Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter och tittar på hoppningen i OS nu och börjar fundera på varför det bara är dressyrfolk som får skit hur dom rider.
Här sitter alla och verkligen drar hästen i munnen genom hela banan. Hästen slår och slänger med huvudet. Sitter med armbågarna långt bakom kroppen.. Ska man börja skriva en artikel om det också?..

Är det ju verkligen inte. Var ju till och med fyra stycken som blev diskade pga. hur de hanterade sina hästar.
Att de sedan inte blir diskade från hela OS är också ett typsikt systemfel tycker jag.

@tuaphua det är sant iofs. Tycker bara det är dåligt att man "bara" talar illa om dressyrryttare när hoppryttarna rider minst lika dåligt.

Ska förtydliga också att jag är ingen sån som letar fel hos ryttare. Är faktiskt ganska trött på alla diskussioner om det.

Är det ju verkligen inte. Var ju till och med fyra stycken som blev diskade pga. hur de hanterade sina hästar.
Att de sedan inte blir diskade från hela OS är också ett typsikt systemfel tycker jag.

Jag hörde det också i ena kvalklassen. Dom sa att många hade blivit det pga sår efter sporrar också. Det skulle varit från alla tävlingar under OS tycker jag också. Hörde också att dom har någon slags gördel runt magen för att skydda från sporrarna på vissa hästar? Det borde ju inte vara tillåtet.. Då kan man ju sitta och gnaga hur mycket som helst.

Jag hörde det också i ena kvalklassen. Dom sa att många hade blivit det pga sår efter sporrar också. Det skulle varit från alla tävlingar under OS tycker jag också. Hörde också att dom har någon slags gördel runt magen för att skydda från sporrarna på vissa hästar? Det borde ju inte vara tillåtet.. Då kan man ju sitta och gnaga hur mycket som helst.
Har du provat hoppa OS banor?
Inte alltid man lyckas ha skänkeln still över hinder. Inte ens proffs. Hästarna är klippta.
Lätt hänt att ett konstigt språng gör att ryttaren gnuggar till med sporren. Det räcker om hästen är känslig.
Allt är inte medvetet hackande. Och balansen kan alla tappa.

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men det kan väl inte vara så att folk är så urbota dumma att de tycker att man ska värma upp sin häst i tävlingsform?? Det är klart det kommer se annorlunda ut på en framridningsbana än tävlingsbanan..

Har du provat hoppa OS banor?
Inte alltid man lyckas ha skänkeln still över hinder. Inte ens proffs. Hästarna är klippta.
Lätt hänt att ett konstigt språng gör att ryttaren gnuggar till med sporren. Det räcker om hästen är känslig.
Allt är inte medvetet hackande. Och balansen kan alla tappa.

Har försökt att vara "neutral" i diskussionen. jag antar alltså inte något så förstår inte varför du ska svara på ett sånt sätt. Vet att det är svårt. Jämför bara vad folk skriver om dressyrryttare.

Det kan vara lika svårt att sitta på en het dressyrhäst som en häst mot ett 150 hinder eller vad det är dom hoppar. Dressyrryttare kan också vara tvugna att ta lite för hårt i tygeln, ställa mer på ett håll eller säga till med skänklarna ibland..

Det är jag som författat artikeln i Aftonbladet angående Falsterbodressyren. Efter den stora uppmärksamheten kring artikeln frågade Aftonbladet mig om jag ville ställa upp på en kort debatt med någon representant för Svenska Ridsportförbundet i live webb-tv. Jag sa ja eftersom jag hade svårt att hitta ett vettigt argument för att inte ta chansen att säga min mening när nu chans gavs. Antingen floppar jag eller så innebär det kanske att en viktig fråga lyfts fram i ljuset till allmänt beskådande och startar en debatt. Jag är ingen auktoritet i hästvärlden. Jag rider dressyr på mina hästar men tävlar inte själv. Jag har dock följt dressyrsporten sedan tidigt 80-tal.
Här är en länk till klippet som sändes i morse 2 aug i Aftonbladet TV.
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/132356

Jag har en fråga till dig. Om du upplevde framridningen som djurplågeri - hur kom det sig då att du inte anmälde direkt? Hur kan man sitta och titta på djurplågeri, filma det och sedan åka hem och lägga ut det på nätet, istället för att direkt på plats agera för att hjälpa djuren? Om man verkligen upplever det man ser som djurplågeri, så kan jag för mitt liv inte förstå varför man inte agerar där och då. Om jag ser något som jag upplever som djurplågeri ute på gatan t ex, så agerar jag ju DIREKT, för att djuret inte ska fortsätta plågas. När jag kommer hem är det ju liksom för sent för just DET djuret, just då.

Har försökt att vara "neutral" i diskussionen. jag antar alltså inte något så förstår inte varför du ska svara på ett sånt sätt. Vet att det är svårt. Jämför bara vad folk skriver om dressyrryttare.

Det kan vara lika svårt att sitta på en het dressyrhäst som en häst mot ett 150 hinder eller vad det är dom hoppar. Dressyrryttare kan också vara tvugna att ta lite för hårt i tygeln, ställa mer på ett håll eller säga till med skänklarna ibland..
Fast vi pratar om en tävlingsgren där harmoni och samspel och LÄTTA hjälper ska vara ledstjärnan, det står ganska ingående beskrivet i tävlingsreglerna, hoppning har inga såna regler eller beskrivningar, dessutom pratar vi om eliten, dom som ska vara BÄST på detta med harmoni och lätthet, inte om lilla Lisa på ridskolehästen som är både skänkeldöd och stenhård i munnen. Såna problem som filmen visar borde inte existera på den nivån för så många ryttare samtidigt och mest hela tiden.

Jag har en fråga till dig. Om du upplevde framridningen som djurplågeri - hur kom det sig då att du inte anmälde direkt? Hur kan man sitta och titta på djurplågeri, filma det och sedan åka hem och lägga ut det på nätet, istället för att direkt på plats agera för att hjälpa djuren? Om man verkligen upplever det man ser som djurplågeri, så kan jag för mitt liv inte förstå varför man inte agerar där och då. Om jag ser något som jag upplever som djurplågeri ute på gatan t ex, så agerar jag ju DIREKT, för att djuret inte ska fortsätta plågas. När jag kommer hem är det ju liksom för sent för just DET djuret, just då.
Du har nog missuppfattat, den här diskussionen handlar inte om djurplågeri, även om det väl är gränsfall i vissa frekvenser på filmen och TS har inte heller skrivit om detta på det viset. Utan det det handlar om är: ÄR detta dressyr så som vi förväntar oss? Med lätta hjälper och harmoni och samspel mellan häst och ryttare eller är det cirkus där alla medel är tillåtna? Vad tycker du?

Senast ändrad:
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men det kan väl inte vara så att folk är så urbota dumma att de tycker att man ska värma upp sin häst i tävlingsform?? Det är klart det kommer se annorlunda ut på en framridningsbana än tävlingsbanan..
Annorlunda kanske i viss mån men inte tvärt emot grundprinciperna för denna tävlingsform,

@tuaphua det är sant iofs. Tycker bara det är dåligt att man "bara" talar illa om dressyrryttare när hoppryttarna rider minst lika dåligt.

Ska förtydliga också att jag är ingen sån som letar fel hos ryttare. Är faktiskt ganska trött på alla diskussioner om det.
I den här debatten letar vi inte fel hos enskilda ryttare utan försöker påvisa att det råder systemfel, vilket leder till att majoriteten av ryttarna kommer allt längre ifrån det som är själva grunden för dressyr, harmoni och samspel och lätthet. Ansvaret för detta är delat mellan tävlingsorganisationerna, domare, tränare, enskilda ryttare och den allmänhet som antingen kan gilla eller ogilla det som pågår. Därför är diskussionen viktig. Den är ett starkt påtryckningsmedel som kan förändra.

Fast nu underskattar du nog dressyrpubliken lite.. det märktes ju tydligt när dom var med och dömde via någon app eller vad det var!

Nä jag säger bara att det har visats filmer och bilder i åratal utan att något alls har hänt och då får man väl bli lite smartare kanske? Det är ju bara idiotiskt att försöka upprepa samma sak varje gång och förvänta sig ett annat resultat!

Jag undrar ju då om man verkligen VILL göra någon skillnad egentligen.. eller om agendan är en annan!
Fast anmärkningar har ju gjorts och ryttare har granskats men då har det ju varit såååå synd om individen som riskerat hela sin karriär med stora konsekvenser för individen som ju egentligen inte är värre än många andra. Och inte har det blivit någon förändring heller just på grund av systemfelet. Det inte heller rättvist att bara någon/några enstaka ska stå i skamvrån när det egentligen är så utbrett.

Och det är nog DET som är agendan. Att skapa opinion så vi får till en systemändring. Så att det blir nödvändigt för ryttarna att följa grundprinciperna och det blir mer rättvist (belönande) för dem ur konkurrenssynpunkt att göra det.

Har försökt att vara "neutral" i diskussionen. jag antar alltså inte något så förstår inte varför du ska svara på ett sånt sätt. Vet att det är svårt. Jämför bara vad folk skriver om dressyrryttare

Jag menar att själva produkten du nämnde inte handlar om att kunna gnaga med sporrarna hur mycket som helst.
Vill inte "trycka till dig" så jag ber om ursäkt om det blev så!

Sen förekommer skit i alla ridsportgrenar och det hjälper ju inte att bara peka på andra. Att som dressyr människa säga "ja men kolla på hoppryttarna och skäll på dom lite oxå " för ju inte hästsporten framåt direkt.

Tycker överlag det är en viktig sak att diskutera- hur bemöter man de som tycker hästsport är djurplågeri?

Fast vi pratar om en tävlingsgren där harmoni och samspel och LÄTTA hjälper ska vara ledstjärnan, det står ganska ingående beskrivet i tävlingsreglerna, hoppning har inga såna regler eller beskrivningar, dessutom pratar vi om eliten, dom som ska vara BÄST på detta med harmoni och lätthet, inte om lilla Lisa på ridskolehästen som är både skänkeldöd och stenhård i munnen. Såna problem som filmen visar borde inte existera på den nivån för så många ryttare samtidigt och mest hela tiden.
Instämmer med att Sveriges främsta dressyrryttare inte borde ha sådana problem på en framridning. Men det är väl minst lika synd om lilla Lisas ridskoleponny? För hur blev den annars stenhård i munnen och skänkeldöv, om inte av dålig och okänslig ridning??

Sen vet vi väl alla här att en spänd och het häst är svår att rida lugnt och harmoniskt hela tiden.
Har inte sett filmen utan bara bilderna och det är ju ögonblick av träningen. Så vet inte hur hästarna var där. Men håller med om att hästar på den nivån ska man inte behöva jobba på det sättet på tävling. Det får man isåfall göra hemma där det inte finns kameror.

Instämmer med att Sveriges främsta dressyrryttare inte borde ha sådana problem på en framridning. Men det är väl minst lika synd om lilla Lisas ridskoleponny? För hur blev den annars stenhård i munnen och skänkeldöv, om inte av dålig och okänslig ridning??
Nu handlade ju inte debatten om just det, det är många hästar det är synd om, har även själv en del att stå till svars för i det avseendet.

Det det handlar om är väl att man strävar efter att bli bättre, göra mindre skada och skapa mer samspel och förtroende, inte att man ska fortsätta "banka och dra" ändå upp på toppen och att vi accepterar det som "normalt". Vad får då lilla Lisa för förebild? Hur ska hon då nånsin bli bättre eller ens förstå att hon behöver bli det?

• Gilla
Reactions: Ray
Fast anmärkningar har ju gjorts och ryttare har granskats men då har det ju varit såååå synd om individen som riskerat hela sin karriär med stora konsekvenser för individen som ju egentligen inte är värre än många andra. Och inte har det blivit någon förändring heller just på grund av systemfelet. Det inte heller rättvist att bara någon/några enstaka ska stå i skamvrån när det egentligen är så utbrett.

Och det är nog DET som är agendan. Att skapa opinion så vi får till en systemändring. Så att det blir nödvändigt för ryttarna att följa grundprinciperna och det blir mer rättvist (belönande) för dem ur konkurrenssynpunkt att göra det.

Fast nä

Problemet har varit tillvägagångssättet dvs att det har lagts ut bilder och filmer. Ingen har sagt till. Den vägen fungerade inte då och kommer inte fungera nu. Det skapar bara taggar utåt från etablissemanget!

Fast nä

Problemet har varit tillvägagångssättet dvs att det har lagts ut bilder och filmer. Ingen har sagt till. Den vägen fungerade inte då och kommer inte fungera nu. Det skapar bara taggar utåt från etablissemanget!
Jo, här har vi två kända exempel, båda har lett till utredning (så nån måste ju ha anmält) men har det lett till nån förändring?

Nej det är bara en stark opinion som kan skapa förändring på sikt och då måste informationen ut till allmänheten, det är det enda säkra sättet, eftersom det ju egentligen inte handlar om enskilda individer utan om ett omfattande systemfel. Man kan liksom inte anmäla 5-6 st samtidigt och tro att man ska få nåt gehör.

http://www.eurodressage.com/equestr...-under-fire-after-publication-training-photos

http://www.eurodressage.com/equestrian/2010/01/27/patrik-kittel-exonerated-fei-blue-tongue-scandal

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka