Jag tycker det är bra att man uppmärksammar problem inom dressyren. Jag är inte ett fan av hur en del rider. Jag tycker det pågår en hel del som är tragiskt. Det är väldigt mycket korrigeringsridning, styrkeridning, genomfallna stänger och hårda nosgrimmor.
Men! Jag tror faktiskt du gör sporten en otjänst genom att själv försöka vara talesman. Du virrar till saker, kan lite för lite och gör det inte begripligt för folk som inte är insatta.
Jag tror man bör ha en talesperson som själv rider på hög nivå, utbildat x antal hästar och är en bra pedagog för folk på alla nivåer.
Rollkur och ldr är inte samma sak. Och det går att rida båda utan tryck i handen. Det handlar om hur man skolar hästen.
Rollkur har funnits sen barocken som minst. Och rätt utfört ger det inga skador.
Däremot måste det, likt LDR, bara vara en del av alla de former man rider hästen i. Just för att statiskt jobb inte är bra. Och för att man inte kan få optimala bakben i låg eller kort form.
Precis som du inte kan få det med för mkt i handen.
LDR bygger på samma princip som man använder inom många behandlingsmetoder, Feldenkrais, kiropraktik etc. Man lossar halsen/nacken först. För utan det kan inte bakbenen/kroppen bakom halsen arbeta korrekt.
Det krävs dock en del kunskap att göra det rätt. Precis som övriga behandlingar.
Ska man kritisera saker så här bör man ha mkt kött på benen själv. Både kunna biomekanik, de flesta träningssystem och behandlingsmetoder etc. Just för att det inte ska bli en "djurens rätt" av det. Dvs så mkt felaktigheter att folk ignorerar den viktiga frågan som bör lyftas.
Jätteviktigt jobb du gör!
Men läs gärna på lite mer om du vill få folk att lyssna.
Det är jag som författat artikeln i Aftonbladet angående Falsterbodressyren. Efter den stora uppmärksamheten kring artikeln frågade Aftonbladet mig om jag ville ställa upp på en kort debatt med någon representant för Svenska Ridsportförbundet i live webb-tv. Jag sa ja eftersom jag hade svårt att hitta ett vettigt argument för att inte ta chansen att säga min mening när nu chans gavs. Antingen floppar jag eller så innebär det kanske att en viktig fråga lyfts fram i ljuset till allmänt beskådande och startar en debatt. Jag är ingen auktoritet i hästvärlden. Jag rider dressyr på mina hästar men tävlar inte själv. Jag har dock följt dressyrsporten sedan tidigt 80-tal.
Här är en länk till klippet som sändes i morse 2 aug i Aftonbladet TV.
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/132356