Är den här hästen halt?

Sv: Är den här hästen halt?

Hästen kan absolut trava fortare, men jag ska säga att han travade ändå på hyfsat bra den dagen jämfört med andra dagar. Han är lätt ovillig att "arabtrava", alltså ta ut steget helt ordentligt.

Det verkar vara något som stör. Det kan ju vara vad som helst. En hovböld på ingåg, knäledsinflammation, sträckning i bogen..

Absolut. Jag trodde att hästen hade en hovböld för någon månad sen, eftersom han plötsligt var halt på ett framben, och med mycket värme i hoven. Dock kom det aldrig ut något var, vad jag kunde se. Men den värsta hältan försvann, även om han fortfarande inte är helt fräsch.

Söt häst!

Liksom Camilla82 skulle jag också velat se hästen i ett högre tempo.
Mitt intryck är att han ser ut att röra sig styltigt, men det skulledelvis kunna vara för att hästen är uppmärksam på dig och ditt tempo och bromsar upp. Trevligt med en välhanterad häst!

Hoppas det går bra på kliniken.
För mig ringer det en liten varningsklocka när du säger att hästen snubblar, så jag tycker att du gör rätt i att kolla upp saken.

Du har helt rätt i att han saktar ned för att jag inte springer på ordentligt. Det är förbjudet att springa förbi matte:) Och jag försöker väl kika samtidigt som jag springer, och då blir det.... långsamt.

Ja, han snubblar en hel del, även på obetydliga saker som små upphöjningar i marken, grästuvor etc. Och han är ovillig att springa nu, när jag tidigare släppt honom lös i sommarhagen har han alltid vrålgalopperat några rundor, men nu ställer han sig och tittar på mig/ äter lite gräs. Inte ens när jag driver på honom (som du såg på filmen), springer han på utan att jag får fortsätta driva. Det är inte normalt.:(

Vid första anblicken tyckte jag hästen såg höger framhalt ut. Jag tyckte också den såg lite sabelbent och tryckt i framknät ut i höger fram men det kanske är en synvilla? Jag skulle gissa på kota hö fram primär orsak. Framhalt ser den då definitivt ut att vara men om det då är primärt eller sekundärt märker man ju inte förrän man börjat åtgärda och släcka.
Lycka till!

och om alla vore så öppna för diskussion som du är så skulle Buke vara världens trevligaste forum!!! Bockar och bugar för din ton, oavsett vilka förslag du har fått!!! Ser alldeles för många trådar där trådskaparen egentligen bara vill få bekräftelse, inte nya infallsvinklar. Såna här trådar följer man gärna!

Sabelbent tror jag bestämt inte att han är, men "tryckt" vet vet jag inte riktigt vad det betyder? Jag har aldrig tänkt på att hans ben skulle se olika ut, och jag tycker själv att hans ben är väldigt korrekta. Men jag är ingen expert på benvinklar. Jag tycker att hästen känns skum överallt, mer eller mindre. Hela kroppen rör sig stelt, så jag tycker det är svårt att säga att ett ben/kroppsdel är värre än något annat. Som du säger kanske det har fler orsaker, eller så är det något parallellt, något i ryggen eller också har jag funderat på om det kunde vara erlichias eller något i den stilen.

Tack, det var roligt att höra! :D Jag tror inte varken jag, någon bukefalist eller någon veterinär i världen kan säga var felet sitter endast genom att se honom på en såhär kort filmsnutt, så jag håller alla dörrar öppna för vad felet kan vara. Däremot är det inte mindre intressant att höra alla spekulationer för det, jag har själv funderat på alla möjliga diagnoser.

Det ska bli fantastiskt skönt att förhoppningsvis få reda på vad felet är på fredag, samtidigt som jag bävar för att det är något obehandlingsbart.

Jag har inte läst alla inlägg i tråden, men jag undrar om ni funderat på att röntga nackkotorna på honom? Förändringar där kan nämligen ge symptom som stelhet och snubblighet.

Hej! Det har inte kommit upp tidigare i tråden. Jag har inte tänkt något särskilt alls eftersom det är första veterinärbesöket, utan tänkte se vad veterinären bedömer behöver göras. Dock vill jag gärna ha bakbenen röntgade för att utesluta cystor då detta tyvärr är relativt vanligt på araber. Men jag lägger ditt råd på minnet, tack!

*kl

Idag var hovslagaren här och skulle sko om hästen inför veterinärbesöket på fredag. Hästen hade mer eller mindre satt sig i knät på hovis när denna försökt dra av skorna bak, så han hade lagt ned skoningen bak eftersom han inte ville bråka om saken ifall denna ovilja från hästen beror på att han har ont.

Lite senare lyfte jag själv hovarna bak, och då ryckte hästen tag i dem flera ggr... normalt för att vara han, men jag blir verkligen orolig att det är något som smärtar honom. :(

Sådär höll min Paint också på, på 3 utav 4 hovar, dessutom tjurskallig och ifrågasättande, snubblig och väldigt trött. Nu är han kollad utav vet och Et och oj hela hästen fullständigt full med spänningar och diverse inflammationer men allt går att fixa och han är på god väg att bli helt bra. Skodde honom häromdagen och vilken skillnad, inget tjafs och dessutom har jag en mycket gladare häst som numera går med på det mesta och framförallt verkligen vill hänga på.

Det jag vill med mitt inlägg är att det behöver inte vara något farligt. Sträckningar med inflammationer som följd är mer än vanligt efter denna tuffa vinter då de pulsat i djupsnö enl både vet och Et så är det massor utav hästar som har rejält ont men som sagt det går med lite behandlingar att åtgärda.

Jag håller tummarna att det inte är värre än så

Fin arab du har. Jag har själv en arab som rör sig och beter sig precis som din gör. Var på klinik ioch fick henne kollad. Tyvärr hade hon cystor i båda bakknäna och pålagringar i ena frambenet. Hon har svårt för och stå med bakbenen böjda för länge så jag förstår om din hovslagare fick problem med bakhovarna(om nu din häst har cystor). Cystor och pålagringar är ett stort problem på araber. På en så ung häst som din är så är prognosen väldigt god vid eventuell operation. Min är betydligt äldre så jag har valt att pensionera henne. Lycka till och jag håller tummarna att det inte är cystor på din häst.

Jag tycker också att hästen ser skum ut- håller tummarna för att det går bra på kliniken!

Usch, sådana svar vill jag inte ha:( Cystor är det jag befarar mest. Men jag har förstått att det är svårt att operera bort cystor, och att det är ytterst sällan det görs. Har du fått en annan bild?

Tack för ditt inlägg, det är något sådant jag hoppas på. Det förvånar mig lite att han blivit så pass mycket sämre så fort- han är väldigt håglös nu, tycker jag. Ser glad ut, men kommer nästan aldrig fram till grinden eller busar med de andra hästarna. Och när jag leder honom går det i slowmotion jämfört med förut. Jag hoppas att det kan ha med pälsfällning att göra, men befara det värsta.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 907
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar