Är den här hästen halt?

Sv: Är den här hästen halt?

Jag har också ultraljudat min förra häst på försäkringens bekostnad.
Jag tycker att det låter lite konstigt att de inte ultraljudar (och då med hänvisningen till att inte försäkringen skulle täcka detta, det måste du ju få bestämma själv om?!)

Mycket intressant, tack för ditt inlägg. Blev din häst bra sedan?

Det här med UL tycker jag själv inte känns så långsökt, så jag kommer absolut gå vidare med veterinärundersökningar tills de hittar något som ger en förklaring till smärtan.

Jo, de menade på att OM det skulle synas något på Ul så skulle det förmodligen bli samma behandling som hästen redan fått idag, och då kommer man ändå fram till samma resultat. Jag vet inte riktigt om jag köper argumentet med att försäkringsbolaget inte täcker det- menar veterinären att ett UL behövs borde min försäkring täcka det, särskilt som jag har Veterinärvård Plus. Det lät också på vet. som att det kan vara svårt att även med hjälp av UL se exakt var det sitter.

* halvt kl
Det är så svårt att veta vad som är rätt och fel, när man själv saknar kompetensen! Men det är oerhört givande att läsa alla era erfarenheter och tankar, det nyanserar det hela mycket.:bow:

Ja men om de gör ett UL så vet de ju sen. Då slipper du vänta flera veckor bara för att se om det hjälper att behandla.
Och jag har aldrig hört att försäkringsbolagen inte ersätter UL..

.... Skulle förvåna mig mycket om inte hästen är dubbelsidigt framhalt lågt. Dessutom tycker jag den är ojämn bak, men det är svårt att se eftersom den är så tassig...

Mira är tydligt öm i båda framkotorna och även höger framknä (carpus). Han blev också halt efter böjprov på ena bakbenet.....

Ja, ja, jag får väl tolka det som att alla timmar jag lagt som bisittare och assistent vid hältutredningar i alla fall burit någon form av frukt...

Ja, det var visst så:) Har du några bra förslag på hur du skulle agera i min situation?

Jag har inte orkat läsa hela tråden men jag känner igen det här beteendet från min häst. Just det "ofräsch men inte direkt halt". För oss har det funkat bra med behandlingar med djupmassage och laser, men det är ju inte säkert att det är samma fel. Hur har det gått för er? Du kan ta den korta versionen ;)

Ja, nu har jag kontaktat ytterligare en klinik ( S-holm) som tycker att jag verkar vara på rätt väg med den här behandlingen, och som tyckte att jag skulle återkomma efter utförd behandling om jag behövde. Så det gör mig lite lugnare, veterinärerna gör vad de tror är bäst och förhoppningsvis har behandlingen effekt.

*kl Tycker ni andra att hästen trampar igenom mer än vad som är sunt?

Det är ju inga direkt bra bilder på genomtrampen, men jag kan ju säga att alla mina trampar igenom mer, och det är bara en av dem som jag tycker har veka kotor.

Men så tycker jag inte dina bilder visar så bra heller.

Att/om hästen trampar igenom kan ju vara ett skäl till att den ömmar i kotorna fram. Men eftersom det är så mycket som verkar vara problem, är det nog svårt att säga vad som kommer av vad.

Vad jag hade gjort vill du nog inte höra, men eftersom bollen är i rullning på den klinik du har varit och det finns en behandlingsplan kanske det är bäst att hålla sig till den och utvärdera innan du ev. byter klinik.

Den korta versionen är att vi nu lokaliserat smärtan till kotorna fram samt viss ömhet i ett framknä och ett bakknä. Hästen är behandlad med kortison och DMSO i kotan, för att se om det har effekt på det stödband som stöder kotan. idag är hästen ute för första gången sedan behandlingen, och han ser ut att röra sig något bättre. Jag hoppas det håller i sig.

Jag tycker inte heller att det är anskrämligt mycket som han trampar igenom, men kanske kan det i samband med något annat (race i hagen där han överbelastat något/ramlat omkull etc etc) bidra till en ömhet i kotorna.

* Lovisaeleonora:Jag tror absolut jag ska hålla mig till den behandlingsplan jag fått innan jag går vidare. Idag verkar han dessutom bättre, så kanske har behandlingen haft effekt. Vad menar du med att jag inte vill veta vad du hade gjort? Handlar det om healing eller avlivning är jag inte intresserad ;)

Den korta versionen är att vi nu lokaliserat smärtan till kotorna fram samt viss ömhet i ett framknä och ett bakknä. Hästen är behandlad med kortison och DMSO i kotan, för att se om det har effekt på det stödband som stöder kotan. idag är hästen ute för första gången sedan behandlingen, och han ser ut att röra sig något bättre. Jag hoppas det håller i sig.

Det hoppas jag också! :)

Jo, de menade på att OM det skulle synas något på Ul så skulle det förmodligen bli samma behandling som hästen redan fått idag, och då kommer man ändå fram till samma resultat. Jag vet inte riktigt om jag köper argumentet med att försäkringsbolaget inte täcker det- menar veterinären att ett UL behövs borde min försäkring täcka det, särskilt som jag har Veterinärvård Plus. Det lät också på vet. som att det kan vara svårt att även med hjälp av UL se exakt var det sitter.

* halvt kl
Det är så svårt att veta vad som är rätt och fel, när man själv saknar kompetensen! Men det är oerhört givande att läsa alla era erfarenheter och tankar, det nyanserar det hela mycket.:bow:

Angående försäkringar så finns det försäkringsbolag som inte betalar vetersättningen för att pålle inte har diagnos och då räcker det inte med röntgenfynd och muskelöm för det finns ingen speciell hälta (för tillfället ) som styrks av vetrinär ) Det har jag varit med om....

De kan vara förj****ga Är själv idag efter detta rent av jätterädd att söka vetrinär eftersom man inte vet om man hittar något så ersätter inte försäkringsbolaget . Det kanske är detta vet menar att det är så låg chans att något syns på ultrat och då börjar försäkringsbolaget strula istället .

Och nej tycker inte du ska byta klinik ännu , vetrinärerna är väldigt kompitenta och omtyckta och nu är de dessutom 2 som kan diskutera sina ideer med varandra .

Byter man klinik så brukar den vetten mer eller mindre börja om ,så får du inget resultat nu med behandlingen så kan du då se till att få en second uption (stavning :D)

Hur blev han av det smärtstillande /inflammationshämmade sen förra besöket så du någon skillnad på honom ?

Håller tummarna för dig och pålle Mia

Hej Mia, tack för ditt engagemang. Jag hoppas mitt försäkringsbolag ersätter allt nu, för veterinärerna verkar trots allt vara på väg att hitta var problemet sitter.

På fenylbutazon (smärtstillande) blev hästen frisk och kry, så de har kommit fram till att det är något smärtrelaterat. Detta sitter med största sannolikhet i frambenen. Jag hoppas vi är på rätt väg med den behandling han fått nu, det ska bli intressant att se hur det fortlöper.

Hej mkt tråkigt med din häst, jag har en femåring som opererades för en bencysta i höger bakknä. de hittade heller inget på röntgen, och han hade sekundär hälta i frambenen, men vid artroskopin visade en liten bencysta som orsakade inflammationen, lycka till..

Vad tråkigt med din häst. Min pålle är röntgad i bakknäna, men där är allt ok.

Fast som hercules säger, det behöver ju inte synas på röntgen, så det är en sak att plåtarna inte visar något, en annan att det faktiskt kan vara något där.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 907
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar