Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför det?
Dokumentet visar tydligt att aktuell person visat till 100% sin okompetens och är respektlös till all vetenskaplig forskning i ämnet.
Därför är det fullt förståeligt att tvivla på uttalande för denna person.
Jag tror du missförstår. Det här handlar inte om artikelförfattaren (JÅ). Det är vad du genom din kommentar, och Hedwig genom sidospåret om anmälan, uppenbarligen vill få det till - men så ligger det faktiskt inte till. Det är inte ämnet för tråden, som jag uppfattar det. Ämnet är ridningen, och den uppfattning som var och en har om den.
Huruvida det finns anledning att tvivla på TS som person eller ej är alltså inte relevant menar jag, dessutom ser jag inte lika självklart som du att TS genom att ha blivit föremål för en anmälan om hovvård är totalt diskvalificerad till att ha åsikter om ridteknik.
Berätta om ni tycker att tygeltagen är bakåtsträvande.
Min uppfattning är att ridning bakom lod rent generellt är förkastligt.

Jag tycker det är bra att man uppmärksammar problem inom dressyren. Jag är inte ett fan av hur en del rider. Jag tycker det pågår en hel del som är tragiskt. Det är väldigt mycket korrigeringsridning, styrkeridning, genomfallna stänger och hårda nosgrimmor.

Men! Jag tror faktiskt du gör sporten en otjänst genom att själv försöka vara talesman. Du virrar till saker, kan lite för lite och gör det inte begripligt för folk som inte är insatta.

Jag tror man bör ha en talesperson som själv rider på hög nivå, utbildat x antal hästar och är en bra pedagog för folk på alla nivåer.

Rollkur och ldr är inte samma sak. Och det går att rida båda utan tryck i handen. Det handlar om hur man skolar hästen.
Rollkur har funnits sen barocken som minst. Och rätt utfört ger det inga skador.
Däremot måste det, likt LDR, bara vara en del av alla de former man rider hästen i. Just för att statiskt jobb inte är bra. Och för att man inte kan få optimala bakben i låg eller kort form.
Precis som du inte kan få det med för mkt i handen.

LDR bygger på samma princip som man använder inom många behandlingsmetoder, Feldenkrais, kiropraktik etc. Man lossar halsen/nacken först. För utan det kan inte bakbenen/kroppen bakom halsen arbeta korrekt.
Det krävs dock en del kunskap att göra det rätt. Precis som övriga behandlingar.

Ska man kritisera saker så här bör man ha mkt kött på benen själv. Både kunna biomekanik, de flesta träningssystem och behandlingsmetoder etc. Just för att det inte ska bli en "djurens rätt" av det. Dvs så mkt felaktigheter att folk ignorerar den viktiga frågan som bör lyftas.

Jätteviktigt jobb du gör!
Men läs gärna på lite mer om du vill få folk att lyssna. :)

Det är jag som författat artikeln i Aftonbladet angående Falsterbodressyren. Efter den stora uppmärksamheten kring artikeln frågade Aftonbladet mig om jag ville ställa upp på en kort debatt med någon representant för Svenska Ridsportförbundet i live webb-tv. Jag sa ja eftersom jag hade svårt att hitta ett vettigt argument för att inte ta chansen att säga min mening när nu chans gavs. Antingen floppar jag eller så innebär det kanske att en viktig fråga lyfts fram i ljuset till allmänt beskådande och startar en debatt. Jag är ingen auktoritet i hästvärlden. Jag rider dressyr på mina hästar men tävlar inte själv. Jag har dock följt dressyrsporten sedan tidigt 80-tal.
Här är en länk till klippet som sändes i morse 2 aug i Aftonbladet TV.
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/132356

Varför det?
Det var en annan tråd (orkar inte leta och länka) där det mer vetenskapligt med röntgen visade att ryggkotorna öppnande upp mer i en LDR form.
Att man kanske får in nosen bakom lodplan är inte relevant öht.
Huvudsaken att ryggen arbetar dynamisk och att hästen arbetar med aktiva bakben.

Jag tror du missförstår. Det här handlar inte om artikelförfattaren (JÅ). Det är vad du genom din kommentar, och Hedwig genom sidospåret om anmälan, uppenbarligen vill få det till - men så ligger det faktiskt inte till. Det är inte ämnet för tråden, som jag uppfattar det. Ämnet är ridningen, och den uppfattning som var och en har om den.
Huruvida det finns anledning att tvivla på TS som person eller ej är alltså inte relevant menar jag, dessutom ser jag inte lika självklart som du att TS genom att ha blivit föremål för en anmälan om hovvård är totalt diskvalificerad till att ha åsikter om ridteknik.

Varför är det förkastligt?

Jag vill givetvis ha nosen i lod el ngt framför och nacken högst på en FÄRDIG häst. Ska den gå GP är det i min värld förkastligt om man inte har den formen. Då tycker jag man rider Georg till det är klart.

Men på en oskolad häst får nosen vara där den hamnar när resten av kroppen arbetar optimalt.
I ngt skede kan det vara bakom lod. Och det skiter jag fullständigt i.

På vissa hästar i som är i början av utbildningen kan att vilja ha nos i lod ge för svårt för dem att aktivera buken och man då får sämre bakdel och sänkt rygg.
Då ser jag betydligt hellre en ngt djupare form som betydligt bättre alt om hästen orkar bära.

Varför det?
Det var en annan tråd (orkar inte leta och länka) där det mer vetenskapligt med röntgen visade att ryggkotorna öppnande upp mer i en LDR form.
Att man kanske får in nosen bakom lodplan är inte relevant öht.
Huvudsaken att ryggen arbetar dynamisk och att hästen arbetar med aktiva bakben.

Det är ju rätt etablerat att man använder det vid KS just därför.

Men jag håller inte med alls.
Om en person visar upp djurmisshandel gällande något så viktigt som hovvård, så tvivlar jag starkt på hur denna person behandlar sin häst i övrigt.
Visst, filmen visar en del hård och kanske helt obefogade tygeltag, vi vet inte hur hästen öht, reagerade på de tidigare förhoppningsvis mjukare tygeltagen- vi satt inte och red den aktuella hästen.
Om jag får ta min egna pålle som ett exempel, så har han under åren kommit på hur han får mig i obalans i sadeln, genom att tugga tag i bettet drar han mig framlänges och jag tappar all inverkan och han slipper arbeta.
Om jag inte genom att flexa mjukt med ledande, ej bakåtsträvande tygeltag tills han ger mig en eftergift är han totalt oridbar och lägger man till en hel massa energi och power så är det rätt lätt att räkna ut att han inte är så lättriden när han taggar till.

Har du suttit på en sådan häst i tävlingssammanhang?

[/QUOTE]
Återigen drivs fokus iväg från problemet i Falsterbo till att granska skribenten. att märka på ord och uttryck osv. Varför inte bara konstatera att nej det ser inte bra ut på filmerna.

Men herregud, vi är väl många som tycker det är ett problem och att en del på filmen rider fult.
Det har jag ex konstaterat i många inlägg.
Och jag ser inget konstigt i att någon granskat skribenten.

Men jag håller inte med alls.
Om en person visar upp djurmisshandel gällande något så viktigt som hovvård, så tvivlar jag starkt på hur denna person behandlar sin häst i övrigt.
Visst, filmen visar en del hård och kanske helt obefogade tygeltag, vi vet inte hur hästen öht, reagerade på de tidigare förhoppningsvis mjukare tygeltagen- vi satt inte och red den aktuella hästen.
Om jag får ta min egna pålle som ett exempel, så har han under åren kommit på hur han får mig i obalans i sadeln, genom att tugga tag i bettet drar han mig framlänges och jag tappar all inverkan och han slipper arbeta.
Om jag inte genom att flexa mjukt med ledande, ej bakåtsträvande tygeltag tills han ger mig en eftergift är han totalt oridbar och lägger man till en hel massa energi och power så är det rätt lätt att räkna ut att han inte är så lättriden när han taggar till.

Har du suttit på en sådan häst i tävlingssammanhang?

Jag tror inte man ska underskatta hur det är att sitta på vissa hästar. De där superreaktiva och högenergiska..
De går att dämpa till viss del. Men de blir aldrig lika bra som de som fötts med bättre skalle.

De flesta har inte ridit såna hästar.

Med de sagt behövs inte konstant kraftridning, motsägelsefulla signaler, genomfallen stång, ryttare som ser ut att åka vattenskidor i tygelgreppen etc.
Men det kan behövas LDR en stund på framridning, man kan behöva flexa ngt för att de inte ska låsa sig och gå in i mer stress och jaga upp sig.
Vi har liksom avlat fram lite kass mentalitet på många dressyrhästar.

Men herregud, vi är väl många som tycker det är ett problem och att en del på filmen rider fult.
Det har jag ex konstaterat i många inlägg.
Och jag ser inget konstigt i att någon granskat skribenten.
Du har skrivit 14 inlägg i den här tråden. I 2 har du skrivit att en del fulrider på filmerna. Var har du ditt fokus tycker du?

Nja jag kan hålla med @Hedwig till viss del även om inte ridningen på filmen blir bättre av detta "grävande om TS" vilket jag inte heller tror att Hedwig gjort utan någon annan.. Spelar ingen roll visserligen men självklart blir det lite sila mygg och svälja kameler iom avslöjandet. Tycker jag!

Du har skrivit 14 inlägg i den här tråden. I 2 har du skrivit att en del fulrider på filmerna. Var har du ditt fokus tycker du?

Tja, att förbundet ska skärpa sig och lite om Steward som inte gjort sitt jobb och lite om att jag tycker skribenten borde gjort en anmälan på plats när det filmats klart- hör inte det till, eller?
OCH 2 av 4 inlägg i första tråden, det blir 50 % .:cool:

Tja, att förbundet ska skärpa sig och lite om Steward som inte gjort sitt jobb och lite om att jag tycker skribenten borde gjort en anmälan på plats när det filmats klart- hör inte det till, eller?
OCH 2 av 4 inlägg i första tråden, det blir 50 % .:cool:

Okej så av totalt 18 inlägg i debatten skriver du att ridningen var dålig i 4 inlägg. Känns inte riktigt som att ditt fokus ligger på den dåliga ridningen som visats på bild och filmer. Du pratar generellt om domare och stewards, inte att de uttryckligen gjorde ett dåligt jobb i Falsterbo. Att klaga på att JÅ inte gjorde något på plats är ju bara ett till påhopp på henne, inte kritik mot själva ridningen.

Det blir ca 22% av dina inlägg i debatten som säger att ridningen på Falsterbo var dålig. I en debatt som handlar om ridningen i Falsterbo. Känns som du hellre diskuterar andra saker än sakfrågan då. Som är: ridningen i Falsterbo.

Fast i det här fallet så står det ju att saken har upprepats vid flera tillfällen och inte enbart skett i akut situation. Lst skriver ju tom att det är ok att göra något akut men sedan ska kompetent personal kontaktas.
Notera som sagt enligt ovan att detta skedde 2012 och lst med största sannolikhet följt upp det hela.
Jo det är ju gammalt och förmodligen redan utagerat. Sanningen brukar alltid ha två sidor, hur detta med (ev.) "olovlig" hovvård på något sätt skulle klassas som djurplågeri, utan bevis på att någon häst faktiskt tagit skada och fått lida i onödan pga det, förstår jag inte. En hovböld kan återkomma akut också, har jag varit med om med en bekants häst. Samma hov, men flera bölder....

Men nu blir väl diskussionen konstig?!? Att debattartikelförfattaren eventuellt har behandlat sina hästar illa innebär ju inte att de som red "hårt" på Falsterbo inte har ridit på detta sätt. Givetvis kan man kanske ändå ifrågasätta författarens dubbelmoral i att anklaga folk för djurplågeri.

Varför ska länsstyrelsen få en släng av sleven sen? Och djurskyddshandläggarna som antas har suttit och applåderat på läktaren? Och varför försvara någon som utfört ett olagligt plågsamt ingrepp på sitt djur?
Länsttyrelsen och djurskyddsmyndighetens handläggare är ju också människor, finns både bra och dåliga där också. För mig blir detta exempel som tagits upp lite som att "sila mygg men svälja kameler".

Ett möjligt fall av olegitim hovvård (ej bevisat vara djurplågeri vad jag kan se) mot ett uppenbart, och bevisat inför öppen ridå, fysiskt och psykiskt förtryck, som väl i sånt fall verkligen är djurplågeri, dessutom utfört bara för eget nöjes (och vinnings) skull. Ingen länsstyrelse inblandad då inte och ingen anmälan heller.

Medans anmälan som lagts ut här troligen handlar om ett fall där man försökt hjälpa en häst att SLIPPA smärta, även om man inte hade "formell" rätt att göra det. Men ibland har nöden ingen lag. Det är då det blir dubbelmoral, både från länsstyrelsen och djurskyddsmyndighetens sida som INTE agerar när dom BORDE agera samt vad gäller dom som diskuterar här och försvarar Falsterbo-ryttarna (dom dåliga) med ett sånt här argument....

Jo det är ju gammalt och förmodligen redan utagerat. Sanningen brukar alltid ha två sidor, hur detta med (ev.) "olovlig" hovvård på något sätt skulle klassas som djurplågeri, utan bevis på att någon häst faktiskt tagit skada och fått lida i onödan pga det, förstår jag inte. En hovböld kan återkomma akut också, har jag varit med om med en bekants häst. Samma hov, men flera bölder....

Fast om man vänder på det så finns det mig veterligen inga bevis för att hästarna i Falsterbo tagit skada heller, eller hur?

Varför det?
Dokumentet visar tydligt att aktuell person visat till 100% sin okompetens och är respektlös till all vetenskaplig forskning i ämnet.
Därför är det fullt förståeligt att tvivla på uttalande för denna person.

Ni som skriker djurplågare när nacken inte är som högsta punkt- titta på den film Hedvig lagt ut och berätta om ni tycker att hästen lider på något sätt.
Berätta om ni tycker att tygeltagen är bakåtsträvande.

Ds- va konstigt att Brille och Fiador dyker upp tillsammans helt plötsligt....
Man behöver inte tvivla på något "uttalande" från TS, filmen ser ju ut som den gör, oavsett vad TS ägnar sig åt på fritiden.
De här ryttarna (+ flera) rider för gräsligt och det behöver stoppas, oavsett vem budbäraren är.

Länsttyrelsen och djurskyddsmyndighetens handläggare är ju också människor, finns både bra och dåliga där också. För mig blir detta exempel som tagits upp lite som att "sila mygg men svälja kameler".

Ett möjligt fall av olegitim hovvård (ej bevisat vara djurplågeri vad jag kan se) mot ett uppenbart, och bevisat inför öppen ridå, fysiskt och psykiskt förtryck, som väl i sånt fall verkligen är djurplågeri, dessutom utfört bara för eget nöjes (och vinnings) skull. Ingen länsstyrelse inblandad då inte och ingen anmälan heller.

Medans anmälan som lagts ut här troligen handlar om ett fall där man försökt hjälpa en häst att SLIPPA smärta, även om man inte hade "formell" rätt att göra det. Men ibland har nöden ingen lag. Det är då det blir dubbelmoral, både från länsstyrelsen och djurskyddsmyndighetens sida som INTE agerar när dom BORDE agera samt vad gäller dom som diskuterar här och försvarar Falsterbo-ryttarna (dom dåliga) med ett sånt här argument....
Fast jag tror att den här striden ska utkämpas inom ridsportsförbundets ramar. Det är de som skriver reglerna för tävling. Det är lite naivt att tro att länstyrelserna ska jobba med det här. Länsstyrelsen jobbar med att kontrollera att lagens minimikrav efterlevs, inte med att sätta upp regler för hur ridning får genomföras för olika grenar (om det inte gäller extrema avarter som tydligt ger fysiska skador). I annat fall får det nog lyftas en nivå, till Jordbruksverket. Annars riskerar vi att de olika länsstyrelserna gör olika tolkningar av hur dressyr får ridas. Och då blir det ju ännu snurrigare.

Jag vill också passa på att skriva att jag inte sympatiserar med sättet vissa hästar rids på i filmen (även om djurplågeri kanske är ett väl starkt uttryck för det som visas). Diskussion kring detta behövs!

Varför är det förkastligt?

Jag vill givetvis ha nosen i lod el ngt framför och nacken högst på en FÄRDIG häst. Ska den gå GP är det i min värld förkastligt om man inte har den formen. Då tycker jag man rider Georg till det är klart.

Men på en oskolad häst får nosen vara där den hamnar när resten av kroppen arbetar optimalt.
I ngt skede kan det vara bakom lod. Och det skiter jag fullständigt i.

På vissa hästar i som är i början av utbildningen kan att vilja ha nos i lod ge för svårt för dem att aktivera buken och man då får sämre bakdel och sänkt rygg.
Då ser jag betydligt hellre en ngt djupare form som betydligt bättre alt om hästen orkar bära.
Vi har ju diskuterat detta många många gånger, men måste bara påtala att nosen aldrig "hamnar" där av sig själv, det går emot naturlagarna.

Det är ALLTID ryttarpåverkan som orsakar det. Antingen för korta tyglar, eller för ostadig (obehaglig) hand eller så VILL ryttaren ha hästens huvud där och visar hästen dit. Till slut lär sig hästen att hålla huvudet där själv för den tror att det är så ryttaren vill ha det eller så har den kommit på att det är bekvämast.

Allt är relativt och beror helt och på vad hästen har att utgå ifrån. En häst som aldrig någonsin blivit "visad dit", hållen där, haft för korta tyglar och/eller ryttare med ostadig (obehaglig) hand, hamnar i stort sett aldrig där. Mina hästar "hamnar" ytterst sällan där, vill dom "rusa" och är stressade/heta, så visar jag in dom på en volt, drar aldrig in nosen för det, drar inte i tyglarna då, inte ens med långa stretchande tyglar använder jag tyglarna för att bromsa, då "hamnar" man ytterst sällan där och "om" man hanmara där så är det bara pga missförstånd, och hästen hittar snabbt ut ur den positionen igen för den vet att den inte behöver vara där.

Och jag tycker verkligen att det är bra att det är reglerat vem som får karva i hovar. Finns gott om skräckexempel på vad som händer när kreti och pleti praktiserar hemmasnickrade verkningsidéer. Och i detta fall handlar det om ett återupprepande. Alltså blir "nöden har ingen lag" missvisande.

Jag tror inte man ska underskatta hur det är att sitta på vissa hästar. De där superreaktiva och högenergiska..
De går att dämpa till viss del. Men de blir aldrig lika bra som de som fötts med bättre skalle.

De flesta har inte ridit såna hästar.

Med de sagt behövs inte konstant kraftridning, motsägelsefulla signaler, genomfallen stång, ryttare som ser ut att åka vattenskidor i tygelgreppen etc.
Men det kan behövas LDR en stund på framridning, man kan behöva flexa ngt för att de inte ska låsa sig och gå in i mer stress och jaga upp sig.
Vi har liksom avlat fram lite kass mentalitet på många dressyrhästar.
Jag tror inte på detta med för heta hästar. Dom känsligaste (och hetaste) är oftast dom bästa. Dom VILL verkligen vara tillags och följa. Dom behöver bara någon att följa. Dom måste bara få en tydlig och konsekvent ram, ett enkelt system att följa. Inte en massa motstridiga signaler och hårda tag, då blir dom verkligen heta. Så det bästa verktyget är inte någon "qvick fix" med tex LDR, det är bara symptombehandling, utan det som behövs är ett konsekvent och enkelt system som är logiskt och enkelt att följa. Det borde väl toppryttarna i Falsterbo ha eller ha möjlighet att skaffa sig? Det är ju ändå dressyr, klassisk dressyr, och den är till för hästen, inte för ryttaren främst...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka