Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.
http://ridsportmagazinet.com/2016/08/vad-sager-egentligen-en-ogonblicksbild/

Sedan fattar jag fortfarande inte varför - när man nu skapar en tråd om " apropå Falsterbo", varför man själv inte är intresserad av att diskutera den sortens fulridning som vissa av de på filmen visade, utan istället går över till annat- har läst facebooksidan, där allt från Kittels blåa tunga figurerar, till sporrskav och hårt inspänd ponny etc etc.
Och sen såklart rollkur då- inget har med Falsterbo uppvärmningen att göra. Jag har inget emot att fulridningen som fanns tas upp men att lägga ut oskyldiga, att dra in gammalt gör att det hela får en synnerlig oseriös sida och skribenten tappar trovärdighet- helt- och sätter sig själv i ett fack ihop med de som gapar över precis allt- inte kan se något positivt- utan sin egen ridning såklart som naturligtvis inte visas upp. Vi har fler på buke innan.

http://ridsportmagazinet.com/2016/08/vad-sager-egentligen-en-ogonblicksbild/

Sedan fattar jag fortfarande inte varför - när man nu skapar en tråd om " apropå Falsterbo", varför man själv inte är intresserad av att diskutera den sortens fulridning som vissa av de på filmen visade, utan istället går över till annat- har läst facebooksidan, där allt från Kittels blåa tunga figurerar, till sporrskav och hårt inspänd ponny etc etc.
Och sen såklart rollkur då- inget har med Falsterbo uppvärmningen att göra. Jag har inget emot att fulridningen som fanns tas upp men att lägga ut oskyldiga, att dra in gammalt gör att det hela får en synnerlig oseriös sida och skribenten tappar trovärdighet- helt- och sätter sig själv i ett fack ihop med de som gapar över precis allt- inte kan se något positivt- utan sin egen ridning såklart som naturligtvis inte visas upp. Vi har fler på buke innan.
Jag undrar varför vissa hellre verkar vilja diskutera debattören och än själva debatten?

Skulle tro att TS har fullt upp i andra forum, mer konstruktiva sådana där själva debatten diskuteras och inte en massa annat trams och sidospår.

Sen Rollkur och HF hänger ihop med den fulridning vi ser i Falsterbo, som jag skrev tidigare, fulridning är fulridning och FEI har ju gjort den fulridningen accepterad genom att tillåta denna form och teknik på framridningsbanorna. Sen att ryttarna aktar sig för att rida denna "form" allt för utstuderat på framridningsbanorna gör det ju inte mindre fult och illa för hästen. För var går gränsen? När blir det rollkur? Hur många cm/dm får nosen vara bakom lod för att inte kallas rollkur? Hur hårt får ryttaren hålla/dra i tyglarna utan att det är rollkur? Var går gränsen? För hästen och dressyren borde det vara nolltollerans...

@Fiador Fast RK och HF har inget att göra alls med fulridningen att göra i Falsterbo. RK och HF är klara tydliga system där hästen flexas medvetet. det är väldigt stor skillnad på det och på en häst som är kort, tajt, spänd och hög i sin form. Det är här diskussionen blir så himla konstig också eftersom kritikerna inte riktigt verkar veta vad ni är kritiska mot. Ni bara tar ett begrepp med negativ laddning och kör det ändå in i kaklet.

Jag undrar varför vissa hellre verkar vilja diskutera debattören och än själva debatten?

Kanske för att debattören inte diskuterar det som var problemet i Falsterbo och kanske för att debattören borde anmält på plats och kanske för att debattören zoomar in- minst- en oskyldig ryttare som fulgrovryttarinna och kanske för debattören själv för över Falsterbodiskussionen på rollkur, så ja det kanske är därför debattören diskuteras.

Hur hårt får ryttaren hålla/dra i tyglarna utan att det är rollkur? Var går gränsen? För hästen och dressyren borde det vara nolltollerans...

Nolltolerans mot vad?

Och flera hästar som är filmade på Falsterbo framridningen av TS, dras av en alldeles för hård hand bakåt till att bli- tillfälligt- alldeles för korta och höga i formen, och det är inte rollkur, du avslöjar din egen okunskap.

Nolltolerans mot vad?

Och flera hästar som är filmade på Falsterbo framridningen av TS, dras av en alldeles för hård hand bakåt till att bli- tillfälligt- alldeles för korta och höga i formen, och det är inte rollkur, du avslöjar din egen okunskap.
Kunskap är relativt, beror på vad man utgår ifrån. Fulridning är ett symptom, Rollkur är också fulridning och ett symptom på samma sak. Nämligen att det saknas vissa grundläggande kvaliteter som tex harmoni och samspel. Det rids med "hårda tag" principen och inte enligt dom principer som står i TR. "Hårda tag" principen utövas även i Rollkur. Ryttarna har missförstått, dom tror, precis som du, att det är den överdrivna formen som är förbjuden, när det egentligen är dom "hårda tagen" som är problemet. Indragna nosar ser vi ju hela tiden på filmen, det är också ett symptom, hästen går inte fram till bettet, dom är tillbakadragna mest hela tiden. DET är ett jättesymptom och rollkur är "bara" en definitionsfråga? När grundproblemet är detsamma oavsett definition på formen.

@Fiador Fast RK och HF har inget att göra alls med fulridningen att göra i Falsterbo. RK och HF är klara tydliga system där hästen flexas medvetet. det är väldigt stor skillnad på det och på en häst som är kort, tajt, spänd och hög i sin form. Det är här diskussionen blir så himla konstig också eftersom kritikerna inte riktigt verkar veta vad ni är kritiska mot. Ni bara tar ett begrepp med negativ laddning och kör det ändå in i kaklet.
Läs vad jag skrev till ginnies, det handlar inte alls om "laddade" begrepp. Det handlar om grundproblemet, DET som det gapas så stort över här att ingen vill diskutera....

Har ni sett det här?
http://www.abc.net.au/news/2016-05-11/new-research-links-common-equestrian-gear-to/7403916

Om nosgrimman blev förbjuden så skulle nog många av problemen för hästen och bedömningsgrunderna försvinna av sig själv. Det skulle synas TYDLIGT att där inte finns harmoni och samspel, så tydligt så att inte ens domarna kan blunda längre...

Det finns ju verktyg för att kolla hur tight nosgrimman sitter, om det verkligen finns plats för två fingrar på högkant på nosryggen. Varför används inte detta??

Troligtvis för att 95% av ryttarna skulle bli uteslutna och det har de inte stake att genomföra...

Det finns ju verktyg för att kolla hur tight nosgrimman sitter, om det verkligen finns plats för två fingrar på högkant på nosryggen. Varför används inte detta??

Troligtvis för att 95% av ryttarna skulle bli uteslutna och det har de inte stake att genomföra...
Fast om de visste att mätningen skulle ske så tvingas de ju hålla sig till det! Om det sker oannonserat så håller jag med dig.

Fast reglerna finns ju av en anledning. Väljer man då att inte följa dom, bli stickprovskollad och utesluten pga det får man ju ändå skylla sig själv. Samma när det gäller doping osv. Om man måste annonsera att man ska göra kontroller av att reglerna följs för att få folk att följa dom är det ju något som är väldigt väldigt fel..

Fast reglerna finns ju av en anledning. Väljer man då att inte följa dom, bli stickprovskollad och utesluten pga det får man ju ändå skylla sig själv. Samma när det gäller doping osv. Om man måste annonsera att man ska göra kontroller av att reglerna följs för att få folk att följa dom är det ju något som är väldigt väldigt fel..

I dagsläget finns det väl ingen regel om exakt hur tight en nosgrimma får sitta, bara att den inte får sitta för tight, vilket blir en konstig tolkningsfråga. Hade man haft ett standardmått som ryttarna vet att stewardsen använder sig av så hade de ju naturligtvis (förhoppningsvis) anpassat sig till det. För att använda ditt exempel med doping så är det som att säga att man inte får använda något prestationshöjande medel när man idrottar, utan att tydliggöra vad som är prestationshöjande.

Som sagt så finns det ett verktyg, problemet är att det sällan används!
Vilket medför att du kan vinna en GP med en nosgrimma som sitter så hårt att det krävs rå muskelkraft för att ens få upp den igen... :(

Jo det är ju gammalt och förmodligen redan utagerat. Sanningen brukar alltid ha två sidor, hur detta med (ev.) "olovlig" hovvård på något sätt skulle klassas som djurplågeri, utan bevis på att någon häst faktiskt tagit skada och fått lida i onödan pga det, förstår jag inte. En hovböld kan återkomma akut också, har jag varit med om med en bekants häst. Samma hov, men flera bölder....
Tja fast ska man vara krass, ring ut akutveterinär, bedöva och kör in till klinik om ingen kan komma med kort varsel. Man får inte lov att göra operativa ingrepp som lekman. I övrigt så tror jag generellt att vi behöver se över hur vi når resultat med allas våra hästar..

Sen har jag ont av att se alla hårt åtdragna snokremmar och nosgrimmor, man ser hur det liksom svallar över av mule :( Man ser ofta detta på filmer och bilder samt hur hårt de faktiskt håller i bettet.. Man kanske skulle be ngn zooma ordentligt när man rider så man inte själv råkar hålla för mycket utan att "känna" det själv.

Tja fast ska man vara krass, ring ut akutveterinär, bedöva och kör in till klinik om ingen kan komma med kort varsel. Man får inte lov att göra operativa ingrepp som lekman. I övrigt så tror jag generellt att vi behöver se över hur vi når resultat med allas våra hästar..
Häller med.
Så beskrivna stora hålväggar görs alltid i narkos här.

I dagsläget finns det väl ingen regel om exakt hur tight en nosgrimma får sitta, bara att den inte får sitta för tight, vilket blir en konstig tolkningsfråga. Hade man haft ett standardmått som ryttarna vet att stewardsen använder sig av så hade de ju naturligtvis (förhoppningsvis) anpassat sig till det.

Håller helt med, väldigt märkligt att förbundet inte kan reglera en sådan sak i TR, att som MM och CW gå ut med att problemen är små och det är 2 fingrar som gäller, funkar ju inte alls om överdomare och stewards inte har något skriftligt från TR att gå efter.
Ännu märkligare blir det att det på en så stor tävling inte görs regelrätt utrustnings, bett o munkontroll, stäng av de i efterhand som har för hård nosgrimma, sporrskav som såsar eller blöder, eller otillåten utrustning- gult kort till förbundet- då blir det snart bättre på tävling iaf MEN förbundet måste stå stark bakom den överdomare som gör ovan arbete även om det är en av toppryttarna som åker dit.

Det är det viktigaste , tycker och tror jag, att förbundet backar upp sina "utbildade" med klara och tydliga regler hur de ska agera. Så länge de inte gör det kommer en bunt fuska med både det ena o andra, då ex hårda nosgrimmor och många överdomare agera som vilsna höns.

Sedan tycker jag fortfarande det är dålig stil av TS att inte göra en anmälan om djurplågeri till förbundet eller Länsstyrelsen, hon har ju bevis på film och gått ut på sociala medier och sagt det är djurplågeri.

Indragna nosar ser vi ju hela tiden på filmen, det är också ett symptom, hästen går inte fram till bettet, dom är tillbakadragna mest hela tiden. DET är ett jättesymptom och rollkur är "bara" en definitionsfråga? När grundproblemet är detsamma oavsett definition på formen.

Ja jag ser då inte indragna nosar hela tiden på filmen, om du tittar bakom de inzoomade ekipagen så ser du annan ridning men det passar väl din egen agenda att inte titta ditåt.

Ingen verkade läsa kommentarsfältet så jag lägger in det här.

BOTIBBLINDRESSYR skriver:
13 JULI, 2016 KL. 13:18

Hej Maria! Eftersom jag inte sett de bilder du talar om kan jag inte kommentera dem. Kan du tala om var de finns?

Han får länk till bilder
https://www.facebook.com/josefin.ho...10154448468859925.1073741838.547369924&type=3
Hoppas du kan se det via denna länk
simple-smile.svg

BOTIBBLINDRESSYR skriver:
13 JULI, 2016 KL. 18:09

Nu har jag sett bilderna. Det är alltid svårt att dra slutsatser av enstaka bilder, eftersom de utgör en del av ett längre förlopp. Alla hästar kan tillfälligt hamna i en diskutabel form och bilden kan ha råkat tas just då. Men här ser man flera bilder där det är ryttaren som rider hästen på ett sätt, som kan ifrågasättas. Hästen skall vara så väl förberedd, att den inte behöver dresseras på tävlingsplatsen. Framridningen skall användas till uppmjukning och påminnelse och inte till utbildning. Man skulle önska att överdomarna tillbringade mycket mer tid på framridningen och dessutom ingrep när det behövs.

Eftersom ingen lär klicka upp citaten så återger jag det här:
"Men här ser man flera bilder där det är ryttaren som rider hästen på ett sätt, som kan ifrågasättas. Hästen skall vara så väl förberedd, att den inte behöver dresseras på tävlingsplatsen. Framridningen skall användas till uppmjukning och påminnelse och inte till utbildning. Man skulle önska att överdomarna tillbringade mycket mer tid på framridningen och dessutom ingrep när det behövs."

Känns inte som att han ursäktar dem med speciella hästar eller nya miljöer eller att han tyckte det såg fint ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka