Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag menar att jag aldrig med tygelns hjälp ändrar hans form, utan tygeln är alltid lite slak.
Är det Carina som är den vet. som startat kliniken? Jag fick inte anmnet på någon spec. veterinär vid bokningen, men ska lägga hennes namn på minnet!
KL
Inte helt ren nej, och ---- inte för att jag vill skrämma Dig, men KAN vara skimmelsjuka....ett lipom innanför bogbladet KAN ge oklara hältor, där man inte hittar något annat.
Skimmelsjuka ger ju melanom utvärtes och lipom invärtes. På tarmarna kan de ge strangulerande, grenväxta lipom, som kan orsaka tarmvred.
Man helt klart är att han tar ej för sig ordentligt fram utan verkar hålla tillbaka.
Så en totalgenomgång av hästen vore nog på sin plats.
Fettcellstumörer!?
Eftersom "skimmelsjuka" är en benämning på just melanom så kan du nog stryka den förklaringen. Och att en 5-åring skulle ha en så aggressiv form är inte heller särskilt troligt.
kl
Jag skrattar också åt diagnosen skimmelsjuka som ställs i tråden av att ha sett ett youtube klipp på en häst som travar.
snälla ni?
Ibland är det faktiskt bättre att hålla tyst än att skriva ngt ö.h.t.
i övrigt så vill jag kommentera till de som diagnosticerat vart hältan sitter: fråga en veterinär, så kan de intyga att man gjort studier på huruvida man med ögat kan avgöra vart en hälta sitter, och fastställt att det är en omöjlighet att utifrån det tala om att det sitter i bogen, eller det sitter högt eller lågt, eller om det är en hälta i ett isolerat ben, eller en multipel hälta på två ben. osv osv.
Om jag ska uttala mig om filmen skulle jag säga att hästen inte rör sig harmoniskt, det är inte en uttalad hälta, men gången är stickig. Man skulle kunna tro att det kanske finns fler ben inblandade, tex dubbelsidig kotleds inflammation eller ngt annat dubbel eller paralelle sidigt - OM det finns ngt.
sägers som Tant Ester: kolla upp hästen på klinik! Det kostar aldrig mer än det är värt det, när man fått en känsla för att ngt inte är rätt. Ignorerar man och det är ngt, så har man ett hundrafalt större problem än man hade om man hade kollat upp det direkt, och istället väntat. Hästkroppen är som vilken kropp som helst: blir som ett plockepinn om en skada bara ignoreras, och DÅ kan man snacka om ett mkt komplicerat fall sen att försöka utreda, där veterinären ställs inför många många problem i att försöka fastställa vad som orsakat a och vad som är b och c och d och f, som följder.
Ja, precis.....inre melanom blir oftast lipom istället (har precis pratat med en veterinär (spec. häst), då vi diskuterade skimmelsjukan!)
Skimmelsjukan går lite längre än "bara" de yttre melanomen - faktiskt!
Och jo, även yngre skimmlar kan faktiskt få aggresivare former av melanom/lipom. Speciellt som man kanske inte finner en rimlig orsak till oklara hältorm, bör man ha detta i åtanke.....
Så skratta Du lagom.....jag tror nog mer på en uppdaterad veterinär och den forskning som bedrivs....