Äppelträdskunniga?

Modett

Trådstartare
På vår gård finns 3 mycket späda äppelträd. Vi flyttade hit januari -10, och av storleken att döma torde de vara planterade sommaren -09 eller på sin höjd -08. Ingen aning om vilken sort det är.

Nu till frågan, ett av dessa träd verkade helt dött förra våren. Men efter ett tag kom det löv på grenarna närmast marken. Så såg det ut hela sommaren och nu i vår verkar det inte bättre. Går det att kapa/beskära trädet på något vettigt sätt, eller är det bättre att bara ta bort det?

Sv: Äppelträdskunniga?

I princip alla fruktträd som man kan köpa på plantskolor är ympade på en långsamväxande grundstam, så även om du väljer att behålla rotskotten ska du inte förvänta dig så mycket frukt eller ens goda äpplen om drygt ca 10 år utan jag hade bytt ut det mot någon sort jag ville ha istället.

Jag skulle byta ut det mot ett med de äpplen jag vill ha. Risken är stor att det inte är planterat korrekt och därför inte tar sig.

mvh Eva

+ Mia

Hmm.. kanske är bäst att göra pinan kort då. Eller för all del testa kapa ner det, går det så går det liksom.

Mmm, fast att kapa det är ingen idé eftersom det bara är grundstammen som tar sig då, dvs vildäpplen. Dessutom vill ni väl inte ha en äppelbuske..?

Nä, nytt träd:)

Vadårå, en äppelbuske låter väl fränt :D

Jag tror jag har lite av en trädkramare i mig för det tar alltid så hårt emot att ta bort dem ;)

Men spinoff då, vilken sorts träd ska man satsa på för att få störst chans till överlevnad och sötast äpplen? Bor ju rätt högt uppe i zon 5, och nära kusten = ofta blåsigt. Ingen superjord utan ganska sand/lerblandad. Behöver alltså en härdig rackare.

Av Svenska äldre beprövade sorter har du Ontario, Säfstaholm, Transparant blanch och Whelty som är helt härdiga i norrland .

Sedan har du Bismark, Gyllenkrok, Oranie, Pomona, Ringstad, Signe Tilish, Transparanch de Croncels och Åkerö som är härdiga i goda lägen, dvs skyddat och väl dränerat.

Du kan oxå testa Finska och Ryska äppelträd! Kolla hos Blomqvists plantskola i Finland. Många av deras träd går att odla högre upp än i zon 5... Tänkte om läget är mkt utsatt..
Tex Borgovskoje zon 7, Tsarin kilpi zon 6-7 eller Korobovka zon 6.

mvh Eva

Ympstället på äppelträd brukar väl oftast vara i markhöjd eller tom under jord om det inte är ett familjeträd (flera sorter på samma träd) så det är nog grenar av den rätta sorten som bär blad. Den torra sommaren förra året gick hårt åt många träd, jag har också ett ganska nysatt som bara har blad på nya grenar långt ner på trädet och det kommer jag att ta bort. Det tar för lång tid att invänta att det blir något kraftigare av det och dessutom lär trädet aldrig få en fin form. Man kan köpa 4 år gamla träd om man vill ha en snabbare start, men de är ju helt klart dyrare, uppåt 2000 kr. Jag kom över ett förra året för halva priset i slutet av säsongen och det räknar jag med kommer att ge enstaka frukter redan i år.

Aha, kanske rent av vore värt att testa en finsk eller rysk sort! Det brukar kunna blåsa på rätt bra, och de mer skyddade lägena på gården är olämpliga av andra orsaker.

Är det några bekymmer med att plantera på hösten istället? Annars lät ju det som en god idé!

Hösten är många ggr bättre att plantera på. Jag hade kollat på de finska och ryska sorterna. :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har några sjuka träd. De är inte gamla, tror förra ägaren planterat dem bara några år innan jag flyttade in, och beskurit dem hårt...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 470
Senast: monster1
·
Trädgård & Växter Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 326
Senast: Sedna
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 941
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 030
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar