Är den här hästen halt?

Sv: Är den här hästen halt?

Ja, jag litar mer på veterinären än mig själv naturligtvis, men försöker klura själv så gott det går. Som tur är har jag ingen tidigare erfarenhet av vare sig hältutredningar, eller butta så jag är verkligen novis på området. Jag tycker de rekommendationer jag fått i dagsläget av veterinären verkar högst rimliga och det är mycket tid avsatt för nästa klinikbesök så jag hoppas att de går vidare med utredningen på djupet då också.

Nej, precis. Och inget förutom tassigheten tyder på fång heller, så jag förstår att de inte kan fastställa det. De klämde med visitertång och släckte ena hoven, men ingen skillnad.

Denna veterinär är mycket noggrann. Hon vill börja att utesluta saker. Fånget syns inte om det inte blivit hovbensrotation. Buttan är väl smärtstillande och inflammationshämmande. Om det är inflammation någonstans så blir det bättre av att ge butta.

Är det en ledinflammation så syns det inte på röntgen om det inte gått så långt att det blivit ex pålagringar av det.

Men ha lite is i magen och kolla hur hästen gör och reagerar på buttan. Ta med det till kliniken nästa gång så kan vet få ytterligare ledtrådar av vad det är.

I mina fall som varit lite knepiga har vet suttit kvällstid och läst och klurat för att hitta diagnos, så bara för att vet inte är på kliniken så har hon inte lagt arbetet åt sidan.

Ett tips är att filma när du rider hästen på butta + ta med filmen till veterinären på återbesöket. Kan vara intressant att se för veterinären och jämföra, om du nu ska göra ett ridprov vid återbesöket.
Tänk bara på att skapa en så bra film som bara möjligt :)

Ja, nu fick inte jag chefsveterinären utan den nyanställda, men hon verkar också mycket kunnig. Tack för info om butta, jag trodde först att det bara var smärtstillande men har förstått att det som du säger även motverkar inflammationer.

PiperGarden: en strålande idé. det ska bli!

*kl Nu har Mira släppts ut i hagen, och han galopperade flera varv av ren lycka. Han såg redan mindre tassig ut, och rörde sig med flow genom hela kroppen. Kanske beror det på två dagars boxvila, kanske beror det å buttan. Hoppas detta håller i sig!

Orsaken till reaktion i kotorna kan finnas någon annanstans.
Min häst fick kotledsinf. för 4år sedan. Åkte till Helsingborg där det upptäcktes,och behandlades. De undesökte hela hästen även av deras duktiga ET som hittade orsaken till kotledsinf- rejäl låsning i ryggen. Kom då på att hästen gått omkull i hagen tidigare och blev sydd i benen men hade inte en tanke på att han kunda ha skadat ryggen i vurpa (såg när det hände).
Han blev behandlad av ET några ggr + lederna och hästen fick en lååång igångsättning. Nu har det gått 4 år sedan skadan o hästen tävlas o rids som innan:laugh:
Kollar dock upp hästen en gång/år både med vet och ET i förebyggande syfte.

Vad skönt att din häst blev bra. Jag har tanken om ET i bakhuvudet, det är inte alls dumt med en genomgång efter att veterinären gjort sitt.

*kl

Idag har hästen verkligen hittat turbo-motorn igen!:eek: Han kutar runt i hagen som en dåre, och tassigheten är som bortblåst. Så den här Butta-kuren verkar helt klart ha effekt. Jag förmodar att det är positivt...?

I min värld är det lite sorgligt, eftersom det visar på att hästen har gått och haft ont. Nu är frågan om det är antiinflamatoriska effekter eller smärtstillande som visar sig.

Ja, men att han har haft ont har jag ändå känt på mig de senaste två veckorna. Det kom inte som någon överraskning, eller hur menar du? Det är alltid sorgligt när djuren har ont, men jag är glad att han verkar må bättre. Så får jag hålla tummarna att det håller i sig även utan medicinering.

Eftersom din häst har fått butta så är det inte så konstigt att han springer. Många, särskilt fångägare, luras av buttan och tror att hästen är bra igen eftersom den inte är stapplig. Har tagit en massa disskutioner med just ägare till fånghästar. Finns de fall som släpper ut sina fånghästar efter bara nån dag efter fånganfallet för hästen visar ju inte smärta längre. Att släppa ut sin fånghäst så tidigt, enligt mig, är och förstöra hästen chanser att bli återställd igen. Nu har ju inte din häst fång, tack och lov. Men för din del är det ju mer intressant och se vad som händer efter avslutad buttakur.
Att ta ut en ET är en jätte bra ide. Det gjorde jag på min arab med vädigt bra resultat.
Lycka till med din "kille".

Förutom det känns det som att det finns någon annan problematik, som visserligen kan ha samband med hältan, med exempelvis ngn låsning eller liknande.Hästen "tassar" fram, tar inte för sig och ser nästan ut som att den är öm i fötterna. Är den skodd?
Den känslan fick jag också. Det ser inte ut som om den är rörligt i kroppen ordentligt. Den ger ett lite stumt intryck.
Hästen ser inte halt ut i mina ögon, men lite oren vilket mycket väl kan bero på någon låsning. Det ser inte ut att komma från benen utan från överlinjen någonstans.
Det är ju väldigt svårt att säga någonting av en liten film, men det är känslorna jag fick av att titta.

Ja, har du läst hela tråden? Hos veterinären visade hästen tydligt obehag vid böjning av båda framkotorna, och är nu ordinerad Butta fram till ÅB nästa vecka. Hästen är skodd, och det är ingen sulömhet det handlar om. Rör sig lika på gräs som på grus.

Tack för lyckönskningen! Jag har pratat med vet. på telefon, och fått order om att minska dosen Butta till hälften för att se om han fortfarande rör sig obehindrat. Jag hoppas innerligt att detta inte är fångrelaterat, men det verkar ju som tur var inte vara det.

Men är det så bra att hästen kutar runt i hagen? Även om han inte känner smärtan så finns väl fortfarande problemet kvar?

Min hade dubbelsidig kotledsinflammation fram för några år sen, var sekundär effekt av ryggont+inflammation i bakknä. Min uppfattning är att kotledsinflammationer fram antingen är sekundära eller beror på dålig ridning.
Att hästen rör sig bättre på butta men inte efter släckning fram talar väl för att det finns problem någon annan stans?

Jag skulle åkt till annan klinik, åker själv till strömsholm även om det finns flera andra på närmare håll..

Kollade vet något på ryggen? Jag håller med om det någon annan skrev, att skritten ser något passaktig ut (eventuellt, hade varit lättare att bedöma med ljud) vilket indikerar att det kan ha med ryggen att göra.

Nej, det är ju inte helt bra att han gör det. Imorse var han lugnare, och det var inte så att han var helt crazy igår heller, men han var som han är när han är frisk- springer en del med de andra pållarna. Så jag hoppas att han dämpar sig lite, annars får jag se vad jag gör.

Jag kommer att åka till Strömsholm om jag inte får en klar diagnos nästa gång jag är i Nkpg, men än så länge har de mitt fulla förtroende.

Ja, hon kände igenom honom överallt inklusive ryggen men hittade ingenting konstigt.

Jag menar ungefär som vicsan, på butta ska de ju bli mycket bättre, annars är det verkligen läge att bli rejält oroad. Tutar man i dem smärtlindring så blir de ju just smärtlindrade.

Ja. Det bästa scenariot är ju om det är de antiinflammatoriska verkningarna som har effekt, och att den eventuella inflammationen inte kommer tillbaka efter kuren.

Det är ju aldrig fel att skydda magen genom att ge honom bakjäst under tiden han får buttan.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 907
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar