Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Helt fel beskuret och såret har inte kunnat läka och helna på grund av fel snitt. Det är fritt fram för bakterier och sjukdomar att ta sig in där.Visa bifogad fil 77466
Alla gamla beskärningar ser ut såhär. Inte sjukligt som jag förstår.
Jo, men inga direkta tecken på sjukdom vid själva såret väl?Helt fel beskuret och såret har inte kunnat läka och helna på grund av fel snitt. Det är fritt fram för bakterier och sjukdomar att ta sig in där.
Skulle tippa på en gammal stor skada som inte läkt och trädet har fått in "skit" via skadan.Visa bifogad fil 77462
Stammen på körsbärsträdet ser ut såhär hela vägen upp till förgrening (varav en är levande). Ca 30 cm upp alltså.
Och ja, det har kommit upp lite gräs precis vid stammen men det är täckt runt om.
Absolut en möjlighet. Originalfrågan kvarstår dock om dessa träd är hot mot nya träd.Skulle tippa på en gammal stor skada som inte läkt och trädet har fått in "skit" via skadan.
Det mörkare, vätskan, kan tyda på bakterieflöde/-sjukdom. I övrigt så är nog sjukdomen inne i hela trädet redan för länge sedan.Jo, men inga direkta tecken på sjukdom vid själva såret väl?
Men då är det, som jag förstått det, inte så stor risk för smitta? Jag kommer inte att beskära mina nya träd.De två första tycker jag ser ut som typiska kräftsår. Vi har oerhört mycket kräfta i Sverige pga att det är modernt att stympa träden och därmed försvagar vi dem kraftigt samtidigt som vi ger perfekta dörrar för svampsporerna att ta sig in.
Tänkte också först på kräfta, men har inte sett kräfta på körsbärsträd.De två första tycker jag ser ut som typiska kräftsår. Vi har oerhört mycket kräfta i Sverige pga att det är modernt att stympa träden och därmed försvagar vi dem kraftigt samtidigt som vi ger perfekta dörrar för svampsporerna att ta sig in.
Fast beskära behöver du göra för att få bra form på trädet. ett träd som inte beskurits blir inte bra. Jag har ett sånt. Det är låååånga grenar rakt ut som förgrenar sig längst ut. Ser inte klokt ut och trädet mår inte bra. (att det håller på att dö torkdöden pga en rad med stora lönnar alldeles för nära är en annan sak)Men då är det, som jag förstått det, inte så stor risk för smitta? Jag kommer inte att beskära mina nya träd.
Vax eller annan "sårsmörja" behövs inte...men rena verktyg. ...och beskärning!Fast beskära behöver du göra för att få bra form på trädet. ett träd som inte beskurits blir inte bra. Jag har ett sånt. Det är låååånga grenar rakt ut som förgrenar sig längst ut. Ser inte klokt ut och trädet mår inte bra. (att det håller på att dö torkdöden pga en rad med stora lönnar alldeles för nära är en annan sak)
Jag hade beväpnat mig med ett bra ympvax och väl rengjorda verktyg, och beskurit.
Enligt min erfarenhet smittar det extremt. I princip vartenda träd i det område jag bor är smittat oavsett beskärning eller inte. Träd får alltid små sår och sporerna sprids med vinden.Men då är det, som jag förstått det, inte så stor risk för smitta? Jag kommer inte att beskära mina nya träd.
Behövs och behövs.Vax eller annan "sårsmörja" behövs inte...men rena verktyg. ...och beskärning!
Det finns en hel massa lokala förståsigpåare som beskär på sitt egenpåhittade sätt....Enligt min erfarenhet smittar det extremt. I princip vartenda träd i det område jag bor är smittat oavsett beskärning eller inte. Träd får alltid små sår och sporerna sprids med vinden.
Ska vi få ordning på smittan måste vi lära oss beskära träd på rätt sätt men det lär tyvärr inte ske.
Vi har nog lite olika tankar om vad ett bra träd ärFast beskära behöver du göra för att få bra form på trädet. ett träd som inte beskurits blir inte bra. Jag har ett sånt. Det är låååånga grenar rakt ut som förgrenar sig längst ut. Ser inte klokt ut och trädet mår inte bra. (att det håller på att dö torkdöden pga en rad med stora lönnar alldeles för nära är en annan sak)
Jag hade beväpnat mig med ett bra ympvax och väl rengjorda verktyg, och beskurit.
Då blir det väl att ta ner dem. Men med tanke på att jag bor mitt i en skog lär det finnas mer smitta runt om? Och nya äppelträdet som än så länge är friskt, ska jag ta ner det med tror du?Enligt min erfarenhet smittar det extremt. I princip vartenda träd i det område jag bor är smittat oavsett beskärning eller inte. Träd får alltid små sår och sporerna sprids med vinden.
Ska vi få ordning på smittan måste vi lära oss beskära träd på rätt sätt men det lär tyvärr inte ske.
Vad är ett bra träd för dig?Vi har nog lite olika tankar om vad ett bra träd är
Då blir det väl att ta ner dem. Men med tanke på att jag bor mitt i en skog lär det finnas mer smitta runt om? Och nya äppelträdet som än så länge är friskt, ska jag ta ner det med tror du?
Ett träd som får växa som det vill.Vad är ett bra träd för dig?
Då börjar det med tiden ge mindre frukt, får lättare skador osv.Ett träd som får växa som det vill.
Det är jag medveten om.Då börjar det med tiden ge mindre frukt, får lättare skador osv.