Om LDR inte är stretching, varför skullde det vara bra för kissing spines? Så klart det är en form av stretching...sen kan det kan det kanske vara andra saker också, men jag skulle aldrig kräva arbete av en häst med nosen ner (och/eller nosen in om vi pratar LDR). Nosen neranför manken, inte arbete, bara rörelse och stretching....oavsett var nosen är...
Varför skulle jag böja bak huvudet, nosen fram och i/framför lod är inte "böja bak" huvudet. Klart det blir spänning då. Behöver jag inte ens testa :-)
Bara för det behöver ju inte huvudet dras in mot bröstet heller.
Jag håller på med Youga så jag vet hur viktigt det är att vara i balans i ALLA kroppsdelar, nacke och huvud har oerhört stor betydelse där. ALDRIG att du skulle få särskilt bra balans och stabilitet om du håller huvudet in mot bröstet heller, du ska hålla huvudet i balans med tyngdkraften, DÅ får du styrka och balans....
Det är inte stretching. Det är bara rätt placering av kroppsdelarna.
Stretching är ju när man tänjer en muskel. Tänjs musklerna av det borde hästen vara sjuk/trasig.
På en svagare häst måste den låga formen till för att orka aktivera buken till att hålla ihop. Så inte ryggen sänks. För det gillar inte KS. Och kan rent bli förvärvad KS på friska hästar i värsta fall.
Det är att lina med att du inte börjar göra situps med armarna utsträckta över huvudet. Man börjar i kortare ram, med armarna vid sidorna alt på bröstet.
Precis därför rider man i kortare ram med oskolad häst.
En GP-häst orkar gå både längre och lägre och högre än en oskolad gör.
Just pga bålens muskulatur utmanas mer om man ska öppna halsvinkeln så.