Är den här hästen halt?

Sv: Är den här hästen halt?

Njae, det gjorde de nog inte. Från kronranden och upp över kotan, vill jag minnas att de röntgade.

Återbesök igår. Ett långt sådant, med många frågor och klianden i huvudet.

Mira är tydligt öm i båda framkotorna och även höger framknä (carpus). Han blev också halt efter böjprov på ena bakbenet. De bedövade höger carpus, vilket inte gav någon effekt alls i form av bättre rörelsemönster. De lade också en ringbedövning på höger fram, vilket gjorde att han istället blev tydligt halt på vänster fram, vilket tyder på att han har en dubbelsidig hälta fram. Denna hälta kan de inte få bort genom bedövning i lederna, utan den måste enligt dem sitta någonstans där de inte kommer åt. Den teori de går utefter nu är att eftersom han (tydligen) har mkt veka kotor både fram och bak, överbelastar han det stödband som sitter i kotan, som tänjs ut för mycket varje gång han trampar ned. Detta stödband kommer de inte åt med bedövning, utan har istället lagt DMSO, som är antiinflammatoriskt och på något vis ska tränga ut genom vävnaderna till detta stödband.

OM han nu blir bättre med den här behandlingen menade de att man kan utgå ifrån att det är detta stödband som är grunden till problemet. Då kan man tydligen sko hästen annorlunda (med långa skänklar bak på skorna), för att få honom att trampa igenom mindre. Nackdelen är att Mira redan idag trampar av sig framskorna, så isåfall får jag väl ha en toffla över varje framsko för att skydda dem.

Blir han inte bättre av den här behandlingen vet jag verkligen inte vad jag ska tro. Veterinären har känt igenom rygg/hals/kors flera, flera gånger men märker ingenting anmärkningsvärt. Han har ju inte heller visat några symptom på ryggont, så de tyckte att det är bättre att fokusera på de ställen där de faktiskt hittar smärta.

Vi ska tillbaka till kliniken om 2-3 veckor, och tills dess är det boxila/sjukhage som gäller. Det känns deppigt värre att de inte med exakthet kan säga var problemet sitter, men de har ju också uteslutit en mängd diagnoser och ställen där det INTE sitter. Jag får försöka vara positiv, helt enkelt. :confused::confused:

Tråkigt att höra. Jag vet precis hur det är. Min arab som har cystor är halt på alla fyra. Cystorna är behandlade och har gått tillbaka. Hon rör sig allmänt stelt och stappligt. Jag höll på att utreda henne i över ett års tid hos veterinärer och ET utan resultat. Då bestämde jag mig för att ge upp och pensionera henne. Hon går här hemma i hagen och mår bra. Det känns trist att inte kunna rida henne men jag kände att jag var tvungen att avsluta utredningen nångång. Den höll på att rasera hela min ekonomi. Veterinären tyckte att jag fattade rätt beslut. Nu är ju din häst betydligt yngre och har livet framför sig. Jag hoppas du får svar på vad det är för fel på din häst. Lycka till!

Jag har inte upplevt hans kotor som så veka på de fotona du har lagt in? Har du lust att lägga in nåt foto där man ser kotorna ordenklgit?

Min dam har ju veka kotor, men verkar inte ha fått problem med det, iaf inte än.

Det verkar som om de bara har bedövat lederna, som jag läser ditt inlägg, och isåfall finns ju alla mjukdelar kvar som kan ge problem, men du skriver bara om "stödbandet" (ringbandet?). Min häst fick kotledsinflammationer/böjprovsreaktioner, och det visade sig vara ligamentskador i höger framkota.

Hästen såg ren ut rakt fram hos vet, men reagerade fram vid böjprov. Om leden bedövades blev den bättre, men inte hundra.

Om jag kommer ihåg rätt så tog vet och bedövade först kotled, sedan hela hoven inklusive mjukdelar, och sedan hela benet under carpus, och först vid sista bedövningen såg hästen helt ren ut, och uteslutningsmetoden gav att det var mjukdelsskador i kotan. Senare magnetröntgades kotan med, och diagnosen bekräftades.

Så tyvärr finns det ju mängder av andra mjukdelar som kan ge hälta, har de uteslutit dem?

Det syns inte när han står still, upplever jag. Däremot betydligt mer när han travar på volt. Tyvärr har jag inga riktigt bra foton/filmer, men här är några:

Frambenet:

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=u-SpF-GaAgQ

Dock tycker jag mig ha sett hästar som ser betydligt värre ut vad det gäller att trampa igenom, och som inte verkar ha problem med det. Så jag är inte helt övertygad om att det är det som är problemet, vilket inte heller veterinärerna var.

Det enda de uteslutit är de leder de kunnat bedöva. Jag frågade säkert 100 gånger om man inte kunde se eventuella skador med UL eller annan utrustning, men hon menade att det dels är svårt för försäkringsbolaget att täcka en sådan undersökning, och om de hittar något fel på stödbandet är det ändå samma behandling som jag fått nu. Så de verkar mer på på uteslutningmetoden via behandling. Hur behandlades din häst för sin ligamentsskada?

Nej, de har ju inte gjort det. Se vad jag skrev till Bialitt.

Hur var det med din häst?

Man bedövade och behandlade leder till världens ände, tills man insåg att det var i mjukdelarna i hovarna och i senorna i frambenen problemet satt.
Mitt försäkringsbolag betalade för 6-7 Ultraljud utan att klaga, det vill säga. När de insåg att det var senorna fram så ultraljudades frambenen
varje gång vi var in. Ibland med bara ett par veckors mellanrum.

Ligamentskador är urtråkiga, det är liten hage och kontrollerad skrittmotion lääänge som gäller normalt :-(

Ultraljud kan hitta vissa ligamentskador, men min häst ultraljudades i kotan utan att det syntes. Då det finns så många ligament i kotområdet så är det väldigt svårt att hitta skador där med ultraljud.

Jag undrade mer om de hade bedövat så att de visste att skadan låg i mjukdelarna? Men jag hade en gammal erfaren vet till min häst, som pratade om att han lade någon specialbedövning, och jag vet inte hur mycket "special" det var, jag vara bara intresserad av att få reda på vad det var för fel med min häst.

Intressant, tack för att du delar med dig. Var det genom UL de upptäckte att det var i senorna och mjukdelarna som problemet satt?

Reagerade din häst med att röra sig bättre när de släckte lederna, eller var det oförändrat?

Det enda de vet just nu är att smärtan inte sitter i leden. Men om det sitter i mjukdelar, ligament eller den här stödvävnaden vet det inte. De har knappt nämnt ligament, men jag har heller inte frågat. De sade bara att det är svårt att veta var i kotan det sitter, eftersom det finns flera ställen där där de kan ha ont.

UL täcker väl försäkringsbolagen? Agria har i alla fall inte gnällt när jag var iväg med shettisen. Däremot täcker de ju generellt inte magnetröntgen.

Jag tror att försäkringsbolaget täcker UL!

Mitt försäkringsbolag täckte ju för tusan tillomed ridlektionen jag hade för nån strömsholms tränare på atg! ( 800 kr för 30 min :eek: )

Folksam har jag.

Det blev bättre ibland när de släckte lederna, ibland inte.
De upptäckte att senorna inte såg ut som de skulle när man använde sig utav UL.
De insåg att det var en inflamation i hovarna när de väl släckte alla mjukdelar runt strålbenet.

Vi gjorde UL på min mystiskt halta ponny, efter att hon fått behandling utan diagnos av en veterinär, och sedan blivit halt igen ( då prövade vi en annan veterinär). UL visade på blödning och inflammation i ringsenan (?) i kotan. Vila 3-4 mån (= fram tills aug/sep). Tycker absolut du ska göra UL!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 907
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar