Är den här hästen halt?

Sv: Är den här hästen halt?

Ser inte att jag varit otrevlig i mitt svar på nåt sätt. Ville med mitt inlägg trycka på att det finns kunskap i flera led. Trist om det ska missuppfattas som otrevligt:confused:

Tassig runt om, stum fram. Skulle förvåna mig mycket om inte hästen är dubbelsidigt framhalt lågt. Dessutom tycker jag den är ojämn bak, men det är svårt att se eftersom den är så tassig.

Just detta att det skiftar vilket framben den ser halt ut på indikerar ofta att den är dubbelsidigt halt, ibland tar ena sidan över och gör mer ont och då syns det tydligare där, vilket förvirrar från gång till annan.

Lycka till hos veterinären!

Jag förstår precis vad du menar, och tar också alla specifika råd med en stor nypa salt. För mig gör de varken från eller till- det är en veterinär som kommer avgöra vad det är för eventuellt fel på min häst. Dock kan det vara intressant att höra om olika djungeldiagnoser också, alltid blir det liv i luckan. ;) Skimmelsjuka är ju dessutom inte helt ovanlig vad jag förstått, så det skulle jag inte kalla en djungelsjukdom. Och som sagt: det är ju jag som ber om åsikter här, inklusiva din. Och då tycker jag allt att det är viktigare än vad du tycker att jag ska få för svar.

Okej, det gläder mig att det inte var menat så. No hard feelings från mitt håll.:)

Tack för din lyckönskning och synpunkt. För egen del tror jag att det kan vara något "jox" i antingen framben, bog, länden, korset eller bakbenen. Huvudet är det iallafall inget fel på;)

Ja, precis.....inre melanom blir oftast lipom istället (har precis pratat med en veterinär (spec. häst), då vi diskuterade skimmelsjukan!)
Skimmelsjukan går lite längre än "bara" de yttre melanomen - faktiskt!

Och jo, även yngre skimmlar kan faktiskt få aggresivare former av melanom/lipom. Speciellt som man kanske inte finner en rimlig orsak till oklara hältorm, bör man ha detta i åtanke.....

Så skratta Du lagom.....jag tror nog mer på en uppdaterad veterinär och den forskning som bedrivs....
Det vet väl de flesta veterinärer att melanom även kan sitta längre in ( oftast i muskulaturen) men melanom o lipom är totalt skilda tumörtyper som kommer från skilda vävnader.
Man kan väl tänka sig att även melanom skulle kunna ge en stjälkad tumör i buken men det blir knappast ett lipom för det.
PL

Jag hade utgått från kotorna fram och faktiskt med start på HÖGER sida.
Är den kollad för pålagringar och kotledsinflammationer?

Hästen är inte kollad för någonting, någonsin. Tack för din synpunkt.

Hej!
Jag tycker att det är jättebra att du ska kolla upp hästen, lycka till!
Var själv med om samma sak, hästen kändes inte helt 100, men de som tittade tyckte att h*n såg fin ut.. Åkte senare till klinik där det konstaterades att h*n var ordentligt halt på ena bakbenet vid böjprov och markerade båda fram. Så jag rekommenderar verkligen att åka och kolla upp om det inte känns bra! (hästen ifråga är nu helt frisk)

/sofia

Hoppas det är något "smidigt" som är lätt att åtgärda.
Fin häst, lycka till med den.

Hej

Påminner om rörelsestörning min häst hade dock var den betydligt grövre.
Hästen reagerade inte på böjprov, dock var störningen minimal på rakt spår men värre böjt i höger varv.
Hon wobblade, samt kosparkade i varje fattning i hö galopp. Sedan hade hon ingen balans

Efter 1 1/2 år av uppbyggnad, kiropraktor, massage mm är att hon numer är ren även på böjt spår och hennes stora problem var låsning i bäckenet som visade sig diagonalt hö fram

Jag hade utgått från kotorna fram och faktiskt med start på HÖGER sida.
Är den kollad för pålagringar och kotledsinflammationer?

Jag gick tillbaka för ett närmar gänskaning:
Hål fäst, och som du tycke H.F. men tror på rörlsett och inte belästning.
Nåt i bågen??? tycka han vill inte rycktig ta utt steget, om jag hade bara lite ljud att gå efter.
Men som sagt den är så liten jag skulla inte hänga mig upp på det.
Az

Som du säger, svårare utan ljud..

Min fundering ang kotorna är att de är ganska korta och saknar lite svikt. ganska vanligt bland araber, och denna verkar vara arab eller arabkorsning. vet inte, men det ser ut så..

Araber kan också ha lätt för pålagringar i kotorna, därav mitt tips att börja titta där.

Have a nice day!

Jag har INTE ställt diagnos, bara gett en annan vinkling av vad som KANSKE kan vara problem.....men OK det är skillnad tydligen på vem som får ge förslag eller ej här.....ALLT kan vara värt att kolla upp på en häst som inte går helt rent....Så hade jag varit hästägaren i detta fall hade jag tacksamt tagit emot alla typer av ledtrådar/idéer....

men åter igen, bukemaffian har talat här....det visar ju sina tydliga spår....

Fast TS har fått svar av 2 olika veterinärer i tråden, men du kanske tror att alla som svarar är 12-åringar som precis börjat på ridskola?
Det finns MYCKET kunskap här på Buke, och efter ett tag lär man sig vilka man ska lyssna på...

Till dig och ni andra som svarar: Det är jätteintressant att läsa om vad ni tror, och om fall som löst sig efter behandling. Det är ju lätt att föreställa sig det värsta, och då känns det riktigt tungt. Jag försöker ha is i magen och hoppas på det bästa.

älgen:det är mycket riktigt en renrasig arab jag har.

Var in med mitt förra kallblodssto som inte kändes helt 100,och hade börjat snubbla en hel del vid ridning (red aldrig "ordentligt" utan hon hade redan pensionärliv med nån lugn skrittur i skogen,och nån trav i bland,därav det var svårt att känna hältan) Tyckte hon även såg lite "låst" ut i bogen, gjorde böjprov,och hon var halt på bägge fram,bedövade kotorna,inget hände,sen bedövades knäet,då vart hon helt ren,röntgades,behandlades,och efter 4-6 veckor när vi var in igen så var hon helt ren i ena fram,och så pass ren hon kunde bli i det andra,var rädd att det skulle vara nått i bägge benen,men hältan i det andra benet berodde bara på att hon överbelastat det pga smärta i ena benet,så även om din häst ser halt ut i bägge fram,och "låst" i hela kropen,så kan det räcka att det bara är något litet i ett ben...

Lycka till allafall!

Har själv ett arabsto nu som är triangelmärkt pga problem med pålagringar i kotorna... har en kort film på henne när hon longeras i trav ett varv,men har ingen aning om hur man får in en film.... Tror tyvär inte att du skulle se så mycket endå med tanke på att filmen är så kort..

Senast ändrad:

Jag brukar lägga upp filmerna på youtube från datorn, det är rätt smidigt. Tack för ditt svar, och vad skönt att det löste sig för din häst.

Såg att du skulle till/hade varit hos vetrinär nu, men annars så påminner det om min för ett litet tag sen..
Hon trampade snett och blev riktigt halt, gick fort över til bara orenhet.. Några dagar senare såg hon ut som din, efter mycket om och men kom vi fram till en muskelstreckning i stora bogmuskeln strax över armhålan/gjordläget. Massage och liniment gjorde susen på henne iaf, kombinerat med BoT.

Det var en bra diagnos, det är något sådant jag hoppas på :)

Till dig och ni andra som svarar: Det är jätteintressant att läsa om vad ni tror, och om fall som löst sig efter behandling. Det är ju lätt att föreställa sig det värsta, och då känns det riktigt tungt. Jag försöker ha is i magen och hoppas på det bästa.

älgen:det är mycket riktigt en renrasig arab jag har.

Hoppas att det blir bra och att klinik besöket gör reda i saken. Rapportera gärna som sagt vad det var. Min personliga övertygelse är ngt multipelt dubbelsidigt eller parallellt, som ger så diffusa rörelse störningar, det är rätt typiskt när man ser en rörelse förändring i hästen utan att se en ren hälta.

det finns inte mycket fördelar med att spekulera om diagnos via ett forum anser jag personligen, det finns 10000 möjliga diagnoser enligt allas erfarenhet och det ger ofta en mycket större obefogad oro, än det ger klarhet i saken. Det är en mänsklig reaktion att man först drar sig och är rädd för att få veta sanningen genom att kolla upp hästen, men det är det enda rätta och ser man nyktert på det så finns det faktiskt inget att vara rädd för, för ÄR det ngt med hästen så blir det bara positivt och närmare räddningen att få VETA genom professionell diagnos. Finns därmed inget negativt utan bara vinning i att få veta. Försök tänka så!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 907
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar