Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo TS blev det.
Och alla håller med om att det löstes grovt och fult.
Däremot har du inte suttit på en sån häst som CHB sitter på, det har jag, jag känner igen känslan och jag tycker hon gör rätt med bra hjälpgivning, bäst för stunden.
CHB är ett ryttare som representerar Sverige. CHB bör veta hur man sitter på en häst ffa en spänd sådan, dvs att ryttaren inte själv ska spänna sig utan slappna av. Ryttaren i rosa tröjan (som i något inlägg sagts vara CHB) är oerhört spänd i sin kropp med uppdragna hälar, knän och ett ostadigt överliv, se https://www.facebook.com/josefin.hovslagare?fref=ts .

Jag håller med ang JB.
Däremot har jag sett Kyra rida lite för många hästar i full fart in i sargen med graman för att hylla hennes ridning.
Det är ökänt bland folk i de trakterna hur det går till hemma. Och det är inte alltid så mjukt direkt.

Jag är ingen mespropp själv på något vis. Men min gräns går långt innan det där. Speciellt IOM att det är så dubbelt för hästarna de signaler de får. Okonstruktivt..
Hur många hästar har du sett Kyra rida på det sättet? I vilka situationer? Varför gjorde hon det?

Det finns ett försök gjort i Danmark där man testade tvååringar. Hästarna var ohanterade, delades in grupper efter härstamning. Hoppstammade för sig och dressyrstammade för sig. Sedan utsattes de för olika intryck, tex ett uppslaget paraply som släpptes ner bland dem. De dressyrstammade reagerade kraftigare och tog mycket längre tid på sig att avreagera. Så vi har avlat fram dressyrhästar med mycket temperament och flykt.
Finns det helt ohanterade tvååringar i Danmark? Knappast. De har hanterats av människor på något sätt vilket kan ha påverkat deras reaktioner. De som håller på med dressyr anses ju allmänt mer fega/rädda/säkerhetsmedvetna än de som håller på med hoppning.
I vilken grupp hamnade de hästar som både har hopp- och dressyrstam?

Finns det helt ohanterade tvååringar i Danmark? Knappast. De har hanterats av människor på något sätt vilket kan ha påverkat deras reaktioner. De som håller på med dressyr anses ju allmänt mer fega/rädda/säkerhetsmedvetna än de som håller på med hoppning.
I vilken grupp hamnade de hästar som både har hopp- och dressyrstam?
Det finns gott om väldigt lite hanterade 2-åringar i DK. Man föder upp och har i lösdrift. Det är inte alltid lika bra skötsel gällande hovvård, vetvård etc överallt tyvärr.

Men förmodligen är hopp- vs dressyr-hästarna lika mycket/lite hanterade och reagerar olika. Det var väl poängen.

De flesta av oss som jobbar med hästar ser skillnad i mentalitet på hopp/dressyr/russ etc.
De är alla individer. Men generella drag finns.

Sen är inte alla dressyrryttare skraja. Jag vet rätt många som är förbannat orädda, vet att inte dra i tygeln eller spänna sig etc både i normalt läge och skarpt.
Så man kan inte skylla mentalproblemen på ryttare endast. Det syns skillnad redan innan man suttit på dem.

CHB är ett ryttare som representerar Sverige. CHB bör veta hur man sitter på en häst ffa en spänd sådan, dvs att ryttaren inte själv ska spänna sig utan slappna av. Ryttaren i rosa tröjan (som i något inlägg sagts vara CHB) är oerhört spänd i sin kropp med uppdragna hälar, knän och ett ostadigt överliv, se https://www.facebook.com/josefin.hovslagare?fref=ts .

Jag har för mig att hon har rätt mycket skador i kroppen. Så det kan vara därför hon sitter som hon gör.

@Brille CHB är inte så himla tuff som ryttare och hästen var pigg, laddad och tittig när hon började rida inne på stora banan. Hon var mycket försiktig var hon red och smög i början mest fram och tillbaka längs med UH-läktaren. Jag gissar att filmsekvensen på henne är från när hon red där i början och han laddade genom att piaffa och studsa lite. Hästen var som jag tidigare skrivit lite av och på och jag är helt hundra på att CHB försökte lösa situationen så lugnt, stilla och mjukt hon bara kunde-men att sitta på Roberto där och då var nog att likna vid en tickande bomb och hon var nog inte så himla sugen på att åka i backen.

+ @As_Vegas
Problemet med dressyraveln började ju långt innan vi fick in lättheten och överrörligheten.
När en hingst var för svår mentalt för att få att hoppa blev den dressyrhingst. Det var rätt många såna individer som påverkade vår avel.

Sen lade vi till högre blod. Mer energiskt och känsligare. IOM fullblodens inblandning i halvbloden fick vi mer KS och framför allt svårare munnar. Vi fick halvblod med stora halvblodständer och små fullblodsmunnar. Det har gett många hästar ont i truten IOM att de är så svårfixade och kräver andra maskiner och kortare intervall mellan åtgärder.

Sen fick vi mer och mer överrörlighet och större rörelser. Ihop med att hästarna nu växt sig högre.
Det värsta för ett flyktdjur är inte att ha ont. Det är att tappa balansen. Och de superkänsliga och supermobila med stor gång är extremt balanskänsliga. Kommer de ur balans ballar de ur mentalt.

Allt det här gör att hästarna ligger mycket närmre stress än de gjorde förr alt andra stadigare raser gör.

Och jobbar man som dressyrryttare och ska överleva måste man lägga tiden på att utbilda hästen i dressyr. Det finns inte ekonomi att hålla på att miljöträna/passivitetsträna/etc en massa.

Och det är inte bara miljön de stressar ur för. Det är om man missar ngn millimeter i ridningen i balans etc.

Att man inte lägger tid på att få alla sina hästar stensäkra har jag full förståelse för. Men ens topphäst? Det känns ju som om man borde kunna hitta tiden att göra sin topphäst så säker som möjligt? Annars finns det ju en risk att något sker inne på banan?
Eller gör ryttarna redan allt de kan?

Att man inte lägger tid på att få alla sina hästar stensäkra har jag full förståelse för. Men ens topphäst? Det känns ju som om man borde kunna hitta tiden att göra sin topphäst så säker som möjligt? Annars finns det ju en risk att något sker inne på banan?
Eller gör ryttarna redan allt de kan?

Jag tror det är lite olika om man har kunskap att göra mer eller inte.
En hel del vet inte hur man gör. De är bra på annat än just det mentala med de hästar där det krävs lite extra sas.
Sen är tiden/pengar en faktor.
Det finns ju sätt att slippa lägga den tiden.

Det är ju också lite så att man riskerar sabba sin teknik om man sysslar för mkt med annat än fintekniskt inom just sin specialitet.
Och man vill sällan låta andra jobba sina hästar på den nivån. Man vill inte riskera att signalsystem rubbas. Det är så beroende av att det är finjusterat på små marginaler att man inte kan riskera göra det luddigt/trubbigt. Hjälperna måste vara exakt.

Sen kan jag, som kommer just från problemlösningen i grunden, tycka att det är förvånande låg kunskap om sånt hos ryttare som ändå rider svårklass.
Jag tror det saknas intresse för sånt hos många.

Det går ju att göra hästen miljötränad och lära den att själv möta problem med lugn. Göra den självständigt lugn..
Sen går det att göra hästen så lydig att den inte tar egna beslut(dvs inte flyr etc).
En del väljer det ena eller andra. En del kombinerar båda.
Jag väljer ofta en kombination på svårare hästar. Då kan man som ryttare få slappna av någon gång. Det kan man inte på alla individer om man bara väljer lydnaden.

@Brille CHB är inte så himla tuff som ryttare och hästen var pigg, laddad och tittig när hon började rida inne på stora banan. Hon var mycket försiktig var hon red och smög i början mest fram och tillbaka längs med UH-läktaren. Jag gissar att filmsekvensen på henne är från när hon red där i början och han laddade genom att piaffa och studsa lite. Hästen var som jag tidigare skrivit lite av och på och jag är helt hundra på att CHB försökte lösa situationen så lugnt, stilla och mjukt hon bara kunde-men att sitta på Roberto där och då var nog att likna vid en tickande bomb och hon var nog inte så himla sugen på att åka i backen.

Ja jag har uppfattat henne som om inte rädd så iaf snudd på. Och då blir det ju skitläskigt när de överladdar (och man är inget vidare mentalt stöd).

Ja jag har uppfattat henne som om inte rädd så iaf snudd på. Och då blir det ju skitläskigt när de överladdar (och man är inget vidare mentalt stöd).

Dessutom så lästa jag att Robban hade blivit rädd för någon med sopsäck precis innan så då är det ju inte så konstigt att han laddar ur lite.

Tänk om..

Normen att avla hästar med den mentaliteten, med de extrema rörelserna, som lockar till denna fula, krampaktiga ridning, kunde förändras?

Tänk om det skulle gå att få mer pengar (vinna mer) för lugna, trygga, hälsosamma hästar som kan dansa i harmoni och "gammeldags" lätthet med sina ryttare?

Måste inte förändringen komma just från gräsrötternas (publikens) mullrande? Det är ju dom som är sponsorernas kunder.

Tänk om..

Normen att avla hästar med den mentaliteten, med de extrema rörelserna, som lockar till denna fula, krampaktiga ridning, kunde förändras?

Tänk om det skulle gå att få mer pengar (vinna mer) för lugna, trygga, hälsosamma hästar som kan dansa i harmoni och "gammeldags" lätthet med sina ryttare?

Måste inte förändringen komma just från gräsrötternas (publikens) mullrande? Det är ju dom som är sponsorernas kunder.

Tror jag inte alls ... (att det är publiken som är de som påverkar/måste påverka?) .
Den problematiken är höjd sen länge både bland topp profiltränare som tränar ett bredare fält av elever dvs inte bara elit elever , och av tävlingsryttare själva som rider på nivåerna under elit . Väldigt uppmärksammad debatt som är så pass långt gången att många inom aveln även är med i den debatten och anser att trenden blivit sned ang avelsfokuset som skapat ett stort glapp gällande lämpligt hästmaterial för gemene vanlig hobbytävlingsryttare.

Den problematiken har lyfts fram sen länge från många håll . Dessutom har det utöver det varit flitigt diskuterat i många medier just senaste månaderna. Finns massor att läsa om det för den som ev. missat och är intresserad .

Senast ändrad:
Tänk om..

Det där är svårt. Det är så pass dyrt att hålla häst idag och att föda upp dem. Det hår knappt att gå runt om det ens blir en bra häst.

Hur många här är villiga att betala större summor för en snäll häst som inte har gång?
Tyvärr inte många. Därför lönar det sig inte att föda upp och utbilda såna.
Man satsar på att gå till de som iaf kan gå svårare msv/lättare svårklass med rätt utbildning.
Då kanske man tom får någon krona över.
Sen blir det en del restmaterial sas som måste säljas billigare.

Pengar är problemet oavsett om det är avel, tävling, träning etc.

Men MM är ju känd för att vara ganska tuff och bestämd i sin ridning, hon rider väldigt mjukt på banan men så är det ju inte hemma. Beckham är dock väldigt svår men hon lirkar inte direkt med honom om man säger så.

CHB är ett ryttare som representerar Sverige. CHB bör veta hur man sitter på en häst ffa en spänd sådan, dvs att ryttaren inte själv ska spänna sig utan slappna av. .

Vet du vad? Jag är övertygad om att CHB vet hur man BÖR sitta på en spänd häst, men nu var det hon som satt på hästen, lätt för dig att gnälla på sits och spänd ryttare som sitter bekvämt på en stol framför en dator.

Vet man hur svårt det är o rida så har man väl sannerligen mer respekt mot andra ryttares sits i en svår situation, eller?

Men det är klart, sitter man på en stol och läser böcker hur det ska vara då kanske ridningen blir väldigt enkel.

Vet du vad? Jag är övertygad om att CHB vet hur man BÖR sitta på en spänd häst, men nu var det hon som satt på hästen, lätt för dig att gnälla på sits och spänd ryttare som sitter bekvämt på en stol framför en dator.

Vet man hur svårt det är o rida så har man väl sannerligen mer respekt mot andra ryttares sits i en svår situation, eller?

Men det är klart, sitter man på en stol och läser böcker hur det ska vara då kanske ridningen blir väldigt enkel.
Tyvärr så är det så att en ryttares spänningar ofta skapar/förvärrar spänningar hos hästen och kan därför skapa det oönskade läget.
Även om ryttaren vet och försöker är det inte säkert att ryttaren klarar att slappna av.

Det är tyvärr många duktiga ryttare som rider mjukt men korrigerar hårt...
Där konsten slutar tar våldet vid och gränsen är ibland hårfin. Märks i diskussionen eftersom alla har lite olika sätt att se på saken.
Vi sitter på en varelse som ska följa vår minsta vink- som kan det också. Om den inte följer och är uppmärksam...Hur tydliga får hjälper vara?
Hur tight får ramen vara?

Det där är svårt. Det är så pass dyrt att hålla häst idag och att föda upp dem. Det hår knappt att gå runt om det ens blir en bra häst.

Hur många här är villiga att betala större summor för en snäll häst som inte har gång?
Tyvärr inte många. Därför lönar det sig inte att föda upp och utbilda såna.
Man satsar på att gå till de som iaf kan gå svårare msv/lättare svårklass med rätt utbildning.
Då kanske man tom får någon krona över.
Sen blir det en del restmaterial sas som måste säljas billigare.

Pengar är problemet oavsett om det är avel, tävling, träning etc.

Det jag menade var just det, att vad du kan tjäna pengar på måste bli samma sak som vad hästarna mår bra av, genom att förändra normen.

Kort sagt: Domarna måste börja döma annorlunda.

@skiesabove Fast domarna dömmer annorlunda idag än för tio år sen. Mjukhet och harmoni premieras mer än hästar som går på gränsen till hysterisk spänning. Varför skulle annars Tinne och Anton vara i toppen? Det är knappast för han enorma tryck och gåvillja med massa bakben inte. Däremot är de som ekipage ett under av lätthet och harmoni. Sporten håller på att förändras, det görs bara inte i en handvändning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka