appaloosa som westernhäst?

danilo

Trådstartare
jag är total nybörjare kring western, och är en bra bit från att köpa mig min första häst. trots det har jag förstås mina funderingar på vilken ras som skulle passa mig.

jag är intresserad av att lära mig rida western, och undrar hur pass en appaloosa passar i kroppstyp och i övrigt som westernhäst? jag kommer antagligen vilja tävla (vilken gren vet jag inte) på lite högre än klubbnivå i hoppning och western, men siktar inte på eliten.

Sv: appaloosa som westernhäst?

Det finns ju flera appaloosor som rids i western, och dom är väl ganska lika quarter och paint i kroppsbyggnaden. Hör av dig till rasföreningen, dom kan säkert svara om du har fler frågor... :)

Jag har en appaloosa och de är i grunden ungefär detsamma som en quarter eller en paint. Min har minst 50% quarter i sin härstamning. Man får även korsa in arab i appaloosa.

Tror att det mycket handlar om individen. Om du inte har så höga ambitioner så duger det ju egentligen med vilken ras som helst om individen är rätt.

Vilka grenar vill du satsa på t.ex?

Vill du rida trail så fungerar det ju i princip med vilken ras som helst. I Pleasure och Reining är det svårare att hävda sig med andra raser men det går det med.

För att inte tala om kossegrenarna:D

Araber fungerar ofta ok som westernhästar, de är kloka och är lättlärda. Inte lika dyra som "westernraserna".

Appaloosan är ju en häst som funkar väldigt bra i både hoppning och western. bara man är konsekventa om vilka hjälper som ska gälla ovs. kommer det inte att vara några problem...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 058
Senast: lizzie
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 925
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 768
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat