Jag trodde nog också, men jag kan ha trott fel. Att domare och tränare tas ur samma sjö så att säga. De är inte från Venus och från Mars utan har liknande blick för skönhet och liknande mål. Ibland är väl en domare tränare och ibland är en tränare domare? Eller i alla fall, ibland har en domare varit tränare och ibland har en tränare varit domare. På alla nivåer borde det ha kunnat vara så, varifrån får man annars domarna om de inte varit ryttare eller tränare eller ridlärare och anses bra.
Vill man vinna måste man ha en tränare som tränar till det som domaren vill se. (Om man övertygar tränarna till att ridning ska se annorlunda ut så kommer de bara inte att bli anlitade av folk som vill vinna.)
Att få döma högsta högsta är ofta väldigt mycket politik oavsett om det är dressyr, hundar etc.
Man måste vara villig att fjäska för rätt person och tycka som de gör.
Man blir ju invald av redan sittande.
Så där tror inte jag det blir någon större ändring i hur man dömer om inte det sätts press utifrån.
Sen ang tränare så vet man som tränare hur det ska se ut på banan.
Sen behöver det inte betyda att man träningsrider så. Man lär sina elever träningsridning som bygger,stärker gymnasticerar och allmänt GER hästen något. Sen lär man in uppvisningsridning/tävlingsridning. Den är inte gynnsam för hästen eller utvecklingen i utbildning. Men för att plocka poäng måste du rida så på tävling.
Rider man annat på träning håller hästarna för tävlingsridningen då det krävs.