Är den här hästen halt?

Sv: Är den här hästen halt?

Cystor går att operera och på en så ung häst som din är prognosen god. Vet en klinik som är duktiga på just cystor. Min hade gått att operera men eftersom hon har pålagringar fram och är 16 år så har vi valt att avstå operation. Jag håller alla tummar och tår på att din häst blir bra. Det behöver inte vara cystor men jag förstår din oro. Läste nånstans att 50% av alla araber har cystor. Skrämmande siffra om det stämmer. När ska du till klinik med din häst?

Tack för ditt inlägg, det fick mig på lite bättre humör. Nu har jag svårt att hålla tårarna tillbaka bara när jag tittar på min häst, så all tröst behövs. Vilken klinik har du haft kontakt med, som varit duktiga på cystor? 50 % låter enormt mycket, så många hoppas jag verkligen inte har det här problemet.

Vi ska till klinik nu på fredag, kl 10.

Visar det sig att det är cystor så kan jag skicka namnet, på både kliniken och veterinären, till din inbox. Det är jobbigt med ovissheten. Det tog många år innan jag fick svar på varför min arab kändes stel trots att hon blev undersökt på klinik. så hittade dom aldrig vad det var. Det var inte förrän jag bytte klinik som jag fick reda på felet.

Hej!

Jag har inga bättre idéer än de som redan kommit upp, utan vill bara önska lycka till på kliniken och hoppas att det inte är nåt allvarligt.

/Lavinia, som hoppas att du vill pussa lite på sötnosen från mej:-)

Tack för uppmuntran!:) Jättebra att känna till duktiga veterinärer OM det värsta skulle inträffa, det känns tryggt.

*kl
Lavinia och vicsan: tack för ert engagemang. Hästen ska absolut få en massa pussar, redan igår blev han bortskämd med massage, lite trickträning och många pussar och kramar. Nu längtar jag till fredag, det ska bli så "skönt" att få reda på vad felet är.

Hej!

jag tror vi är fler som vill veta hur det går på fredag med den lille sötingen..

/lavinia

Jag önskar dig och din fina lilla häst all lycka till på fredag!

Har själv haft ungefär samma resa med min islandshäst; diffusa hältor, ovilja lyfta hovarna, stel och struttig gång m.m. och har därför läst tråden för att ev. få nya tips att kolla upp. Min vet. säger att pålle "bara" är dåligt byggd men det kan man ju inte bota, så jag hoppas och läser allt om konstiga hältor :crazy:

Jag känner verkligen för er och håller tummarna för att ni hittar en orsak - och självfallet en som går lätt att behandla och som inte kommer tillbaka.

"styrkekram"

*kl*

Jag blir nästan stum av förundran över hur många som vågar uttala sig över hälta på denna hästen efter att endast ha sett denna filmsnutten.

Hade ts lagt upp filmsnutten på gnägg i stället och bara sagt "titta på min häst" så hade nog inte många reagerat på gången.

Till TS: Mitt tips till dig när du nu ska åka till veterinären och visa hästen är att du visar hästen ordentligt. Springer bredvid den och får fram en ordentlig skritt/trav på den, där den får en chans att slappna av.
Jag tror att många hästar ser skruttiga ut i gången när man försöker springa framför dem och samtidigt se hur de springer, de blir osäkra och höjer halsen och kortar steget och ser direkt spända ut i gången.
Sen är det ju dessutom filmat från sidan, vilket gör det ännu svårare att se om den är ren.

Jag har bedömt många hältor i mina dar, men i detta fallet väger TS oro in betydligt högre än filmsnutten.

Lycka till med hästen imorgon, han ser jättetrevlig ut.

Tack till dig och Flaekja för värmande och och styrkekram, jag känner mig som ett asplöv just nu:crazy:

Det är flera som tittat på min häst, och som precis som du tycker att den bara ser lite stel ut. Men det är ju skillnad när man känner sina hästar- jag vet hur han rör sig normalt, och det är verkligen inte såhär. Även om jag bromsar honom så att han, precis som du säger, höjer upp huvudet och därmed blir struttigare brukar han ha mycket mer "flow" i sin gång. Och den här pållen är tyvärr (?) inte dåligt byggd, utan har haft alla förutsättningar för att röra sig så trevligt som han gjort tidigare.

och förresten: tar till mig ditt råd om att låta honom röra sig mer imorgon, jag ska försöka älga på och sluta stirra på min häst.

Lycka till på kliniken imorgon! Jag har haft samma "problem" med min häst. Dock med - hitills - lycklig utgång. :) (Peppar, peppar, ta i trä.)

Berätta vad din häst fick för diagnos!? Och tack för lyckönskningen.:)

Håller med, kan inte annat än att förundras hur många hältexperter här finns.
UOtgående från en dålig film vill jag som är legiimerad säga att hästen inte är halt. Markeringar går inte att uttala sig om.
PL

Många diagnoser har det blivit... och ingen vet vad som är sant i dagsläget. Jag VET att det är något fel med min häst, och det har varit givande för mig att läsa om andras erfarenheter av diffusa hältor, och flera här har ju tyckt att hästen ser stel ut. Det håller jag helt med om, och det är skönt att få det bekräftat även om det inte ökar sanningshalten.

Först så fick hon diagnosen inflammation båda böjsenorna fram. Sedan så visade det sig
att det även var en inflammation i mjukdelarna i hovarna på båda fram. = En spruta kortison i varje framtass, ringskor

Vi fick höra allt om strålbenshälta och avlivning osv. Så när vi körde tillbaka henne efter en vecka så trode vi att vi
skulle åka hem utan ponny. Men på återbesöket, enbart en vecka efter behandling så travade hon som en 9a istället för en 4a.

Fanns inget fel i hovarna i övrigt och vi gjorde massa undersökningar. Antagligen så hade inflammationen gått ner i hovarna också.

Senast ändrad:

Håller med, kan inte annat än att förundras hur många hältexperter här finns.
UOtgående från en dålig film vill jag som är legiimerad säga att hästen inte är halt. Markeringar går inte att uttala sig om.
PL

Men vad vore Buke utan alla experter som uttalar sig i alla möjliga frågor?! :bump:

Lycka till på kliniken i morgon. Du har en riktigt söt häst.
Om det var en Islandshäst hade jag sagt att den var pass-taktig i skritten. Så där såg min dam ut i rörelsen i januari. Totalt omusklad och utan kondis. Efter mycket traskande i oländig terräng har hon nu ren och fin fyrtakt i skritten. Men det tränger ju "aktuella" anlag för fler än tre gångarter.

Håller tummarna!!!

Fantastiskt att hon blev bättre, vilken lycka. Din ponny är ju verkligen hur fin som helst, så jag förstår att ni var oroliga.

Som tur är- ingen pass i den här hästen;) Skämt åsido, så förstår jag vad du menar och den här hästen rör sig mycket och är inte ur form på något vis.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 907
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt