Sv: Är den här hästen halt?
Återbesök igår. Ett långt sådant, med många frågor och klianden i huvudet.
Mira är tydligt öm i båda framkotorna och även höger framknä (carpus). Han blev också halt efter böjprov på ena bakbenet. De bedövade höger carpus, vilket inte gav någon effekt alls i form av bättre rörelsemönster. De lade också en ringbedövning på höger fram, vilket gjorde att han istället blev tydligt halt på vänster fram, vilket tyder på att han har en dubbelsidig hälta fram. Denna hälta kan de inte få bort genom bedövning i lederna, utan den måste enligt dem sitta någonstans där de inte kommer åt. Den teori de går utefter nu är att eftersom han (tydligen) har mkt veka kotor både fram och bak, överbelastar han det stödband som sitter i kotan, som tänjs ut för mycket varje gång han trampar ned. Detta stödband kommer de inte åt med bedövning, utan har istället lagt DMSO, som är antiinflammatoriskt och på något vis ska tränga ut genom vävnaderna till detta stödband.
OM han nu blir bättre med den här behandlingen menade de att man kan utgå ifrån att det är detta stödband som är grunden till problemet. Då kan man tydligen sko hästen annorlunda (med långa skänklar bak på skorna), för att få honom att trampa igenom mindre. Nackdelen är att Mira redan idag trampar av sig framskorna, så isåfall får jag väl ha en toffla över varje framsko för att skydda dem.
Blir han inte bättre av den här behandlingen vet jag verkligen inte vad jag ska tro. Veterinären har känt igenom rygg/hals/kors flera, flera gånger men märker ingenting anmärkningsvärt. Han har ju inte heller visat några symptom på ryggont, så de tyckte att det är bättre att fokusera på de ställen där de faktiskt hittar smärta.
Vi ska tillbaka till kliniken om 2-3 veckor, och tills dess är det boxila/sjukhage som gäller. Det känns deppigt värre att de inte med exakthet kan säga var problemet sitter, men de har ju också uteslutit en mängd diagnoser och ställen där det INTE sitter. Jag får försöka vara positiv, helt enkelt.