Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om LDR inte är stretching, varför skullde det vara bra för kissing spines? Så klart det är en form av stretching...sen kan det kan det kanske vara andra saker också, men jag skulle aldrig kräva arbete av en häst med nosen ner (och/eller nosen in om vi pratar LDR). Nosen neranför manken, inte arbete, bara rörelse och stretching....oavsett var nosen är...

Varför skulle jag böja bak huvudet, nosen fram och i/framför lod är inte "böja bak" huvudet. Klart det blir spänning då. Behöver jag inte ens testa :-)

Bara för det behöver ju inte huvudet dras in mot bröstet heller.

Jag håller på med Youga så jag vet hur viktigt det är att vara i balans i ALLA kroppsdelar, nacke och huvud har oerhört stor betydelse där. ALDRIG att du skulle få särskilt bra balans och stabilitet om du håller huvudet in mot bröstet heller, du ska hålla huvudet i balans med tyngdkraften, DÅ får du styrka och balans....

Det är inte stretching. Det är bara rätt placering av kroppsdelarna.
Stretching är ju när man tänjer en muskel. Tänjs musklerna av det borde hästen vara sjuk/trasig.
På en svagare häst måste den låga formen till för att orka aktivera buken till att hålla ihop. Så inte ryggen sänks. För det gillar inte KS. Och kan rent bli förvärvad KS på friska hästar i värsta fall.

Det är att lina med att du inte börjar göra situps med armarna utsträckta över huvudet. Man börjar i kortare ram, med armarna vid sidorna alt på bröstet.
Precis därför rider man i kortare ram med oskolad häst.

En GP-häst orkar gå både längre och lägre och högre än en oskolad gör.
Just pga bålens muskulatur utmanas mer om man ska öppna halsvinkeln så.

Ja nu är ju TS en offentlig person, namngiven sådan tom, så då har jag mycket svårt att tro att TS skulle "ljuga" om sakfrågan här. Eller om att TS är hovlsagare, utbildad, det skulle ju bli avslöjat ganska omgående. Resten kan jag räkna ut själv utifrån min erfarenhet av myndighetsmissbruk och det faktum att TS är utbildad hovslagare....

Dock inte reggad på svenska hovslagarföreningen, men man kanske blir utkastad om man får en dom på sig. Nej jag vet att det förekommer myndighetsmissbruk men du FÖRUTSATTE direkt att det handlade om det, därav mitt svar!

Dock inte reggad på svenska hovslagarföreningen, men man kanske blir utkastad om man får en dom på sig. Nej jag vet att det förekommer myndighetsmissbruk men du FÖRUTSATTE direkt att det handlade om det, därav mitt svar!
Tyvärr har jag blivit rätt luttrad och TROR ALDRIG direkt rakt av vad som skrivits eller "dömts" av en myndighet, oavsett vad det gäller. Det kändes rätt uppenbart också i texten så som den var skriven, luddig och många omskrivningar av samma sak. Ett strå av sanning och "sak" och resten bara kopierat från någon mall. Jag har sett värre saker där dom tom använt fel mall...:p

Det är inte stretching. Det är bara rätt placering av kroppsdelarna.
Stretching är ju när man tänjer en muskel. Tänjs musklerna av det borde hästen vara sjuk/trasig.
På en svagare häst måste den låga formen till för att orka aktivera buken till att hålla ihop. Så inte ryggen sänks. För det gillar inte KS. Och kan rent bli förvärvad KS på friska hästar i värsta fall.

Det är att lina med att du inte börjar göra situps med armarna utsträckta över huvudet. Man börjar i kortare ram, med armarna vid sidorna alt på bröstet.
Precis därför rider man i kortare ram med oskolad häst.

En GP-häst orkar gå både längre och lägre och högre än en oskolad gör.
Just pga bålens muskulatur utmanas mer om man ska öppna halsvinkeln så.
Nu hänger jag nog inte med, kortare ram på en oskolad häst? Vad menar du med ram?

Angående stretching, så stretchas ju allt som är elastiskt, även ligamenten. Så låg form sträcker ut både muskler och ligament utmed hela ryggen. Även ryggraden påverkas av detta.

Men det krävs aktivitet bakifrån för att det ska bli optimalt, det är då problemet med tyglarna ofta brukar uppstå för folk vill gärna "dra" i tyglarna då när det blir lite energi och fart, och då drar hästen in nosen (eller drar upp den i vädret och då vill folk verkligen dra i tyglarna) och hästen känner sig än mer begränsad och frustrerad. Det är här jag tror LDR kommer in i bilden, det blir en mellanväg (eller genväg) till bättre "kontroll" av både fart, energi och form...men jag vill att hästen ska hitta dit själv...om än med lite hjälp av mig i form av övningar och ridvägar...

Med risk för att vara helt tappad så undrar jag lite hur filmen från framridningen på Falsterbo började handla om rollkur/LDR? Det är väl ingen som rollar på filmen? Formen PK rider i när han lägger ner sin häst är månne L(ow)D(eep)R(ound) och är knappast något att förfäras över (än igen i mina ögon som uppenbarligen är vädigt toleranta). Beckham, vars form är den otrevligaste i filmen rids varken i rollkur eller LDR, han är spänd, kort, hög och tajt i sin form-en form som nog ryttaren inte alls är ute efter egentligen-men hon red på vad hon hade för stunden. Ibland blir det så på het häst och stor arena. Att annan ryttare hade löst problemet på annat sätt och bara joggat runt i lång och låg form tex är egentligen helt oviktigt. Vi måste nog ändå utgå från att den här ryttaren känner sin häst väldigt väl och vet hur hon ska rida honom. Samma ryttare red sina unghästar otroligt trevligt under de sekvenser jag såg henne både på framridning och banan samma dag.

Nä, för mig känns det som att debatten om hård ridning gled över i rollkur/LDR för att det är så lätt att hata på de begreppen eftersom vi lärt oss att de är dåliga och det är fel sätt att rida.

Fattar inte hur denna tråd kom att handla om rollkur/HF/LDR öht ? Det blir lätt absurt utifrån trådens ämne i grunden och ffa det som film och bild klippen visar .

Dålig ridning med vikt på riktigt dåligt från ffa ett ekipage finns på film och bild . Men vad det har med Rollkur /HF/LDR förstår nog ingen ?

Däremot kvarstår problemet hur denna typ av ridning ändå är helt etablerad, försvarad och normaliserad på en framridning på elit nivå. Det är bra att så väldigt många reagerat på detsamma , både här och allmänt på alla kanaler där det lyfts .

Däremot känns det lite sådär att även andra ekipage tydligen utifrån filmningen blivit fokus ?
Tur att det finns många som liksom jag ifrågasatt detta och det rätt orimliga ang Onyanserad filmning av ekipage med tillhörande debatt .

Senast ändrad:
Fattar inte hur denna tråd kom att handla om rollkur/HF/LDR öht ? Det blir lätt absurt utifrån trådens ämne i grunden och ffa det som film och bild klippen visar .

.

Det är skribenten som dragit in det.
Det gjorde hon även i Aftonbladets sändning, antagligen för at ha mer o prata om? Synd att reportern var helt okunning och inte kunde bemöta den sakfrågan och synd att skribenten inte mer höll sig till Fasterbo problemet.
KL

Det som jag stör mig på är att även ryttare som inte fulrider hamnar i fokus på filmen, jag tog ju CHB som exempel förut, det känns sådär och faktiskt oseriöst och jag undrar vad syftet är?
Kan det vara så att skribenten inte kommer någon särskild stans längre med sin film , alla håller med om att det finns dålig ridning och vad mer kan sägas mer än att skribenten borde gjort nån form av anmälan och att förbundet borde agera för framtiden? och nu måste få mer substans för diskussionerna genom att dra in rollkur och det är ju något som inte finns på filmen men många tror det eftersom skribenten drar in det.

Det blir ju liksom att älta gammal skåpmat som inte har med framridningen på Falsterbo att göra, synd, eftersom kunde vara en seriös diskussion om den fulridning som var där och finns, vilket jag tycker är bra, men den blir fadd i smaken när annat gammalt dras in och när ryttare som inte fulrider hängs ut "av bara farten" av någon konstig anledning.

Men alla utbildade hovslagare finns inte på föreningens hemsida. Det är ett aktivt val att vara med eller inte och har inte så mycket med utbildningen eller kunskapen att göra.

Man kan vara både bra och dålig utan att vara med. Och utbildad och godkänd av Jordbruksverket (som har en lista på de godkända.)

Fast det märks när man upprepar saker man hört/läst och inte fattat innebörden av. Det blir lite, lite fel.

LDR kan precis som allt annat inom hästvärlden tolkas extremt olika.
Kollar du bara vad halvhalt är så anser två av de som varit ansvariga för Strömsholm/Flyinge att det är totalt skilda begrepp.
Hur ska man då kunna enas om vad LDR är?

Jag ser problem när man ska döma saker som rollkur när man inte fattat att det är ett helt träningssystem och till råga på allt ett jävligt avancerat sådant. Bara för att någon drar för hårt i tyglarna eller byter böjning på hästen rider de inte rollkur.

Och att lägga hästen i riktig ldr är inte på något vis skadligt för vare sig fysik eller psyke. Det finns inga som helst studier på att det skulle vara skadligt.

Att rida med för mkt kraft i tygeln är däremot ett sattyg. Det ger både stress och ev fysiska skador.
Nu svamlar du mer än vanligt. Du har infört ett nytt begrepp "riktig LDR", som om det inte räcker med hyperflexion, rollkur och LDR. Du har inte bara lite, lite fel utan har helt galet fel när det gäller LDR. Det enda du har rätt i är att ryttaren får större makt över hästen just då den rids i LDR (vilket du skriver i ett annat inlägg).

Jag tycker inte heller att den här debatten ska enbart handla om Rollkur/HF/LDR, men detta är tyvärr en del av problemet. Dessa "former" (tekniker) att rida har uppstått pga att folk har för bråttom och inte ger sig tid att utbilda hästarna på ett harmoniskt sätt. Därför blir det en naturligt koppling till den fulridning vi ser på filmen och bilderna. Det hänger ihop. Överdrivna former och överdrivet hård ridning. Vare sig det är Rollkur eller bara hård fulridning.

Men iom att dessa former tillåtits (så länge det inte utövas mer än 10 min i sträck :() så har man också godkänt och erkänt att sån ridning är nödvändig och att den är helt ok enligt TR och dressyrens grunder. Kanske ska i sånt fall TR skrivas om? Ta bort ord som harmonisk, lugn, mjuk, perfekt samförstånd och ersätta med kontroll och teknik som ju ändå i praktiken verkar vara det som gäller.

Det är när man får problem, när det uppstår en miss, när hästen blir spänd, osv, det är DÅ det visar sig hur väl man följer dressyrens grunder enligt TR, hur den "harmoniska utbildningen" egentligen utövas, någonstans måste man straffas om man inte följer detta även på framridningen. För det är ett otroligt hyckleri annars om framridningen ser ut så här och sen hyllas samma ryttare för den "harmoniska" ritten och det "perfekta samförståndet" och får höga poäng av domarna.

Det är när man får problem, när det uppstår en miss, när hästen blir spänd, osv, det är DÅ det visar sig hur väl man följer dressyrens grunder enligt TR, hur den "harmoniska utbildningen" egentligen utövas, någonstans måste man straffas om man inte följer detta även på framridningen. För det är ett otroligt hyckleri annars om framridningen ser ut så här och sen hyllas samma ryttare för den "harmoniska" ritten och det "perfekta samförståndet" och får höga poäng av domarna.

Om ingen anmäler så blir det såklart inget straff.( då tydligen inte stewarden agerat)
Inte ens TS har anmält någon av ryttarna och det säger väl en hel del?, inte ens försökt den vägen.

Ju mer jag tänker på det, att TS valt den väg hon valt, utan något som helst ingripande och anmälan, utan bara suttit på läktaren och filmat, känns för mig som ett väldigt märkligt beteende.

Filma för bevis till en anmälan,ja, men inte till att zooma ryttare och mena på att alla rider fult och välja facebooksvägen.

Sedan är väl? filmen klippt och skuren, eller varför är det bara kortare bitar som filmats?, vore intressant och se om ridningen fortgick så på heltid eller om det "bara" är dessa ihopklippta filmsnuttar?

För det är ett otroligt hyckleri annars om framridningen ser ut så här och sen hyllas samma ryttare för den "harmoniska" ritten och det "perfekta samförståndet" och får höga poäng av domarna.

Men ser du inte andra ekipage i bakgrunden som rider trevligt?, det är väl minst lika mycket hyckleri som du håller på med att dra alla över samma kam.

Med risk för att vara helt tappad så undrar jag lite hur filmen från framridningen på Falsterbo började handla om rollkur/LDR? Det är väl ingen som rollar på filmen? Formen PK rider i när han lägger ner sin häst är månne L(ow)D(eep)R(ound) och är knappast något att förfäras över (än igen i mina ögon som uppenbarligen är vädigt toleranta). Beckham, vars form är den otrevligaste i filmen rids varken i rollkur eller LDR, han är spänd, kort, hög och tajt i sin form-en form som nog ryttaren inte alls är ute efter egentligen-men hon red på vad hon hade för stunden. Ibland blir det så på het häst och stor arena. Att annan ryttare hade löst problemet på annat sätt och bara joggat runt i lång och låg form tex är egentligen helt oviktigt. Vi måste nog ändå utgå från att den här ryttaren känner sin häst väldigt väl och vet hur hon ska rida honom. Samma ryttare red sina unghästar otroligt trevligt under de sekvenser jag såg henne både på framridning och banan samma dag.

Nä, för mig känns det som att debatten om hård ridning gled över i rollkur/LDR för att det är så lätt att hata på de begreppen eftersom vi lärt oss att de är dåliga och det är fel sätt att rida.
Jag vet att du inte vill diskutera med mig, så det här är bar min reflexion på det du skriver.

Rollkur/LDR är bara ett symptom på att något är fel och felet är just den fulridning vi ser på framridningen. Den här fulridningen kan uttryckas på olika sätt helt enkelt. Och fulridningen beror på att folk inte har verktygen för att uppnå resultat på annat sätt. Dom kan inte hantera problemen (tex en het häst) på ett harmoniskt sätt i samförstånd med hästen. Och det har blivit legaliserat och normaliserat att göra på detta sätt. Den här Beckham som du referarde till är ett exempel på detta. Sån fulridning skulle aldrig förekomma om harmoni och samförstånd (som ju TR egentligen står för) verkligen efterlevdes och utövades av ryttarna.

Det är inte dressyr när det utövas så där, det är korrigeringsridning där hästen straffas för att den inte är i harmoni och samförstånd med ryttaren. Ett ansvar som borde ligga tungt på ryttarens axlar.

@Fiador Ja men diskutera då fulridning. Att anklaga MM på Beckham för att rida honom i ett system som hon i allra högsta grad INTE rider i gör det till en jättekonstig diskussion. MM tränar för både Kyra och Jan Brink. Under nämnda framridning hade hon JB på plats och i sin öronsnäcka.

@Fiador Ja men diskutera då fulridning. Att anklaga MM på Beckham för att rida honom i ett system som hon i allra högsta grad INTE rider i gör det till en jättekonstig diskussion. MM tränar för både Kyra och Jan Brink. Under nämnda framridning hade hon JB på plats och i sin öronsnäcka.

Vilket gör det värre anser jag.. Å andra sidan har jag aldrig gillat JB's ridning. Väldigt hårt och klämmigt liggandes baklänges, inte konstigt då iof att det ser ut som det gör... Och med mamma Mattsson som assistent steward så tro Pelle att ingen sa till där...

Just MM är ju den tycker jag som när jag sett henne alltid ridit väl och bra, väldigt bra ridning och jag har aldrig sett något fult mot någon häst.

@fio Visste inte att mamma Mattsson var i den positionen. Inte så snyggt. Hursomhelst tränar ändå Marina för Kyra som anges som ett mycket gott exempel för god ridning. Det hade onekligen var intressant att höra hennes reaktion på Marinas ridning vid det specifika tillfället. Håller fö med om JBs ridning. Men att rolla och hyperflexa kan en nog inte anklaga honom för, snarare ser hans hästar mer stelopererade ut än överböjda :o.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka