Är den här hästen halt?

Sv: Är den här hästen halt?

Oj, jag läste visst lite fort. Men hur sjutton hittar man en cysta, om inte på röntgen? Hercules kanske menar att de röntgat flera ggr?

Med artroskopi! Står oxå i hennes inlägg... ;)

Titthålskirurgi med andra ord :D

Va? Ska jag läsa hela inlägget? :eek: Här är någon som gör saker lite väl snabbt. Jag läste hela ditt inlägg. Tror jag (ser i kors eftersom jag läser examensuppsats vid sidan av).:D

En sak jag funderar på då är: Hur kom det sig att veterinärerna valde att göra artroskopi, trots att de redan röntgat? Hade de så starka misstankar att något satt där bak? Min häst är ju tydligt öm i framkotorna, så det verkar långsökt att börja rota "där bak" i dagsläget. Men det är tydligt att det kan vara förbenat svårt att hitta ursprunget till problemet!

Tvärtom är det troligen där bak ursprungsproblemet sitter, så att börja koncentrera sig på sekundärhälta fram är väl om något att slösa tid?

Det är möjligt att det sitter bak, men veterinärerna har ingen anledning att tro det eftersom han visar tydlig ömhet i framknä och framkota, och knappt något bak. Man kan ju kolla igenom "hela" hästen på jakt efter orsak (om det nu är en annan orsak till problemet fram), men det är ju inte hållbart. Hästen är röntgad ua i bakknäna, och de har provat att släcka det bakknä där hästen visade lite ömhet efter böjprov, utan att det ger någon effekt. Varför säger du att problemet "troligen" sitter bak, vad grundar du det på? Det kan ju lika gärna sitta antingen bara i fram, i ryggen, nacken, korset eller bak. Men det är inte mycket som tyder på något annat än att det är fram det sitter i dagsläget.

Hej hoppas verkligen inte det är det på din häst, min hade problem uppe i korset och han vilade just mkt på hö bak, enl mina observationer, han var knappt en grad halt på böjprov, men vi såg muskelknutor på korset och på lårmusklen bak, sen var han varm av avlastningen bak, i fram kotorna, vad jag menade att ett bekymmer behöver inte synas på röntgen tyvärr, utan syns vid en titthålskirugi, som det gjorde på min Herc.

Men han hade tydliga symtom på att det var fel bak, Kram och lycka till med din Polle, de betyder enormt Mkt..

Mycket intressant! Du säger att han var varm i fram, var det något mer som märktes av fram? Reagerade han för beröring/massage vid kors/lår?

Märkte att han var irriterad när jag skulle lyfta fram benen, sen precis bakom sadeln hade han en stor muskelknuta som han var öm och även här irriterad vid beröring, sen märkte jag att han fick en hård knuta som stod ut på mitten av låret, stor som en knytnäve, har du märkt av några spänningar på din..

Han har varit svår att sko bak, men på böjprovet reagerade han inte trots att veterinären höll upp bakbenen länge. Så jag har inte märkt av något mysko i bakkärran vad det gäller muskler eller hälta.

Ok min var bara knäpp att sko på den ena bak, snäll på de andra tre, så jag var ganska säker på vilket ben det satt, men inte var..Hoppas de hittar ngt som de kan åtgärda håller tummarna. Fin häst. Kram

Ja, jag tyckte också det. Och bara fyra dagar efter den skoningen där hästen formligen satte sig i knät på hovis gjordes böjprov på båda bak, och hästen sa inte flaska. Däremot stark reaktion på smärta i kotorna fram. Hela bilden är mycket förvirrande, tycker jag.

Hästen har visat reaktion på fyra ställen (hö framkota, vä framkota, vä carpus, vänster bakknä), men på alla ställen har bedövningen inte gett någon skillnad på rörelsemönstret, utom då de lade en ringblock på höger fram, vilket gav tydligare hälta på vänster fram.

Jag tycker inte det är så förvirrande, det är ju genom detta uteslutet att böjning inte provocerar bakproblemet. Eller hade ni en liten indikation från böjprovet bak?

Vid själva böjningen reagerade inte hästen, men när vi travade direkt efter visade han hälta. Den hältan "suddades" sedan ut efter en stund.

Bra fråga. Hon menade att de var så små att de är obetydliga i sammanhanget.

OK, klar böjprovsreaktion då. Jag har så svårt för detta att bagatellisera röntgenfynd i samband med hälta. Hur känslig hästen är beror ju oerhört på individ.

Frågan är då om reaktionen i knäna är klara eller om den fortfarande pågår...

Att böja knän är lurigt, det är inte alltid man får en reaktion, jag själv var hos veterinären 3 ggr innan de insåg att han var halt, och sista gången då för att jag mer eller mindre beordrade dem att bedöva ett knä för att se vad som hände.

Så har ni inte bedövat knäna så skulle jag prova det nästa gång och se vad som händer, och för att förtydliga så menar jag BAKKNÄ när jag skriver knä så att ingen missuppfattar.

Blir han inte bättre eller det återkommer sen så skulle jag absolut göra det iaf.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 907
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar