Är den här hästen halt?

Sv: Är den här hästen halt?

Kul och höra att din häst inte hade några cystor i bakknäna. Kollade de om din häst hade cystor fram? Hoppas din häst blir bra snart.

Varför skulle hästen ha cystor fram? Det är bara knäna som är problemen på araben, och några knän existerar inte på frambenen.

Skönt att ha gissat rätt i alla fall, med tanke på att min gissning ofta har god prognos. Jag tycker det är mycket märkligt att man inte i a f kollar ledväskan och inte slösar tid och pengar genom att bara slaska ut butta.

Jag håller med. Avskyr såna där ingentingprognoser och åker numer till klinik där jag, i alla fall hittills, sluppit såna. Struntsamma att det är 12 mil längre än till min närmsta.

Inga djurarter har sk "framknän". Leden ni antagligen syftar på heter carpalled och inget annat.

Kolla anatomin på leden, det finns ingen knäskål där. För inte kallar ni väl eran handled för framknä? :crazy:

Det är faktiskt vedertaget att framknä är just framknä. Och det står också med på anatomiplanchen som hänger hos många veterinärer. Kotled har jag fått lära mig motsvarar handled, eftersom hoven är en tå/finger

Kimmis har faktiskt rätt här. Karpalleden är en del av carpus, populärt i folkmun som framknä. :)

Ja framknä är vedertaget o ok så länge man inte säger knä o menar framknä/karpus.
Nej kota motsvarar inte handled utan nästa led metakarpal(tarsal)falangleden.
PL

Yes, men araberna har bara problem med cystor i de riktiga knäna i vilket fall som helst.

Ringer du tex en veterinär som inte hållt på med hästar och kanske är nyexad och du säger bara knä, så kommer denne tro att det är ett sk "bakknä" du menar. Jag vet en veterinär som fick lära sig den hårda vägen :D En häst hade gjort sig illa på knät och hade sår fick den uppgifter om, så veterinären for iväg i ilfart för att sy ihop den... och så var det carpalleden... ett skrapsår...

Kan bli så fel om man inte vet om att det inte finns några knän fram.

Kolla på röntgenbilder av handled och "framknä" så ser du att det är "samma" :idea:

Vad skönt att det inte var värre! (och lite småkul att ha gissat på rätt diagnos:p).

Hoppas nu att han repar sig bra, din magkänsla att något var fel var helt rätt!

Veterinären pratade inte om grader på hälta, utan tyckte som jag att hästen ser tassig ut. Efter ena böjprovet på höger fram var den lite mer halt än på de andra, men jag vet inte vilken grad.

Du har rätt i att det är så mycket som snurrar i huvudet, och jag hade som tur var en kamrat med mig. Jag frågade rakt ut vad hon trodde, och hon sade mest att det i dagsläget gick att utesluta vissa saker, men inte fastställa något. Men hon pratade om eventuell fångkänning, även om röntgen inte indikierade något sådant. Överlag verkade hon inte vilja säkerställa någon diagnos idag.

Jag ska ta med mig en hop frågor till nästa gång, och hoppas på mer klarhet då. Många tack för ditt inlägg- det gav ändå klarhet i flera saker. Som jag förstod det på veterinären fick jag Butta nu för att se o tassigheten försvinner när han får smärtlindring, eftersom den inte försvann när hon släckte lederna. Det "enda" som hände då var att han inte längre lade sig på veterinären vid böjprovet.

Hej!

Vad skönt att det inte var nåt "värre".

Nu ska lillen bara bli bra också:-)

/Lavinia

Jag håller ditt råd i bakhuvudet:) Tanken har slagit mig med, jag undrar hur de ska kunna fastställa någon diagnos när det inte syns på röntgen?:confused: Och som sagt, jag tror inte att de har ultraljud eller mri (om det heter så.)

Araber kan visst få problem med cystor i det jag kallar framknä plus att att pålagringar är vanligt i "framknäna" Min arab har pålagringar i "framknäna" vilket gav henne kotledsinflammation i båda frambenen.

Hehe, ni som gissade rätt är malliga;) Jag är glad över att veta var det sitter, men skulle gärna veta hur veterinären tänkt gå vidare. Jag vet att jag ska rida hästen nästa gång, men vet ärligt talat inte hur det ska kunna hjälpa dem att ställa diagnos. Jag ska nog ringa och prata med dem nästa vecka, när fler frågor klarnat.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 907
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud