Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag pratar om ranchhästar, det finns inte många såna här i Sverige som "behandlare" i det här landet kan ha särskilt stor erfarenhet av. "Westernraser" är ett väldigt stort begrepp, quartern tex, är en av världens största raser med väldigt stor variation på form och kvalitet. I sverige har vi dock inte särskilt många och det är främst tävlingsmodellen som kommer hit.

Det finns såklart variation på kvaliteten och horsemanshipen inom ranchhästvärlden också, och inte minst inom "westernvärlden" (tävlingsvärlden) men oavsett så är det i sånt fall dålig horsemanship som skapar problem, inte hästens eventuella tillkortakommanden.

Att skylla på hästen är verkligen ingen god horsemanship anser jag. Det må så vara att det finns individer med "särskilda behov" men det kan knappast vara så utbrett så att en sån "teknik" blivit vardagsmat för så många, inte bara halvblod då om man tittar på dressyrtävlingar runt om, utan ALLA raser är representerade. Även "westernraser".Det har blivit ett "mode", ALLA vill att hästen ska "se ut" på ett specifikt sätt. Inte alla förstår tänket bakom....och som det verkar, inte ens eliten...

Det handlar inte om att skylla p hästen. Det handlar om att träna det individen behöver.

Har du ridit en extremrörlig häst på 170?
Det är en helvetes skillnad mot en quarter, arab, etc.

Jag är ju inom problemlösning och inridning tränad av en som också varit westerntränare. När hag var lärling under några år fick jag då rida western och westernraser ibland.
Det är helt skilt vilka kvaliteter man vill ha i hästarna. Och de har per avel kommit individer som har de egenskaperna mer naturligt.

Jag personligen tror många dressyrryttare har mkt att hämta i western. Både passivitetsträning, mer lätthet för hjälper, lugn och likn.
Men de har absolut inget att hämta där i frågan om att kunna rida luft i hästen. Och den kontakt man måste ha för det. Eller den formgivning man måste ha för det.

och ja, enligt alla förståsigpåare så var det ju inte något att räkna med då det bara var en programridning på nätet....

Alltså nu får du ge dig, du skrev att du hade TÄVLAT, du hade också i inlägg innan i en annan äldre tråd flertal ggr menat du hade tävlat både lok o regional och det var det du inte hade gjort, så det var tävling det inte räknades som, fattar du inte skillnaden????.

Sedan är det privat, inget ridsportförbundet står bakom, förvisso utbildade domare men räknas såklart till programridning, dessutom tittas det på film , imget heller ridsportförbundet står bakom i nuläget.

För min nyfikenhets skull: filmar man och skickar för bedömning eller vad? Till en utbildad domare?
Aldrig hört om nämligen..
Det har skrivits om massor senaste två åren typ..... ja du skickar in film, betalar en avgift och får din filmade ritt bedömd av en utbildad domare.

Det har skrivits om massor senaste två åren typ..... ja du skickar in film, betalar en avgift och får din filmade ritt bedömd av en utbildad domare.

Tack för svar! Har missat det IOM att jag inte känt behov av likn. Vet ju att det säljs lektioner så. Så varför inte programridning iofs.
Men intessant att veta att folk gör sånt.

Tack för svar! Har missat det IOM att jag inte känt behov av likn. Vet ju att det säljs lektioner så. Så varför inte programridning iofs.
Men intessant att veta att folk gör sånt.
Ja, det funkar precis som mackan skriver. Man kan även välja specifik domare om man vill. Superbra att få feedback på vart man är på väg och om man vill testa lite svårare nivå. Sen är det ju praktiskt också, inte så mycket planerande och tidsödande runt omkring som det blir med tävling.

Jag är väl mer inne på WE egentligen, där rids ju också dressyrprogram, en av anledningarna till att jag varit runt på en del vanliga dressyrtävlingar för att få lite rutin på just dressyrdelen då det är väldigt tunt med WE-tävlingar häromkring, men nu finns det möjlighet att rida WE-dressyrprogam på nätet också. Men det finns ju mer olika program att välja på in den vanliga dressyren...därav att jag rider både och...

Det finns ärligt talat få som har så genomtänkt system som Sjef och Anky. Dvs grundaren av rollkur och en av de största rollkurarna.
Sen kanske man inte håller med om systemet. Men läser man på inser man hur satans genomtänkt allt är.

Jag tror du har lite missuppfattat hur många som verkligen har genomtänkta system bland tex holländarna. Sen att vi vill rida med längre hals tar inte bort faktumet att det är ett mkt avancerat tänk bakom deras system.
Det finns många som har väl genomtänkta system som också har dokumenterat dem på olika sätt så att vem som helst kan ta del. Men man måste naturligtvis se till syftet med systemet inte bara att det är genomtänkt. Syftet med rollkur är att genom hårda tag få hästen i ryttarens grepp så att den ska bli undergiven så att den inte hittar på något dumt.
Att du då väljer att göra reklam för grundaren av rollkur är märkligt med tanke på det du brukar skriva, du brukar ge sken av att veta en massa om hästens mekanik och psyke och vara proffs på inridning, rehabilitering och korrigeringsridning.
Men du kanske inte har någon kännedom om tex Andrew McLean, Ed Dabney, J-C Racinet, m fl eller om de system dessa personer tagit fram, dokumenterat och gjort offentliga. De är kända för att respektera hästen.
Eller så delar du Sjefs/Ankys mfl uppfattning om att rollkur är ett accepterat sätt att behandla hästar.

Du lever på en så helt annan planet än mig i referensramar att det blir svårt att diskutera. Det känns som du missförstår sånt alla andra här(inte Brille) förstår.

Med klämma in i GP-form eller nacke högst eller vad jag skrev vet framför allt du om att jag inte klämmer in någon näbb med tyglar eller forcerar kontakt. Jag menade att jag inte sätter honom i högsta formen direkt. Han måste få värma upp först.

Visst fasen blir hästar spända utan inverkan. Det kan man ju se i hagen.
Däremot kan du få dem att slappna av genom korrekta tygelhjälper tex.

Du kommer få en annan förståelse för saker när du kommit längre i utbildning av hästar.
Det låter kanske drygt.
Men om du lyssnar på en nybörjare som ska berätta hur saker funkar. Så blir det lite för en del av oss när du kommer och ska berätta hur man utbildar moderna halvblod till svårklass.
Då har jag inte lagt till tävlingsaspekten alls.

Du kan western och säkert läsa hästar etc. Men du har ingen stor vana av moderna halvblod och dressyr på högre nivå. Och dina svar blir därefter.
Du "kastar sten i glashus", slår dig för bröstet och förmedlar dina tankar om vad jag (och @Fiador) förstår/inte förstår, om vad vi kan/inte kan om dressyr/ridning, du gör vad du kan för att misskreditera oss. Du vet inte vem jag är eller vad jag kan/vet men jag vet vem du är. Jag har sett en av dina favorittränare i aktion på en elevhäst i en rollkur/LDR som var betydligt värre än de som bilderna från Falsterbo visar.

Du verkar inte ens förstå att hög och högst inte är samma sak. Tyvärr är du inte ensam. Er argumentation mot "nacken högst" är att hästen inte alltid kan gå i tävlings-/GP-form, att det är jobbigt för hästen att gå i en statisk form och liknande påståenden.

Om man ser till vad "högst" innebär bara rent språkligt är det att nacken är högre än, i det här sammanhanget, manken.

Det viktiga är att det inte är någon "knyck" vid 2-3 halskotan oavsett om hästen bär huvudet högt eller lågt. Det har inte med hästens utseende eller med TR att göra. Det är viktigt både för hästens möjlighet att röra sig så bra som möjligt och för ryttarens inverkan.

Du "kastar sten i glashus", slår dig för bröstet och förmedlar dina tankar om vad jag (och @Fiador) förstår/inte förstår, om vad vi kan/inte kan om dressyr/ridning, du gör vad du kan för att misskreditera oss.

Det är inte bara @tuaphua som gör, vi alla har genomskådat både dig och @Fiador för länge sedan.
Eran text avslöjar eran kunskap, el brist på och tyvärr är det bara @tuaphua som orkar bemöta er.
Jag förstår dock inte varför då alla trådar slutar på samma sätt, tjatet om lod, tredje kotan och nacken som högsta punkt.
Det verkar som om ni bara fått in de fraserna i era tankar,kom med något nytt någon gång!!

Du "kastar sten i glashus", slår dig för bröstet och förmedlar dina tankar om vad jag (och @Fiador) förstår/inte förstår, om vad vi kan/inte kan om dressyr/ridning, du gör vad du kan för att misskreditera oss. Du vet inte vem jag är eller vad jag kan/vet men jag vet vem du är.

Nu överdriver du. Tua är bra på att både förklara och hålla god ton, och om du nu kan och vet så mycket så får väl du visa det , blir ju väldigt fel att hacka på de här inne som argumenterar tydligt och kan samt är offentliga när man inget visar vad man menar sig kunna själv och är anonym.

Jag är väl mer inne på WE egentligen, där rids ju också dressyrprogram, en av anledningarna till att jag varit runt på en del vanliga dressyrtävlingar för att få lite rutin på just dressyrdelen då det är väldigt tunt med WE-tävlingar häromkring, men nu finns det möjlighet att rida WE-dressyrprogam på nätet också. .

Inte vanliga dressyrtävlingar då, som klassas som lok o reg, utan pay and ride .

Nu överdriver du. Tua är bra på att både förklara och hålla god ton, och om du nu kan och vet så mycket så får väl du visa det , blir ju väldigt fel att hacka på de här inne som argumenterar tydligt och kan samt är offentliga när man inget visar vad man menar sig kunna själv och är anonym.

Jag läser ibland på Bukefalos och bland annat här på dressyr. Varje gång ser jag en fortsatt diskussion med dessa nick, som bara verkar vara här för att säga emot av princip, glatt okunniga om sin egen okunnighet. Jag beundrar ersom orkar! Jag tröttnade redan efter att ha läst ett par av deras inlägg. Det är totalkört! Finns här inga moderatorer som kan hålla efter trådsabotörer?

Mata inte troll brukar man ju säga.

Du "kastar sten i glashus", slår dig för bröstet och förmedlar dina tankar om vad jag (och @Fiador) förstår/inte förstår, om vad vi kan/inte kan om dressyr/ridning, du gör vad du kan för att misskreditera oss. Du vet inte vem jag är eller vad jag kan/vet men jag vet vem du är. Jag har sett en av dina favorittränare i aktion på en elevhäst i en rollkur/LDR som var betydligt värre än de som bilderna från Falsterbo visar.

Du verkar inte ens förstå att hög och högst inte är samma sak. Tyvärr är du inte ensam. Er argumentation mot "nacken högst" är att hästen inte alltid kan gå i tävlings-/GP-form, att det är jobbigt för hästen att gå i en statisk form och liknande påståenden.

Om man ser till vad "högst" innebär bara rent språkligt är det att nacken är högre än, i det här sammanhanget, manken.

Det viktiga är att det inte är någon "knyck" vid 2-3 halskotan oavsett om hästen bär huvudet högt eller lågt. Det har inte med hästens utseende eller med TR att göra. Det är viktigt både för hästens möjlighet att röra sig så bra som möjligt och för ryttarens inverkan.
Du vet inte vem jag är men jag vet vem du är.
Den absolut osmakligaste diskussionstekniken som finns på ett internetforum.

Nu har också Bo Tibblin uttalat sig om sin syn på dagens tävlingsdressyr. Han anser bla att att ryttare, tränare och domare behöver mer kunskap "utövare ... som visar en iögonenfallande brist på kunskap" och att det är dags att tänka om när det gäller utbildningssystemen. Han skriver också att ett fel i ett dressyrprogram beskrivs som en "miss" när det i själva verket är ett fel som medför att ekipaget Inte har förutsättningar att utföra momentet.
Läs vidare via länken
https://botibblin.wordpress.com/2016/08/30/dressyrbubbla/ .

Den här diskussionen verkar ha lämnat originaltopic (som verkade handla om form på framridning) och hamnat där så många tidigare trådar hamnat - i rundgång.

Därför möter den samma öde som sina trådkamrater och får ett lås på sig innan ett flertal användare får hjärnblödning.

LenaH, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka