Är den här hästen halt?

Sv: Är den här hästen halt?

Det tycker jag absolut att du ska göra. Jag skulle aldrig ställa diagnos på en häst baserat på en film på nätet. Dina misstankar tycker jag dock är nog för att åka till klinik! Lycka till!

Tack för era synpunkter.

TantEster: Naturligtvis ställer man inte diagnos på nätet! Jag har bara blivit så brydd, då jag själv inte kan sätta fingret på om det är något fel. De bekanta jag bett titta har tyckt att hästen ser fin ut, vilket gjort mig än mer tveksam. Därför är det bra att höra vad fler får för känsla- hade 20 sett filmen och tyckt att hästen rört sig jättebra hade jag kanske bara haft myror i huvudet.

Eller så hade du fått samma svar om du lagt in en film på en helt ren häst... Men det är ju skit samma, kolla upp hästen!

Ett böjprov av veterinär skulle jag börja med.
Min häst började snubbla, även på jämn mark trots att hon var en riktig skogsprinsessa :) Och hon tappade även lite framåtbjudning och var stel på volten. Det visade sig vara kotledsinflammation i båda fram. Orsaken var att hon hade fått nån skada i bakdelen och fodervärden märkte inte detta och fortsatte rida som vanligt :O Så frambenen blev överbelastade.. Lycka till med din häst! Hoppas det ordnar sig lite lätt :)

Åk in! Man ska lita på sin magkänsla!

Vill du ha hjälp/stöd på kliniken så bor jag bara några min därifrån, så det är absolut inget problem för mig att följa med! För jag antar att du åker till mantorp? Jag tycker Anna Thell är bra där, hon är både veterinär, kiropraktor och har gjort alla de där tandkurserna med! Henne åker jag alltid till när jag har nåt bekymmer med rörelseapparat/tänder.

Jag reagerar mest att han ser så tassig ut! Gomir-barn brukar inte vara tassiga, de brukar ta för sig och rumpan brukar vara med ordenkligt!

Jag tycker att du ska låta en veterinär kolla igenom hästen för säkerhetsskull. Det behöver ju inte vara något fel på hästen utan bara du som fått för dig det. Jag kan inte se några fel i din film. För mig låter det som att hästen kanske har typ träningsvärk? Kanske behöver din häst en viloperiod? Massage? Eller så kanske den behöver gås igenom av en kiropraktor? Kanske något som behöver knäckas till? :)

Jag tycker inte heller att hästen verkar riktigt fräsch. På böjda spåret i hagen trodde jag vä fram men på vägen hade jag lika gärna kunnat köpa hö fram.
Mitt bud blir därför ont i båda framtassarna, kanske något grövre på vä fram.

Far in och kolla på klinik och återkoppla gärna. Det skulle vara intressant att höra vad det är.

Ja en hälta kommer väll sällan ensammen ... Så det kan vara båda men mer på v-fram .

Håller dock på Vetrinär i första hand som går igenom pålle och sen kiropraktor om man anser att det kan behövas ,men som sagt Vetrinär _alltid_ i första hand.

Mia

Ja en hälta kommer väll sällan ensammen ... Så det kan vara båda men mer på v-fram .

Jo, och det är ju inte ovanligt att en hälta blir rätt diffus just när den sitter i båda fram istället för bara den ena.

Håller dock på Vetrinär i första hand som går igenom pålle och sen kiropraktor om man anser att det kan behövas ,men som sagt Vetrinär _alltid_ i första hand.

Mia

Håller helt med!:bow:

Nej, han väljer inte själv att gå i en låg form. Jag rider honom med lösa tyglar, så jag har inte dragit upp honom alls. Jag tycker också att det är viktigt att hästen söker framåt-nedåt, men jag tror tyvärr inte att det löser de problem jag upplever med hästen idag.

Hur menar du?

Tack för era synpunkter.

TantEster: Naturligtvis ställer man inte diagnos på nätet! Jag har bara blivit så brydd, då jag själv inte kan sätta fingret på om det är något fel. De bekanta jag bett titta har tyckt att hästen ser fin ut, vilket gjort mig än mer tveksam. Därför är det bra att höra vad fler får för känsla- hade 20 sett filmen och tyckt att hästen rört sig jättebra hade jag kanske bara haft myror i huvudet.

KL

Inte helt ren nej, och ---- inte för att jag vill skrämma Dig, men KAN vara skimmelsjuka....ett lipom innanför bogbladet KAN ge oklara hältor, där man inte hittar något annat.

Skimmelsjuka ger ju melanom utvärtes och lipom invärtes. På tarmarna kan de ge strangulerande, grenväxta lipom, som kan orsaka tarmvred.

Man helt klart är att han tar ej för sig ordentligt fram utan verkar hålla tillbaka.
Så en totalgenomgång av hästen vore nog på sin plats.

Tack för filmen, intresant.
Synd det finns igen djud.
Om hästen är halt då hörs det.
Mitt eget bedomning är att hästen har ett 1-grad markering höger främ som verka att ligga i bogen, ett rörelset halthet.
Det är svårt att bedoma på ett film. (tror inte det är nåt allvar)
Kontackt din vetrenär för ett Fullt Halt Undersökning.
Az

Jag menar att jag aldrig med tygelns hjälp ändrar hans form, utan tygeln är alltid lite slak.

Ja, jag kommer börja på klinik. Sedan ska jag såklart återkoppla här.

kimmis: jag åker inte åt det hållet, utan istället till Nkpg. Tack ändå för erbjudandet!:)

Just nu känns det som att det kan vara precis vad som helst, men skimmelsjuka hade jag inte en tanke på. Jag får avvkta och se vad vet säger.

Hej!

Jag skulle säja att han ser "tassig" ut. Sen om det beror på att han är sån eller om det är nåt fel är ju inte lätt att veta.

Jag hade kollat både tänder och sadel när jag ändå höll på- min tjej brukar korta av steget fram när sadeln inte passar- och såna här unga hästar har ju en tendens att ändra byggnad både hit och dit.

Men först skulle jag såklart åkt in till kliniken- för att slippa undra och kunna utesluta eventuellt fel- det känns så mycket skönare att VETA än att gå och undra!

Har du själv tänkt på om han förändrat rörelsemönstret? Är han alltid så kort i fram? Ser han alltid ut sådär i bak?

Lycka till oavsett och uppdatera gärna- din pålle är en av mina buke-favvosar.. Sååå söt!

/Lavinia

Hästen är väldigt struttig. De gånger jag haft det på mina så har det varit hälta fram. Antingen kotleder/hovleder eller så fång. Det ser nästan ut som om den har ont för den rör sig inte så frivilligt. Men det är länge sen jag hölls med sånt.

Be Carina kolla på hästen, hon är kanon!! (Åker alltid dit med)

Han verkar stel i hela bak och sen skulle jag be hovis att hålla honom högre i trakten, ser låg ut där och lång i tårna, det gör det ju lättare att snubbla, men jag skulle ta ut någon som kollar var spänningar/hälta sitter.

Bra tips att passa på att kolla tänderna, även om jag inte tror att det är de som spökar är det en bra åtgärd. Jag tycker att han rör sig betydligt mer spänt nu än vad han gjorde förra sommaren, men har svårt att säga exakt när jag började uppleva problemen. Bockat i galoppen har han gjort så länge jag galopperat honom, vilket är sedan ett drygt halvår tillbaka. Men jag vill minnas att han rörde sig betydligt bättre i somras/höstas än vad jag tycker han gör nu. Kanske att jag kan hitta en video på honom, det vore intressant att se.

En annan tanke som kommit upp är om det kan vara cystor i bakknä som spökar, det är ju trots allt inte helt ovanligt inom arabrasen. Men nu håller jag alla dörrar öppna, och hoppas att veterinären har goda besked att ge. Tid är bokad om 1,5 vecka.

Kul att du gillar honom- han är verkligen en fantastisk häst. Kanske just därför är jag extra nojig, jag vill absolut inte förlora eller skada honom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 907
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar