Är den här hästen halt?

Sv: Är den här hästen halt?

De tog plåtar på frambenen, men frågan är om det var ända upp till knäet... det törs jag inte säga. Förmodligen inte, då hästen så tydligt visade att det var i kotan den gjorde ont.

Och anledningen till att pålagringarna är "vanliga" fram beror inte på nåt annat tror du?

Kanske att de hade cystor och därmed överbelastat fram?
Eller kanske att väldigt många arabryttare är väldigt dåliga på att rida hästarna i korrekt form? (nu vet jag att TS är mer än kapabel till att göra det, men....)
Eller kanske att det avlas på vad som helst inom araber så att de väldigt många ggr kan ha en exteriör som är direkt dålig ut hållbarhetsynpunkt?

Givetvis kan även en arab få cystor i carpalleden, men det är inte vanligt, och inget som är direkt typiskt för araber.

Insåg när jag läste igenom inlägget att jag låter arg och lite bitsk, men jag är inte arg, utan sitter här med ett leende på läpparna så ingen missförstår mig :D

Jag tror mycket väl att pålagringarna fram beror på nåt annat. I min arabs fall beror det troligtvis på hennes cystor i bakknäna. Kan inte uttala mig om hur arabryttare rider. Däremot tycker jag arabavlen borde skärpas. Borde införa obligatorisk friröntgen för de som bedriver avel(även för privatpersoner) Många hundraser har det som krav. Hästavlen ligger nog lite efter med det. Vet att i SAHF diskuteras just friröntgen för avel. Bara att hoppas på att det drivs igenom.

Kotledinflammation kan komma av att hästen trampar snett eller vrickar till sig och det brukar dom kunna fixa på alldeles egen hand i hagen. Det gjorde min iaf.

Troligtvis vill dom se hur hästen rör sig under ryttare eftersom det blir en liten annan belastning då.

Ledvätskan kan kollas genom att man sätter en nål. Är ledvätskan brun/rödaktig eller vattning så är den inget bra. Är den genomskinlig och oljig så smörjer den och håller leden frisk.

Jag tolkar det som att vetrinären vill utesluta någon slags allmän inflammation?

Det låter lite oroande att inte tassigheten försvann helt när vet släckte kotlederna, det tyder ju på att man inte vet om kotorna är sekundära eller primära problemet. Jag hade nog pratat med vetrinären om möjligheten att även ta ut en equiterapeut för att känna igenom hästen och ev. hitta spänningar el. dyl. som skulle kunna ge en ledtråd.
Släckte vetrinären även länge ner mot hoven?

Hehe, ni som gissade rätt är malliga;) Jag är glad över att veta var det sitter, men skulle gärna veta hur veterinären tänkt gå vidare. Jag vet att jag ska rida hästen nästa gång, men vet ärligt talat inte hur det ska kunna hjälpa dem att ställa diagnos. Jag ska nog ringa och prata med dem nästa vecka, när fler frågor klarnat.

Tack för ditt och alla andras svar- det är fantastiskt att ha er att bolla med.

Veterinären släckte hela hoven på höger fram, men absolut ingen förbättring i hästens rörelsemönster. Så oavsett var de släckte så försvann inte tassigheten, bara obehaget vid böjprovet. Att de nu försöker reda ut huruvida det är en allmän infektion eller inte låter troligt, man får väl helt enkelt köra uteslutningsmetoden och se vad som kvarstår i form av diagnoser. Hon frågade mig flertalet gånger om hästen haft feber, varit snorig etc, men det har den ju inte. Hon hade ju också en fundering kring lindrig fångkänning, men en sådan är ju svår att diagnosicera då inget syntes på röntgen.

Att ta ut ET har jag i bakhuvudet, det var en bra påminnelse. Ska komma ihåg det. Men det bör väl(?) göras efter återbesöket, när hästen inte längre får smärtstillande.

Senast ändrad:

Hon hade ju också en fundering kring lindrig fångkänning

Och då kan det ju, minst sagt, bli rena katastrofen om du ger butta och rider hästen...:crazy: Vi är några stycken här på buke faktiskt som fått felaktiga diagnoser på våra fånghästar! Min, t.ex, trodde en hemmavet hade en muskelskada i bogen, när hon i själva verket hade en kraftig hovbensrotation på vf...

knapplån
vi är rätt lika vi däggdjur och vi har ett par knä. Framknä som man felaktigt säger är inte ett knä utan en karpalled. Trodde jag faktiskt alla som håller på med hästar kunde, är det inte så är jag förfärad över okunskapen.

Ok. Vad ger butta för effekt på en fånghäst? Men veterinären trodde inte så mycket på fång, eftersom det inte finns fler saker som tyder på det än just tassigheten. Nu vet jag inte hur många smärtstillande preparat det finns för häst, men jag förmodar att hon rekommenderade Butta för att det var det mest lämpliga.

Bara kotled och under, inte framknän. Detta eftersom hästen reagerade så tydligt när de böjda båda framkotorna.

Då har man alltså hittat de symtom som skriker högst, men kanske inte problemet. Trist att man inte bedövade bort knäna också, för att se om hästen rörde sig friare sedan.

Det tar bort smärtan och hästen rör sig då antagligen mer än den borde. Om det skulle vara fång ska hästen stå stilla på boxvila, med butta eller annat antiinflammatoriskt, och röra på sig så lite som möjligt för att förhindra lägesförändringar av hovbenet.

Men borda man då inte kunna se på röntgen att det är fång? Eller hur ska man annars veta att det är det? Det som talar emot det är ju också att hästen inte rörde sig bättre när hoven släcktes.

Nej, problemet är ju inte hittat. Det hade varit skönt att ha en diagnos, men nu följer jag veterinärens inrådan om butta fram till återbesöket om 2 veckor, och tar med mig de tankar jag själv har och får av er dit. Sedan kan det bli aktuellt med en större klinik, med mer utrustning. Jag tror det är bäst att göra så, men jag ska fundera på saken och ev. ringa Strömsholm ex. för att rådfråga dem.

Jag ser nu att "min" klinik har tillgång till ultraljud för att undersöka senor osv, men jag har själv inte kompetensen att veta vad de kommer att göra vid återbesöket. Jag får ha tålamod, och lita på deras kompetens en stund till.

Senast ändrad:

Ang röntgen: var glad att det inte syntes något på kotorna, om det syns tyder det på ledinflammation med sekundär påverkan på t ex ledkapselfästena till skelettet (pålagringar), alltså irreversibla och äldre skador.
Att röntga hela hästen för att leta cystor gör man ju inte men det kan vara klokt att just på en arab kolla bakknäna precis som du gjorde..

Fång ska en bra veterinär kunna fastställa eller utesluta.

Tycker inte det lät så tokigt med allmänbehandling till att börja med. "Buttan" motverkar inflammation och söker sig till inflammerad vävnad, där den alstras i högre koncentration.
Om hästen inte är fräsch till nästa gång kan det kanske bli läge att gå vidare med ledbedövning/ultraljud osv.
Ang val av vet: jag hade nog oxå kört lite längre för att komma till en man vet är bra på hältor!
Lycka till!

Skönt att det inte "var något värre" med hästen.

Bara en liten varning, Lyssna på veterinären men slutan inte att tänka själv!

När min häst blev akut dålig så ringde jag först ut veterinären, som sa metacam, sko med kilar och sätt igång hästen nu.
Jag hivade in hästen på boxvila och behandlade som fånghäst, när hästen var tillräckligt frisk för att köra så åkte vi in till klinik som sa fång. Så känn efter själv också huruvida det känns rätt eller inte.

Tack för ditt svar, mycket intressant. Det ska bli intressant om hästen rör sig bättre nu när han får Butta. Jag ska släppa ut honom i hagen i eftermiddag (har stått på boxvila i 2 dygn), så ska jag se hur han rör sig. Just nu är han väldigt pigg och nöjd med livet, och matte är också hoppfull.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 907
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar