Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, jag är egentligen heller inte särskilt sugen på en LDR/bakom lod diskussion igen. Det var begreppet "tävlingsform" jag var ute efter att definiera eftersom det verkade vara oklart vad som som gällde.

Men när det också påstås att öppen form skulle vara skadligt att rida, då blir jag lite orolig för hur folk tänker egentligen. En boskapshäst/ranchhäst tex, den går i öppen form mest hela dagarna, med relativt tunga ryttare och sadlar, utan att få några som helst skador av det. Dom håller länge och blir gamla. Den kan också samla sig extremt kortare stunder här och där för att sen återgå till mer öppen form igen. Den varierar sig naturligt kan man säga. Det är det man behöver eftersträva i all ridning.
Du kan väl göra ett segertåg genom dressyrsverige och visa upp hur man kombinerar ranchridning och dressyr på bästa vis?
Då kommer nog många bli intresserade av det du säger.
Ridsportsverige lyssnar på framgång. Om folk imponeras av din ridning kommer de fråga och vilja lyssna. Folk lyssnar på Carl Hester eftersom han och Charlotte är framgångsrika. Det funkar.
Visa på att ett annat sätt funkar- jag lovar att folk kommer lyssna då.

Nej, jag är egentligen heller inte särskilt sugen på en LDR/bakom lod diskussion igen. Det var begreppet "tävlingsform" jag var ute efter att definiera eftersom det verkade vara oklart vad som som gällde.

.

Nej så var det inte, du ondgjorde dig över att nacken inte var högsta punkt på framridningen.

En boskapshäst/ranchhäst tex, den går i öppen form mest hela dagarna, med relativt tunga ryttare och sadlar, utan att få några som helst skador av det. Dom håller länge och blir gamla.

Bara ren generalisering från din sida, jag har ridit ihop men sådana ryttare, mycket, och många hade stora problem med kotledsinflammationer, de gick helt enkelt för mkt i framvikt, framtunga o flera blev slaktade till slut.
När andra påminner dig om 18- åriga Salineros OS ritt då slår du dövörat till, men ranch hästar minsann...

Bara ren generalisering från din sida, jag har ridit ihop men sådana ryttare, mycket, och många hade stora problem med kotledsinflammationer, de gick helt enkelt för mkt i framvikt, framtunga o flera blev slaktade till slut.
När andra påminner dig om 18- åriga Salineros OS ritt då slår du dövörat till, men ranch hästar minsann...
Det var nog inte ranchästar dom avsåg då, utan tävlingshästar (reining bla). Det är inte riktigt samma sak. Dom drillas rätt hårt dom också i former som dom inte är skapta för.

Du kan väl göra ett segertåg genom dressyrsverige och visa upp hur man kombinerar ranchridning och dressyr på bästa vis?
Då kommer nog många bli intresserade av det du säger.
Ridsportsverige lyssnar på framgång. Om folk imponeras av din ridning kommer de fråga och vilja lyssna. Folk lyssnar på Carl Hester eftersom han och Charlotte är framgångsrika. Det funkar.
Visa på att ett annat sätt funkar- jag lovar att folk kommer lyssna då.
Fast nu så. Så enkelt är det ju inte. Det som premieras på tävling nu är inte ekvivalent med den typen av dressyr jag anammar. Lydighet, harmoni och kommunikation slår inte tillräckligt högt.

Det är ju en del av den här debatten handlar om. Vart är dressyren på väg?

Men jag jobbar på att försöka påverka mot förändring. Men den lär inte bli aktuell under min livstid.

Nej så var det inte, du ondgjorde dig över att nacken inte var högsta punkt på framridningen.
Jag försökte förklara vad man kan avse med tävlingsform (i den här debatten som handlar om dressyr), nämligen nacken högst. Tävlingsform som begrepp hör inte till någon specifik nivå eller specifik samlingsgrad eller ens specifik tävlingsgren, så den kan ju variera, med det var defintionen på tävlingsform ala dressyr som det handlade om. Eftersom diskussionen gick ut på att man inte alltid rider i "tävlingsform" på framridningen i dressyr och frågan faktiskt tom kom upp.

Men när det också påstås att öppen form skulle vara skadligt att rida, då blir jag lite orolig för hur folk tänker egentligen. En boskapshäst/ranchhäst tex, den går i öppen form mest hela dagarna, med relativt tunga ryttare och sadlar, utan att få några som helst skador av det. Dom håller länge och blir gamla. Den kan också samla sig extremt kortare stunder här och där för att sen återgå till mer öppen form igen. Den varierar sig naturligt kan man säga. Det är det man behöver eftersträva i all ridning.

Det är rätt vanligt med problem hos westernhästar med. Det finns skäl till varför vissa behandlare inte vill jobba med dem.

Sen om man ser till olikheter i träningssätt får man se till vad man mer har för olikheter.
Bla har hästarna på en ranch inte samma gång som dagens dressyrhästar. Den gången kan slita om man inte rider dem rätt. Och det kan vara på annat vis än inom western.
Dressyrhästarna är rörligare, större och tyngre och av mindre hållbara raser.

Sen rider man förmodligen ranchhästar på annat underlag än dressyrhästars platta, små banor.

Westernraser har inte lika frekvent förekomst av KS.
Nedärvd som förvärvad..

Man får se utanför sin egen låda och regna referensramar om man ska bli helsäker på hur andra bör träna.

Jag vet flera westernhästar som håller fint när de rids i öppen form.
Ingen av dem är dock lika rörlig som Totilas eller över 170. De är mer antingen araber eller mer kompakta saker i mindre modell.

Jag vet dock många såna som har problem också.
En hel del där ryttarna inte haft en aning om att det varit något fel.

Öppen form tar längre tid på många hästar att göra ngt av om man börjar där.
Det är inte alla som vill rida KS-benägen, rörlig och tung ras med stort steg så. Man har nämligen lärt sig att många hästar går sönder då.

Sen pratar inte jag om att rida i överdrivet kort form. Halsen måste få plats att komma ut ur manken. Men de kan göra det lite välvda.
Poängen med det är att lyfta upp underhalsen. För att minimera frambensproblematik.

Det är ju också en fråga om vad man avser med tävlingsform. Är det graden av samling eller grundhållningen (nacken högst) som man syftar på. Nacken högst kan ju gälla för alla samlingsgrader, även i ett LC program kan nacken vara högst. En dressyrhäst behöver så klart variera samlingsgraden även på GP nivå, men nacken, den kan alltid vara högst utan det är särskilt jobbigt och/eller krävande för hästen, även i stretching och avslappning kan nacken vara högst, om man med det menar att det INTE ska vara 2-3 kotan (nosen in) som är högst.

Jag tänker att en tennisspelare nog allitd använder en specifik teknik när hen spelar tennis. Hen håller tex inte racketen på ett annat sätt på träning. Just för att tekniken och koordinationen på tävling så lätt blir fel om man övar på felaktig teknik på träning. Men sen kanske hen spelar fotboll, löptränar och styrketränar, utöver själva tennisspelande. Men när hen spelar tennis, då är jag övertygad om att hen är väldigt noga med att använda specifik "tennisteknik" alltid just för att muskelminnet annars lätt spelar en ett spratt, inget som man skulle vilja riskera på tävling.

Det är inte frågan om annan teknik.
Det måste man kanske ha mer dressyrkunskap i bagaget för att förstå. Jag vet inte.

Visa mig en bild på en öppen form du tycker är bra så får vi se vad du menar.
Då mera jag inte färdig GP. Utan långt innan på vägen.

Nacken ska vara högst på ALLA nivåer enligt TR, inte bara på GP-nivå.

Att variera mellan olika samlingsgrader (tex från LC-GP "form" beroende på vilken nivå man är) ÄR att variera och rida dynamiskt.

Vila mellan varven är ju självklart på allan nivåer, tex genom stretching, men då är det INTE arbete utan bara vila och återhämtning. Det gör man alltid och ofta, både på framridning och träning hemma. Men det är ryggen som behöver stretchas, inte halsen. Då är nacken fortfarande "högst", dvs inte knäckt vid 2-3 kotan, även om huvudet är lägre än manken. Det räcker för övrigt att huvudet är i nivå med manken, eller strax ovan, för att stretchingen ska fungera. Men eftergivna tyglar och jääätelång hals, ja absolut om hästen känner behov av det.

I uppvärmning "klämmer inte jag in" min hästs nos heller, utan låter hästen få "komma till mig" med nosen, med tänket fram och ner mot bettet/tygeln utan manipulerande tyglar. Då hamnar inte nosen in bakom lod.

Hästen sänker inte ryggen automatiskt för att den har en öppen form. Det är när den blir spänd (tex pga manipulerande tyglar) som detta fenomen uppstår. Det blir bara symptombehandling då om man måste manipulera detta med tygeln så att nosen hamnar in bakom lod.

Det är ett av dom stora generalfelen som jag ser det, denna rädsla för öppen form, som leder till att folk börjar manipulera med tyglarna i tron att dom hjälper hästen då. När dom istället borde fokuser på att få hästen lugn och harmonisk i grunden, tex genom övningar, så att hästen lär sig acceptera ryttaren på ryggen och därmed börja bära upp sig själv och återfå harmonin. Då kan tyglarna börja användas för det dom är till för, kommunikation.

Du lever på en så helt annan planet än mig i referensramar att det blir svårt att diskutera. Det känns som du missförstår sånt alla andra här(inte Brille) förstår.

Med klämma in i GP-form eller nacke högst eller vad jag skrev vet framför allt du om att jag inte klämmer in någon näbb med tyglar eller forcerar kontakt. Jag menade att jag inte sätter honom i högsta formen direkt. Han måste få värma upp först.

Visst fasen blir hästar spända utan inverkan. Det kan man ju se i hagen.
Däremot kan du få dem att slappna av genom korrekta tygelhjälper tex.

Du kommer få en annan förståelse för saker när du kommit längre i utbildning av hästar.
Det låter kanske drygt.
Men om du lyssnar på en nybörjare som ska berätta hur saker funkar. Så blir det lite för en del av oss när du kommer och ska berätta hur man utbildar moderna halvblod till svårklass.
Då har jag inte lagt till tävlingsaspekten alls.

Du kan western och säkert läsa hästar etc. Men du har ingen stor vana av moderna halvblod och dressyr på högre nivå. Och dina svar blir därefter.

För att glida tillbaka diskussionen lite...

Fulridning- var tycker DU gränsen går?
När är det Fulridning?
När är det ok gymnasticering

Ett ord som att "ta igenom hästen" - vad betyder det? Nödvändig träning eller solklar Fulridning? ?

Min fråga gäller nu dressyrsport för att förtydliga...

När är det Fulridning?

Ett ord som att "ta igenom hästen" - vad betyder det? Nödvändig träning eller solklar Fulridning? ?

Jag tycker genomtagningar kan behövas någon gång på vissa individer.
Sen är det kanske inte direkt det man såg på filmen jag menar.
Utan en respons på hjälpen krävs och ev korrigerar man något.

Dock ska det inte behövas på en startklar GP-häst. Då är det hem och träna som gäller i min värld. Inte ut och tävla de svåraste klasserna. Då ska jobbet vara klart.

Det var nog inte ranchästar dom avsåg då, utan tävlingshästar (reining bla). Det är inte riktigt samma sak. Dom drillas rätt hårt dom också i former som dom inte är skapta för.
Fast du vet ju inte vad jag har sett, du påstår- felaktigt att ranch hästar aldrig blir skadade trots tung sadel o ryttare och sen går de hela dagarna, fel av dig.
Källa på det, tack, eller är det bara vad du tror?

Senast ändrad:

När är det Fulridning?

Fulridning- motstridiga grova hjälper. Eller ren stryk.
Egentligen borde kanske det vara fulridning när de tuffar i framvikt och inte bär sig alls, eller tvingas i rörelser de inte alls är klara för-dras runt.
Ta igenom hästen är för mig bara at man ligger kvar o lossar då ex vä sidan, får jobba med den lite extra ex då den är svårare, att "ta igenom" handlar inte för mig om fulridning utan att det inågon sida krävs mer gymnastiskt och tydligare arbete, mer flytta, ta inre skänkel bättre, mer på yttertygel- jobbet görs såklart i båda varven men koncentreras lite mer på en sida.Få hästen jämnare.

Sedan angående Falsterbo, gick verkligen alla på filmen GP?, det är ju klippt och klistrat till förbannelse så ja som inte var där vet inte riktigt om alla var GP-ryttare eller om det fanns med yngre ryttare med yngre hästar på filmen som - mer förståligt blir stressade av omgivning och kanse orutin.

Och visst, man kan väl klaga på dem o deras ridning och brist på mjukhet och kommunikation och yada yada men då kanske det blir dags att visa upp sin egen felfria och perfekta kommunikationsridning( stillbilder duger inte), du ex Fiador som gnäller så, du har ju film, ja faktiskt filmer, du kan ju visa hur det ska se ut.
Jag gnäller ju inte på att det kan bli svårt på en stor arena, därför behöver jag inget visa.

Det är nog så att F anser att det är "fulridning" så fort nosen är lite bakom lod. Och i så fall kan man förstå påståendet att att nästan samtliga hästar rids ojuste på nästan samtliga framridningar inkl Falsterbo.
Den diskussionen är nog ett "mission impossible". Eller nåt...

Ja, just det, du har rätt, -suckar- var finns nyanseringen på vad som är fulridning?

Fast nu så. Så enkelt är det ju inte. Det som premieras på tävling nu är inte ekvivalent med den typen av dressyr jag anammar. Lydighet, harmoni och kommunikation slår inte tillräckligt högt.

Det är ju en del av den här debatten handlar om. Vart är dressyren på väg?

Men jag jobbar på att försöka påverka mot förändring. Men den lär inte bli aktuell under min livstid.

Fast du har ju fått 70% i MsvC så då borde det väl gå, för då rider du ju i allra högsta grad på sådant sätt som premieras på tävling.

Det är rätt vanligt med problem hos westernhästar med. Det finns skäl till varför vissa behandlare inte vill jobba med dem.

Sen om man ser till olikheter i träningssätt får man se till vad man mer har för olikheter.
Bla har hästarna på en ranch inte samma gång som dagens dressyrhästar. Den gången kan slita om man inte rider dem rätt. Och det kan vara på annat vis än inom western.
Dressyrhästarna är rörligare, större och tyngre och av mindre hållbara raser.

Sen rider man förmodligen ranchhästar på annat underlag än dressyrhästars platta, små banor.

Westernraser har inte lika frekvent förekomst av KS.
Nedärvd som förvärvad..

Man får se utanför sin egen låda och regna referensramar om man ska bli helsäker på hur andra bör träna.

Jag vet flera westernhästar som håller fint när de rids i öppen form.
Ingen av dem är dock lika rörlig som Totilas eller över 170. De är mer antingen araber eller mer kompakta saker i mindre modell.

Jag vet dock många såna som har problem också.
En hel del där ryttarna inte haft en aning om att det varit något fel.

Öppen form tar längre tid på många hästar att göra ngt av om man börjar där.
Det är inte alla som vill rida KS-benägen, rörlig och tung ras med stort steg så. Man har nämligen lärt sig att många hästar går sönder då.

Sen pratar inte jag om att rida i överdrivet kort form. Halsen måste få plats att komma ut ur manken. Men de kan göra det lite välvda.
Poängen med det är att lyfta upp underhalsen. För att minimera frambensproblematik.
Jag pratar om ranchhästar, det finns inte många såna här i Sverige som "behandlare" i det här landet kan ha särskilt stor erfarenhet av. "Westernraser" är ett väldigt stort begrepp, quartern tex, är en av världens största raser med väldigt stor variation på form och kvalitet. I sverige har vi dock inte särskilt många och det är främst tävlingsmodellen som kommer hit.

Det finns såklart variation på kvaliteten och horsemanshipen inom ranchhästvärlden också, och inte minst inom "westernvärlden" (tävlingsvärlden) men oavsett så är det i sånt fall dålig horsemanship som skapar problem, inte hästens eventuella tillkortakommanden.

Att skylla på hästen är verkligen ingen god horsemanship anser jag. Det må så vara att det finns individer med "särskilda behov" men det kan knappast vara så utbrett så att en sån "teknik" blivit vardagsmat för så många, inte bara halvblod då om man tittar på dressyrtävlingar runt om, utan ALLA raser är representerade. Även "westernraser".Det har blivit ett "mode", ALLA vill att hästen ska "se ut" på ett specifikt sätt. Inte alla förstår tänket bakom....och som det verkar, inte ens eliten...

Fast du har ju fått 70% i MsvC så då borde det väl gå, för då rider du ju i allra högsta grad på sådant sätt som premieras på tävling.
och ja, enligt alla förståsigpåare så var det ju inte något att räkna med då det bara var en programridning på nätet....

Du lever på en så helt annan planet än mig i referensramar att det blir svårt att diskutera. Det känns som du missförstår sånt alla andra här(inte Brille) förstår.

Med klämma in i GP-form eller nacke högst eller vad jag skrev vet framför allt du om att jag inte klämmer in någon näbb med tyglar eller forcerar kontakt. Jag menade att jag inte sätter honom i högsta formen direkt. Han måste få värma upp först.

Visst fasen blir hästar spända utan inverkan. Det kan man ju se i hagen.
Däremot kan du få dem att slappna av genom korrekta tygelhjälper tex.

Du kommer få en annan förståelse för saker när du kommit längre i utbildning av hästar.
Det låter kanske drygt.
Men om du lyssnar på en nybörjare som ska berätta hur saker funkar. Så blir det lite för en del av oss när du kommer och ska berätta hur man utbildar moderna halvblod till svårklass.
Då har jag inte lagt till tävlingsaspekten alls.

Du kan western och säkert läsa hästar etc. Men du har ingen stor vana av moderna halvblod och dressyr på högre nivå. Och dina svar blir därefter.
Som jag skrev tidigare, det är inte bara "moderna halvblod" som denna teknik anammas på, alla raser är representerade. Det har blivit en modefluga, att hästens form ska se ut på ett visst sätt.

Du är nog en av dom få undantagen som har en verklig genomtänkt plan med din teknik, med syftet att hjälpa hästen, även om jag kan tycka att det är fel väg att gå, men dom allra flesta bara följer med strömmen, utan eftertanke, och/eller använder sig av detta av rent tävlingstaktiska skäl för det ger bra poäng på bedömningen...

Senast ändrad:
Som jag skrev tidigare, det är inte bara "moderna halvblod" som denna teknik anammas på, alla raser är representerade. Det har blivit en modefluga, att hästens form ska se ut på ett visst sätt.

Du är nog en av dom få undantagen som har en verklig genomtänkt plan med din teknik, med syftet att hjälpa hästen, även om jag kan tycka att det är fel väg att gå, men dom allra flesta bara följer med strömmen, utan eftertanke, och/eller använder sig av detta av rent tävlingstaktiska skäl för det ger bra poäng på bedömningen...

Det finns ärligt talat få som har så genomtänkt system som Sjef och Anky. Dvs grundaren av rollkur och en av de största rollkurarna.
Sen kanske man inte håller med om systemet. Men läser man på inser man hur satans genomtänkt allt är.

Jag tror du har lite missuppfattat hur många som verkligen har genomtänkta system bland tex holländarna. Sen att vi vill rida med längre hals tar inte bort faktumet att det är ett mkt avancerat tänk bakom deras system.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka