Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom du uppenbarligen har noll koll på hur mänsklig gruppdynamik fungerar så lägger jag ner den här diskussionen med dig. Du vänder och vrider på mina och andras inlägg utan att svara på grundfrågan nämligen hur man löser att dressyrens offentliga framridning visar upp djurmisshandel utan att den personal som ska se till fdjurens bästa rör ett finger. Tyvärr tror jag inte du någonsin kommer diskutera den saken heller. Om denna CHB (som jag inte har en aning om vem det är) är den som har randig tröja och sitter och bankar med sporrarna så anser jag det HELT korrekt att hänga ut personen. I övrigt har jag aldrig skrivit att alla på filmen rider dåligt det är något du läst in i mina inlägg. I den här tråden har jag enbart nämnt personen i randig tröja som bankar med sporrarna.
Kontentan vi kommer aldrig att bli överens. Du anser att jag och sådna som jag är fega skitstövlar som bara ska hålla käft och jag tycker att du är en idialist som svävar på rosa moln.

Du behöver vekligen inte vara otrevlig bara för att jag inte håller med dig.

Ah, nåja, (psykologiska fenomen åt sidan) vad tror du stewarden skulle gjort om hon hade gått fram och påpekat det?

Någon försökte starta en mediedebatt för att diskutera ridsportsförbundets syn på framridning. Men den kommer nog aldrig att komma till diskussion utanför anklagelser gentemot enskilda ryttare. Tur för dem.

Det lär vi inte få veta så länge ingen säger till.

Självklart ska sådant här diskuteras. Framförallt är det viktigt att kommande generationer förstår att så här behandlar man inte sin häst. Man tar inte ut sin frustration på hästen. MEN, lik f-t har vi alla skyldighet att visa civilkurage. Att skapa debatt kan hjälpa till att få upp ögonen på ryttare i vardagen. Men det som sker på tävlingsplatsen måste rapporteras där och då.

Vad pratar du om? "Träna upp tränarna"? I vad?
För att inte ha någon erfarenhet och inget intresse av dressyr så tycker jag du kommer med ganska många anklagelser mot t.ex. domare. Därför undrade jag vilket ansvar du anser att tränarna har då. Inget alls tolkar jag dig som eftersom du anser att de är helt i händerna på domarna. Och domarna anser att ojuste ridning är snyggt och beundransvärt. På framrirdningen. Där de inte dömer. Eller?

Jag frågade tidigare om du pratade om överdomare, men fick inget svar. Vet du skillnaden mellan överdomare och dressyrdomare?

Varför drar du överhuvudtaget in bakom lod? Betygskalan består av betyg från 0 till 10. Ska det vara 0 om nosen är bakom lod tycker du? 10 är det högsta man kan få och det som beskrivs av TR. 10 delas mycket sällan ut, om man inte tittar på t.ex. Valegro (som inte är ojust riden och som dessutom vinner i stort sett allt). Alla avvikelser från det utmärkta ger avdrag i olika grad från 10. En häst som är lite bakom lod kanske får t.ex. 7 istället för 8 på en viss rörelse om denna rörelse i övrigt utförs på ett bra sätt.
Du sa att man behövde träna upp ryttarnas tränare. Det var tydligen något problem med framridningen. Till vad vet inte jag.

Jag frågade tidigare om du pratade om överdomare, men fick inget svar. Vet du skillnaden mellan överdomare och dressyrdomare?
Ja du har berättat det för mig. Överdomaren är den som tittar på framridningen ibland och tycker den ser bra ut?
Varför drar du överhuvudtaget in bakom lod?

För att nämna att det var enda gången jag tog upp tävlingsbanan i diskussionen.

Självklart ska sådant här diskuteras. Framförallt är det viktigt att kommande generationer förstår att så här behandlar man inte sin häst. Man tar inte ut sin frustration på hästen. MEN, lik f-t har vi alla skyldighet att visa civilkurage. Att skapa debatt kan hjälpa till att få upp ögonen på ryttare i vardagen. Men det som sker på tävlingsplatsen måste rapporteras där och då.

Bra, då vet jag att det var publiken som såg och inte sa till, inte stewarden eller överdomaren.
(Utan film hade jag dessutom aldrig sett det.)

Senast ändrad:
. Om denna CHB (som jag inte har en aning om vem det är) är den som har randig tröja och sitter och bankar med sporrarna så anser jag det HELT korrekt att hänga ut personen.

Nej, det är MM som har randig tröja, och som du kan läsa tidigare i tråden så tycker "alla" att hon rider hårt på filmen.

CHB är hon i rosa tröja som sitter utan spö eller sporrar och på tränsbett på en uppenbarligen mycket rädd/spänd häst som nästan exploderar. CHB försöker få den att i princip inte skena iväg. Det är uppenbarligen inte ett scenario som hon är ute efter och inte en ridning som ligger i linje med hur hon tränar sina hästar, utan bara ett sätt för henne att lösa en krissituation. Därför tycker folk att det är taskigt att hon hängs ut.

Iofs det är kanske ngt annat, straffsatserna kanske är för höga, det kanske inte finns ngt mellanting mellan djurplågeri och avstängd i 6 månader och ignorera. Dvs det finns inget protokoll för lätta varningar?

Skribenten kunde faktiskt anmält både ryttare till DIN och även Stewarden, då hade vi verkligen fått se vad ridsportförbundet tyckte om saken, ja, då förstås skulle skribenten ha varit tvungen på plats göra en anmälan till Stewarden och Stewarden skulle på plats igonrerat den anmälande skribenten- men något sådant har inte skett utan skribenten har valt lägga ut film med dels oskyldiga, dels film på reapeat på Facebook och gnälla där.Allt för att för egen del få många som går in på sin facebookssida och kommenterar- många läsare- det är sannerligen inte seriöst.
Lite likt en del av de bloggerskor som vill bli stora och vill ha följare och som därför hittar på delar av sitt liv för att göra sig mer intressanta och få fler följare.

Justja, hon skriver aldrig djurplågeri i artikeln vad jag kan se. Mer systematiska övergrepp (dvs "nästan alla gör såhär") och förbund som stoppar huvud i sanden och brutal böjning och förvirrad frustrerad häst.

Jo det har hon gjort, synd att du inte hann o se CHB när hon utan sporrar och med träns lugnade sin häst som blev skrämd och då blev utlagd som djurplågare.

Du kan verkligen inte se något problem i maktförskjutningen? Du kan verkligen inte se något problem i att det här upprepas igen och igen och igen utan att de som har till uppdrag att kontrollera saken skiter i det? I det här fallet pratar vi inte om en kort tygel utan om en person som upprepade gånger bankar in sporrarna i sidan på hästen.
Det är väl bara att konstatera att eftersom jag inte skulle våga säga något så där och då så är jag enligt dig en dålig människa som enbart ska hålla käften.
Jag ser det snarare som att om det är bättre att man erkänner att problemet finns än att sticka huvudet i sanden och låtsas som om det regnar oavsett om man gör på det perfekta sättet eller något som kanske enligt vissa är mindre bra.

Fast förmodligen upprepas det gång på gång just för att ingen säger till utan bara lägger ut filmer/bilder på nätet! Om nu fler och fler faktiskt säger till är det klart att det tas mer på allvar! Ingen (i etablissemanget) tar någon direkt på allvar som bara lägger ut bilder, det om något måste ju ändå folk ha lärt sig vid det här laget.

Men om en steward blir tillsagd av 50 personer kommer dom garanterat inte lämna saken ogjord. (om det är fulridning vi talar om och inte bara en kort tygel alltså). Ja eftersom vi nu då talar om mänsklig gruppdynamik.

Jo det har hon gjort, synd att du inte hann o se CHB när hon utan sporrar och med träns lugnade sin häst som blev skrämd och då blev utlagd som djurplågare.
Vadå blev skrämd? och filmen är inte borta, här är den, sekvensen börjar c:a 8 sekunder in i filmen. JÅ har lagt in ytterligare en film, inte tagit bort eller ändrat något...

HUR lugnade hon sin häst? Såg det trevligt ut? Harmoniskt och för att hjälpa hästen? Inget dragande/hållande och gnidande med skänklar samtidigt? Nej nej.

Vart tog dressyrens grundprinciper vägen? Det är när det uppstår problem som man ser hur väl grundutbildad enligt dessa principer hästen i verkligheten är...

Fast förmodligen upprepas det gång på gång just för att ingen säger till utan bara lägger ut filmer/bilder på nätet! Om nu fler och fler faktiskt säger till är det klart att det tas mer på allvar! Ingen (i etablissemanget) tar någon direkt på allvar som bara lägger ut bilder, det om något måste ju ändå folk ha lärt sig vid det här laget.

Men om en steward blir tillsagd av 50 personer kommer dom garanterat inte lämna saken ogjord. (om det är fulridning vi talar om och inte bara en kort tygel alltså). Ja eftersom vi nu då talar om mänsklig gruppdynamik.
Tror du på det där? Är det ens möjligt att som publik gå ner till framridningsbanorna under pågående tävling? Är det inte avspärrat? Tänker på säkerheten som det ju aldrig annars tummas på. Barn och barnvagnar och annat mindre hästvant folks som kanske annars skulle husera överalt runt tävlingsområdet...

Hur då rent praktiskt/tekniskt om du är publik på en internationell tävlingsplats? Hur vet man vem man ska säga till? Hur vet man hur rutinen för detta funkar? Och hur ska man hinna filma samtidigt?

Här får man nog göra ett val, antingen ta sig tiden att ta reda på hur man anmäler och vart (men när man väl har kommit underfund med detta och ska anmäla har ryttaren förmodligen redan försvunnit från banan) och därmed kan man bara anmäla något man sett men som man inte har bevis på och med risken att det pga det lämnas därhän och man får inget gehör alls, eller så väljer man att filma och få bevis och lägga ut på sociala medier så att det får effekt, STARK effekt, så att man VERKLIGEN göra skillnad.

Jag tycker JÅ är en av de MODIGASTE människorna i hela den här debatten, att STÅ UPP för det man SER och VÅGA säga nåt, rakt emot hela etablissemanget, det ÄR modigt. FEGT är att försöka skjuta budbäraren...som om problemet, det VERKLIGA problemet, försvinner då....

Tror du på det där? Är det ens möjligt att som publik gå ner till framridningsbanorna under pågående tävling? Är det inte avspärrat? Tänker på säkerheten som det ju aldrig annars tummas på. Barn och barnvagnar och annat mindre hästvant folks som kanske annars skulle husera överalt runt tävlingsområdet...

Ja du kan stå och titta på framridningen på väldigt många stora tävlingar utomhus. Har du varit i Falsterbo tex? Det är ju inte speciellt stort där och du kan gå överallt bland tävlingsbanorna/framridningen

Hur då rent praktiskt/tekniskt om du är publik på en internationell tävlingsplats? Hur vet man vem man ska säga till? Hur vet man hur rutinen för detta funkar? Och hur ska man hinna filma samtidigt?

Det är alltså viktigare att filma än att säga till när man tycker en häst far illa O_o Det är väl bara att filma och säga till sen då? Stewards finns vid framridningen och har en skylt på sig där det står FEI Steward

Här får man nog göra ett val, antingen ta sig tiden att ta reda på hur man anmäler och vart (men när man väl har kommit underfund med detta och ska anmäla har ryttaren förmodligen redan försvunnit från banan) och därmed kan man bara anmäla något man sett men som man inte har bevis på och med risken att det pga det lämnas därhän och man får inget gehör alls, eller så väljer man att filma och få bevis och lägga ut på sociala medier så att det får effekt, STARK effekt, så att man VERKLIGEN göra skillnad.

Du behöver inte välja , Dom flesta rider ca 40 minuter på framridningen, det tar inte 40 minuter att gå runt 20x60 för att hitta stewarden, det låter mest som en dålig ursäkt för att slippa säga till.

Det VERKLIGA problemet försvinner inte om man bara lägger ut en film.

Det är alltså viktigare att filma än att säga till när man tycker en häst far illa O_o Det är väl bara att filma och säga till sen då? Stewards finns vid framridningen och har en skylt på sig där det står FEI Steward

Du behöver inte välja , Dom flesta rider ca 40 minuter på framridningen, det tar inte 40 minuter att gå runt 20x60 för att hitta stewarden, det låter mest som en dålig ursäkt för att slippa säga till.

Det VERKLIGA problemet försvinner inte om man bara lägger ut en film.
I det här fallet JA. Eftersom det var inte någon enskild häst som for illa, utan flera stycken, nästan alla på ett eller annat sätt, SAMTIDIGT, då är det uppenbart etablerat och godkänt av etablissemanget. Därför skulle en tillsägning på plats få mycket lite effekt om alls något och möjligen bara tillfälligt. Så skulle jag resonerat.

I och med filmen så kommer debatten leva kvar, det går inte att blunda och hålla tyst hur länge som helst, filmen är ett BEVIS på hur det faktiskt SER UT, mycket mer värdefullt för framtiden och dom förändringar som måste till så på SIKT finns det hopp om att problemet försvinner, det hade det inte om JÅ gått fram och gjort en anmälan, det hade förmodligen inte fått någon effekt alls....och film och bevis hade vi ju då inte haft eftersom man inte kan göra två saker samtidigt...såvida man inte planerat innan och tagit med sig en FILMARE...men då hade väl JÅ blivit anklagad för DET istället...ont uppsåt eller nåt...eller försök till vinkling bara för att jävlas....eller vad folk nu hittar på...just bara för att det uppenbart var planerat i förväg...

I det här fallet JA. Eftersom det var inte någon enskild häst som for illa, utan flera stycken, nästan alla på ett eller annat sätt, SAMTIDIGT, då är det uppenbart etablerat och godkänt av etablissemanget. Därför skulle en tillsägning på plats få mycket lite effekt om alls något och möjligen bara tillfälligt. Så skulle jag resonerat.

I och med filmen så kommer debatten leva kvar, det går inte att blunda och hålla tyst hur länge som helst, filmen är ett BEVIS på hur det faktiskt SER UT, mycket mer värdefullt för framtiden och dom förändringar som måste till så på SIKT finns det hopp om att problemet försvinner, det hade det inte om JÅ gått fram och gjort en anmälan, det hade förmodligen inte fått någon effekt alls....och film och bevis hade vi ju då inte haft eftersom man inte kan göra två saker samtidigt...såvida man inte planerat innan och tagit med sig en FILMARE...men då hade väl JÅ blivit anklagad för DET istället...ont uppsåt eller nåt...eller försök till vinkling bara för att jävlas....eller vad folk nu hittar på...just bara för att det uppenbart var planerat i förväg...

Fast varför tror du JÅ besökte Falsterbo egentligen? Varför åker man och tittar på något som man uppenbart avskyr? Har du sett hennes omslagsbild på fb? Då förstår man att det inte är en som åkte till Falsterbo för att njuta av dressyr!

13882292_10154526445349925_9090620746006422740_n.jpg

Givetvis åkte man dit för att planera att filma, men det tycker inte jag spelar någon roll , dvs om man är där enbart för att filma. Vad som spelar roll är att det bara uppfattas som gnäll av etablissemanget eftersom det läggs upp i efterhand och ingen sa till på plats, vilket är synd!

Jag har sagt till 2 holländska ryttare som behandlat sina hästar illa, varav gång nr 2 hade tog jag med tävlingsveterinären. Men jag kanske skulle filmat och lagt upp på nätet istället för det hade ju hjälpt hästarna... Den ena ryttaren stängdes av från hela tävlingen.

Nu fanns inget nät på den tiden på det sättet , 11 år sedan! Kanske har folk blivit fegare med att nätet och sociala medier har utvecklats.

Märks att du aldrig varit på Falsterbo, jag har inte letat efter avspärrningar men det jag kommer ihåg är att det ända som är avspärrat från publik är vägen från stallarna till framridning, när hoppryttarna ska från/till framridning/banan står 2 personer med snöre när ryttare kommer för att stänga av just då för att sedan öppna igen.

Fast varför tror du JÅ besökte Falsterbo egentligen? Varför åker man och tittar på något som man uppenbart avskyr? Har du sett hennes omslagsbild på fb? Då förstår man att det inte är en som åkte till Falsterbo för att njuta av dressyr!

13882292_10154526445349925_9090620746006422740_n.jpg

Givetvis åkte man dit för att planera att filma, men det tycker inte jag spelar någon roll , dvs om man är där enbart för att filma. Vad som spelar roll är att det bara uppfattas som gnäll av etablissemanget eftersom det läggs upp i efterhand och ingen sa till på plats, vilket är synd!

Det svåra med såna här debatter är att hålla fokus på själva problemet för oavsett vad JÅ har för syn på saken, oavsett om JÅ borde ha anmält på plats, oavsett om JÅ har en anmälan på sig själv, oavsett allt möjligt annat egentligen, så är det HUR dessa hästar rids på framridningsbanorna på internationella tävlingar av "proffsen" som är problemet och som borde vara fokus för ALLA som har ett intresse av dressyr och hästträning, inget annat. Och filmen ÄR det viktigaste verktyget i debatten, det som ingen kan bortse ifrån. Filmen har därför stor betydelse för hästarna och dressyren i framtiden. Det förstår alla som verkligen vill SE en förändring på den dressyr som numer anammas och sägs följa TR och dom grundprinciper som står där fast det är raka motsatsen man ser på filmen.

delvis kl
För det är ju DRESSYR man håller på med (eller borde vara) även på framridningsbanorna väl? Man kan inte hålla på och skylla på att "det är träning" och "TR beskriver målen, det ultimata", för dressyrens grundprinciper gäller ju även på träning? ELLER? Är det bara i själva tävlingsmomentet men rider dressyr?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka