Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag trodde nog också, men jag kan ha trott fel. Att domare och tränare tas ur samma sjö så att säga. De är inte från Venus och från Mars utan har liknande blick för skönhet och liknande mål. Ibland är väl en domare tränare och ibland är en tränare domare? Eller i alla fall, ibland har en domare varit tränare och ibland har en tränare varit domare. På alla nivåer borde det ha kunnat vara så, varifrån får man annars domarna om de inte varit ryttare eller tränare eller ridlärare och anses bra.

Vill man vinna måste man ha en tränare som tränar till det som domaren vill se. (Om man övertygar tränarna till att ridning ska se annorlunda ut så kommer de bara inte att bli anlitade av folk som vill vinna.)

Att få döma högsta högsta är ofta väldigt mycket politik oavsett om det är dressyr, hundar etc.
Man måste vara villig att fjäska för rätt person och tycka som de gör.
Man blir ju invald av redan sittande.
Så där tror inte jag det blir någon större ändring i hur man dömer om inte det sätts press utifrån.

Sen ang tränare så vet man som tränare hur det ska se ut på banan.
Sen behöver det inte betyda att man träningsrider så. Man lär sina elever träningsridning som bygger,stärker gymnasticerar och allmänt GER hästen något. Sen lär man in uppvisningsridning/tävlingsridning. Den är inte gynnsam för hästen eller utvecklingen i utbildning. Men för att plocka poäng måste du rida så på tävling.
Rider man annat på träning håller hästarna för tävlingsridningen då det krävs.

Att få döma högsta högsta är ofta väldigt mycket politik oavsett om det är dressyr, hundar etc.
Man måste vara villig att fjäska för rätt person och tycka som de gör.
Man blir ju invald av redan sittande.
Så där tror inte jag det blir någon större ändring i hur man dömer om inte det sätts press utifrån.

Sen ang tränare så vet man som tränare hur det ska se ut på banan.
Sen behöver det inte betyda att man träningsrider så. Man lär sina elever träningsridning som bygger,stärker gymnasticerar och allmänt GER hästen något. Sen lär man in uppvisningsridning/tävlingsridning. Den är inte gynnsam för hästen eller utvecklingen i utbildning. Men för att plocka poäng måste du rida så på tävling.
Rider man annat på träning håller hästarna för tävlingsridningen då det krävs.
Mjo det var det jag tänkte, dvs om man tycker att det är ett problem så är nog inte tränarna eller ryttarna ens mål utan folkopinionen och media och att påverka FEI.

(Sedan kunde man ju önska att tävlingsridningen var hållbar, eftersom det känns som att det var det som var meningen från början, en lydig, hållbar och trevlig häst i en för hästen gynnsam och utvecklande form. Men jag erkänner att jag själv inte har den blekaste aning om huruvida tävlingsdressyrens tävlingsform är gynnsam för hästen eller ej.)

Klara av, stressmässigt, enligt FEI att någon kom fram och satte in ett instrument under nosgrimman. Det var argumentet jag läste på Hippson eller var det var.

Oj. Det var ju bland det dummaste jag hört. Är väldigt dåligt insatt i diverse regler och så, men då får man alltså rida hästen i diverse överböjda former (max 10 min som jag förstått) utan att hästen tar skada, men att kontrollera att utrustning sitter korrekt blir för stort stresspåslag för hästen :confused:
Låter som en mycket dålig ursäkt för att slippa kontrollera detta och ändå "gjort vad man kan" iom att man har en regel.

Klara av, stressmässigt, enligt FEI att någon kom fram och satte in ett instrument under nosgrimman. Det var argumentet jag läste på Hippson eller var det var.

jag läste att man inte använde instrumentet för att resultatet inte var riktigt tillförlitligt utan varierade beroende på vem som använde det osv. Se här

Annars ett himla smart verktyg, smart utformning och så som man säkert skulle kunna utveckla.

Jo jag vet ju faktiskt inte, jag läste ett argument i en tidning. Det kanske fanns andra mer rimliga argument.

jag läste att man inte använde instrumentet för att resultatet inte var riktigt tillförlitligt utan varierade beroende på vem som använde det osv. Se här

Annars ett himla smart verktyg, smart utformning och så som man säkert skulle kunna utveckla.

Jättebra att det fått dem att kontrollera nosgrimmor mer. Jättetråkigt att de inte verkade fungera i praktiken. Dock tycker jag argumentet för att inte använda det låter lite tunnt. Gör man koll utan verktyg blir det ju lika varierande resultat. Då har man ju inget mer än stewardens ögonmått/tycke

Det enklaste vore ju att ta bort nosgrimmor helt. Då slipper man problemet! :idea:

Dålig ursäkt! Nu hörde jag till och med att de ändrat i tr till endast én finger! :banghead:

Så går det när de som sitter på kappsäcken är de samma som de som ska skydda hästarna mot våld. Allt handlar om pengar och politik, ingen bryr sig om att hästarna far illa.

Att ryttaren av en häst som dagen innan haft hög feber och fått intravenös vätska i 9 timmar och har en historia av hjärtproblem, ens överväger att starta honom i den tuffaste tävlingen som finns, och dessutom får klarsignal av veterinär och fei är helt sinnessjukt och en skandal! Var finns djurskyddet?? :mad::cry:
Hur många av er skulle drömma om att utsätta era hästar för en enorm påfrestning dagen efter att de haft 40 i feber och varit jättesjuka? Ingen hoppas jag!
Då älskar man verkligen inte sin häst, enbart det hästen kan ge en. Det har hon ju iofs bevisat år efter år med sina grymma träningsmetoder men detta var verkligen spiken i kistan. Hjälper inte hur många krokodiltårar hon gråter i media. Hästen skulle aldrig ha tillåtits att starta.

Det finns alltid överdomare, stewards som man kan och ska säga till när man ser att en häst far illa. Det är mycket mer effektivt än att filma, tiga och sedan lägga ut på nätet.

Jag tycker det överhuvudtaget har blivit en otäck utveckling där folk filmar allt möjligt för att lägga ut som "häftiga" filmer på nätet - istället för att själva hjälpa till, oavsett om det är människa eller djur som far illa.
Och då är det jättebra att ha filmat det man sett så att det finns bevis.

Och när steward inte vågar säga till för att de inte vill reta upp de som ger dem jobb och domarna inte bryr sig för de är bundis med eliten och är själva det största problemet i historien så kan man lägga upp det på nätet och diskutera.

Det är inte någons privata badrum som filmas. Det är öppna tävlingar. Det är inget privatliv som kränks.

Och när steward inte vågar säga till för att de inte vill reta upp de som ger dem jobb och domarna inte bryr sig för de är bundis med eliten och är själva det största problemet i historien så kan man lägga upp det på nätet och diskutera.

.

Vad menar du domarna skulle gjort då?, de sitter ju o dömer.

Ok, det var jag övertygad om att de tyckte, dvs att det ser väldigt bra ut på framridningen. Också att de tycker att det ser mycket bra ut på själva tävlingsbanan om nosen är lätt bakom lod, alternativt att de betraktar det som neutralt snarare än negativt .

Låter konstigt om domarna aldrig i sitt liv sett en framridningsbana samtidigt som väldigt många framridningsbanor ser ut sådär. Jag trodde domarna var domare en tävling men arbetade med annat också, till exempel hästar, eller i alla fall hade ett intresse av hästar och dressyr. Dvs därmed ibland dömer en klass eller tre och då inte har tid att se framridningen, men en annan tävling eller en annan klass går runt och njuter av dressyren de ser. Att då ibland en vanlig domare är helt vanlig publik på en framridningsbana. De bara måste veta hur det ser ut. De måste ju tycka att det ser mycket bra ut om de inte reagerar ett dugg, annars kunde de säga till stewarden. Stewarden skulle definitivt lyssna på någon som brukar döma dressyr på den nivån, till skillnad från någon valfri tant eller unge som försöker springa efter upptagna ryttare och "gnälla" (Som att komma till chefsveterinären på en galoppbana och klaga över att hästarna springer snabbt- eh jo vi vet...) (självklart har jag inget emot galopp, det var ett exempel på vad folk skulle kunna tycka).

Dvs förenklat, om de inte gillade ridningen på framridningsbanan så skulle de nog då och då ta en lov förbi för att kontrollera när de inte själva dömer en klass och säga till stewarden. Överdomaren måste också rimligen veta och antingen uppskatta eller medvetet låta bli att se.

Det skulle vara mindre bra om domare också skulle ta med framridningen när de gör bedömningen av det som sker inne på tävlingsbanan. Bedömningen ska vara opartisk och spegla det som sker inne på tävlingsbanan och inget annat. Det krävs fokusering och koncentration på det som sker inne på banan. Om någon domare får tid att gå runt framridningsbanan så hoppas och tror jag verkligen att de säger till om något "fult" pågår. Och jag hoppas att överdomare spenderar mer tid vid framridningsbanan än att titta på tävlingen, prata med bekanta osv osv.

Att hästen har nosen lite bakom lod innebär inte per automatik att den arbetar fel. Däremot finns det många hästar som har nosen framför lod men som är helt i avsaknad av eftergift och lösgjordhet.

Jag trodde nog också, men jag kan ha trott fel. Att domare och tränare tas ur samma sjö så att säga. De är inte från Venus och från Mars utan har liknande blick för skönhet och liknande mål. Ibland är väl en domare tränare och ibland är en tränare domare? Eller i alla fall, ibland har en domare varit tränare och ibland har en tränare varit domare. På alla nivåer borde det ha kunnat vara så, varifrån får man annars domarna om de inte varit ryttare eller tränare eller ridlärare och anses bra.

Vill man vinna måste man ha en tränare som tränar till det som domaren vill se. (Om man övertygar tränarna till att ridning ska se annorlunda ut så kommer de bara inte att bli anlitade av folk som vill vinna.)

Om man vill vinna så ser man till att rida för en tränare som utbildar i god ridning enligt den ridlära som TR är baserad på.

Och då är det jättebra att ha filmat det man sett så att det finns bevis.

Det är inte någons privata badrum som filmas. Det är öppna tävlingar. Det är inget privatliv som kränks.

Det är betydligt vanligare och poppis att lägga upp filmerna på nätet, istället för att använda dem när man säger till en steward/överdomare. Förvånansvärt få verkar våga säga till, det är rent ut sagt bedrövligt och fegt. Gör man på det viset så har man lika stor del i "fulridningen" som ryttaren.

Det skulle vara mindre bra om domare också skulle ta med framridningen när de gör bedömningen av det som sker inne på tävlingsbanan. Bedömningen ska vara opartisk och spegla det som sker inne på tävlingsbanan och inget annat. Det krävs fokusering och koncentration på det som sker inne på banan. Om någon domare får tid att gå runt framridningsbanan så hoppas och tror jag verkligen att de säger till om något "fult" pågår. Och jag hoppas att överdomare spenderar mer tid vid framridningsbanan än att titta på tävlingen, prata med bekanta osv osv.

Att hästen har nosen lite bakom lod innebär inte per automatik att den arbetar fel. Däremot finns det många hästar som har nosen framför lod men som är helt i avsaknad av eftergift och lösgjordhet.
Jag skrev -när de inte dömer en klass. (när de dömer sitter de rimligen och tittar på tävlingsbanan)
Om du tänker dig att överdomare brukar vara vid framridningsbanan ibland så är det rimligen som jag säger, de vet och tycker det ser bra ut.

Nosen lite bakom lod stora delar av uppvisningen är inte enligt TR så då spelar det väl ingen roll om den inte arbetar fel. Då får de ändra TR eller?

Om man vill vinna så ser man till att rida för en tränare som utbildar i god ridning enligt den ridlära som TR är baserad på.
Ok! då har dressyren ju inget problem, varken med tränare eller domare eller framridningsbanan.

De som vinner har tränat för bra tränare enligt TR, domare kollar framridningsbanan och tycker det ser bra ut, stewards kontrollerar nosgrimman regelbundet så de sitter bra. Filmen är vacker ridning, inte fulridning, det måste den vara eftersom de som vinner har tränat för bra tränare enligt TR.

Det är betydligt vanligare och poppis att lägga upp filmerna på nätet, istället för att använda dem när man säger till en steward/överdomare. Förvånansvärt få verkar våga säga till, det är rent ut sagt bedrövligt och fegt. Gör man på det viset så har man lika stor del i "fulridningen" som ryttaren.
Men det är ju inte fulridning? Det är sveriges bästa ryttare som visar hur man ska göra. Då blir debattartikeln plötsligt väldigt relevant. Det är en person som frågar ridsportförbundet om deras syn på dressyren, varför ridsportförbundet tycker att man ska rida såhär. Inte någon som kommenterar enskilda ryttare.

Senast ändrad:
Nosen lite bakom lod stora delar av uppvisningen är inte enligt TR så då spelar det väl ingen roll om den inte arbetar fel. Då får de ändra TR eller?

TR beskriver det önskade optimala, alltså 10-10,4 poängen. Att så många inte fattar det förstår jag inte.

Just där borde de ändra TR, eller då lägga till en förklaring." tänk på innan ni läser att det beskrivna här är det önskade optimala och att poäng delas ut ändå, även om inte allt är efter det önskade optimala".

Det är en person som frågar ridsportförbundet om deras syn på dressyren, varför ridsportförbundet tycker att man ska rida såhär. Inte någon som kommenterar enskilda ryttare.

Klart att enskilda ryttare blivit kommenterade som djurplågare när filmen visas och skribenten skriver att det som är på filmen är djurplågeri. Som CHB.
Vilka på ridsportförbundet tycker att man ska rida såhär?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka