Är den här hästen halt?

Sv: Är den här hästen halt?

Som tur är- ingen pass i den här hästen;) Skämt åsido, så förstår jag vad du menar och den här hästen rör sig mycket och är inte ur form på något vis.

Ojdå, jag menade inte att hästen såg omusklad/otränad ut.
Jag tyckte bara att det var lite småskojigt hur det kan "bete" sig med olika typer av hästar. För min häst var ju inte alls halt eller hade ont, hon var bara pass-taktig.
Det var lite OT egentligen. Sorry! :p

Önskar er lycka till i morgon på klinik besöket och hoppas att allt faller ut väl och inte alls av kalibern scenarion många målat upp. skulle gärna se en uppdatering sen hur det utföll, om du har möjlighet. :)

Tack för det mackan. Jag kommer att uppdatera- blir det positivt säkert redan imorgon, blir det något tungt och svårt kanske det dröjer lite. Men jag återkommer absolut.

Har läst tråden och vill bara önska dig lycka till! Jag vet hur jobbigt det är att vara orolig och hur hemskt det är att få dåliga prognoser. Men tänk positivt, visar det sig att det är något galet så får ni ta tag i det då. Alltså försök och inte oroa dig för mycket i onödan...

Tack för det, just nu försöker jag tänka på annat och ser faktiskt fram emot att gå och lägga mig för att låta morgondagen komma snabbare. Det ska oavsett bli skönt att få lite klarhet i denna soppa, det är min största förhoppning.

Till dig och vicsan: muchas gracias! Nu bär det av.

Tack alla gulliga bukefaliser! :love:

Nu är vi hemma från kliniken, väääldigt trötta båda två. Veterinären började med böjprov, och hästen visade först obehag/smärta på höger fram. Då släckte de kotan i det benet, och då visade han inte längre obehag vid böjprovet på höger fram. Däremot började han konstra med vänster fram istället, varför också den kotan släcktes ned. Då reagerade han inte på böjprov, och veterinären drog slutsatsen att det är något i båda fram.

Bakbenen var han helt obekymrad om hela tiden, så de är uteslutna. En röntgen gjordes sedan på bakknän för att utesluta cystor och lösa benbitar, och jisses- att mitt hjärta kunde klappa så hårt! Jag höll på att förgås inne i röntgenrummet av all spänning och nervositet. Tursamt hittades ingenting på röntgen förutom en liten, liten pålagring i vardera bakknä, som veterinären menade saknade betydelse i sammanhanget.

Nu är vi hemskickade med Buttakur i 10 dagar, och sedan ska vi på återbesök för att se om han är bättre. Jag ska också rida honom fram till dess, och se om det hjälper med smärtstillande.

Alltså: ingen direkt dignaos förutom att det sitter i framkotorna. Men jag är fantastiskt lycklig över att röntgenplåtarna var UA, och att det verkar positivt att behandla.:banana:

först: grattis, inga cystor eller andra hemskheter som du oroat dig för, och en inte alltför trist diagnos, verkar ju vara behandlingsbart och hoppfullt för pållen!

Du kanske kan hjälpa den ytterligare på traven med en bra hovslagare, bra underlag, träning i bra form osv.

Och så en liten fjäder i hatten till oss som tyckte att det såg ut som en dubbelsidig, låg frambenshälta:angel: Vilka bra internetdiagnosticerare (konstigt ord) vi är! Tjohoo!

Grattis!
vad roligt eller vad man ska säga, att de inte hittade skräckscenarion.
Sen blir jag ju lite nöjd personligen då det var det jag gissat på, även när du beskrev snubbligheten, samt det uppvisade rörelsemönstret hos hästen.

det ni väl ska titta på, om hästen anses ha en kotledsinflammation båda fram, är förhållandena och varför det kan tänkas ha uppkommit? diskuterades detta?

känns det inte skönt nu när den är genomkollad?

Trevlig helg! :)

Tackar, och grattis till alla er som gissade rätt;)

Jo, det känns skönt att veta att det inte är skräckscenarion och att det sitter fram.

Det enda jag grubblar på nu är hur veterinären ska hitta VAD som är fel... jag tror inte att denna klinik har tillgång till Ul eller MRI, och hur ska de då veta var felet sitter när inget syns på röntgen? Utgår de från kotledsinflammation?:confused:

Vi diskuterade inte direkt hur detta kan ha uppkommit, men jag berättade ju om hur hästen har levt tills idag. Dock verkade inte veterinären koppla något av det till detta. Hästen går på lösdrift i en stor hage med andra hästar, får bra foder, är absolut inte överansträng, har aldrig hoppats, går inte på djupa underlag. Jag vet inte vad som kan bidra till kotledsinflammation om det är det som är felet, men det känns konstigt att den skulle få det av sin "vanliga vardag".

Jag har redan en bra hovslagare och bra underlag, och träningen ska vi jobba vidare med... dock är det märkligt om hästen fått problem av sin träning,e eftersom den bara skruttat runt i skogen i skritt och trav, dessutom korta rundor helt avspänt.

Tack för grattiset!

Jag tror personligen att om de fastställt kotledsinflammation så skulle de ha behandlat lederna, nu fick den butta istället, och det kan ju indikera på att veterinären kan misstänka att det kan vara ngn allmän skada, som lett till dubbelsidig påverkan pga avlastnings försök från hästens sida osv.

jag tror att du får en bättre bild vid återbesöket. endera är hästen ren då eller om ngt kvarstår så fortsätter de nog utredningen. Vilken grad hälta uppvisade den efter böjprov?

om det sitter i mjukdelarna så kan det ju ta ett tag att gå till botten med det hela, ofta hinner skadan läka ut under tiden, men andra påverkan, s.a.s avlastnings symtom kan dyka upp som följd, och då behandlas dessa.

tycker med de förhållanden du beskriver på hästen att ledinflammation låter osannorlikt, förutsatt att hästen inte har några exteriöra problem, eller har haft en skada som den sen försökt avlasta som lett till inflammation. men som sagt, då tror jag att veterinären behandlat lederna, inte ordinerat NASID enbart.

du får vara lite tuffare vid nästa besök och fråga lite mer specifikt vad de ställer för diagnos! var du själv på kliniken med hästen eller hade du ngn med sig? det är ofta bra att inte vara helt själv, för ngn annan uppfattar saker mer objektivt och kan ta in mer information än man själv kan i det läget ofta och har även ett kallare huvud att kunna kontra med frågor osv.

Senast ändrad:

Åk till en annan, större, klinik kanske? Jag talar av egen erfarenhet. Åkte till en ATG-klinik, och sedan vidare till en privat hästklinik (samma vet som på ATG), med min halta shettis. Fick inga riktiga svar på något, ingen diagnos, ingenting. Åkte som du hem med butta... Skulle i stället åkt till Helsingborg direkt. För när jag sedan gjorde det hittades problemet på en eftermiddag... Så vänta inte för länge med att få en "second opinion" är mitt råd!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 907
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5