Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.
I rundare form kan du få mer rygg än i öppnare form om man tänker framridningsform och inte GP-form.
Och rygg/buk/bäcken etc är inget man vill kompromissa med. Man vill dock inte be om för mkt på en gång där och låter hästen ha mindre öppen form för att bålen inte ska behöva ta i lika mycket för att hålla sig o-öppen, ursäkta norrländskan.

Jag kan förstå att det inte är självklart för nybörjaren, men här är det de som ialla fall i diskussioner menar sig vara något annat och det blir så himla märkligt då. Att inte förstå det du beskriver så bra. Att inte ens vilja försöka förstå.
Att tro att allt är så himla bra bara nacken är högst och nosen är långt framme- som en sekt.

Jag kan förstå att det inte är självklart för nybörjaren, men här är det de som ialla fall i diskussioner menar sig vara något annat och det blir så himla märkligt då. Att inte förstå det du beskriver så bra. Att inte ens vilja försöka förstå.
Att tro att allt är så himla bra bara nacken är högst och nosen är långt framme- som en sekt.

Ja, alla har ju olika sätt att både ta in och att tänka och tro.

Tyvärr missgynnas hästar av den här vansinniga hetsen kring nacken högst även i utbildningsskede.

Jag är absolut fascist när det gäller nacken högst på GP-ekipage. Jag tycker det SKA till.

Men som sagt ser jag ingen poäng att fixera sig vid det för tidigt. Jag tränar med hals och huvud där hästen för stunden bär bäst bakifrån.

Och i uppvärmning klämmer jag inte in min häst(eller någon annan högre utbildad) i nacken högst eller väldigt öppen form. Just för att jag är rädd om hans rygg. Och framkärran för den delen.

Bland det mest slitsamma som finns är spänning. Och att gå i för lång/hög form mot vad buken klarar är att be om spänning och problem.

Är underhalsen uppe och halsen ute ur manken är jag nöjd i uppvärmning.

Det där blir lite som att jämföra äpplen och päron. Men ska liknelsen halta mindre får man nog jämföra med att tennisspelaren inte värmer upp med det spel han sen använder i match. Man slår lite lätta bollar och maxbelastar inte i ytterlägen. Men fullföljer inte rörelser etc.
Precis som man inte lägger hästen i maxbelastnings-form.

I rundare form kan du få mer rygg än i öppnare form om man tänker framridningsform och inte GP-form.
Och rygg/buk/bäcken etc är inget man vill kompromissa med. Man vill dock inte be om för mkt på en gång där och låter hästen ha mindre öppen form för att bålen inte ska behöva ta i lika mycket för att hålla sig o-öppen, ursäkta norrländskan.
hmm, läser du vad jag skriver...? Vad är tävlingsform för dig? Är det GP-form du avser då?

Tävlingsform för mig är nacken högst (dressyr) och den tävlingsformen ska ju hästen ha även på LC-nivå och DET borde väl en GP-häst klara av utan att bli "maxbelastad"?

Därför kan även GP-hästen variera "formen" på framridningen genom att variera samlingsgraden utan att ändra grundhållningen (nacken högst).

Precis som tennisspelaren aldrig skulle värma upp genom att förändra grundtekniken och grundhållningen i spelet och koordinationen med racketen/bollen, så bör dressyrhästen inte ändra teknik och grundhållning på träning (framridningsbanan) heller.

Därför kan även GP-hästen variera "formen" på framridningen genom att variera samlingsgraden utan att ändra grundhållningen (nacken högst).

Visst men man får ingen längning av överlinjen OCH rider man LC eller LB, eller inte ens det så spelar det mindre roll, kanske ingen alls, utan det är när det går åt mer samling och samlingen och formen till det kortar överlinjen som man måste börja variera formen, beroende såklart hur på den häst man rider.

Att variera samlingsgraden utan att variera formen öht, tja, det låter som man varierar något annat och sen sitter och tror , ....

Precis som tennisspelaren aldrig skulle värma upp genom att förändra grundtekniken och grundhållningen i spelet och koordinationen med racketen/bollen, så bör dressyrhästen inte ändra teknik och grundhållning på träning (framridningsbanan) heller.

Fast... jo.

I exemplet med tennisspelare så kan ju uppvärmning och träning inför tennis exempelvis vara att göra knäböj, att rulla framåt och bakåt med axlar/armar, att stretcha i sidor/ben/axlar, att "plocka äpplen och gräs", att träna intervaller, att träna styrka ben och bålstyrka... etc etc. Alltså väldigt många rörelser och övningar som inte egentligen syns/behövs på tennisbanan. De görs för att kroppen ska bli allsidig och mjuk - inte statisk och fast i en position.

Inom all sport så är det just viktigt att variera belastning, variera stretchen... Även travhästar rids och galopperas exempelvis. Det farliga är det statiska.

hmm, läser du vad jag skriver...? Vad är tävlingsform för dig? Är det GP-form du avser då?

Tävlingsform för mig är nacken högst (dressyr) och den tävlingsformen ska ju hästen ha även på LC-nivå och DET borde väl en GP-häst klara av utan att bli "maxbelastad"?

Det handlar som sagt om att variera. Dynamiskt arbete..

Att ständigt ha nacken högst tror inte jag på. Jag har nacken både under mankens höjd och som högsta punkt.
Jag anser att man sällan(läs i stort aldrig.. jag kan iaf inte minnas någon) som jobbar med nacken högst när de är på LA nivå ca som är i vad jag anser vara en form som hjälper bål maximalt. Tvärtom blir de ofta för öppna i bålen och dimper ner på framdelen.
Då anser jag och många med mig att det är att föredra att skita i nackens placering och fokusera på underhals upp, hals ut ur manke och en bål som orkar hålla ihop nog att lyfta framdelen.
Jag tycker det är rent förkastligt att hasa runt på framdelen bara för att man låst sig vid att nacken ska vara högst.
Och det är vad jag sett av såna som förespråkar den typen av ridning.

Nacken ska vara högst. I GP.
Och inte ens en GP-häst rider man statiskt där. Man värmer upp dem i låg form, avslutar lågt.. Och hälsar på det låga då och då under passet.

Beundrar alla som "orkar" ... På bägge "sidor om lägret" :cool:

Jag har varit på semester på Gotland i underbara 4 dagar och kikat in några gånger helt kort och kommenterat kort två gånger :D
Tror inte "debatten" leder till något öht , varesig höger, vänster eller några väderstreck allmänt , men impad som sagt att några orkar .

F.ö kom jag direkt hem och red dressyrträning ikväll efter att haft hjälp med ridningen under frånvaron .

Måste nog redovisa att även jag varierade formen på min häst idag också - även denna gång på träning, precis som övriga 364 dagar :cool:

Senast ändrad:
Det handlar som sagt om att variera. Dynamiskt arbete..

Att ständigt ha nacken högst tror inte jag på. Jag har nacken både under mankens höjd och som högsta punkt.
Jag anser att man sällan(läs i stort aldrig.. jag kan iaf inte minnas någon) som jobbar med nacken högst när de är på LA nivå ca som är i vad jag anser vara en form som hjälper bål maximalt. Tvärtom blir de ofta för öppna i bålen och dimper ner på framdelen.
Då anser jag och många med mig att det är att föredra att skita i nackens placering och fokusera på underhals upp, hals ut ur manke och en bål som orkar hålla ihop nog att lyfta framdelen.
Jag tycker det är rent förkastligt att hasa runt på framdelen bara för att man låst sig vid att nacken ska vara högst.
Och det är vad jag sett av såna som förespråkar den typen av ridning.

Nacken ska vara högst. I GP.
Och inte ens en GP-häst rider man statiskt där. Man värmer upp dem i låg form, avslutar lågt.. Och hälsar på det låga då och då under passet.
Som @Fiador skrev för några inlägg sedan
"... Nacken högst kan ju gälla för alla samlingsgrader, även i ett LC program kan nacken vara högst. En dressyrhäst behöver så klart variera samlingsgraden även på GP nivå, men nacken, den kan alltid vara högst utan det är särskilt jobbigt och/eller krävande för hästen, även i stretching och avslappning kan nacken vara högst, om man med det menar att det INTE ska vara 2-3 kotan (nosen in) som är högst."
Det viktiga är att det INTE är knyck vid 2-3 halskotan. Sådan form år inte till gagn varken för häst, ryttare eller hjälpgivning.

Visst kan man "skita i nackens placering" men då skiter man också i hur hästen använder sin kropp, man skiter i hur ryttaren kan kommunicera med sina händer/ tygelhjälper, mm mm.

Ja, alla har ju olika sätt att både ta in och att tänka och tro.

Tyvärr missgynnas hästar av den här vansinniga hetsen kring nacken högst även i utbildningsskede.

Jag är absolut fascist när det gäller nacken högst på GP-ekipage. Jag tycker det SKA till.

Men som sagt ser jag ingen poäng att fixera sig vid det för tidigt. Jag tränar med hals och huvud där hästen för stunden bär bäst bakifrån.

Och i uppvärmning klämmer jag inte in min häst(eller någon annan högre utbildad) i nacken högst eller väldigt öppen form. Just för att jag är rädd om hans rygg. Och framkärran för den delen.

Bland det mest slitsamma som finns är spänning. Och att gå i för lång/hög form mot vad buken klarar är att be om spänning och problem.

Är underhalsen uppe och halsen ute ur manken är jag nöjd i uppvärmning.
Nacken ska vara högst på ALLA nivåer enligt TR, inte bara på GP-nivå.

Att variera mellan olika samlingsgrader (tex från LC-GP "form" beroende på vilken nivå man är) ÄR att variera och rida dynamiskt.

Vila mellan varven är ju självklart på allan nivåer, tex genom stretching, men då är det INTE arbete utan bara vila och återhämtning. Det gör man alltid och ofta, både på framridning och träning hemma. Men det är ryggen som behöver stretchas, inte halsen. Då är nacken fortfarande "högst", dvs inte knäckt vid 2-3 kotan, även om huvudet är lägre än manken. Det räcker för övrigt att huvudet är i nivå med manken, eller strax ovan, för att stretchingen ska fungera. Men eftergivna tyglar och jääätelång hals, ja absolut om hästen känner behov av det.

I uppvärmning "klämmer inte jag in" min hästs nos heller, utan låter hästen få "komma till mig" med nosen, med tänket fram och ner mot bettet/tygeln utan manipulerande tyglar. Då hamnar inte nosen in bakom lod.

Hästen sänker inte ryggen automatiskt för att den har en öppen form. Det är när den blir spänd (tex pga manipulerande tyglar) som detta fenomen uppstår. Det blir bara symptombehandling då om man måste manipulera detta med tygeln så att nosen hamnar in bakom lod.

Det är ett av dom stora generalfelen som jag ser det, denna rädsla för öppen form, som leder till att folk börjar manipulera med tyglarna i tron att dom hjälper hästen då. När dom istället borde fokuser på att få hästen lugn och harmonisk i grunden, tex genom övningar, så att hästen lär sig acceptera ryttaren på ryggen och därmed börja bära upp sig själv och återfå harmonin. Då kan tyglarna börja användas för det dom är till för, kommunikation.

Senast ändrad:
Fast... jo.

I exemplet med tennisspelare så kan ju uppvärmning och träning inför tennis exempelvis vara att göra knäböj, att rulla framåt och bakåt med axlar/armar, att stretcha i sidor/ben/axlar, att "plocka äpplen och gräs", att träna intervaller, att träna styrka ben och bålstyrka... etc etc. Alltså väldigt många rörelser och övningar som inte egentligen syns/behövs på tennisbanan. De görs för att kroppen ska bli allsidig och mjuk - inte statisk och fast i en position.

Inom all sport så är det just viktigt att variera belastning, variera stretchen... Även travhästar rids och galopperas exempelvis. Det farliga är det statiska.
Fortfarande så är det du beskriver inte tennisspel som tennisspelaren håller på med då. Hästen kan också variera dressyrarbetet tex genom att ridas ut i terrängen, hoppa, valla kossor.

Men när tennisspelaren ska förbereda sig för tennisspelandet, då är det tennisspelteknik som används, inte sit-ups, armhävningar, fotbollspelande, eller vad som, utan då "tränar" man på tekniken i spelet, och "testar" hur reflexer och koordination "mår" för dagen....

Och så övergick även denna tråd till en diskussion om nacken högst eller ej...

Stor stor eloge till er som orkar försöka förklara i det oändliga för dem som inte vill förstå alls utan fortsätter sin mission om "alltid nacken högst" oavsett. :bow::bow::bow:

Stor stor eloge till er som orkar försöka förklara i det oändliga för dem som inte vill förstå alls utan fortsätter sin mission om "alltid nacken högst" oavsett. :bow::bow::bow:
Det hänger ju väldigt mycket ihop med problematiken vi ser på filmen från Falsterbo. Där 90% av hästarna går bakom lod, både i högre och lägre form, och rids med alldeles för hårda/grova hjälper. Det är ett grundproblem som kommer av att folk (inte ens elitryttarna?) klarar av att rida hästen i harmoni i grunden, utan måste ta till "knep" (tyglarna) för att få hästen mer kontrollerbar och lyhörd.

Det hänger ju väldigt mycket ihop med problematiken vi ser på filmen från Falsterbo. Där 90% av hästarna går bakom lod, både i högre och lägre form, och rids med alldeles för hårda/grova hjälper.

Har inte du ställt dig frågan hur många minuters fulridning det visas på filmen kontra hur många timmar ryttare red fram?
Och 90 % är väl o ta i , titta på de ekipagen som går förbi i bakgrunden men som av någon anledning var helt ointressanta att filma.

Har inte du ställt dig frågan hur många minuters fulridning det visas på filmen kontra hur många timmar ryttare red fram?
Och 90 % är väl o ta i , titta på de ekipagen som går förbi i bakgrunden men som av någon anledning var helt ointressanta att filma.

Det är nog så att F anser att det är "fulridning" så fort nosen är lite bakom lod. Och i så fall kan man förstå påståendet att att nästan samtliga hästar rids ojuste på nästan samtliga framridningar inkl Falsterbo.
Den diskussionen är nog ett "mission impossible". Eller nåt...

Ja, jättetrist. Det var en bra och viktigt tråd men nu tar jag nog bort bevakningen.

Nej, jag är egentligen heller inte särskilt sugen på en LDR/bakom lod diskussion igen. Det var begreppet "tävlingsform" jag var ute efter att definiera eftersom det verkade vara oklart vad som som gällde.

Men när det också påstås att öppen form skulle vara skadligt att rida, då blir jag lite orolig för hur folk tänker egentligen. En boskapshäst/ranchhäst tex, den går i öppen form mest hela dagarna, med relativt tunga ryttare och sadlar, utan att få några som helst skador av det. Dom håller länge och blir gamla. Den kan också samla sig extremt kortare stunder här och där för att sen återgå till mer öppen form igen. Den varierar sig naturligt kan man säga. Det är det man behöver eftersträva i all ridning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka