Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.
image.jpeg~original

:down:
Vem har det? Och av vem?

Vi har två. En på de stackars hundarna som är ute i lagenlig rastgård när vi jobbar och en på de stackars hästarna som är ute dygnet runt.

Båda naturligtvis avfärdade efter kontroll men ändå.

Jag undrar om Aftonbladet är intresserade av debattartikel och nyhetsinslag om hästar som blir plågsamt behandlade / operativa ingrepp :crazy: av självlärda amatörer?

Först och främst, tack till TS för att du vågar ta upp detta! Jag tror dock det är viktigt att ta upp flera sidor av myntet, som den här gången har fler än två.

1. Det är inte alla på elitnivå som rider såhär. Jag tror det är viktigt att visa de som verkligen behärskar ridkonsten, utan att kuva hästarna.

2. Vad jag ser på filmerna är att CHB (rosa tröja) sitter på en överladdad häst, rider på vanligt tränsbett, utan sporrar med väldigt små hjälper. Hon väntar ut sin häst, som inte riktigt vet var den ska ta vägen för att den är så laddad. PKs häst blir frustrerad när han ber den, börjar hoppa. Samma där, han väntar ut den och stretchar den när den gjort rätt. Så att de är med på filmen känns lite missvisande. De andra ekipagen däremot ser det inte så trevligt ut. Det dras, sparkas, armbågar långt bakom kroppen och hästarna ser oerhört frustrerade och stressade ut.

3. Denna typen av ridning syns inte på tävlingsbanan, vilket gör det svårt för domare att döma ner ekipage. Däremot borde de döma ner korta halsar och att hästarna är spända och ibland avknöppta. På framridning och träningsbanor har stewards en oerhört viktig roll att se och stoppa den här typen av ridning.

4. Även om ridningen utgår från samma system så är det skillnad på att rida för att utbilda (lära hästen, dvs lägga pussel), rida för att träna (förbättra och utveckla det den kan) och rida på tävling (visa upp).

Ibland måste därför träningen se lite annorlunda ut än vad TR beskriver, vilket är hur rörelser och form ska se ut när de visas upp på tävling. Men det är ALDRIG försvarbart att rida på ett brutalt, hårt sätt där hästen mår dåligt, blir frustrerad och får ont.

Men alltså vad vill du åstadkomma med detta? Blir uppvisningen på framridningen i Falsterbo mindre otrevlig nu? Har ryttarna i Falsterbo större rätt att misshandla sina hästar bara för att den som uppmärksammat detta råkar ha en anmälan på sig? Hur tänker du? Hur sann är denna anmälan? VAD är sanningen? Har du några BEVIS? Bilder, filmer?

Detta är skrämseltaktik å du grövsta. En av anledningarna till att problemen inom dressyren får fortsätta. INGEN vågar säga något pga såna som dig.

Så på vilket sätt hjälper du hästarna på Falsterbo till en bättre tillvaro på detta sätt tror du? Ditt agerande här lägger ett stort ansvar och skuld på dina axlar i frågan om hästars välfärd i största allmänhet och dressyrhästar (tävlings) i synnerhet. Fy sjutton säger jag.

Undrar var länsstyrelsen höll till på tävlingarna i Falsterbo? Undrar hur många handläggare från länsstyrelsens djurskyddsmyndighet som satt på läktarna och applåderade. Snacka om dubbelmoral...

Jag undrar om Aftonbladet är intresserade av debattartikel och nyhetsinslag om hästar som blir plågsamt behandlade / operativa ingrepp :crazy: av självlärda amatörer?
Om någon av mina hästar fick en hovböld som var tvungen att öppnas och ingen veterinär och/eller legitimerad hovslagare fanns att tillgå inom rimlig tid, skulle jag faktiskt inte tveka att utföra det själv. Så pass mycket kunskap och erfarenhet har jag så jag skulle våga mig på det trots att jag inte har legitimation för det. Det är faktistk ett större djurplågeri att låta hästen stå och lida tex pga semestertider. Har tom fått det rådet av LEGITIMERAD veterinär vid ett tillälle när alla var på semester och jag inte kunde få någon hjälp. Nu löste det sig ändå med den hästen, bölden kom ut av sig själv innan jag hann komma till det....

Men alltså vad vill du åstadkomma med detta? Blir uppvisningen på framridningen i Falsterbo mindre otrevlig nu? Har ryttarna i Falsterbo större rätt att misshandla sina hästar bara för att den som uppmärksammat detta råkar ha en anmälan på sig? Hur tänker du? Hur sann är denna anmälan? VAD är sanningen? Har du några BEVIS? Bilder, filmer?

Detta är skrämseltaktik å du grövsta. En av anledningarna till att problemen inom dressyren får fortsätta. INGEN vågar säga något pga såna som dig.
Det som står i pappren ser ju inte så bra ut men det skedde uppenbarligen år 2012. Sen dess har det runnit mycket vatten under broarna och man kan ändra sig mycket på 4 år. Hade människan fortsatt med liknande saker hade det garanterat uppdagats. Ingen ska få mig att tro att lst inte följer upp ett sådant här fall.

Om någon av mina hästar fick en hovböld som var tvungen att öppnas och ingen veterinär och/eller legitimerad hovslagare fanns att tillgå inom rimlig tid, skulle jag faktiskt inte tveka att utföra det själv. Så pass mycket kunskap och erfarenhet har jag så jag skulle våga mig på det trots att jag inte har legitimation för det. Det är faktistk ett större djurplågeri att låta hästen stå och lida tex pga semestertider. Har tom fått det rådet av LEGITIMERAD veterinär vid ett tillälle när alla var på semester och jag inte kunde få någon hjälp. Nu löste det sig ändå med den hästen, bölden kom ut av sig själv innan jag hann komma till det....
Fast i det här fallet så står det ju att saken har upprepats vid flera tillfällen och inte enbart skett i akut situation. Lst skriver ju tom att det är ok att göra något akut men sedan ska kompetent personal kontaktas.
Notera som sagt enligt ovan att detta skedde 2012 och lst med största sannolikhet följt upp det hela.

Men nu blir väl diskussionen konstig?!? Att debattartikelförfattaren eventuellt har behandlat sina hästar illa innebär ju inte att de som red "hårt" på Falsterbo inte har ridit på detta sätt. Givetvis kan man kanske ändå ifrågasätta författarens dubbelmoral i att anklaga folk för djurplågeri.

Varför ska länsstyrelsen få en släng av sleven sen? Och djurskyddshandläggarna som antas har suttit och applåderat på läktaren? Och varför försvara någon som utfört ett olagligt plågsamt ingrepp på sitt djur?

2. Vad jag ser på filmerna är att CHB (rosa tröja) sitter på en överladdad häst, rider på vanligt tränsbett, utan sporrar med väldigt små hjälper. Hon väntar ut sin häst, som inte riktigt vet var den ska ta vägen för att den är så laddad.
Det finns många anledningar till att hästen beter sig som den gör. Det kan vara annat än den du nämner, tex ryttarens spänningar/sits.
PKs häst blir frustrerad när han ber den, börjar hoppa. Samma där, han väntar ut den och stretchar den när den gjort rätt.
Varför blir den det? Den kanske inte förstår hjälperna.
Så att de är med på filmen känns lite missvisande. De andra ekipagen däremot ser det inte så trevligt ut. Det dras, sparkas, armbågar långt bakom kroppen och hästarna ser oerhört frustrerade och stressade ut.
De två du nämner är några av de ekipage som fått förtroendet att representera Sverige i internationella tävlingar. De och deras hästar är/borde vara vana vid den här miljön efter att ha deltagit i massor av tävlingar. Då är det mkt förvånande att dessa ryttare har så dålig kommunikation med sina hästar att dessa så gravt missförstår (trotsar) ryttarens hjälper.

Så på vilket sätt hjälper du hästarna på Falsterbo till en bättre tillvaro på detta sätt tror du? Ditt agerande här lägger ett stort ansvar och skuld på dina axlar i frågan om hästars välfärd i största allmänhet och dressyrhästar (tävlings) i synnerhet. Fy sjutton säger jag.

Undrar var länsstyrelsen höll till på tävlingarna i Falsterbo? Undrar hur många handläggare från länsstyrelsens djurskyddsmyndighet som satt på läktarna och applåderade. Snacka om dubbelmoral...
Offentlig handling som kan begäras ut hos länsstyrelsen. För övrigt har jag inget intresse av att bemöta dina märkliga påhopp. Arguing with an idiot is like playing chess with a pigeon. The bird is just going to strut around and shit on the board and act like it won anyway.:angel:

http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/ju-mer-huvudet-bojs-in-desto.htm
Oavsett vad man tycker om en del ridning på framridningen i Falsterbo är det förkastligt att gå ut i media och påstå att hästen hela tiden ska gå med nacken som högsta punkten. För att få en välgymnastiserad häst måste man kunna variera formen och ändra den hela tiden under ett ridpass. Att statiskt gå med nacken högst hela tiden kommer bara ge en stel häst som till slut får ont i ryggen. Det är lika illa som att konstant rida den i rollkur. Själv föredrar jag att man hela tiden varierar formen som de gör på filmen
Oavsett man kallar det LDR eller rollkur är det i stort samma sak och medför samma hjälplösa häst. På vilket sätt är hästen bättre efter träningen på filmen? Inget sätt.

Ryttaren begär att hästen ska bära huvudet så att nosen är nära bringan samtidigt som den ska ställa åt sidan. Kan hästen öht åstadkomma en sådan rörelse med den överböjda halsen eller är det ryttaren som gör den via bettet?

Med uttrycket att "nacken ska vara högst" avses att det inte ska vara någon knyck vid 2-3 halskotan. Sådan knyck medför extra slitage, sämre funktion och dessutom sämre kommunikation mellan häst och ryttare. Naturligtvis kan nacken/huvudet vara lägre än manke/rygg så länge nosen är framför lodplanet.

Det finns ingen anledning till att hästen under någon längre period (räkna i sekunder) ska ridas med nosen lågt mot marken. Att begära att hästen ska bära vikt (ryttaren) på de muskler som ryttaren vill töja ut/länga/stretcha är inte någon bra ide.

.

Skrämseltaktik?
Alltså , jag tycker att vissa ryttare på filmen fulrider,motstridiga hjälper, både grov broms och grov drivning samtidigt.
Jag har absolut inget emot att det kommer upp i dager.
Men inte alla som kameran riktas mot har på filmen att göra, tycker jag. Och där tycker jag det är väldigt ofint av TS att zooma dem och lägga ut dem som djurplågare. Helt klart är ju att filmaren filmat det hon tycker är djurplågeri, och där tycker jag Hedwig har en poäng, ska man ondgöra sig över den behandlingen av hästarna på framridningen i Falsterbo, gå ut i tv och andra sociala medier och sprida sitt budskap om, enligt TS, denna djurplågeriridning så måste man undra varför Trådskaparen uppenbart tycker det är helt ok att karva upprepade ggr i levande vävnad som amatör, trots tillsägelser.

Men det har jag läst om förut här på buke, vissa "sekter" som anser de har allt rätt i det de tycker och gör vad gäller hästhållning även om det klassas som djurplågeri, eller om inte ändå ger skador på sikt.

Ja, jag vet inte, det känns lite som att en tjuv kanske inte ska stå på podiet och ondgöra sig över andra tjuvar.

Offentlig handling som kan begäras ut hos länsstyrelsen. För övrigt har jag inget intresse av att bemöta dina märkliga påhopp. Arguing with an idiot is like playing chess with a pigeon. The bird is just going to strut around and shit on the board and act like it won anyway.:angel:

Som utpekad Equipe- stalker så gillar jag såklart sånthär.:bow::bow: Tog det lång tid? Är du inte för hängiven buke? Har du inte annat i livet att göra? :laugh::laugh:

Sandlådenivå.

Varför det?
Dokumentet visar tydligt att aktuell person visat till 100% sin okompetens och är respektlös till all vetenskaplig forskning i ämnet.
Därför är det fullt förståeligt att tvivla på uttalande för denna person.

Ni som skriker djurplågare när nacken inte är som högsta punkt- titta på den film Hedvig lagt ut och berätta om ni tycker att hästen lider på något sätt.
Berätta om ni tycker att tygeltagen är bakåtsträvande.

Ds- va konstigt att Brille och Fiador dyker upp tillsammans helt plötsligt....

Återigen drivs fokus iväg från problemet i Falsterbo till att granska skribenten. att märka på ord och uttryck osv. Varför inte bara konstatera att nej det ser inte bra ut på filmerna. En del (inte alla) rider väldigt otrevligt och borde inte tillåtas hålla på sådär. Skribenten är inte den enda som uttryckt sig. Hippson har artikel skriven av en annan person som lagt ut över 60 bilder t.ex.

Varför detta behov av att svartmåla författaren, att bråka om olika uttryck? Tycker ni som sysslar med det att ridningen som visas är okej?

I mina ögon spelar det ingen roll om Pelle som aldrig suttit på en häst hade filmat och visar upp filmerna. Innehållet set lika illa ut för det. Varför ska fokus flyttas? Om man tycker ridningen är okej kan man väl vara stor nog att bara säga att man tycker att ridningen är okej, att man ser ett syfte med ridningen som visas, istället för att kasta skit.
Tycker man inte ridningen är okej kan man väl hålla svartmålandet ur den här debatten och i så fall starta en sidodebatt om vem som har rätt att skriva insändare/debattinlägg.

Återigen drivs fokus iväg från problemet i Falsterbo till att granska skribenten. att märka på ord och uttryck osv. Varför inte bara konstatera att nej det ser inte bra ut på filmerna. En del (inte alla) rider väldigt otrevligt och borde inte tillåtas hålla på sådär. Skribenten är inte den enda som uttryckt sig. Hippson har artikel skriven av en annan person som lagt ut över 60 bilder t.ex.

Varför detta behov av att svartmåla författaren, att bråka om olika uttryck? Tycker ni som sysslar med det att ridningen som visas är okej?

I mina ögon spelar det ingen roll om Pelle som aldrig suttit på en häst hade filmat och visar upp filmerna. Innehållet set lika illa ut för det. Varför ska fokus flyttas? Om man tycker ridningen är okej kan man väl vara stor nog att bara säga att man tycker att ridningen är okej, att man ser ett syfte med ridningen som visas, istället för att kasta skit.
Tycker man inte ridningen är okej kan man väl hålla svartmålandet ur den här debatten och i så fall starta en sidodebatt om vem som har rätt att skriva insändare/debattinlägg.
Skillnaden tycker jag är om Pelle försätter att fota/filma för att han inget kan om hästar eller dressyr eller om någon som kan men inget mer gör än att fota/filma vidrig ridning för att sedan lägga ut på internet och skriva hur hemskt det ser ut, där tycker jag skillnaden är även om filmen/korten blir samma.

Vet inte om det var denna eller någon av dom andra trådarna jag skrev att filma och lägga ut hemskheter på internet ligger i tiden i stället för att göra något när det händer vill många ha filmen/kortet som det pratas om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka