Har man dessutom en anmälan på sig för djurplågeri bör man nog se om sitt eget hus innan man ger sig på andra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har man dessutom en anmälan på sig för djurplågeri bör man nog se om sitt eget hus innan man ger sig på andra.
Vem har det? Och av vem?
Vi har två. En på de stackars hundarna som är ute i lagenlig rastgård när vi jobbar och en på de stackars hästarna som är ute dygnet runt.
Båda naturligtvis avfärdade efter kontroll men ändå.
Jag undrar om Aftonbladet är intresserade av debattartikel och nyhetsinslag om hästar som blir plågsamt behandlade / operativa ingrepp av självlärda amatörer?
Men alltså vad vill du åstadkomma med detta? Blir uppvisningen på framridningen i Falsterbo mindre otrevlig nu? Har ryttarna i Falsterbo större rätt att misshandla sina hästar bara för att den som uppmärksammat detta råkar ha en anmälan på sig? Hur tänker du? Hur sann är denna anmälan? VAD är sanningen? Har du några BEVIS? Bilder, filmer?
Om någon av mina hästar fick en hovböld som var tvungen att öppnas och ingen veterinär och/eller legitimerad hovslagare fanns att tillgå inom rimlig tid, skulle jag faktiskt inte tveka att utföra det själv. Så pass mycket kunskap och erfarenhet har jag så jag skulle våga mig på det trots att jag inte har legitimation för det. Det är faktistk ett större djurplågeri att låta hästen stå och lida tex pga semestertider. Har tom fått det rådet av LEGITIMERAD veterinär vid ett tillälle när alla var på semester och jag inte kunde få någon hjälp. Nu löste det sig ändå med den hästen, bölden kom ut av sig själv innan jag hann komma till det....Jag undrar om Aftonbladet är intresserade av debattartikel och nyhetsinslag om hästar som blir plågsamt behandlade / operativa ingrepp av självlärda amatörer?
Det som står i pappren ser ju inte så bra ut men det skedde uppenbarligen år 2012. Sen dess har det runnit mycket vatten under broarna och man kan ändra sig mycket på 4 år. Hade människan fortsatt med liknande saker hade det garanterat uppdagats. Ingen ska få mig att tro att lst inte följer upp ett sådant här fall.Men alltså vad vill du åstadkomma med detta? Blir uppvisningen på framridningen i Falsterbo mindre otrevlig nu? Har ryttarna i Falsterbo större rätt att misshandla sina hästar bara för att den som uppmärksammat detta råkar ha en anmälan på sig? Hur tänker du? Hur sann är denna anmälan? VAD är sanningen? Har du några BEVIS? Bilder, filmer?
Detta är skrämseltaktik å du grövsta. En av anledningarna till att problemen inom dressyren får fortsätta. INGEN vågar säga något pga såna som dig.
Fast i det här fallet så står det ju att saken har upprepats vid flera tillfällen och inte enbart skett i akut situation. Lst skriver ju tom att det är ok att göra något akut men sedan ska kompetent personal kontaktas.Om någon av mina hästar fick en hovböld som var tvungen att öppnas och ingen veterinär och/eller legitimerad hovslagare fanns att tillgå inom rimlig tid, skulle jag faktiskt inte tveka att utföra det själv. Så pass mycket kunskap och erfarenhet har jag så jag skulle våga mig på det trots att jag inte har legitimation för det. Det är faktistk ett större djurplågeri att låta hästen stå och lida tex pga semestertider. Har tom fått det rådet av LEGITIMERAD veterinär vid ett tillälle när alla var på semester och jag inte kunde få någon hjälp. Nu löste det sig ändå med den hästen, bölden kom ut av sig själv innan jag hann komma till det....
Det finns många anledningar till att hästen beter sig som den gör. Det kan vara annat än den du nämner, tex ryttarens spänningar/sits.2. Vad jag ser på filmerna är att CHB (rosa tröja) sitter på en överladdad häst, rider på vanligt tränsbett, utan sporrar med väldigt små hjälper. Hon väntar ut sin häst, som inte riktigt vet var den ska ta vägen för att den är så laddad.
Varför blir den det? Den kanske inte förstår hjälperna.PKs häst blir frustrerad när han ber den, börjar hoppa. Samma där, han väntar ut den och stretchar den när den gjort rätt.
De två du nämner är några av de ekipage som fått förtroendet att representera Sverige i internationella tävlingar. De och deras hästar är/borde vara vana vid den här miljön efter att ha deltagit i massor av tävlingar. Då är det mkt förvånande att dessa ryttare har så dålig kommunikation med sina hästar att dessa så gravt missförstår (trotsar) ryttarens hjälper.Så att de är med på filmen känns lite missvisande. De andra ekipagen däremot ser det inte så trevligt ut. Det dras, sparkas, armbågar långt bakom kroppen och hästarna ser oerhört frustrerade och stressade ut.
Offentlig handling som kan begäras ut hos länsstyrelsen. För övrigt har jag inget intresse av att bemöta dina märkliga påhopp. Arguing with an idiot is like playing chess with a pigeon. The bird is just going to strut around and shit on the board and act like it won anyway.Men alltså vad vill du åstadkomma med detta? Blir uppvisningen på framridningen i Falsterbo mindre otrevlig nu? Har ryttarna i Falsterbo större rätt att misshandla sina hästar bara för att den som uppmärksammat detta råkar ha en anmälan på sig? Hur tänker du? Hur sann är denna anmälan? VAD är sanningen? Har du några BEVIS? Bilder, filmer?
Detta är skrämseltaktik å du grövsta. En av anledningarna till att problemen inom dressyren får fortsätta. INGEN vågar säga något pga såna som dig.
Så på vilket sätt hjälper du hästarna på Falsterbo till en bättre tillvaro på detta sätt tror du? Ditt agerande här lägger ett stort ansvar och skuld på dina axlar i frågan om hästars välfärd i största allmänhet och dressyrhästar (tävlings) i synnerhet. Fy sjutton säger jag.
Undrar var länsstyrelsen höll till på tävlingarna i Falsterbo? Undrar hur många handläggare från länsstyrelsens djurskyddsmyndighet som satt på läktarna och applåderade. Snacka om dubbelmoral...
Oavsett man kallar det LDR eller rollkur är det i stort samma sak och medför samma hjälplösa häst. På vilket sätt är hästen bättre efter träningen på filmen? Inget sätt.http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/ju-mer-huvudet-bojs-in-desto.htm
Oavsett vad man tycker om en del ridning på framridningen i Falsterbo är det förkastligt att gå ut i media och påstå att hästen hela tiden ska gå med nacken som högsta punkten. För att få en välgymnastiserad häst måste man kunna variera formen och ändra den hela tiden under ett ridpass. Att statiskt gå med nacken högst hela tiden kommer bara ge en stel häst som till slut får ont i ryggen. Det är lika illa som att konstant rida den i rollkur. Själv föredrar jag att man hela tiden varierar formen som de gör på filmen
Så på vilket sätt hjälper du hästarna på Falsterbo till en bättre tillvaro på detta sätt tror du? Ditt agerande här lägger ett stort ansvar och skuld på dina axlar i frågan om hästars välfärd i största allmänhet och dressyrhästar (tävlings) i synnerhet. Fy sjutton säger jag.
.
Offentlig handling som kan begäras ut hos länsstyrelsen. För övrigt har jag inget intresse av att bemöta dina märkliga påhopp. Arguing with an idiot is like playing chess with a pigeon. The bird is just going to strut around and shit on the board and act like it won anyway.
Sandlådenivå.Har man dessutom en anmälan på sig för djurplågeri bör man nog se om sitt eget hus innan man ger sig på andra.
Sandlådenivå.
Skillnaden tycker jag är om Pelle försätter att fota/filma för att han inget kan om hästar eller dressyr eller om någon som kan men inget mer gör än att fota/filma vidrig ridning för att sedan lägga ut på internet och skriva hur hemskt det ser ut, där tycker jag skillnaden är även om filmen/korten blir samma.Återigen drivs fokus iväg från problemet i Falsterbo till att granska skribenten. att märka på ord och uttryck osv. Varför inte bara konstatera att nej det ser inte bra ut på filmerna. En del (inte alla) rider väldigt otrevligt och borde inte tillåtas hålla på sådär. Skribenten är inte den enda som uttryckt sig. Hippson har artikel skriven av en annan person som lagt ut över 60 bilder t.ex.
Varför detta behov av att svartmåla författaren, att bråka om olika uttryck? Tycker ni som sysslar med det att ridningen som visas är okej?
I mina ögon spelar det ingen roll om Pelle som aldrig suttit på en häst hade filmat och visar upp filmerna. Innehållet set lika illa ut för det. Varför ska fokus flyttas? Om man tycker ridningen är okej kan man väl vara stor nog att bara säga att man tycker att ridningen är okej, att man ser ett syfte med ridningen som visas, istället för att kasta skit.
Tycker man inte ridningen är okej kan man väl hålla svartmålandet ur den här debatten och i så fall starta en sidodebatt om vem som har rätt att skriva insändare/debattinlägg.