Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sagt till 2 holländska ryttare som behandlat sina hästar illa, varav gång nr 2 hade tog jag med tävlingsveterinären. Men jag kanske skulle filmat och lagt upp på nätet istället för det hade ju hjälpt hästarna... Den ena ryttaren stängdes av från hela tävlingen.

Nu fanns inget nät på den tiden på det sättet , 11 år sedan! Kanske har folk blivit fegare med att nätet och sociala medier har utvecklats.
Var det dressyrtävling då? På vilken nivå?

Om det var så enkelt som att det är bara att säga till på plats, tror du verkligen att vi skulle ha dom här problemen då? Med tanke på debatten och alla "motståndare" till den här "fulridningen" så är det nog så att många har "sagt till" men det får ingen eller mycket liten effekt.

Jag tror att acceptansen för denna "fulridning" har blivit så stor bland etablissemanget att man bara viftar bort alla "tillsägare" med att dom är djurättsaktivister och/eller bakomlod-rollkur motståndare som ser djurplågeri överallt...

Vadå blev skrämd? och filmen är inte borta, här är den, sekvensen börjar c:a 8 sekunder in i filmen. JÅ har lagt in ytterligare en film, inte tagit bort eller ändrat något...

HUR lugnade hon sin häst? Såg det trevligt ut? Harmoniskt och för att hjälpa hästen? Inget dragande/hållande och gnidande med skänklar samtidigt? Nej nej.

Vart tog dressyrens grundprinciper vägen? Det är när det uppstår problem som man ser hur väl grundutbildad enligt dessa principer hästen i verkligheten är...
Glömde visst lägga in länken ... :p

Nosen något bakom lod på en häst som i övrigt jobbar rätt är ett ganska litet fel. Hästen kan hamna bakom lod av flera olika anledningar, ...
En häst med nosen bakom lod jobbar inte rätt på något sätt. Nosen bakom lod visar att annat inte är som det ska.

Den välridna hästen "hamnar" inte bakom lod. Det är någon av de ryttare som ridit/utbildat hästen som lärt den att det är ett önskat beteende/ rörelsemönster.

Nej, det är MM som har randig tröja, och som du kan läsa tidigare i tråden så tycker "alla" att hon rider hårt på filmen.

CHB är hon i rosa tröja som sitter utan spö eller sporrar och på tränsbett på en uppenbarligen mycket rädd/spänd häst som nästan exploderar. CHB försöker få den att i princip inte skena iväg. Det är uppenbarligen inte ett scenario som hon är ute efter och inte en ridning som ligger i linje med hur hon tränar sina hästar, utan bara ett sätt för henne att lösa en krissituation. Därför tycker folk att det är taskigt att hon hängs ut.
CHB kanske skulle stannat hemma och övat mera så att hon klarar sin häst utan att bli så rädd och spänd så att det smittar av sig på hästen. Eller köpt en lättare häst ... Det är väl ingen som tvingar henne att vara där.

Skribenten kunde faktiskt anmält både ryttare till DIN och även Stewarden, då hade vi verkligen fått se vad ridsportförbundet tyckte om saken, ja, då förstås skulle skribenten ha varit tvungen på plats göra en anmälan till Stewarden och Stewarden skulle på plats igonrerat den anmälande skribenten- men något sådant har inte skett utan skribenten har valt lägga ut film med dels oskyldiga, dels film på reapeat på Facebook och gnälla där.Allt för att för egen del få många som går in på sin facebookssida och kommenterar- många läsare- det är sannerligen inte seriöst.
Lite likt en del av de bloggerskor som vill bli stora och vill ha följare och som därför hittar på delar av sitt liv för att göra sig mer intressanta och få fler följare.
Varför anmälde ingen av de tränare som var på plats till stewarden?
Varför anmälde ingen av de ryttare som var där och tittade?
Varför anmälde ingen av de övriga funktionärer som fanns på plats?
Förmodligen för att de anser ridningen vara helt ok. Eller för att de inte vill störa sig med någon (vänskapskorruption). Oavsett vilket är det är inte bara oseriöst utan ... hittar inte ord.

Fast varför tror du JÅ besökte Falsterbo egentligen? Varför åker man och tittar på något som man uppenbart avskyr? Har du sett hennes omslagsbild på fb? Då förstår man att det inte är en som åkte till Falsterbo för att njuta av dressyr!

13882292_10154526445349925_9090620746006422740_n.jpg

Givetvis åkte man dit för att planera att filma, men det tycker inte jag spelar någon roll , dvs om man är där enbart för att filma. Vad som spelar roll är att det bara uppfattas som gnäll av etablissemanget eftersom det läggs upp i efterhand och ingen sa till på plats, vilket är synd!
Vad hade hänt om JÅ bara sagt till stewarden? I bästa fall hade denne sagt/gjort något åt ett/flera ekipage på banan. Men det hade inte blivit den debatt som det nu blev. Jag är övertygad om att JÅs agerande får större betydelse för fler hästar nu än om hon bara sagt till steward/ryttare.
Jag är inte lika övertygad som du att etablissemanget i längden kan vifta bort protesterna som gnäll.

Jo det har hon gjort, synd att du inte hann o se CHB när hon utan sporrar och med träns lugnade sin häst som blev skrämd och då blev utlagd som djurplågare.
Ah, jag såg nog inte enskilda ryttare utan mer av en samlad bild. Jag såg inga djurplågare utan mer, ojoj det där är inte mitt mål med ridningen.
Jo det har hon gjort, synd att du inte hann o se CHB när hon utan sporrar och med träns lugnade sin häst som blev skrämd och då blev utlagd som djurplågare.
Jag har ju sett henne i Ryttareliten ;) (positivt intryck) dessutom märkte jag inte ut någon som djurplågare i mitt huvud, det ska mer till än en rädd häst för det. Det var en helhetsbild som jag tror folk reagerade på mest, inte individer.

Det såg bara inte så trevligt och harmoniskt ut (tyckte jag och tydligen andra) som samlingsbild. Och då tänker man kanske inte -Åååh så skulle jag vilja kunna rida! utan mer Ojdå oj, ojojoj, jisses, här är jag inte avundsjuk på varken hästar eller ryttare, tur att min ridlärare lär ut någonting annat. Ska det verkligen se ut så när de bästa rider, jag tar nog inte min son hit och visar det här som bra exempel.

Sedan är ju reaktionen från vänner som inte ridit eller sett tävling på tio år men var hängivna tidigare häpen, storögd chock, de har aldrig sett något liknande som det sammanlagda intrycket av filmen. Inte enskilda ryttare utan -sammanlagt intryck. Så ens ögon har ändå vants vid bilderna.

Ah, jag såg nog inte enskilda ryttare utan mer av en samlad bild. Jag såg inga djurplågare utan mer, ojoj det där är inte mitt mål med ridningen.

Jag har ju sett henne i Ryttareliten ;) (positivt intryck) dessutom märkte jag inte ut någon som djurplågare i mitt huvud, det ska mer till än en rädd häst för det. Det var en helhetsbild som jag tror folk reagerade på mest, inte individer.

Det såg bara inte så trevligt och harmoniskt ut (tyckte jag och tydligen andra) som samlingsbild. Och då tänker man kanske inte -Åååh så skulle jag vilja kunna rida! utan mer Ojdå oj, ojojoj, jisses, här är jag inte avundsjuk på varken hästar eller ryttare, tur att min ridlärare lär ut någonting annat. Ska det verkligen se ut så när de bästa rider, jag tar nog inte min son hit och visar det här som bra exempel.

Sedan är ju reaktionen från vänner som inte ridit eller sett tävling på tio år men var hängivna tidigare häpen, storögd chock, de har aldrig sett något liknande som det sammanlagda intrycket av filmen. Inte enskilda ryttare utan -sammanlagt intryck. Så ens ögon har ändå vants vid bilderna.
Nej, jag uppfattar det inte heller som att det är enskilda ryttare som hängs ut, snarare är det tack vare vissa bukefalisters önskan att "försvara" som blickarna dras till enskilda ryttare. Det handlar inte bara om "djurplågeri" utan om frågan, vart är dressyren på väg?...vad håller dom på med?...för så där vill då inte heller jag rida...tur jag har tränare/mentorer som aldrig skulle acceptera något dylikt...

Skribenten kunde faktiskt anmält både ryttare till DIN och även Stewarden, då hade vi verkligen fått se vad ridsportförbundet tyckte om saken, ja, då förstås skulle skribenten ha varit tvungen på plats göra en anmälan till Stewarden och Stewarden skulle på plats igonrerat den anmälande skribenten- men något sådant har inte skett utan skribenten har valt lägga ut film med dels oskyldiga, dels film på reapeat på Facebook och gnälla där.Allt för att för egen del få många som går in på sin facebookssida och kommenterar- många läsare- det är sannerligen inte seriöst.
Lite likt en del av de bloggerskor som vill bli stora och vill ha följare och som därför hittar på delar av sitt liv för att göra sig mer intressanta och få fler följare.
Jo det låter intressant. Kul om någon gjorde det, filmade, sa till steward, väntade på svar och eventuellt anmälde. (Fast är det verkligen anmälningsbart egentligen? Speciellt om ingen (tidning) vet att man anmält. Tvekar, jag tror de ligger innanför gränsen för tillsägelse enligt FEI regler, de är väl ganska generösa? men utanför trevlig och harmonisk ridning.)

• Gilla
Reactions: Ray
Vad hade hänt om JÅ bara sagt till stewarden? I bästa fall hade denne sagt/gjort något åt ett/flera ekipage på banan. Men det hade inte blivit den debatt som det nu blev. Jag är övertygad om att JÅs agerande får större betydelse för fler hästar nu än om hon bara sagt till steward/ryttare.
Jag är inte lika övertygad som du att etablissemanget i längden kan vifta bort protesterna som gnäll.

Inte om FLER säger till, men du kan ge dig fan på att dom viftar bort det som gnäll om det bara läggs ut filmer och ingen djävel säger till på plats!
Uppenbarligen har FEI lite mer tolerans än gemene man , det har vi märkt bara nu under tex OS hoppningen där folk blir diskade för blodsregeln men ändå får fortsätta tävla vidare.. Men tro Pelle att inget kommer ändras om inte gemene man dvs publiken dvs de som BETALAR för att titta på tävlingen säger till att detta inte är ok! Detta vill vi inte se och detta vill vi inte betala för! Nu pratar jag om fulridning!

Senast ändrad:
Var det dressyrtävling då? På vilken nivå?

Om det var så enkelt som att det är bara att säga till på plats, tror du verkligen att vi skulle ha dom här problemen då? Med tanke på debatten och alla "motståndare" till den här "fulridningen" så är det nog så att många har "sagt till" men det får ingen eller mycket liten effekt.

Jag tror att acceptansen för denna "fulridning" har blivit så stor bland etablissemanget att man bara viftar bort alla "tillsägare" med att dom är djurättsaktivister och/eller bakomlod-rollkur motståndare som ser djurplågeri överallt...

Det var på en internationell svår fälttävlan i Belgien, respektive Tyskland

Om ingen säger till lär det väl knappast ändras?

CHB kanske skulle stannat hemma och övat mera så att hon klarar sin häst utan att bli så rädd och spänd så att det smittar av sig på hästen. Eller köpt en lättare häst ... Det är väl ingen som tvingar henne att vara där.

Fast det är ju sådana här uttalanden som gör att du och ni med samma agenda skjuter er själva i foten och därför aldrig kommer tas på allvar. Fattar du inte det?

Varför anmälde ingen av de tränare som var på plats till stewarden?
Varför anmälde ingen av de ryttare som var där och tittade?
Varför anmälde ingen av de övriga funktionärer som fanns på plats?
Förmodligen för att de anser ridningen vara helt ok. Eller för att de inte vill störa sig med någon (vänskapskorruption). Oavsett vilket är det är inte bara oseriöst utan ... hittar inte ord.

Bortförklara inte skribentens ansvar.
Går man ut i sociala medier och menar det man filmat är djurplågeri, då är det väldigt dålig stil o inte anmäla.
Sedan var ju varken du eller jag där, ingen av oss har någon aning om hur mkt fulridning det var, kanske inte ens skribenten egentligen tyckte det var ide o anmäla?

HUR lugnade hon sin häst? Såg det trevligt ut? Harmoniskt och för att hjälpa hästen? Inget dragande/hållande och gnidande med skänklar samtidigt? Nej nej.

Vart tog dressyrens grundprinciper vägen? Det är när det uppstår problem som man ser hur väl grundutbildad enligt dessa principer hästen i verkligheten är...

Du talar om CHB nu.
Jag har inga problem att förstå varför hon rider som hon gör där när hästen blev skrämd. Hon lättar för att den ska gå fram , tar förhållningar för det inte ska bli för mkt och driver lite när den tänker uppåt.

Och ser man inte att det är en ryttare utan sporrar och med träns försöker göra det bästa av en klurig situation, och inte ens kan förstå att en sådan situation kan uppstå utan att som vanligt börja sätta dig själv på höga hästar genom att för alla berätta att hästen minsann inte är grundutbildad införstått " det skulle aldrig hända mig" , precis samma inställning som du haft med formen , ja det är också en anledning till att du inte tas på allvar- man kan liksom inte gnälla om allt.

Och om du tittar igen på filmen så löser hon problemet, det skymtar förbi, det är bara det att skribenten inte varit intresserad av at zooma in det och du är inte intresserad av att se det.

. Och filmen ÄR det viktigaste verktyget i debatten, det som ingen kan bortse ifrån.?

Du är lite sent ute, jag skrev tidigt att man absolut ska filma- ett viktigt bevis- men herregud, använd filmen till en anmälan. Fegt att inte våga anmäla,men det fanns väl inget intresse för det.

För det är ju DRESSYR man håller på med (eller borde vara) även på framridningsbanorna väl? Man kan inte hålla på och skylla på att "det är träning" och "TR beskriver målen, det ultimata", för dressyrens grundprinciper gäller ju även på träning? ELLER? Är det bara i själva tävlingsmomentet men rider dressyr?

Det är väl ingen som skyllt på att det är framridning vad gäller de ryttare/ den ryttare som fulrider?, alla är väl ense om att det ser väldigt illa ut och borde anmälts?
Det vi inte är överens om är att formen på framridningen inte behöver vara " nacke upp och nos fram".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka