Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.
... det kan väl inte vara så att folk är så urbota dumma att de tycker att man ska värma upp sin häst i tävlingsform?? Det är klart det kommer se annorlunda ut på en framridningsbana än tävlingsbanan..
Vad menar du med "tävlingsform"?

Det är kanske just det du skriver om att inte rida i "tävlingsform" på framridningen som gör att det blir så galet. Hästen vet att den befinner sig på en tävlingsplats och att den på den platsen ska utföra rörelserna på ett visst sätt. Den blir förvirrad och spänd när ryttaren kräver något annat

Märkligt att vissa tror att just dressyrhästar ska utbilda och träna andra muskler och rörelsemönster än de som hästen (och ryttaren) ska använda på tävling.

Fast det är ju sådana här uttalanden som gör att du och ni med samma agenda skjuter er själva i foten och därför aldrig kommer tas på allvar. Fattar du inte det?
Inlägget var ett svar på påståenden om att vdb klarade situationen så bra. Det är ful/dålig ridning av en representant för svensk dressyrelit jag kommenterat. Ridning som absolut INTE ska vara någon förebild för andra eftersom hens ridning bidrar till att hästen blir stressad och spänd. Bra häst som lugnar sig TROTS hens ridning.

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men det kan väl inte vara så att folk är så urbota dumma att de tycker att man ska värma upp sin häst i tävlingsform?? Det är klart det kommer se annorlunda ut på en framridningsbana än tävlingsbanan..
Är "tävlingsform" verkligen en speciell form som ska användas bara vid tävling?

Varför ska det se ut som på bilden till höger (se länken nedan om "TRAIN your EYE") på framridning när det enligt TR ska se ut som på bilden till vänster på tävling? Hur ska hästen förstå - olika hjälper för framridning och tävling ... eller vad?
https://www.facebook.com/1726737661...41826.172673766145027/667436673335398/?type=3

Vad menar du med "tävlingsform"?

Det är kanske just det du skriver om att inte rida i "tävlingsform" på framridningen som gör att det blir så galet. Hästen vet att den befinner sig på en tävlingsplats och att den på den platsen ska utföra rörelserna på ett visst sätt. Den blir förvirrad och spänd när ryttaren kräver något annat

Märkligt att vissa tror att just dressyrhästar ska utbilda och träna andra muskler och rörelsemönster än de som hästen (och ryttaren) ska använda på tävling.

Fast en tennisspelare spelar inte bara tennis.
En GP-häst går inte bara i färdig GP-form, dvs tävlingsform.
Man värmer upp i lite lägre form tex.
Jag vet att en mkt kunnig tränare och fd int GP-domare uttryckt att: Den färdiga formen hos en GP-häst har inget att göra med formen på hästen under utbildning.
Jag håller med.

Sen är det för mig inte ekvivalent med en kort form.
Så nej, fulridning och trevlig uppvärmning skiljer sig åt.

Varför ska det se ut som på bilden till höger (se länken nedan om "TRAIN your EYE") på framridning när det enligt TR ska se ut som på bilden till vänster på tävling? Hur ska hästen förstå - olika hjälper för framridning och tävling ... eller vad?
https://www.facebook.com/1726737661...41826.172673766145027/667436673335398/?type=3

Ingen dressyrhäst ska göra saker "den vet" ska göras på eget bevåg. Den ska följa hjälper och bara göra det man ber dem om.
De förstår utmärkt olika former etc. Annars har du utbildat den fel.
Det är inte samma hjälper som ska ge olika respons. Det är olika hjälper.

Ingen dressyrhäst ska göra saker "den vet" ska göras på eget bevåg. Den ska följa hjälper och bara göra det man ber dem om.

Jag tycker det är dax att sluta föda detta troll.
@Brille förstår inte ens det mest väsentliga i en hästs utbildning så varför svara ens?
Visst, jag kan sluta att läsa och lägga på ignor, men detta eviga tjat och oförstånd förstör tråd efter tråd och utesluter helt de diskussioner som förut var informativa och givande, nu drar varjefall jag mig för att öht svara i trådar.

Jag håller med dig om att "Den [dressyrhästen] ska följa hjälper och bara göra det man ber dem om."
Det kan inte betyda annat än att OM hästen ska ridas i LDR-liknande form på framridningen och i "tävlingsform", dvs enl TR, på tävlingen så ska ryttaren använda olika hjälper i de två olika situationerna. Jag har fått lära mig att på framridningen ska man bla se till att de hjälper som ska användas i tävlingen fungerar.

Jag håller med dig om att "Den [dressyrhästen] ska följa hjälper och bara göra det man ber dem om."
Det kan inte betyda annat än att OM hästen ska ridas i LDR-liknande form på framridningen och i "tävlingsform", dvs enl TR, på tävlingen så ska ryttaren använda olika hjälper i de två olika situationerna. Jag har fått lära mig att på framridningen ska man bla se till att de hjälper som ska användas i tävlingen fungerar.
Att redan från uppsittnining rida fram hästen i samma form som den ska ha inte på banan ser jag som lika dålig uppvärming som om hoppryttarna skulle starta värmningen med att hoppa ett 160 hinder eller värma till ett travlopp i tävlings tempo.

Varför skulle det vara olika hjälper?
Du talar ju om hur hög man vill ha dem i form med en hjälp, om de ska lägre med en annan och hur lång man vill ha dem är ju alltid fram till bettet.

Whats the problem liksom?

Varför skulle det vara olika hjälper?
Du talar ju om hur hög man vill ha dem i form med en hjälp, om de ska lägre med en annan och hur lång man vill ha dem är ju alltid fram till bettet.

Whats the problem liksom?

Tror brille utgår från ditt tidigare inlägg där du rent bokstavligt skriver att "det är olika hjälper" ☺️

Att redan från uppsittnining rida fram hästen i samma form som den ska ha inte på banan ser jag som lika dålig uppvärming som om hoppryttarna skulle starta värmningen med att hoppa ett 160 hinder eller värma till ett travlopp i tävlings tempo.
Hoppryttarna använder inte heller fasta hinder på framhoppning och travarna ska helst inte värma i galopp.

Jag tycker det är dax att sluta föda detta troll.
@Brille förstår inte ens det mest väsentliga i en hästs utbildning så varför svara ens?
Visst, jag kan sluta att läsa och lägga på ignor, men detta eviga tjat och oförstånd förstör tråd efter tråd och utesluter helt de diskussioner som förut var informativa och givande, nu drar varjefall jag mig för att öht svara i trådar.

Tack!
Jag tänkte svara efter att ha baxnat över inlägg, men nu gör jag inte det. Du har helt rätt! Man undrar om det är på riktigt eller bara barnslig lust att reta upp människor?
Jag ska låta bli att läsa eländet.

Tror brille utgår från ditt tidigare inlägg där du rent bokstavligt skriver att "det är olika hjälper" ☺️

Ja ok.
Det är inte olika hjälper på så sätt att man byter signalsystem. Utan olika hjälper precis som att jag inte ger samma hjälper i piaff som i galopp.

Men det är ju inte förvirrande för hästen.
Brille har i andra trådar menat på att det är inkonsekvent och hästen inte fattar.
Jag ser inte det problemet.

Ja ok.
Det är inte olika hjälper på så sätt att man byter signalsystem. Utan olika hjälper precis som att jag inte ger samma hjälper i piaff som i galopp.

Men det är ju inte förvirrande för hästen.
Brille har i andra trådar menat på att det är inkonsekvent och hästen inte fattar.
Jag ser inte det problemet.

Du får nog fråga Brille ;) min kommentar var inte ngt annat än reflektion på din undring till B .

Fast en tennisspelare spelar inte bara tennis.
En GP-häst går inte bara i färdig GP-form, dvs tävlingsform.
Man värmer upp i lite lägre form tex.
Jag vet att en mkt kunnig tränare och fd int GP-domare uttryckt att: Den färdiga formen hos en GP-häst har inget att göra med formen på hästen under utbildning.
Jag håller med.

Sen är det för mig inte ekvivalent med en kort form.
Så nej, fulridning och trevlig uppvärmning skiljer sig åt.
Det är ju också en fråga om vad man avser med tävlingsform. Är det graden av samling eller grundhållningen (nacken högst) som man syftar på. Nacken högst kan ju gälla för alla samlingsgrader, även i ett LC program kan nacken vara högst. En dressyrhäst behöver så klart variera samlingsgraden även på GP nivå, men nacken, den kan alltid vara högst utan det är särskilt jobbigt och/eller krävande för hästen, även i stretching och avslappning kan nacken vara högst, om man med det menar att det INTE ska vara 2-3 kotan (nosen in) som är högst.

Jag tänker att en tennisspelare nog allitd använder en specifik teknik när hen spelar tennis. Hen håller tex inte racketen på ett annat sätt på träning. Just för att tekniken och koordinationen på tävling så lätt blir fel om man övar på felaktig teknik på träning. Men sen kanske hen spelar fotboll, löptränar och styrketränar, utöver själva tennisspelande. Men när hen spelar tennis, då är jag övertygad om att hen är väldigt noga med att använda specifik "tennisteknik" alltid just för att muskelminnet annars lätt spelar en ett spratt, inget som man skulle vilja riskera på tävling.

Men det är väl inte konstigare än att man självklart varierar formen under ett träningspass? På en framridning brukar åtminstone jag dessutom använda mig av formen för att temperera hästen, blir den spänd och stressad får den gå i låg form några minuter för att få hjälp att slappna av. Och då rider jag verkligen på låg nivå, en skicklig ryttare lär ju använda sig av formen medvetet ännu mer.

Instämmer med att Sveriges främsta dressyrryttare inte borde ha sådana problem på en framridning. Men det är väl minst lika synd om lilla Lisas ridskoleponny? För hur blev den annars stenhård i munnen och skänkeldöv, om inte av dålig och okänslig ridning??
Fast man tänker sig väl att lilla Lisa har en ridlärare som säger till. Dessutom har väl lille Olles privat(elit?)dressyrponny samma problem som lilla Lisas ridskoleponny (som får jättemjuka och jätteförsiktiga barn på sig blandat med normala barn och hårdhänta barn.).

Det var det som var hela problemet med framridningen på Falsterbo, att lilla Lisas ridlärare och lille Olle med föräldrar står vid staketet och tittar beundrande på och lär sig hur man ska göra. De som startade debatten ville att lilla Lisa och lille Olle och ridläraren skulle beundra mjuk och känslig ridning och vilja göra likadant hemma. Istället för att beundra den ridningen som de nu såg och vilja göra likadant hemma.

Det är ju också en fråga om vad man avser med tävlingsform. Är det graden av samling eller grundhållningen (nacken högst) som man syftar på. Nacken högst kan ju gälla för alla samlingsgrader, även i ett LC program kan nacken vara högst. En dressyrhäst behöver så klart variera samlingsgraden även på GP nivå, men nacken, den kan alltid vara högst utan det är särskilt jobbigt och/eller krävande för hästen, även i stretching och avslappning kan nacken vara högst, om man med det menar att det INTE ska vara 2-3 kotan (nosen in) som är högst.

Jag tänker att en tennisspelare nog allitd använder en specifik teknik när hen spelar tennis. Hen håller tex inte racketen på ett annat sätt på träning. Just för att tekniken och koordinationen på tävling så lätt blir fel om man övar på felaktig teknik på träning. Men sen kanske hen spelar fotboll, löptränar och styrketränar, utöver själva tennisspelande. Men när hen spelar tennis, då är jag övertygad om att hen är väldigt noga med att använda specifik "tennisteknik" alltid just för att muskelminnet annars lätt spelar en ett spratt, inget som man skulle vilja riskera på tävling.

Det där blir lite som att jämföra äpplen och päron. Men ska liknelsen halta mindre får man nog jämföra med att tennisspelaren inte värmer upp med det spel han sen använder i match. Man slår lite lätta bollar och maxbelastar inte i ytterlägen. Men fullföljer inte rörelser etc.
Precis som man inte lägger hästen i maxbelastnings-form.

I rundare form kan du få mer rygg än i öppnare form om man tänker framridningsform och inte GP-form.
Och rygg/buk/bäcken etc är inget man vill kompromissa med. Man vill dock inte be om för mkt på en gång där och låter hästen ha mindre öppen form för att bålen inte ska behöva ta i lika mycket för att hålla sig o-öppen, ursäkta norrländskan.

Bra inlägg men jag fattar inte ens att det ska behöva förklaras till den som frågade så jag börjar verkligen undra över kunskapsnivån..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka