Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.
@fio Visste inte att mamma Mattsson var i den positionen. Inte så snyggt. Hursomhelst tränar ändå Marina för Kyra som anges som ett mycket gott exempel för god ridning. Det hade onekligen var intressant att höra hennes reaktion på Marinas ridning vid det specifika tillfället. Håller fö med om JBs ridning. Men att rolla och hyperflexa kan en nog inte anklaga honom för, snarare ser hans hästar mer stelopererade ut än överböjda :o.

Jag vet inte om JB är extremt talanglös eller vad det nu är frågan om, så många år han har tränat för Kyra om man ser inte direkt någon likhet i ridningen alls.. Jättekonstigt verkligen!

@ginnies Jag har samma intryck som dig av MM. Hon har alltid sett ut att rida otroligt sympatiskt och mjukt. Det gör att jag än mer tror att det var situationen som gjorde att formen blev så tråkig som den är på filmen. Beckham har alltid varit en svår häst och det har väl heller egentligen inte varit någon av hennes tränare som ens trott att han skulle kunna gå GP. Jag vidhåller att MM red så gott som hon bara kunde för dagen på vad hon hade. Det var inte snyggt och jag håller med @fio om att det var ekipaget som stack ut för mig i filmen.

Jag undrar om Aftonbladet är intresserade av debattartikel och nyhetsinslag om hästar som blir plågsamt behandlade / operativa ingrepp :crazy: av självlärda amatörer?
Jag är som sagt utbildad hovslagare och utbildad i att åtgärda både hålväggar och hovbölder. 2010 ändrades reglerna och det krävdes certifiering av jordbruksverket för att få fortsätta göra dessa åtgärder. Det är detta som länsstyrelsen tog ställning till, att jag inte var certifierad enligt de nya reglerna. De måste bevisa att jag gjort saker som jag inte fick enligt nya formuleringar. Det är i sig inget konstigt att som hovslagare skära upp hovbölder eller hålväggar.

Jag skulle vilja höra vad någon med inflytande i sporten har att säga om filmerna, typ Kyra Kyrklund, Bo Jenå, Louise Nathorst, Pether Markne eller liknande..

Vilket gör det värre anser jag.. Å andra sidan har jag aldrig gillat JB's ridning. Väldigt hårt och klämmigt liggandes baklänges, inte konstigt då iof att det ser ut som det gör... Och med mamma Mattsson som assistent steward så tro Pelle att ingen sa till där...

Jag håller med ang JB.
Däremot har jag sett Kyra rida lite för många hästar i full fart in i sargen med graman för att hylla hennes ridning.
Det är ökänt bland folk i de trakterna hur det går till hemma. Och det är inte alltid så mjukt direkt.

Jag är ingen mespropp själv på något vis. Men min gräns går långt innan det där. Speciellt IOM att det är så dubbelt för hästarna de signaler de får. Okonstruktivt..

Jag tycker Ove Slöör, fd Int GP-domare uttryckt sig bra om form:

"Framför sadeln skall en korrekt utbildad och riden GP häst visas lång och hög men bakom sadeln skall hästen kort och låg.”

Det kan man nog fundera på om det stämmer på dagens GP-ekipage.
Nacken ska vara högst också enligt TR och Ove.

• Gilla
Reactions: Sar
Men alltså vad vill du åstadkomma med detta? Blir uppvisningen på framridningen i Falsterbo mindre otrevlig nu? Har ryttarna i Falsterbo större rätt att misshandla sina hästar bara för att den som uppmärksammat detta råkar ha en anmälan på sig? Hur tänker du? Hur sann är denna anmälan? VAD är sanningen? Har du några BEVIS? Bilder, filmer?

Detta är skrämseltaktik å du grövsta. En av anledningarna till att problemen inom dressyren får fortsätta. INGEN vågar säga något pga såna som dig.

Så på vilket sätt hjälper du hästarna på Falsterbo till en bättre tillvaro på detta sätt tror du? Ditt agerande här lägger ett stort ansvar och skuld på dina axlar i frågan om hästars välfärd i största allmänhet och dressyrhästar (tävlings) i synnerhet. Fy sjutton säger jag.

Undrar var länsstyrelsen höll till på tävlingarna i Falsterbo? Undrar hur många handläggare från länsstyrelsens djurskyddsmyndighet som satt på läktarna och applåderade. Snacka om dubbelmoral...
:bow::bow::bow:

Dock inte reggad på svenska hovslagarföreningen, men man kanske blir utkastad om man får en dom på sig. Nej jag vet att det förekommer myndighetsmissbruk men du FÖRUTSATTE direkt att det handlade om det, därav mitt svar!
Det finns ingen dom på mig. Det utfärdades ett förbud mot att göra liknande ingrepp innan jag fått mina papper från Jordbruksverket. Jag är inte medlem i Hovslagareföreningen sen många år tillbaka pga att jag dels inte jobbar heltid som hovslagare längre dels tyckte det var för dyrt. Jag har även genomgått fortbildningen för hovslagare på Flyinge. Denna information går säkert att verifiera. Det var nog inget myndighetsmissbruk egentligen utan länsstyrelsen hade aldrig råkat ut för att behöva definiera vad operativa ingrepp och de kände sig tvungna att göra detta eftersom lagen var ny. Jag kom i kläm helt enkelt.

Skrämseltaktik?
Alltså , jag tycker att vissa ryttare på filmen fulrider,motstridiga hjälper, både grov broms och grov drivning samtidigt.
Jag har absolut inget emot att det kommer upp i dager.
Men inte alla som kameran riktas mot har på filmen att göra, tycker jag. Och där tycker jag det är väldigt ofint av TS att zooma dem och lägga ut dem som djurplågare. Helt klart är ju att filmaren filmat det hon tycker är djurplågeri, och där tycker jag Hedwig har en poäng, ska man ondgöra sig över den behandlingen av hästarna på framridningen i Falsterbo, gå ut i tv och andra sociala medier och sprida sitt budskap om, enligt TS, denna djurplågeriridning så måste man undra varför Trådskaparen uppenbart tycker det är helt ok att karva upprepade ggr i levande vävnad som amatör, trots tillsägelser.

Men det har jag läst om förut här på buke, vissa "sekter" som anser de har allt rätt i det de tycker och gör vad gäller hästhållning även om det klassas som djurplågeri, eller om inte ändå ger skador på sikt.

Ja, jag vet inte, det känns lite som att en tjuv kanske inte ska stå på podiet och ondgöra sig över andra tjuvar.
När jag filmade i Falsterbo så var jag inte ute efter att hitta dålig eller ful ridning som ett ändamål. Jag blev snarare chockad över att det var så allmänt etablerat, att allt för många hade problem med både det ena och det andra. Och att ingen tycktes tycka att det är konstigt att alltför många rider fult och hårt. Att det blivit så accepterat och normaliserat. Detta behöver komma upp till diskussion, vårt förhållningssätt gentemot hästarna - inte enskilda individers ridning. Och förhållningssättet inbegriper hårt spända nosgrimmor och händer som manipulerar hästars huvuden utan en tanke på vad det är man sysslar med.
När det gäller karvandet i levande vävnad så är jag som sagt ingen amatör och det fanns heller inga tillsägelser som trotsats. Det är så fruktansvärt lätt att hoppa till förhastade slutsatser. Hade jag varit godkänd hovslagare hade mina ingrepp inte ifrågasatts. Det var ett myndighetspapper det gällde. Jag tycker att det är otroligt tråkigt att den viktiga debatten om för hård och orättvis ridning kommer i skuggan av vad jag gjort som hovslagare för fem år sedan.

När jag filmade i Falsterbo så var jag inte ute efter att hitta dålig eller ful ridning som ett ändamål. Jag blev snarare chockad över att det var så allmänt etablerat, att allt för många hade problem med både det ena och det andra. Och att ingen tycktes tycka att det är konstigt att alltför många rider fult och hårt. Att det blivit så accepterat och normaliserat.

Jag var ju inte på plats, så egentligen vet jag inte hur många som hade problem, vilka problem och om de löstes- din film visat ihopklippta sekvenser vilket jag varit tydlig med från början inte är bra ridning.
En del av det.
Varför du zoomar ex CHB, tycker jag är konstigt, faktum är att jag där ser en bra lösning på en het häst- i mina ögon sitter hon o rider väldigt försiktigt- väntar och försöker hålla hästen framför.

Att ryttarna har problem är jag inte alls chokad över, det är inga lättridna såsburkar som du och jag och en del andra har här inne. Ska man vara chockad över problemen, ja, då tycker jag man kan börja granska den som är chockads egen ridning som jag antar då tycker att det är lätt och problem inte uppkommer.

Nej att det blir problem är inget konstigt, det är inga maskiner vet du, däremot är några av ryttarnas lösning på problemet synnerligen trist de sekvenser du filmat.
Jag var ju inte där så jag vet ju inte om de red så hela tiden, eller om de red trevligt resten- det har för mig viss betydelse.
Jag tycker det är konstigt att du inte anmälde på plats.
Eller skickade in en anmälan dagen efter.
Ännu märkligare är att du drar in rollkur i TV`n, lätt för många att tolka det var det som var problemet, när det faktiskt var sekvenser av skitridning, som jag skrivit förut, motstridiga hjälper , banka på och samtidigt dra i munnen..
Jag tycker det är bra när detta tas upp, jag tycker stewarden gjorde ett dåligt jobb, och nej, alla tycker inte att det är normalt MEN du spårar bort från fulridningsproblemet genom att säga att nacken ska vara högsta punkt för det står i TR och genom att dra in rollen.
Det är ju massor av oinsatta som köper allt du säger oemotsagt, bara hakar på.
Lägg ut en film från Falsterbo på ridning som är bra, det syns ekipage bakom de du zoomat som syns vara trevligt, du kan ju klippa ihop nåt där också.

Ni som skriver att en anledning till att ryttarna gör som de gör är att hästarna är heta, svårridna osv.
Jag är av åsikten att regelbunden miljöträning ska vara lika självklart som att man skor och vaccinerar regelbundet. Varför klarar inte dessa toppryttare att träna sina hästar så att de klarar av att vara lugna och fokuserade på framridningen?
Eller är det omöjligt på den typen av hästar?

(Inlägget känns lite hårt skrivet, men jag vet inte hur jag ska formulera mig annars. Jag är alltså uppriktigt nyfiken, inte ifrågasättande.)

Jag var ju inte på plats, så egentligen vet jag inte hur många som hade problem, vilka problem och om de löstes- din film visat ihopklippta sekvenser vilket jag varit tydlig med från början inte är bra ridning.
En del av det.
Varför du zoomar ex CHB, tycker jag är konstigt, faktum är att jag där ser en bra lösning på en het häst- i mina ögon sitter hon o rider väldigt försiktigt- väntar och försöker hålla hästen framför.

Att ryttarna har problem är jag inte alls chokad över, det är inga lättridna såsburkar som du och jag och en del andra har här inne. Ska man vara chockad över problemen, ja, då tycker jag man kan börja granska den som är chockads egen ridning som jag antar då tycker att det är lätt och problem inte uppkommer.

Nej att det blir problem är inget konstigt, det är inga maskiner vet du, däremot är några av ryttarnas lösning på problemet synnerligen trist de sekvenser du filmat.
Jag var ju inte där så jag vet ju inte om de red så hela tiden, eller om de red trevligt resten- det har för mig viss betydelse.
Jag tycker det är konstigt att du inte anmälde på plats.
Eller skickade in en anmälan dagen efter.
Ännu märkligare är att du drar in rollkur i TV`n, lätt för många att tolka det var det som var problemet, när det faktiskt var sekvenser av skitridning, som jag skrivit förut, motstridiga hjälper , banka på och samtidigt dra i munnen..
Jag tycker det är bra när detta tas upp, jag tycker stewarden gjorde ett dåligt jobb, och nej, alla tycker inte att det är normalt MEN du spårar bort från fulridningsproblemet genom att säga att nacken ska vara högsta punkt för det står i TR och genom att dra in rollen.
Det är ju massor av oinsatta som köper allt du säger oemotsagt, bara hakar på.
Lägg ut en film från Falsterbo på ridning som är bra, det syns ekipage bakom de du zoomat som syns vara trevligt, du kan ju klippa ihop nåt där också.
Det är nog ingen som är chockad över att det uppstår problem när man rider och tävlar, det som är chockerande och absolut oacceptabelt är HUR dessa problem hanteras. På toppnivå. På dressyrtävling. DET är chockerande.

Nacken SKA ju vara högst. Framridningen är inte en träningsplats, hästen ska vara tillräckligt förberedd innan. Så LDR och Rollkur hör inte hemma där. På tävlingsplatsen är det tävlingsförberedelse som gäller, inget annat, i synnerhet på den nivån.

Det ekipage du tar upp, om det är den bruna hästen som rids på tränsbett, rider ju inte särskilt bra heller. Kanske inte det brutalaste men hästen HÅLLS tillbaks, tyglarna är så korta så nosen är ända in mot bogen. HUR ska hästen kunna hitta ut ur den positionen utan att bli SPÄND och HET? NÄr det var just det som var problemet, att hästen är het som var problemet från början. DET är inte dressyr på hög nivå att försöka lösa problemet på det viset. Inte vad jag vill se i alla fall.

Ni som skriver att en anledning till att ryttarna gör som de gör är att hästarna är heta, svårridna osv.
Jag är av åsikten att regelbunden miljöträning ska vara lika självklart som att man skor och vaccinerar regelbundet. Varför klarar inte dessa toppryttare att träna sina hästar så att de klarar av att vara lugna och fokuserade på framridningen?
Eller är det omöjligt på den typen av hästar?

(Inlägget känns lite hårt skrivet, men jag vet inte hur jag ska formulera mig annars. Jag är alltså uppriktigt nyfiken, inte ifrågasättande.)
Det finns ett försök gjort i Danmark där man testade tvååringar. Hästarna var ohanterade, delades in grupper efter härstamning. Hoppstammade för sig och dressyrstammade för sig. Sedan utsattes de för olika intryck, tex ett uppslaget paraply som släpptes ner bland dem. De dressyrstammade reagerade kraftigare och tog mycket längre tid på sig att avreagera. Så vi har avlat fram dressyrhästar med mycket temperament och flykt.

Nacken SKA ju vara högst. Framridningen är inte en träningsplats, hästen ska vara tillräckligt förberedd innan. Så LDR och Rollkur hör inte hemma där. På tävlingsplatsen är det tävlingsförberedelse som gäller, inget annat, i synnerhet på den nivån.

Du har HELT fel. Noll koll.
Framridningen är uppvärmning , lösgörande och förberedande inför en uppvisning och nacken behöver INTE vara högst. För egen del som ser en del ridning ute så de som rider konstant från de sitter upp i samma form med nacken högst, genomgående, även om nosen är fram, de hästarna är inte genomarbetade.

Enbart nacke högst och nos fram ger en styv och stel häst men de som alltid rider så vet ju såklart inget annat och känner inget annat om de aldrig provar variera formen. Om de gör det kommer de känna hur dåligt eftergivna och dåligt genomarbetade hästarna är. Om de ens kan hjälpgivningen till att variera formen.

KL
och att som en del lägga in filmer på gamla tiders ekipage och ta de som god ridning så tycker jag väldigt många är stela och korta i överlinjen , dessutom fanns där antagligen mer skit och fulridning då än nu, men kanske mer för de inte blev eftergivna än som den hethet många av hästarna har idag.
Jag skulle aldrig klara av en sådan häst och det skulle många av förfasarna inte heller göra. Skitsvårt.

Det är nog ingen som är chockad över att det uppstår problem när man rider och tävlar, det som är chockerande och absolut oacceptabelt är HUR dessa problem hanteras. På toppnivå. På dressyrtävling. DET är chockerande.

Jo TS blev det.
Och alla håller med om att det löstes grovt och fult.
Däremot har du inte suttit på en sån häst som CHB sitter på, det har jag, jag känner igen känslan och jag tycker hon gör rätt med bra hjälpgivning, bäst för stunden.

Det finns ett försök gjort i Danmark där man testade tvååringar. Hästarna var ohanterade, delades in grupper efter härstamning. Hoppstammade för sig och dressyrstammade för sig. Sedan utsattes de för olika intryck, tex ett uppslaget paraply som släpptes ner bland dem. De dressyrstammade reagerade kraftigare och tog mycket längre tid på sig att avreagera. Så vi har avlat fram dressyrhästar med mycket temperament och flykt.

+ @As_Vegas
Problemet med dressyraveln började ju långt innan vi fick in lättheten och överrörligheten.
När en hingst var för svår mentalt för att få att hoppa blev den dressyrhingst. Det var rätt många såna individer som påverkade vår avel.

Sen lade vi till högre blod. Mer energiskt och känsligare. IOM fullblodens inblandning i halvbloden fick vi mer KS och framför allt svårare munnar. Vi fick halvblod med stora halvblodständer och små fullblodsmunnar. Det har gett många hästar ont i truten IOM att de är så svårfixade och kräver andra maskiner och kortare intervall mellan åtgärder.

Sen fick vi mer och mer överrörlighet och större rörelser. Ihop med att hästarna nu växt sig högre.
Det värsta för ett flyktdjur är inte att ha ont. Det är att tappa balansen. Och de superkänsliga och supermobila med stor gång är extremt balanskänsliga. Kommer de ur balans ballar de ur mentalt.

Allt det här gör att hästarna ligger mycket närmre stress än de gjorde förr alt andra stadigare raser gör.

Och jobbar man som dressyrryttare och ska överleva måste man lägga tiden på att utbilda hästen i dressyr. Det finns inte ekonomi att hålla på att miljöträna/passivitetsträna/etc en massa.

Och det är inte bara miljön de stressar ur för. Det är om man missar ngn millimeter i ridningen i balans etc.

Det ekipage du tar upp, om det är den bruna hästen som rids på tränsbett, rider ju inte särskilt bra heller. Kanske inte det brutalaste men hästen HÅLLS tillbaks, tyglarna är så korta så nosen är ända in mot bogen. HUR ska hästen kunna hitta ut ur den positionen utan att bli SPÄND och HET? NÄr det var just det som var problemet, att hästen är het som var problemet från början. DET är inte dressyr på hög nivå att försöka lösa problemet på det viset. Inte vad jag vill se i alla fall.

Jag håller med dig i en del.

Men man rider inte bara nacken högst på en GP-häst. Man lägger ner den flera ggr/pass. Och man värmer upp så inför tävling med.

Inne på banan ska nacken vara högst, enligt mig iaf. Då rider man uppvisningsform och ska visa det färdiga resultatet.
Men det är några min man ber hästen utföra det. Sen måste den få vila lite i annan form.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka