyggnad, och rör sig således väldigt olikt denna.

Det som oroade mig mest var att kliniksekreteraren sade att det eventuellt kan bli aktuellt med röntgen av bakben för att utesluta cystor, då detta tydligen kan vara en rel. vanlig anledning till diffusa hältor hos araber. Och då vet jag att prognosen är dålig. Men, det måste funnits många araber med diffusa hältor som inte haft cystor också, så jag försöker tänka positivt.

Hästapållen var ovanligt glad och pigg idag, så det gör att allt känns lite lättare.

Varför skulle inte veterinären hitta något? Är det exempelvis en lös benbit eller cysta hittas ju det definitivt inte av en massör, eller någon människa utan tillgång till röntgen. Det vore ju hemskt smidigt om man kunde massera bort alla kroppsåkommor, men det hoppas jag inte att du tror?

Ja, precis.....inre melanom blir oftast lipom istället (har precis pratat med en veterinär (spec. häst), då vi diskuterade skimmelsjukan!)
Skimmelsjukan går lite längre än "bara" de yttre melanomen - faktiskt!

Och jo, även yngre skimmlar kan faktiskt få aggresivare former av melanom/lipom. Speciellt som man kanske inte finner en rimlig orsak till oklara hältorm, bör man ha detta i åtanke.....

Så skratta Du lagom.....jag tror nog mer på en uppdaterad veterinär och den forskning som bedrivs....

Tro vad du vill, men fakta kvarstår. Lipom är en godartad tumör utgående från fettceller, medan melanom utgår från melanocyterna, pigmentcellerna. Det rör sig om helt olika tumörtyper. Melanom sitter inte alltid i huden utan kan även förekomma inuti, liksom lipom.

Kan du visa mig den forskning du hänvisar till ska jag gladeligen läsa den... :grin:

Hästen har en frambenshälta vänster fram. Han är "låst" i bogen och arbågsleden rör knappt alls. Kan tänka att han har ett ganska kort och trippigt steg när du rider. Tycker att du ska ta ut en bra massör Gärna någon utbildad på genuin svensk massage. vet kommer inte hitta något och gör de det så sätter dom in hästen på "butta" eller finadyn. sen så får tiden läka och det finns helt klart effektivare metoder

TUR att TS inte är en hästovan tonåring!!

Otroligt skickligt av dig att ställa en såpass säker diagnos och dessutom ge ordination på behandling efter att ha sett en halvkass film på nån minut på nätet!
Nästa gång nån av mina hästar är halta ska jag filma en snutt med mobilkameran och skicka direkt till dig så slipper jag dyra veterinärbesök! :devil:
Och dyra onödiga mediciner slipper jag med, för dom funkar ju ändå inte!

En halt häst eller en häst med rörelsestörning eller som man misstänker smärta på ska till veterinär som steg 1, därmed basta!
En seriös alternativbehandlare tar sig inte an en ej utredd häst, men en seriös veterinär kan mycket väl ordinera massage som del i rehabilitering.

Skulle nog säga att cystor är mkt vanligt på araber när det är nåt som är galet, tyvärr.

En del cystor går att operera, men i sverige finns inte så mkt erfarenhet av det, så jag har för mig att chansen att hästen blir helt återställd inte är så stor, iaf inte om hästen redan har problem.

Jag röntgar alltid innan köp, skulle aldrig våga något annat faktiskt, sen köper jag ju för det mesta ston, och då är det ju viktigare att röntga eftersom jag vill avla.

I övrigt håller jag med övriga, FÖRST åker man till veterinär, sedan kan man behöva ta ut ET eller liknande för att få loss "det där sista" efter att hästen haft ont och spänt sig.

Inte tillräckligt bra kvalite för att göra en bra bedömning av rörelsemönstret.
Vad har du filmat med?
PL

Varför skulle inte veterinären hitta något? Är det exempelvis en lös benbit eller cysta hittas ju det definitivt inte av en massör, eller någon människa utan tillgång till röntgen. Det vore ju hemskt smidigt om man kunde massera bort alla kroppsåkommor, men det hoppas jag inte att du tror?

:bow::bow:

Anjoh: Herregud, du kan väl inte mena allvar?

Ja, jag har longerat honom i låg form. Dock utan inspänningstyglar, sådana använder jag inte. Jag tror att min häst har ont eller är spänd någonstans, och då vill jag inte tvinga honom att röra sig på ett sätt han själv inte väljer. Tyvärr tror jag inte att det handlar om dålig ridning etc, så jag tror inte att en låg form löser grundproblemet.

Jag tror inte heller en låg form löser problem, det där är jätteklurigt, jag hade en häst knäledsförändringar med symptomen bockade i galoppen och var svår att sko bak, men inte förrän han blev halt på vä bak så hittades felet! Tyvärr var det för sent. Jag hade gjort en hältutredning, gärna på klinik med kiropraktiker så man kan få kollat ryggen på det viset samtidigt, annars även av en equiterapeut.
Mitt enda säkra tipps, har du magkänsla på att något är fel så lita på den-hade jag drivit på vet o andra mer hade min ponny kanske levt idag....

Lycka Till!

Komiskt att just du rekomenderar massage. :angel: Med tanke på ditt inlägg här blir jag ännu mer skeptisk till alternativbehandlingar och de människor som utför dessa. Jag är övertygad om att det kan vara bra för hästen MEN jag skulle aldrig vända mig till en massör i första hand när jag anar något fel på min häst. Det är det vi har veterinärer för, och jag litar tusen ggr. mer på dessa som har ordentlig utrustning att tillgå än någon som ger en diagnos efter en kort filmsnutt över internet. Pinsamt och förstör branschens rykte. :crazy:

Till TS önskar jag lycka till och jag hoppas att din häst snart är som vanligt igen!

TUR att TS inte är en hästovan tonåring!!

Otroligt skickligt av dig att ställa en såpass säker diagnos och dessutom ge ordination på behandling efter att ha sett en halvkass film på nån minut på nätet!
Nästa gång nån av mina hästar är halta ska jag filma en snutt med mobilkameran och skicka direkt till dig så slipper jag dyra veterinärbesök! :devil:
Och dyra onödiga mediciner slipper jag med, för dom funkar ju ändå inte!

En halt häst eller en häst med rörelsestörning eller som man misstänker smärta på ska till veterinär som steg 1, därmed basta!
En seriös alternativbehandlare tar sig inte an en ej utredd häst, men en seriös veterinär kan mycket väl ordinera massage som del i rehabilitering.

:bow: :bow: :bow:
Az

Komiskt att just du rekomenderar massage. :angel: Med tanke på ditt inlägg här blir jag ännu mer skeptisk till alternativbehandlingar och de människor som utför dessa. Jag är övertygad om att det kan vara bra för hästen MEN jag skulle aldrig vända mig till en massör i första hand när jag anar något fel på min häst. Det är det vi har veterinärer för, och jag litar tusen ggr. mer på dessa som har ordentlig utrustning att tillgå än någon som ger en diagnos efter en kort filmsnutt över internet. Pinsamt och förstör branschens rykte. :crazy:

Till TS önskar jag lycka till och jag hoppas att din häst snart är som vanligt igen!

Håller helt med som sagt.
Det är även vedertaget och allmänt känt att en manipulation av en hästs kropp där det sitter en skada, kan förvärra problemet något helt oerhört, vilket är anledningen till att veterinär anlitas i första hand, och att seriösa alternativare ALDRIG behandlar en skadad häst om inte så ordinerats av veterinär.
Håller med dig - pinsamt och precis som du säger, det är sånthär som förstör branschens rykte.

Den bäste massör är en bra ryktbrusk.
Billigar too ;)
Az

Jag har filmat med min lilla kompaktkamera, en Canon Ixus någonting. Jag upplever att kvaliteten blir än sämre när jag lägger upp filmen på youtube också, men det är inte mycket att göra åt. Ingen lär hitta var felet sitter ändå, tror jag.

Nej, jag tror också att det är något allvarliga bakom problemen än spändhet. Hästen är ändå bara fem år, och går på en jättebra lösdrift där han rör sig hela tiden, och han är inte riden hårt alls. Så är det något fel kan det inte bero på ridningen, även om det hade varit enklare så.

Jag skulle kunna ordna en sådan film, jag tänkte helt enkelt inte på att filma i den vinkeln. Men jag tror jag har is i magen och väntar på klinikbesöket, det är trots allt bara en vecka kvar. Jag kommer uppdatera med vad veterinären säger, och jag håller tummarna stenhårt för att det är goda besked. Jag lever på hoppet!

delvis kl

Är det bara jag som skulle önska att TS bad hästen att trava lite fortare? Är det en hälta tror jag att det skulle visa sig mer om den tog ut steget lite istället för att "smyga fram". Rätta mig gärna om jag har fel?

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 907
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar