Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag tycker verkligen att det är bra att det är reglerat vem som får karva i hovar. Finns gott om skräckexempel på vad som händer när kreti och pleti praktiserar hemmasnickrade verkningsidéer. Och i detta fall handlar det om ett återupprepande. Alltså blir "nöden har ingen lag" missvisande.
Men vi vet inte bakgrunden till "återupprepadet". Det kan som sagt handla om aktuta upprepningar också...

Ja det är bra att det är reglerat, men ibland läggs klutarna och skattepengarna på fel saker bara för att det finns en "regel" eller "rekommendation" nerskriven någonstans så går man till ytterligheter. Man ser inte skogen för alla träd...

Med de sagt behövs inte konstant kraftridning, motsägelsefulla signaler, genomfallen stång, ryttare som ser ut att åka vattenskidor i tygelgreppen etc.
Men det kan behövas LDR en stund på framridning, man kan behöva flexa ngt för att de inte ska låsa sig och gå in i mer stress och jaga upp sig.
Vi har liksom avlat fram lite kass mentalitet på många dressyrhästar.

Det har du såklart rätt i och utan att försvara ridningen så handlar det också om en sk "snabb fix" för de ryttare som har vissa minuter på framridningen innan de ska in på banan.
Då kan man också ställa frågan om tävling med djur ska tillåtas då det alltid kommer finnas ful ridning hos vissa.
Det påtalas i tråden att Stewardarna inte gör sitt jobb- och nej, det gör dom inte, antingen av okunskap eller feghet.
Att det inte anmäls på plats till överdomare utan att det ska debatteras i efterhand är en annan typ av feghet.

Det blir ca 22% av dina inlägg i debatten som säger att ridningen på Falsterbo var dålig. I en debatt som handlar om ridningen i Falsterbo. Känns som du hellre diskuterar andra saker än sakfrågan då. Som är: ridningen i Falsterbo.

Jag har iaf skrivit om det som hör till, förbundet, steward etc, du lägger din tid på o tjafsa med mig att jag inte i varje inlägg skrivit att det är fulridning på vissa ekipage, pass upp själv , du har också gjort inlägg utan att skriva om Falsterbo och den fula ridningen.

Det påtalas i tråden att Stewardarna inte gör sitt jobb- och nej, det gör dom inte, antingen av okunskap eller feghet.
Att det inte anmäls på plats till överdomare utan att det ska debatteras i efterhand är en annan typ av feghet.

Feghet säger jag och tror. Och fanns det ens överdomare på plats på dressyrens framridningsbana??, har inte hittat något, jag trodde stewarden gick in istället?, alltså en steward som har en enda arbetsuppgift- att övervaka framridningen. En överdomare har ju fler saker att göra.

...
Jag vill givetvis ha nosen i lod el ngt framför och nacken högst på en FÄRDIG häst. Ska den gå GP är det i min värld förkastligt om man inte har den formen. Då tycker jag man rider Georg till det är klart.
Men på en oskolad häst får nosen vara där den hamnar när resten av kroppen arbetar optimalt.
I ngt skede kan det vara bakom lod. Och det skiter jag fullständigt i.
Men hästen kan inte arbeta optimalt då den har en knyck vid 2-3 halskotan och nosen bakom lod.
På vissa hästar i som är i början av utbildningen kan att vilja ha nos i lod ge för svårt för dem att aktivera buken och man då får sämre bakdel och sänkt rygg.
Då ser jag betydligt hellre en ngt djupare form som betydligt bättre alt om hästen orkar bära.
Jag ser inte kopplingen mellan att hästen lär sig att aktivera buken och att lära den/ acceptera att den har nosen bakom lod.

Att lära hästen fel rörelsemönster eller att hjälpa den att sätta fel muskler kan aldrig vara optimalt.
Du virrar till saker, kan lite för lite och gör det inte begripligt för folk som inte är insatta.
Jag tycker inte att du själv är så tydlig eller visar så stor kunskap om hästens biomekanik i ditt inlägg. Det här med att kasta sten och glashus ...

Jo det är ju gammalt och förmodligen redan utagerat. Sanningen brukar alltid ha två sidor, hur detta med (ev.) "olovlig" hovvård på något sätt skulle klassas som djurplågeri, utan bevis på att någon häst faktiskt tagit skada och fått lida i onödan pga det, förstår jag inte. En hovböld kan återkomma akut också, har jag varit med om med en bekants häst. Samma hov, men flera bölder....

Fast det blir en stor skillnad, det är inga problem ibland att öppna/hjälpa till o öppna en hovböld genom att karva i död vävnad, men här var det karvat i levande vävnad av amatör/er och tycker du det är helt ok så sätter du dig själv i ett fack som jag saknar respekt för.

Men vi vet inte bakgrunden till "återupprepadet". Det kan som sagt handla om aktuta upprepningar också...

Ja det är bra att det är reglerat, men ibland läggs klutarna och skattepengarna på fel saker bara för att det finns en "regel" eller "rekommendation" nerskriven någonstans så går man till ytterligheter. Man ser inte skogen för alla träd...

Men Fiador nu gör du ju precis likadant här som du anklagade @Fiorano för, dvs försöker släta över en händelse som faktiskt är ganska så allvarlig med något konstigt försvar om omständigheter. Det vinner väl ingen på eller??

Fast om man vänder på det så finns det mig veterligen inga bevis för att hästarna i Falsterbo tagit skada heller, eller hur?

Jag har ingen aning, men jag tror faktiskt inte det kommer klassas som djurplågeri, inte ens de värsta ekipagen.
Därmed bara för jag tror det så tycker jag inte det är OK med den ridningen som några av ekipagen visade i Falsterbo,.

Men Fiador nu gör du ju precis likadant här som du anklagade @Fiorano för, dvs försöker släta över en händelse som faktiskt är ganska så allvarlig med något konstigt försvar om omständigheter. Det vinner väl ingen på eller??
Jag slätar inte över något. Om det verkligen gjorts en oförätt mot en häst eller flera så är det förstås inte OK. D

Men att hjälpa en häst som har ONT mot att försätta en häst i SMÄRTSAMMA situationer, det är banne mig två helt olika saker. Vare sig man har legitim rätt till det ena eller det andra eller ej. Som sagt, vi har inte hela historien om anmälan klar för oss, vad den handlade om mer konkret, varför vi heller inte kan DÖMA. Däremot kan vi DÖMA och BEDÖMA utifrån bild- och filmbevisen på Falsterbo.

Fast det blir en stor skillnad, det är inga problem ibland att öppna/hjälpa till o öppna en hovböld genom att karva i död vävnad, men här var det karvat i levande vävnad av amatör/er och tycker du det är helt ok så sätter du dig själv i ett fack som jag saknar respekt för.
Jag tycker inte det är helt ok så där utan anledning, men om situationen är akut, så ja, då hade jag också karvat. När du karvar en hovböld så kommer du även då till slut fram till levande vävnad, så frågan är bara vart gränsen går....med min dåliga erfarenehet av myndigheters (statliga tjänstemäns) inkompetens och oförmåga att se till helheten så jaa, fanns där en enda lite bloddroppe, så kan man ha påståt att det karvats i levande vävnad om än marginellt....men då kan man skriva det i sin rapport och sätta en människa i skiten för resten av dennes liv sen...

Jag slätar inte över något. Om det verkligen gjorts en oförätt mot en häst eller flera så är det förstås inte OK. D

Men att hjälpa en häst som har ONT mot att försätta en häst i SMÄRTSAMMA situationer, det är banne mig två helt olika saker. Vare sig man har legitim rätt till det ena eller det andra eller ej. Som sagt, vi har inte hela historien om anmälan klar för oss, vad den handlade om mer konkret, varför vi heller inte kan DÖMA. Däremot kan vi DÖMA och BEDÖMA utifrån bild- och filmbevisen på Falsterbo.

Fast nu stod det i texten att det inte var en sådan situation där hästen hade smärta. Däremot hade hon kunnat sätta hästen i en smärtsam situation med sitt agerande. Eller det står att hon orsakat lidande

Jo jag tycker inte du gör annat än att försöka släta över denna så ganska allvarliga händelse.

• Gilla
Reactions: Sar

Det står även att hon orsakat lidande som bedöms som omfattande

Men hästen kan inte arbeta optimalt då den har en knyck vid 2-3 halskotan och nosen bakom lod.

Jag ser inte kopplingen mellan att hästen lär sig att aktivera buken och att lära den/ acceptera att den har nosen bakom lod.

Att lära hästen fel rörelsemönster eller att hjälpa den att sätta fel muskler kan aldrig vara optimalt.

Jag tycker inte att du själv är så tydlig eller visar så stor kunskap om hästens biomekanik i ditt inlägg. Det här med att kasta sten och glashus ...

Haha.. Jag diskuterar som privatperson på ett diskussionsforum. Jag driver inte stora djurrättsfrågor i tidningar/tv.
Alltså kan jag virra på bäst jag vill utan att förstöra någon sakfråga. Just för att jag inte driver någon sådan. Utan bara fördriver fritid..

Formfrågan tänker jag inte nöta ett varv till med dig.
Vi tycker för olika.

Fast jag tror att den här striden ska utkämpas inom ridsportsförbundets ramar. Det är de som skriver reglerna för tävling. Det är lite naivt att tro att länstyrelserna ska jobba med det här. Länsstyrelsen jobbar med att kontrollera att lagens minimikrav efterlevs, inte med att sätta upp regler för hur ridning får genomföras för olika grenar (om det inte gäller extrema avarter som tydligt ger fysiska skador). I annat fall får det nog lyftas en nivå, till Jordbruksverket. Annars riskerar vi att de olika länsstyrelserna gör olika tolkningar av hur dressyr får ridas. Och då blir det ju ännu snurrigare.

Jag vill också passa på att skriva att jag inte sympatiserar med sättet vissa hästar rids på i filmen (även om djurplågeri kanske är ett väl starkt uttryck för det som visas). Diskussion kring detta behövs!
Det finns sponsorer också som kan ta sitt ansvar, bla försäkringsbolag som försäkrar hästar.
Försäkringsbolaget betalar ut sponsorpengar till elitryttare eller som vinstpengar. Elitryttarna är tränare och "förebilder" för andra. Sedan betalar bolaget ut ersättning för skador (orsakade av felaktig ridning) i sådan omfattning att premierna blir högre och högre tills vanligt folk inte längre har råd att försäkra sin häst. Snacka om Ebberöds bank ...

Jag tycker det är bra att man uppmärksammar problem inom dressyren. Jag är inte ett fan av hur en del rider. Jag tycker det pågår en hel del som är tragiskt. Det är väldigt mycket korrigeringsridning, styrkeridning, genomfallna stänger och hårda nosgrimmor.

Men! Jag tror faktiskt du gör sporten en otjänst genom att själv försöka vara talesman. Du virrar till saker, kan lite för lite och gör det inte begripligt för folk som inte är insatta.

Jag tror man bör ha en talesperson som själv rider på hög nivå, utbildat x antal hästar och är en bra pedagog för folk på alla nivåer.

Rollkur och ldr är inte samma sak. Och det går att rida båda utan tryck i handen. Det handlar om hur man skolar hästen.
Rollkur har funnits sen barocken som minst. Och rätt utfört ger det inga skador.
Däremot måste det, likt LDR, bara vara en del av alla de former man rider hästen i. Just för att statiskt jobb inte är bra. Och för att man inte kan få optimala bakben i låg eller kort form.
Precis som du inte kan få det med för mkt i handen.

LDR bygger på samma princip som man använder inom många behandlingsmetoder, Feldenkrais, kiropraktik etc. Man lossar halsen/nacken först. För utan det kan inte bakbenen/kroppen bakom halsen arbeta korrekt.
Det krävs dock en del kunskap att göra det rätt. Precis som övriga behandlingar.

Ska man kritisera saker så här bör man ha mkt kött på benen själv. Både kunna biomekanik, de flesta träningssystem och behandlingsmetoder etc. Just för att det inte ska bli en "djurens rätt" av det. Dvs så mkt felaktigheter att folk ignorerar den viktiga frågan som bör lyftas.

Jätteviktigt jobb du gör!
Men läs gärna på lite mer om du vill få folk att lyssna. :)
Det spelar inte så stor roll vad vi kallar det. Det stora problemet är hur det står formulerat i stewards manual. Det ger utrymme för ridning som inte bör förekomma någonstans. " Avsiktliga, extrema böjningar av nacken/halsen som antingen innefattar, att huvudet bärs på ett högt, lågt eller sidvärts sätt får bara utföras under mycket korta perioder. Om detta utförs under en längre period skall stewarden ingripa. Rörelser, som utförs genom att hästens huvud- och nacke/hals-bärighet rids på ett konstant och fixerat sätt i sin position får endast utföras under perioder som ej överstiger ca tio (10) minuter utan att en förändring sker. Förändringen kan innebära en period av avslappning och längning eller en rörelse som involverar stretchning av hästens huvud/hals/nacke." Denns formulering ger utrymme för rollkurliknande ridning, men vi kallar det LDR.

Det finns sponsorer också som kan ta sitt ansvar, bla försäkringsbolag som försäkrar hästar.
Försäkringsbolaget betalar ut sponsorpengar till elitryttare eller som vinstpengar. Elitryttarna är tränare och "förebilder" för andra. Sedan betalar bolaget ut ersättning för skador (orsakade av felaktig ridning) i sådan omfattning att premierna blir högre och högre tills vanligt folk inte längre har råd att försäkra sin häst. Snacka om Ebberöds bank ...

Fast nu är det ju faktiskt mest vanligt folk som har sina hästar fullförsäkrade och som utnyttjar försäkringarna. Inte eliten

Det står även att hon orsakat lidande som bedöms som omfattande
Fast nu stod det i texten att det inte var en sådan situation där hästen hade smärta. Däremot hade hon kunnat sätta hästen i en smärtsam situation med sitt agerande. Eller det står att hon orsakat lidande

Jo jag tycker inte du gör annat än att försöka släta över denna så ganska allvarliga händelse.
och var finns bevisen för detta? Att det står så i ett dokument från en myndighet betyder inte att det är sant. Tro mig, jag har varit med om hårlyftande tveksamheter där statliga tjänstemän verkligen går till ytterligheter (i sina utlåtanden/skrivelser) och tom drivs av personliga vendettor och prestige där man tillbringat åratal i olika domstolar innan man fått upprättelse . Finns där en ynka strå av sanning så kan man spinna vidare på det och dra det hur långt som helst...

Men så behöver det ju inte vara i detta fallet och OM det är SANT som skrivits är det förstås inte ok. Fortfarande har det mycket lite att göra med dressyren i Falsterbo....och där har vi i alla fall BEVIS iögonfallande bevis...och det spelar mycket lite roll vem som tilhandahållit bevisen..

Det har du såklart rätt i och utan att försvara ridningen så handlar det också om en sk "snabb fix" för de ryttare som har vissa minuter på framridningen innan de ska in på banan.
Då kan man också ställa frågan om tävling med djur ska tillåtas då det alltid kommer finnas ful ridning hos vissa.

Ja, det finns ju skäl till varför inte alla duktiga tävlar. Man tycker olika kring vad man vill göra med hästarna och hur upplägg kring tävling ser ut.

Sen tycker jag man kan skilja på att i LDR med eftergift och halsen ute rider byta böjning sas eller om man med tryck drar in hästen till äcklig krokhals med underhalsen ute och rollar där.
Alt kickar med sporrar, hårda nosgrimmor etc.

Bara för att man rider lite LDR några min tror inte jag hästen tar skada mentalt eller fysiskt. Om den är tränad för det och man gör det mjukt.
Men drar man ihop den tar den skada även om den har högre form.
Precis som det inte är trevligt att gå med nacken högst och ett helvetes drag i truten.

Formen LDR är ingen bov i sig.
Inte att byta böjning på hästen heller. Det är en övergång som alla andra och kan ridas mjukt på en skolad häst.

och var finns bevisen för detta? Att det står så i ett dokument från en myndighet betyder inte att det är sant. Tro mig, jag har varit med om hårlyftande tveksamheter där statliga tjänstemän verkligen går till ytterligheter (i sina utlåtanden/skrivelser) och tom drivs av personliga vendettor och prestige där man tillbringat åratal i olika domstolar innan man fått upprättelse . Finns där en ynka strå av sanning så kan man spinna vidare på det och dra det hur långt som helst...

Men så behöver det ju inte vara i detta fallet och OM det är SANT som skrivits är det förstås inte ok. Fortfarande har det mycket lite att göra med dressyren i Falsterbo....och där har vi i alla fall BEVIS iögonfallande bevis...och det spelar mycket lite roll vem som tilhandahållit bevisen..

Nej men då blir det sila mygg och svälja kameler

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka