Jag tror du missat att jag pratar i hypoteser och resonemang inte anklagelser. Här nedan gör jag det igen.
(Jag har inte sett dressyr eller hängt utanför en framridningsbana sedan 80-talet
den ger mig inte hisnande känsla längre. Jag har också skrivit att jag inte rider dressyr (alltså utom på ridskola och kurser ibland). Så jag bygger mina resonemang på vad ni andra skrivit
)
*Så du skrev i ett inlägg att man måste träna upp tränarna till att behandla hästarna schysst. Som lösning på framridningsproblemet. När jag skrev att man måste ändra domarna och FEIs syn på saken.
Här har jag uppfattat det som att du tycker framridningen var ett problem. (Jag tycker det, men det spelar ingen roll här för jag kan inte dressyr.)
*Då skrev jag att om man tränade upp tränarna (tydligen var de inte bra? eftersom de behövde tränas) till att behandla hästarna schysst, men inte domarna så skulle ryttarna bara välja tränare som gav det domarna ville se för att kunna vinna.
*Då skrev du att för att vinna ska man välja en tränare som tränar hästen enligt TR.
*Jaha sa jag, dessa ryttare vinner, de har uppenbarligen då tränare som tränar enligt TR. Då ser jag inget problem. De har bra tränare eftersom de vinner (uppenbarligen, de är Sveriges bästa ryttare), tränarna står på framridningen och tycker framridningen är bra, de till och med vägleder framridningen.
Jag försökte visa på en logisk lucka i ditt resonemang
-man borde träna tränarna
-man vinner om man har en tränare som tränar enligt TR.
Tävlingsbanan har jag inte nämnt utom för att kommentera nosar bakom lod (men jag hade fel, det ger bara utslag vid allra högsta poäng, kanske).
Tränarna står vid både tävlingsbanan och framridningsbanan. De tycker att den här framridningen krävs för att man ska vinna. Så då har vi kommit till den springande punkten, hästarna vinner på grund av den här framridningen? Inte trots den?
Så jag fick intrycket att man kan vinna genom att träna sin häst (bla på framridningsbanan) på ett, enligt flera här, ojuste sätt. Medan erfarna ryttare, tränare, domare (fast just nu lediga), stewards, ledare inom ridsportförbundet ser på. För några av dessa måste ju rimligen ibland vara vid en framridningsbana. Om inte annat för att rida på en häst eller träna en ryttare. Men ingen ridprofil som rider fram, tränare som står bredvid, steward, domare, chefsveterinär osv reagerar om det inte kommer på film i Aftonbladet. Då kan det inte vara enskilda ryttare, det måste vara kultur.
Förutsatt att det är fulridning naturligtvis. Det kanske inte är det, det är kanske vackert.